Toon posts:

Temperatuur oplossing voor Asus p5w dh deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik mag mezelf de trotse bezitter noemen van één Asus P5W DH Deluxe moederbord!

Zo ook van het M2N32SLI DeLuxe maar dat is weer een heel ander verhaal!

Even alles op een rijtje.

• Kast is een Thermaltake ‘Tsunami VA3000SNA, zilver’
• Voeding CoolerMaster ExtremePower 500W
• 2x NEC DVD Brander
• Sound Blaster Audigy TZ Pro
• Pinnacle 7 Pro
• 7in1 FDD+Cardreader
• GEIL GX22GB6400UDC 2GB
• Intel E6400 met standaard koeler
• Later stadium ,CPU-koeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Als eerst wil ik vermelde dat ik zeer erg te spreken ben over dit moederbord.

En ja, hij is sneller dan zijn AM2 Socket variant waar ik ook mee werk, maar zoals ik al aangaf dit is een ander verhaal ;-)

Na het starten van ‘PC Probe II v1.02.01’ stond ik even raar te kijken ;

CPU 41 graden – MB 52 Graden, met als bonus een hoop getoeter en herrie!

Jich, dat is een stuk minder, dus HOP de tweakers GOT encyclopedie erbij pakken, en ja hoor iedereen kampt met dit probleem.
Dat is dus alvast, gedeelde smart is halve smart, nu nog de oplossing!

Bellen naar Asus Duitsland, Ik hoefde me geen zorgen te maken over deze temperaturen.

Leuk, maar hoe gaat dit opgelost worden dan, want ik wil gewoon een normale gemiddelde temp op mijn Pc, dus hoe gaat deze Asus goeroe dit oplossen voor al deze mensen.
Ik werd doorverbonden, Ik kreeg toen een heel verhaal over INTEL, en gemiddelde temperatuur en North bridge, Intel 975X, hij bleef maar gaan!
Allo, Allo, als ik een nieuwe VW koopt wil ik ook dat alles naar behoren functioneert en niet dat het af word gedaan met een verhaal dat het wel in orde is en me geen zorgen hoeft te maken.
Dit is een heel duur moederbord en ik mag voor €200,- wel wat meer verwachten dan alleen een afstandbedinging die ik niet gebruik.
Ik wil de oplossing horen en niet één one liner…
En waarom is in hemelsnaam een marketing goudachtig kapje over de North bridge geplaatst.
Dit is leuk voor een Celeron, Pentium reeks, maar met een E6400 of een E6700 moet er toch harder gewerkt worden, dus meer warmte afgifte bij deze processors ?

Ja dit was zeker waar, en ze zouden dit probleem onderzoeken.
Onderzoeken?, de mensen willen een oplossing en ik vertrouw erop dat dit zeer spoedig gaat geschieden.

yes, ofcorse!

Ik ben een mens van weinig geduld;

Ik heb dus het kapje met een aardappelschilmesje voorzichtig verwijderd en de standaard INTEL koeler vervangen door een Arctic Cooling Freezer 7 Pro.
Vervolgens op de North Bridge een Cooler Master SLC S41 U1 geplaatst.

Dit resulteerde in de volgende resultaten.

Voor de modificatie

Idle :CPU 41 graden – MB 52 Graden.
Stressed : CPU 45 graden – MB 56 Graden.

Na verwijderen plaatje North bridge en plaatsen Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Idle :CPU 37 graden – MB 45 Graden.
Stressed : CPU 39 graden – MB 48 Graden.

Tevens het plaatsen van Cooler Master SLC S41 U1

Idle :CPU 32 graden – MB 41 Graden.
Stressed : CPU 35 graden – MB 41 Graden.

In de eerst volgende Bios update zal dit wel worden aangepast want de North Bridge is bij mij nooit 56 graden geweest, ik heb de koeler handmatig betast maar die was naar mijn idee misschien 32 / 34 graden, maar zeker niet hoger.

Voor de rest ben ik echt zeer tevreden met dit moederbord hij is stabiel, snel, en zit niet te mekkeren over alles en nog wat ;-)

Veel succes en ik hoop dat dit een heldere toevoeging kan geven aan ieder die dit leest!

• Fjutrackx
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik ben ook een trotse bezitter van een P5W DH Deluse :d

mijn cpu is een E6600
standaart 2.4GHz, mijne 3.0GHz met de standaart boxed cooler
2X 250GB WD raid edition, sata 300, 16mb cache
1X 200GB WD, ata 133, 8mb cache
1X 120GB seagate, ata 100, 2mb cache
GF 7900GS (club 3D)
voeding weet ik nog niet :p (dinsdag een nieuwe afhalen, mijne = kapot)
2X 512MB ddr2-800 G.skill 5-5-5-15
Case: euhm, da was een tybotech goedkoop caseke, ik heb wel 5 fans in de case alleen => te veel lawaai. ik zoek daarom ook een andere (A+ twinengine)

CPU idle 30°C, MB idle 54°C
piek CPU (ongeveer) 45°C, MB 56°C (volgens externe temp. meter 61°C)
(gemeten bij kamertemperatuur van 25°C => heeft een zeeeeeeeeeeeer grote invloed!!!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 16:38
Mijn mobo wordt 41 graden, teveel vind ik :( .

Kan iemand een foto geven waar de northbridge opstaat zodat ik hem ook kan verwijderen :?

[ Voor 50% gewijzigd door danielkraak op 05-11-2006 22:09 ]

Verwijderd

je kunt 41 graden wel teveel vinden maar dan heb je toch verschrikkelijk pech.
Ik krijg hem actief gekoeld niet onder de 36 idle, 60 graden stressed max overklok.

De goeie oplossing is gewoon geen coretemp meer opstarten maar speedfan oid, die toetert namelijk niet.

Verder zie ik het probleem niet, een stukje software mekkert dat je temp te hoog is, so what?
Aangezien je weet dat het geen probleem is zou ik me er verder geen zorgen over maken.
Stabiel is stabiel.

northbridge verwijderen lijkt me geen goed plan, het metalen plaatje wat eropzit trek je er zo met je nagels af.

zie ook de thread op xs:

http://www.xtremesystems....06563&highlight=p5w+ready

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2006 22:30 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Mijne wordt ook gewoon 41 graden (met een Zalman 9500), wel raar trouwens dat t bij veel mensen precies die temp is.

[ Voor 10% gewijzigd door Dutch_Razor op 05-11-2006 23:00 ]

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:24
Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:26:
Ik krijg hem actief gekoeld niet onder de 36 idle, 60 graden stressed max overklok.

De goeie oplossing is gewoon geen coretemp meer opstarten maar speedfan oid, die toetert namelijk niet.

Verder zie ik het probleem niet, een stukje software mekkert dat je temp te hoog is, so what?
Aangezien je weet dat het geen probleem is zou ik me er verder geen zorgen over maken.
Stabiel is stabiel.

northbridge verwijderen lijkt me geen goed plan, het metalen plaatje wat eropzit trek je er zo met je nagels af.

zie ook de thread op xs:

is 41 graden niet erg veel voor een mobo? Die van mij word maar 23 graden stressed.

Verwijderd

Welk mobo heb je?
Of dit warm is hangt er vanaf WAT de sensor meet en waar dat deze meet.
Verder verschilt dit ook per type chipset.

Bij de p5w dh zit de sensor naast of in de southbridge geloof ik, die wordt echt wel warm.

Ik heb een nforce pro board gehad waar de mb temp nooit boven de 40 graden uitkwam, da's mooi maar als de chipset zelf richting de 100 graden gaat (gemeten met externe temp sensor en tot 90 graden prima stabiel is maar daarna gaat het fout) dan heb ik liever een temp sensor die iets aangeeft waar ik ook wat aan heb.

Dus liever een eerlijke sensor als een lage sensor.

ik draai permanent 3.6Ghz dus permanent een behoorlijke overclock met daarbij behorende aangepaste voltages. Idle is m'n cpu koeler als m'n mb...

Het feit dat k 4 raptors in raid 0 aan de ich7r heb hangen zal de temps weinig goeds doen!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 19:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:26:

Stabiel is stabiel.

zie ook de thread op xs:

Bij mij zat het plaatje goed vast gelijmd!

Natuurlijk is 41 graden geen enkel probleem het zit hem puur tussen onze oren }:O maar een echte tweaker hou graag zijn machine koel O-)

Zo'n board kan dan wel passief gekoeld worden, de extra fan's die je in je systeemkast nodig hebt liegen er niet om, dus het blijft een lawaaierig gebeuren helaas..

Niet te min vind ik het moederboard echt geweldig goed, en ik heb er al aardig wat onder mijn vingers gehad van het jaar!

• Fjutrackx
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-11-2025
mijn plaatje zit er nog steeds op...

EN cpu temperatuur: 28°C @ 3GHz (idle)
EN MB temperatuur: 32°C (idle)
verschil tussen min en max is max 20°
(dus MB vollast komt rond de 45°C)
EN al mn fans draaien tegen de minimum snelheid. (alle knopjes dicht gedraait en collwatch op het traagste staan)

Wat heb ik gedaan: Gewoon een andere case... Aplus Twin engine
stile case, met 2X 25cm fans (en nog ee sharkoon 12cm vanachter) en enkele 8cm vans voor de sierraad al zwevend in mn case :D

Verwijderd

ondertussen zijn er ook biossen uit die de temp veel lager aangeven, want in een maand tijd veranderd er veel.
Maar het is allemaal totaal irrelevant, het asus proggie piept omdat de evrkeerde standaard waarde is ingegeven, maar de zaak wordt niet te warm dus niks aan de hand.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2006 16:48 ]

Pagina: 1