CPU-koeler Sony-computer draait te langzaam

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:43
Mijn Sony VAIO-desktop (PCV-RX403N), met een ASUS P4S533VX-moederbord, en Intel Pentium 4 2.4 GHz (Northwood, 533 FSB) draait nu al op 53 graden in rust. De koeler draait ook maar op 1500 RPM.

Ik heb SpeedFan al geprobeerd, en hoeveel procent ik de Speed2 ik ook aanpas (met de omhoog/omlaag-dingetjes) (de Fan2 staat ook rond de 1800 RPM), de Fan2 wijzigt niet. Ook wijzigt het in Everest niet. Misschien mis ik iets, zoals een bevestigingsknop, maar misschien ook niet. Op Google kan ik geen tutorials vinden, of problemen met deze Sony-computer.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Op welk voltage zit hij aangesloten?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• NTAuthority
Eeh, de koeler? :P Dat weet ik dus niet, ik heb nog nooit in een computer gekeken... En dit is toch een OEM-dingetje... Maar hij staat nu op 20%, hij zou dus toch hoger moeten kunnen. Ook, als ik SpeedFan afsluit, en daarna weer start, staat hij weer op 20%...

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hmm, vreemd, normaal kan je hem op een lager voltage aansluiten als je meer stilte wilt, maar ik gok dat het probleem ergens anders ligt. Als hij kant en klaar was zou je toch wel verwachten dat hij gewoon op 12V zit en maximaal kan. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Staat in je BIOS niet iets als 'Best CPU temp' aan? Ik kan even niet meer op de naam komen, maar het is iig een setting die je bijvoorbeeld op 50 graden zet. Als hij daar op staat, gaat de koeler pas écht werken, als de CPU 50 graden wordt..

Enneh, dat hij steeds op 20 terug springt duidt op een ander programma dat mee wil doen met de fanspeed regelen.... welke programma's draaien er allemaal?

[ Voor 24% gewijzigd door TheZeroorez op 21-10-2006 17:10 ]

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Systemboards van echte fabrikanten, hebben soms een instellingen in de bios, zoniet dan is er een fan control aanwezig in een sub system. Met andere woorden dan kan je het niet zelf instellen. Veel fabrikanten willen namelijk niet dat hun systemen als luidruchtig te boek staan.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 09:42
wat is het probleem precies dat ie 53 graden is?
het is dan wel geen presscott, maar ook deze kan op 50 graden uitkomen

PSN: djmurcielago

• NTAuthority
TheZeroorez schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 17:09:
Staat in je BIOS niet iets als 'Best CPU temp' aan? Ik kan even niet meer op de naam komen, maar het is iig een setting die je bijvoorbeeld op 50 graden zet. Als hij daar op staat, gaat de koeler pas écht werken, als de CPU 50 graden wordt..
Hmm, ik kan die optie niet vinden.
Enneh, dat hij steeds op 20 terug springt duidt op een ander programma dat mee wil doen met de fanspeed regelen.... welke programma's draaien er allemaal?
Geen OEM-programma, dit is een schone reinstall, na een paar andere reinstalls.
fleppuhstein schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 17:11:
Systemboards van echte fabrikanten, hebben soms een instellingen in de bios, zoniet dan is er een fan control aanwezig in een sub system. Met andere woorden dan kan je het niet zelf instellen. Veel fabrikanten willen namelijk niet dat hun systemen als luidruchtig te boek staan.
Dit zou niet echt leuk zijn... :(
Murcielago schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 17:36:
wat is het probleem precies dat ie 53 graden is?
het is dan wel geen presscott, maar ook deze kan op 50 graden uitkomen
Omdat iemand in een productsurvey een overgeklokte versie van deze CPU had (maar dan 800FSB), en die 30 graden in rust was, en mijn pc 65 graden wordt met 100% CPU-belasting.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
En wie zegt dat hij geen watercooling of ander hevig spul heeft? Jouw pc is misschien wel met een hele andere koeling bemeten, wellicht om zo stil mogelijk te zijn, met ingecalculeerd dat hij dus iets warmer wordt. Het klinkt met dat RPM alsof je een vrij grote CPU-cooler hebt met een 8 of 9,2 CM fan, die heel stil is. Die kan natuurlijk minder goed koelen, maar maakt ook minder herrie dan een vergelijkbaar koelblok met een kleine fan die op flinke toeren draait.

• NTAuthority
O, in die productsurvey stond er trouwens bij dat het met een "stock cooling" was, dus, zo'n ding wat bij CPUs zit. Maar het kan altijd nog zijn dat Sony er een andere koeler bij gedaan heeft. Maar toch, volgens SpeedFan staat hij nu maar op 20%, en veranderen verandert niks aan de RPM-meting.

Verwijderd

Er zit vast een soort instelling in die BIOS, die je koeler regelt aan de hand van de temperatuur van je processor. Bij mij heet het iets van Smart CPU Fan Control. Als ik dat aan heb staan draait de koeler met een toerental van 200~500 rotaties per minuut, afhankelijk van de processortemperatuur, en als ik die optie 'disable' draait de koeler met 1400 toeren per minuut. Een flink verschil dus, en omdat mijn koeler nauwelijks geluid maakt heb ik er geen last van.
Succes ;)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 11:11:
Er zit vast een soort instelling in die BIOS, die je koeler regelt aan de hand van de temperatuur van je processor. Bij mij heet het iets van Smart CPU Fan Control. Als ik dat aan heb staan draait de koeler met een toerental van 200~500 rotaties per minuut, afhankelijk van de processortemperatuur, en als ik die optie 'disable' draait de koeler met 1400 toeren per minuut. Een flink verschil dus, en omdat mijn koeler nauwelijks geluid maakt heb ik er geen last van.
Succes ;)
denk je dat de TS 3 jaar later nog steeds dezelfde pc heeft?

[ Voor 0% gewijzigd door Ginz op 17-04-2018 17:09 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:27
't is inderdaad vast goed bedoeld, maar een schop na 3 jaar is inderdaad niet echt nuttig meer :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.