[XPMCE] Media center configuratie problemen

Pagina: 1
Acties:

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ok, ik ben al minstens 12 uur bezig om een pas aangeschafte media center PC te configureren.
Ik zit met een hele hoop vragen, waar ik de afgelopen uren antwoorden op geprobeerd heb te vinden, wat eigenlijk alleen maar heeft geleid tot meer vragen en onduidelijkheid...

Ik zal om het overzichtelijk te houden beginnen met het aangeven van m'n gebruikte configuratie. Daarna zal ik aangeven wat ik wil bereiken, gevolgd door wat ik heb geprobeerd en wat er niet lukt :P

Nog even voordat ik begin; ik heb ervoor gekozen om dit topic in software algemeen te plaatsen ipv in windows clients, omdat de problemen die ik ben tegengekomen en de oplossingen daarvoor waarschijnlijk niet alleen samenhangen met het gebruikte OS.

Hardware configuratie

AMD Athlon 64 X2 3800+
Asus M2V moederbord
512 MB DDR2 geheugen
Geforce 7600 GT gpu
320 GB Maxtor hdd
Zelfgebouwde IR ontvanger

Software configuratie
Windows XP Media Center Edition 2005
NVIDIA purevideo decoder
Girder (voor invoer van IR ontvanger; kan o.a. keystrokes en commando's naar mediacenter software versturen)

Wat wil ik?

Wat ik wil is vrij eenvoudig aan te geven; ik wil een apparaat ter vervanging van mijn DVD speler, wat daarbij ook HD films en tal van andere formaten kan afspelen.
Maar helaas blijkt wat ik wil niet zo makkelijk te realiseren.
Ik wil de PC namelijk aansluiten op een beamer (via DVI @ 720p) en een analoge projectie televisie (via component @ 576i of 480i). Voor elk van deze aansluitingen ben ik al de nodige problemen tegen gekomen, om nog maar niet te spreken over het gebruik van beide aansluitingen tegelijkertijd.

De problemen!

Aansluiting op beamer

Dit werkt op zich vrij aardig, maar helaas staat de refreshrate vast op 60 Hz.
Als ik een PAL DVD draai in mediacenter: 60 Hz.
Als ik een NTSC DVD draai in mediacenter: 60 Hz.
Wat er dus voor zorgt dat PAL materiaal niet vloeiend wordt weergegeven.
Ik wil dat mijn refreshrate automatisch schakelt tussen 50 en 60 Hz op basis van de video-source.
De resolutie mag gewoon op 720p blijven staan, want de nvidia upscaling is beter dan die van m'n beamer.

Aansluiting op analoge televisie

Werkt op zich wel, maar met dezelfde problemen en meer!
Ik wil dat PAL video wordt afgespeeld op 576i @ 50 Hz
en NTSC video op 480i @ 60 Hz.
Nu speelt ALLES af op de resolutie die ik vast kan instellen.
Ook wil ik dat bij uitvoer naar deze televisie, de purevideo deinterlacer GEEN deinterlacing toepast.
Mijn televisie geeft de beelden immers interlaced weer!
De situatie is dus een stuk slechter dan met m'n huidige DVD speler, die alles netjes aan m'n TV doorgeeft in het juiste formaat.

Aansluiting op beide apparaten

Ik wist van te voren al dat het waarschijnlijk niet zou kunnen om beide apparaten tegelijk met MCE te gebruiken.
Dit bleek te kloppen, maar ik wil op z'n minst in staat zijn om mijn mediacenter PC tussen de apparaten te laten schakelen.

Wat heb ik geprobeerd?

Ik heb reclock te geinstalleerd en ingesteld dat deze altijd moet worden gebruikt.
Als ik iets in mediacenter afspeel, zie ik met graphedit dat deze plugin helemaal niet wordt gebruikt.
Ik kan dus niet beoordelen of het voor een verbetering zorgt wat betreft niet vloeiende weergave.
In de documentatie van reclock staat ook dat het alsnog beter is om de refresh rate af te stemmen op het bronmateriaal.
Reclock is alleen in staat om de frame rate van video te detecteren; maar ik zou willen dat de refresh rate hier automatisch op kan worden afgestemd.

Wat betreft de uitvoer op de TV;
ik heb geen tools kunnen vinden die de TV-out kunnen instellen volgens het video bronmateriaal.
Het enige dat ik vraag is om DVD video gewoon zo naar m'n tv te sturen als dat het op DVD staat.
Dat is iets wat iedere standalone DVD speler doet... en ik verwacht eigenlijk dat mijn nieuwe mediacenter PC van 750 euro dat ook kan...

Wat betreft het switchen tussen beamer en TV:
Ik heb geprobeerd profielen aan te maken in mijn videokaart drivers.
Deze profielen heb ik gekoppeld aan een sneltoets. Dit principe werkt goed;
ik kan met een druk op de knop switchen tussen TV en beamer. Ook heb ik in girder een koppeling gemaakt tussen een knop op de afstandbediening en deze sneltoets,
zodat ik het ook met de afstandsbediening kan.
Het enige probleem is... de Media Center software onderschept blijkbaar mijn sneltoetsen.
Zodra Media Center fullscreen draait, werken de sneltoetsen niet meer en kan ik niet meer schakelen tussen beamer en TV.

Daarnaast heb ik geprobeerd uren het internet af te zoeken naar oplossingen, zonder resultaat.
Blijkbaar ben ik een van de weinigen die een beeldkwaliteit verwacht, die die van een goedkope standalone DVD speler evenaart,
of ben ik de enige die een mediacenter op een analoge televisie wil gebruiken.

Ik hoop desalniettemin dat er iemand is die me kan helpen met deze problemen :)

• RAPWare
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-03 19:49
Heb je al gekeken naar de "custom timings" die je kunt instellen bij het nVidia Control Panel (wel even "advanced view" instellen. Je kunt hier zelf aangeven welke resolutie je wil gebruiken, welke frequentie gebruikt moet worden en ook of je een interlaced signaal wil gebruiken of niet.

Middels deze configuratie tool genereert mijn videokaart nu netjes een 1216x684 @ 50Hz videosignaal.

Je kunt een uitgebreide beschrijving van de Control Panel vinden op : http://www.digit-life.com/articles2/video/fw90.html

• Wouter
  • Niet online
RAPWare schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 14:54:
Heb je al gekeken naar de "custom timings" die je kunt instellen bij het nVidia Control Panel (wel even "advanced view" instellen. Je kunt hier zelf aangeven welke resolutie je wil gebruiken, welke frequentie gebruikt moet worden en ook of je een interlaced signaal wil gebruiken of niet.

Middels deze configuratie tool genereert mijn videokaart nu netjes een 1216x684 @ 50Hz videosignaal.

Je kunt een uitgebreide beschrijving van de Control Panel vinden op : http://www.digit-life.com/articles2/video/fw90.html
Ja, maar ik wil dat automatisch de goede waarden worden ingesteld op basis van het videomateriaal dat ik afspeel.
Net als ieder goedkoop standalone spelertje van 20 euro dat doet.
Ik speel niet 1 soort video af.
Soms speel ik NTSC af, soms PAL.
Ik wil geen crappy omzetting waar ik niet om heb gevraagd. Ik wil gewoon dat NTSC als NTSC wordt uitgezonden en PAL als PAL.

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter op 21-10-2006 15:03 ]

• RAPWare
[quote]. w o u t e r . schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 15:00:
[...]
edit: sorry .. zie net dat je profiles al getest heb.

[ Voor 62% gewijzigd door RAPWare op 21-10-2006 15:28 ]

• Wouter
  • Niet online
RAPWare schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 15:19:
[...]

Of het automatisch kan weet ik niet (al denk ik van niet), maar je zou wel met profielen (nView profiles) kunnen werken. Je hoeft dan alleen maar van profiel te wisselen als je een ander formaat wil afspelen.

Volgens mij kun je aan zo'n profiel ook een sneltoets koppelen, zodat het instellen van een format niet meer als een toetsaanslag is (of druk op de knop van de afstandsbediening).
Maar ik weet toch niet van elke video uit m'n hoofd welk formaat het is.
Het is toch niet te geloven dat zoiets simpels gewoon niet zou kunnen :/
Ik dacht dat PC's op videogebied nu wel volwassen genoeg waren om ze als media center te kunnen gebruiken.
Vooral nu ATI en nvidia er zo mee bezig zijn (avivo, purevideo).

Maar blijkbaar is het nog net zo slecht als vroeger.
Ik heb nu al spijt van m'n aankoop.

En die nview sneltoetsen werken sowieso niet vanuit MC, zoals ik al eerder vermeldde.

• RAPWare
Uit: http://www.theatertek.com/Forums/showthread.php?p=54872
Check your reclock directory. There's a sample script called RunEvent.sample.vbs. If you turn on the feature in Reclock and put your Powerstrip timing into this file, reclock will detect the current framerate of the video you are playing, send it to the script every 5sec or something like that and and with the settings you put in that script, it will tell powerstrip to change refresh rates.
Oftewel.. middels reclock en powerstrip zou het mogelijk moeten zijn om op basis van het formaat van de source runtime van resolutie en refreshrate te wisselen.

Blijft uiteraard het probleem dat je reclock dan wel werkend moet zien te krijgen onder Windows MCE. En volgens http://reclock.free.fr/bb...9a95175cb0688515b052baf38 moet dat mogelijk zijn.
Selecting “Force ReClock as preferred renderer” now enables ReClock to load for video playback in MCE too. And selecting DirectDraw as the Hardware access method allows it to load when in full screen mode.
ReClock appears to function as expected with DVD playback. "

• Wouter
  • Niet online
RAPWare schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 16:28:
Uit: http://www.theatertek.com/Forums/showthread.php?p=54872

[...]

Oftewel.. middels reclock en powerstrip zou het mogelijk moeten zijn om op basis van het formaat van de source runtime van resolutie en refreshrate te wisselen.

Blijft uiteraard het probleem dat je reclock dan wel werkend moet zien te krijgen onder Windows MCE. En volgens http://reclock.free.fr/bb...9a95175cb0688515b052baf38 moet dat mogelijk zijn.

[...]
bedankt voor de tip
Ik heb een hele tijd geklooid met reclock en powerstrip en ik had het op een gegeven moment zover dat het deed wat ik wilde... maar reclock veroorzaakte verschrikkelijk veel tearing, waardoor het beeld er niet uitzag.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 09:47

pasta

Ondertitel

Signature

Pagina: 1