Raid-1 schijf 0 kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Server: Compaq Proliant 800 (1999)
Schijven: 2x 10.000 rpm SCSI (IBM) 36 GB 08K0342 Ultrastar 146Z10 Ultra-320 4.9ms
Controller: onboard SCSI Symbios Logic

De eerste schijf van het array is defect aan het raken. Hij start er nog wel van op maar tijdens het laden van Windows krijg ik een INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE error. Eerder was deze schijf wel een keer opgestart waarbij even schijf 2 niet herkend werd (op dat moment kreeg ik in Windows een fout dat de mirror weggevallen was).

Als ik de schijven in een andere PC plaats blijkt dat de Compaq diagnostische partitie wel op schijf 1 en niet op schijf 2 (mirror) staat. De mirroring is dus onder Windows tot stand gekomen. Hierdoor is schijf 2 niet bootable. Als ik van een Windows CD opstart vindt deze ook de installatie niet. Het lijkt er wel op dat de partitie de flag bootable heeft.

Schijf 1
|----|----------------------------|-----------------------------------------|
compaq / Windows /data

Schijf 2
|-----------------------------|-----------------------------------------|---|
Windows / data / leeg

Onder Knoppix verschijnen de twee partities als "SFS" partities; ik kan geen bestanden lezen.
Ik heb een ghost image kunnen maken van alle partities. Partitie 2 van schijf 1 bevat een unflushed logfile.
Typisch genoeg kan ik schijf 1 niet repareren met de bootCD van Windows 2000, want het wachtwoord zou onjuist zijn.

Iemand suggesties hoe ik schijf 1 kan repareren of schijf 2 bootable maken?

Momenteel ben ik bezig met een password changer om daarna schijf 1 te checken.

Wat blijkt nu? Peter Nordahls diskette kan de schijf wel vinden maar omdat het geen FAT/NTFS partitie is de data niet lezen of veranderen. Mijn volgende plan is nu om de schijf in een ander systeem (toevallig Windows 2003 server) te veranderen in een basic disk en daarna te proberen de schijf te lezen.

Opgelost: Tijdens het opstarten met de twee schijven aangesloten (op de Windows 2003 server) ging Windows 2003 de schijven checken en konden de problemen opgelost worden. Ik ben wel enkele bestanden van de C-partitie kwijt maar Windows start weer op. Het blijft de vraag hoe dit probleem ontstaan is en of het terugkomt. Ik heb de eigenaar dringend geadviseerd de server asap te vervangen...

[ Voor 18% gewijzigd door pinockio op 24-10-2006 09:53 . Reden: details ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• pinockio
Nu kan Windows weliswaar weer opstarten maar de schijf is nog steeds defect. Hitachi Drive Fitness Test lukte niet op de Proliant server, maar wel met de schijven aangesloten op een Adaptec SCSI controller op een andere PC. De eerste schijf is inderdaad defect: "excessive shock". Waarschijnlijk veroorzaakt door vibraties als gevolg van slechte mounting (de schroeven zaten los). Nu heb ik dus een RAID-1 systeem met één schijf die elk moment kan instorten.

Mijn gedachte is nu om ergens een identieke schijf te kopen en de defecte schijf te clonen. Hopelijk zorgt dit er niet voor dat het raid-array opnieuw gebouwd moet worden.

Weet iemand of dit werkt (clonen met Ghost van de defecte schijf naar een nieuwe)?

[ Voor 6% gewijzigd door pinockio op 22-10-2006 21:12 ]

• lckarssen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-06-2023
pinockio schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 21:11:
Mijn gedachte is nu om ergens een identieke schijf te kopen en de defecte schijf te clonen. Hopelijk zorgt dit er niet voor dat het raid-array opnieuw gebouwd moet worden.

Weet iemand of dit werkt (clonen met Ghost van de defecte schijf naar een nieuwe)?
Clonen? Het ging toch om een RAID 1 mirror opstelling? Dan moet het voldoende zijn om de nieuwe schijf te installeren en deel te laten uitmaken van de mirror set. Dan gaat de RAID "controller" (blijkbaar windows in dit geval) de eerste schijf atuomatisch weer mirroren naar de nieuwe disk.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
pinockio schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 21:11:
Nu kan Windows weliswaar weer opstarten maar de schijf is nog steeds defect. Hitachi Drive Fitness Test lukte niet op de Proliant server, maar wel met de schijven aangesloten op een Adaptec SCSI controller op een andere PC. De eerste schijf is inderdaad defect: "excessive shock". Waarschijnlijk veroorzaakt door vibraties als gevolg van slechte mounting (de schroeven zaten los). Nu heb ik dus een RAID-1 systeem met één schijf die elk moment kan instorten.

Waar zou je de DEFECTE schijf klonen? Je zegt zelf dat de data niet compleet is...

Lijkt me voldoende om de goede schjf te klonen, of zoals mijn voorganger al zegt, dit een keer snachts door de raid controller te laten doen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rey Nemaattori op 23-10-2006 11:41 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• pinockio
Voor de duidelijkheid:

De eerste schijf van de RAID-opstelling is weliswaar kapot aan het gaan en heeft SMART errors, maar het systeem functioneert er nog wel mee. Een schijfcheck was alleen nodig nadat ik de Drive Fitness Test heb gedraaid. Na de eerste schijfcheck kreeg ik een melding dat dns.exe defect was, maar na de tweede (waarbij allerlei orphaned files werden gevonden, diverse dingen gedelete etc. net als bij de eerste keer) kreeg ik die foutmelding niet meer dus het lijkt erop dat de data intact is. Dit betreft overigens de eerste Windows-partitie; de data-partitie had geen fouten.

De mirror (waar je dus niet van kunt opstarten bij afwezigheid van een Compaq opstartbare diagnostische partitie) is nog in orde.

Door de MIRROR te vervangen win ik niets; dan heb ik alleen twee mirrors die beide dus NIET de eerste schijf kunnen vervangen.

Het clonen van de eerste schijf zou ervoor moeten zorgen dat ik weer een opstartbaar systeem met een disk heb die in orde is.

De vraag is dus:
- Heeft Windows er problemen mee dat het opeens een andere schijf is (na clonen)?
- Levert het problemen op als ik die (gewijzigde) schijf dus combineer met de originele mirror?

Een andere optie zou zijn om eerst de mirror te verbreken, DAN te clonen vanuit (ja!) de defecte schijf en vervolgens weer de mirror toe te voegen en opnieuw RAID1 in te stellen met Disk Management.

De eigenaar is erg bang voor productie-uitval en heeft eigenlijk geen tijd voor het vervangen van de harddisk vandaar dat ik maar even wat rondvraag voordat ik het doe.

[ Voor 12% gewijzigd door pinockio op 23-10-2006 12:12 . Reden: verduidelijking ]

• lckarssen
hmm... Ik denk dat ik het volgende zou doen (maar ik werk met linux, weet niet of alle stappen ook door windows' software RAID worden ondersteund):
- De nieuwe schijf (schijf 3) zo partitioneren als schijf 1
- De 2e en 3e partitie op schijf 3 in de mirror set opnemen (als spare).
- Dan de partities op de eerste schijf uit de RAID set halen, met het gevolg dat de software RAID ze op de spare gaat reconstructen (kan even duren :)). Al die tijd blijft het systeem in elk geval up (hardware-falen daargelaten) en is er dus geen productiviteitsverlies.
- Vervolgens de compaq partitie klonen naar partitie 1 op schijf 3. Nu is schijf drie een kopie van schijf 1.
Test vervolgens wel of het systeem ook boot als alleen de 2e disk erin zit om te zien of het klonen van de compaq partitie goed is gegaan.

Ten slotte kun je nog overwegen om ook op schijf 2 de partities aan te passen om ook daar een kloon van de compaq partitie op te zetten.

Wellicht een idee om de eigenaar te overtuigen van het nut van hardware RAID??

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mij lijkt het stug dat er niet van een Mirror kan worden opgestart want normaliter zou het een exacte kopie van de andere harddisk moeten zijn. Is dit niet het geval kan er geen sprake zijn van een mirror en heeft heel de RAID1 functie geen enkel nut. Dat blijkt nu toch wel?

ARME AOW’er

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:13
Les: (als ik het goed lees heb je dit niet zelf zo geïnstalleerd, dus misschien niet voor jou een les) Windows mirror op deze wijze heeft echt geen zin. Aan een controller had je nu inderdaad gewoon een nieuwe schijf kunnen hangen, clonen ging dan vanzelf, alles weer presto.

Ik zou met Partition Magic werken om dit op te lossen: identieke schijf ernaast, Partition Magic starten, alle partities van defecte schijf (PM ziet en verwerkt ook Compaq rescue en dat soort spul) naar nieuwe schijf kopiëren. Kijken of vervolgens Windows deze als vervanging van de originele schijf accepteert, zodat het array niet breekt (na het kopiëren dus de nieuwe schijf voor de kapotte vervangen); zo wel (reken daar maar op) checken of alle data die je nodig hebt aanwezig is, lieft nog een image van de correcte schijf veiligstellen en dan het array met nieuwe schijf en oude goede schijf rebuilden -> OP EEN ECHTE CONTROLLER! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 23-10-2006 13:24 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

En als de angst voor Partition Magic gezien de problemen die dit programma soms geeft er goed inzit, dan zou ik Acronis Partition Expert overwegen.

ARME AOW’er

• lckarssen
Guardian Angel schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 13:22:
Mij lijkt het stug dat er niet van een Mirror kan worden opgestart want normaliter zou het een exacte kopie van de andere harddisk moeten zijn. Is dit niet het geval kan er geen sprake zijn van een mirror en heeft heel de RAID1 functie geen enkel nut. Dat blijkt nu toch wel?
Volgens mij (zie de startpost) zijn alleen de windows en de data partitie gemirrord, niet de compaq-partitie. Dus alleen op partitieniveau is er (software-) RAID.
De RAID functie heeft dus wel nut om de windows installatie en de data veilig te stellen, maar niet om de productiviteit te garanderen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat kan ik begrijpen, maar het verdient zeker geen schoonheidsprijs omdat om continuiteit te garanderen er een absolute 100% mirror moet bestaan. Deze 'truuk' geeft i.m.o. een vals gevoel van veiligheid.

ARME AOW’er

• pinockio
Guardian Angel schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 13:22:
Sja.. ik heb het niet bedacht. Omdat het geen gewone partities zijn (sofware RAID) heeft het ook geen nut de eerste partitie bootable te maken of iets dergelijks Zoals aangegeven, is de tweede schijf niet identiek gepartitioneerd...

Ik heb nu als test de eerste twee partities van de eerste schijf gewoon naar een IDE-schijf overgebracht via een image. Deze bleek bootable te zijn maar gaf natuurlijk een blauw scherm. Een in-place upgrade blijkt mogelijk te zijn. Mocht het clonen van de eerst SCSI-schijf naar een nieuwe niet werken dan heb ik die optie in ieder geval nog.
Ro-Maniak2 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 13:24:
Les: (als ik het goed lees heb je dit niet zelf zo geïnstalleerd, dus misschien niet voor jou een les) Windows mirror op deze wijze heeft echt geen zin. Aan een controller had je nu inderdaad gewoon een nieuwe schijf kunnen hangen, clonen ging dan vanzelf, alles weer presto.

Ik zou met Partition Magic werken om dit op te lossen: identieke schijf ernaast, Partition Magic starten, alle partities van defecte schijf (PM ziet en verwerkt ook Compaq rescue en dat soort spul) naar nieuwe schijf kopiëren. Kijken of vervolgens Windows deze als vervanging van de originele schijf accepteert, zodat het array niet breekt (na het kopiëren dus de nieuwe schijf voor de kapotte vervangen); zo wel (reken daar maar op) checken of alle data die je nodig hebt aanwezig is, lieft nog een image van de correcte schijf veiligstellen en dan het array met nieuwe schijf en oude goede schijf rebuilden -> OP EEN ECHTE CONTROLLER! ;)
Sowieso is het leerzaam. Ik denk dat de onboard SCSI controller geen hardware RAID ondersteunt en dan is dit om de data veilig te stellen nog wel OK. De server "up" houden is dan wel weer wat duurder...

Hiervoor zou ik Server Magic nodig hebben en dat kost nogal wat.
Ik ga het gewoon proberen met Ghost en houd jullie op de hoogte. De server wordt overigens sowieso vervangen; door een HP ML110, ML150 of ML350. Omdat ze nu een serieus SCSI-systeem hebben (voor 7 jaar terug dan) dacht ik weer aan een server met SCSI, maar evt. kan SATA natuurlijk ook (het gaat om 8 werkplekken).

[ Voor 45% gewijzigd door pinockio op 23-10-2006 18:22 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Als Ghost niet wil, probeer Acronis True Image. € 50,= en dus veel goedkoper én uitgebreider.

Ik ben ondertussen echt dik tevreden over al hun producten en zou nooit meer wat anders willen.

ARME AOW’er

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:13
Moest ik misschien ook maar eens naar kijken dan...

• pinockio
Nieuwe schijf gekocht (identiek, tweedehands).

Cloning met Ghost ging niet (read sector failure), een duidelijk teken dat de schijf dood aan het gaan was. Geprobeerd met o.a. Acronis True Image maar die stopt gewoon met een foutmelding.

Toen gezocht op een Ghost switch om toch te clonen. Ik vond dit (na veel zoeken):

"If the problem persists, run Ghost with the -BFC switch. This will allow Ghost to ignore up to 500 bad blocks on the destination drive.

To clone a disk that has numerous bad sectors, run Ghost with the -FRO switch. This instructs Ghost to continue cloning regardless of the number of bad sectors."

http://service1.symantec....6ee500610c5e?OpenDocument

Er waren maar 65 bad blocks maar Ghost liep er toch op vast met de -BFC switch. Ik heb de -FRO switch geprobeerd. Dit lukte wel maar het duurde 3 uur. Ik ben weggegaan, volgende dag was het klaar. Systeem met nieuwe schijf (en correcte SCSI ID) geboot met tweede schijf (mirror) erin. Dit was misschien niet handig want deze werd als C en D herkend en de nieuwe schijf als F en G. Daar start hij nu van op.

De originele schijf 0 stond nog in disk management (missing) en de mirror ook. Ik heb het voorlopig maar zo gelaten; systeem start op van nieuwe schijf maar bestanden staan nog op de mirror. Zo werkt het in ieder geval tot de server vervangen is.

[ Voor 4% gewijzigd door pinockio op 29-10-2006 12:24 ]

Pagina: 1