PSU definief kapot ?

Pagina: 1
Acties:

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Gisteren hingen er aan een verlengkabel een aantal zware el-verbruikers, tesamen met mn pc en CRT-scherm, plots sloeg m'n pc af, en sinsdien geraak ik alleen nog maar in het bios,
ik kan nog opstarten, maar na een minuutje verminderen de voltages van 12 naar 10, 9, 10 dan plots weer elf, enz... dit meet ik metde multimeter, maar ook aan de fans (verbonden met het mobo) is dit te zien. Een beetje later slaat de pc helemaal af !

Als ik de groene en de zwarte draad van de ATX- connector (blijvend) verbind,
krijg ik wél een stabiele 12.48 V

Het probleem ligt natuurlijk aan m'n voeding, maar is deze nu definief kapot,
kan er iets aan hersteld worden, of is er een oplossing voor dit probleem ?
En kan er ook andere hardware kapot gegaan zijn door deze rare stroomwisselingen ?

ALvast bedankt }:|

[ Voor 3% gewijzigd door Ward Vr op 21-10-2006 15:34 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
PSU dood idd. Je kan dit zelf niet repareren. Geen idee of je voor dit soort dingen garantie krijgt maar je verzekering zou het mss kunnen dekken. Ik denk niet dat er andere onderdelen stuk zijn hoewel ze wel een opdonder hebben kunnen gehad waardoor de levensduur is verminderd...

• Ward Vr
Wat ik zeer verdacht vind is:
als ik de ATX-stekker kortsluit, en zo een harde schijf en een 8x8 fan doe draaien,
blijft de boel mooi stabiel draaien op 12.20V ! :?
edit: hij houdt het gewoon wat langer uit, daarna beginnen de voltages op net dezelfde manier te zakken ;(

[ Voor 24% gewijzigd door Ward Vr op 21-10-2006 20:16 ]

• Ward Vr
Ik heb de ATX - stekker eens uitgemeten, en ik meet nochtans normale voltages,
nu begrijp ik niet hoe de boel niet wil starten ... tenzij er ondertussen andere hardware gesneuveld is ? Mogelijk ?

Verwijderd

Heb je de mogelijkheid de voeding te verwisselen met die uit een andere pc? Zo kun je jouw voeding én je andere hardware afzonderlijk van elkaar testen.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 18:07

BHQ

Dat ding is gewoon hardstikke dood, ga in godsnaam niet met dat ding klooien / andere hardware doodmaken. Koop een nieuwe voor een tientje of 5, klaar.

• Ward Vr
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 15:23:
Heb je de mogelijkheid de voeding te verwisselen met die uit een andere pc? Zo kun je jouw voeding én je andere hardware afzonderlijk van elkaar testen.
Vanavond ga ik eens met die van een kennis proberen ... hopelijks start de boel nog.. :S
Yapser schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 15:24:
Dat ding is gewoon hardstikke dood, ga in godsnaam niet met dat ding klooien / andere hardware doodmaken. Koop een nieuwe voor een tientje of 5, klaar.
Nooit meer een brolvoeding voor mij ... :N
Pagina: 1