Hallo, ik mag mezelf de trotse bezitter noemen van één Asus P5W DH Deluxe moederbord!
Zo ook van het M2N32SLI DeLuxe maar dat is weer een heel ander verhaal!
Even alles op een rijtje.
• Kast is een Thermaltake ‘Tsunami VA3000SNA, zilver’
• Voeding CoolerMaster ExtremePower 500W
• 2x NEC DVD Brander
• Sound Blaster Audigy TZ Pro
• Pinnacle 7 Pro
• 7in1 FDD+Cardreader
• GEIL GX22GB6400UDC 2GB
• Intel E6400 met standaard koeler
• Later stadium ,CPU-koeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Als eerst wil ik vermelde dat ik zeer erg te spreken ben over dit moederbord.
En ja, hij is sneller dan zijn AM2 Socket variant waar ik ook mee werk, maar zoals ik al aangaf dit is een ander verhaal ;-)
Na het starten van ‘PC Probe II v1.02.01’ stond ik even raar te kijken ;
CPU 41 graden – MB 52 Graden, met als bonus een hoop getoeter en herrie!
Jich, dat is een stuk minder, dus HOP de tweakers GOT encyclopedie erbij pakken, en ja hoor iedereen kampt met dit probleem.
Dat is dus alvast, gedeelde smart is halve smart, nu nog de oplossing!
Bellen naar Asus Duitsland, Ik hoefde me geen zorgen te maken over deze temperaturen.
Leuk, maar hoe gaat dit opgelost worden dan, want ik wil gewoon een normale gemiddelde temp op mijn Pc, dus hoe gaat deze Asus goeroe dit oplossen voor al deze mensen.
Ik werd doorverbonden, Ik kreeg toen een heel verhaal over INTEL, en gemiddelde temperatuur en North bridge, Intel 975X, hij bleef maar gaan!
Allo, Allo, als ik een nieuwe VW koopt wil ik ook dat alles naar behoren functioneert en niet dat het af word gedaan met een verhaal dat het wel in orde is en me geen zorgen hoeft te maken.
Dit is een heel duur moederbord en ik mag voor €200,- wel wat meer verwachten dan alleen een afstandbedinging die ik niet gebruik.
Ik wil de oplossing horen en niet één one liner…
En waarom is in hemelsnaam een marketing goudachtig kapje over de North bridge geplaatst.
Dit is leuk voor een Celeron, Pentium reeks, maar met een E6400 of een E6700 moet er toch harder gewerkt worden, dus meer warmte afgifte bij deze processors ?
Ja dit was zeker waar, en ze zouden dit probleem onderzoeken.
Onderzoeken?, de mensen willen een oplossing en ik vertrouw erop dat dit zeer spoedig gaat geschieden.
yes, ofcorse!
Ik ben een mens van weinig geduld;
Ik heb dus het kapje met een aardappelschilmesje voorzichtig verwijderd en de standaard INTEL koeler vervangen door een Arctic Cooling Freezer 7 Pro.
Vervolgens op de North Bridge een Cooler Master SLC S41 U1 geplaatst.
Dit resulteerde in de volgende resultaten.
Voor de modificatie
Idle :CPU 41 graden – MB 52 Graden.
Stressed : CPU 45 graden – MB 56 Graden.
Na verwijderen plaatje North bridge en plaatsen Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Idle :CPU 37 graden – MB 45 Graden.
Stressed : CPU 39 graden – MB 48 Graden.
Tevens het plaatsen van Cooler Master SLC S41 U1
Idle :CPU 32 graden – MB 41 Graden.
Stressed : CPU 35 graden – MB 41 Graden.
In de eerst volgende Bios update zal dit wel worden aangepast want de North Bridge is bij mij nooit 56 graden geweest, ik heb de koeler handmatig betast maar die was naar mijn idee misschien 32 / 34 graden, maar zeker niet hoger.
Voor de rest ben ik echt zeer tevreden met dit moederbord hij is stabiel, snel, en zit niet te mekkeren over alles en nog wat ;-)
Veel succes en ik hoop dat dit een heldere toevoeging kan geven aan ieder die dit leest!
Zo ook van het M2N32SLI DeLuxe maar dat is weer een heel ander verhaal!
Even alles op een rijtje.
• Kast is een Thermaltake ‘Tsunami VA3000SNA, zilver’
• Voeding CoolerMaster ExtremePower 500W
• 2x NEC DVD Brander
• Sound Blaster Audigy TZ Pro
• Pinnacle 7 Pro
• 7in1 FDD+Cardreader
• GEIL GX22GB6400UDC 2GB
• Intel E6400 met standaard koeler
• Later stadium ,CPU-koeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Als eerst wil ik vermelde dat ik zeer erg te spreken ben over dit moederbord.
En ja, hij is sneller dan zijn AM2 Socket variant waar ik ook mee werk, maar zoals ik al aangaf dit is een ander verhaal ;-)
Na het starten van ‘PC Probe II v1.02.01’ stond ik even raar te kijken ;
CPU 41 graden – MB 52 Graden, met als bonus een hoop getoeter en herrie!
Jich, dat is een stuk minder, dus HOP de tweakers GOT encyclopedie erbij pakken, en ja hoor iedereen kampt met dit probleem.
Dat is dus alvast, gedeelde smart is halve smart, nu nog de oplossing!
Bellen naar Asus Duitsland, Ik hoefde me geen zorgen te maken over deze temperaturen.
Leuk, maar hoe gaat dit opgelost worden dan, want ik wil gewoon een normale gemiddelde temp op mijn Pc, dus hoe gaat deze Asus goeroe dit oplossen voor al deze mensen.
Ik werd doorverbonden, Ik kreeg toen een heel verhaal over INTEL, en gemiddelde temperatuur en North bridge, Intel 975X, hij bleef maar gaan!
Allo, Allo, als ik een nieuwe VW koopt wil ik ook dat alles naar behoren functioneert en niet dat het af word gedaan met een verhaal dat het wel in orde is en me geen zorgen hoeft te maken.
Dit is een heel duur moederbord en ik mag voor €200,- wel wat meer verwachten dan alleen een afstandbedinging die ik niet gebruik.
Ik wil de oplossing horen en niet één one liner…
En waarom is in hemelsnaam een marketing goudachtig kapje over de North bridge geplaatst.
Dit is leuk voor een Celeron, Pentium reeks, maar met een E6400 of een E6700 moet er toch harder gewerkt worden, dus meer warmte afgifte bij deze processors ?
Ja dit was zeker waar, en ze zouden dit probleem onderzoeken.
Onderzoeken?, de mensen willen een oplossing en ik vertrouw erop dat dit zeer spoedig gaat geschieden.
yes, ofcorse!
Ik ben een mens van weinig geduld;
Ik heb dus het kapje met een aardappelschilmesje voorzichtig verwijderd en de standaard INTEL koeler vervangen door een Arctic Cooling Freezer 7 Pro.
Vervolgens op de North Bridge een Cooler Master SLC S41 U1 geplaatst.
Dit resulteerde in de volgende resultaten.
Voor de modificatie
Idle :CPU 41 graden – MB 52 Graden.
Stressed : CPU 45 graden – MB 56 Graden.
Na verwijderen plaatje North bridge en plaatsen Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Idle :CPU 37 graden – MB 45 Graden.
Stressed : CPU 39 graden – MB 48 Graden.
Tevens het plaatsen van Cooler Master SLC S41 U1
Idle :CPU 32 graden – MB 41 Graden.
Stressed : CPU 35 graden – MB 41 Graden.
In de eerst volgende Bios update zal dit wel worden aangepast want de North Bridge is bij mij nooit 56 graden geweest, ik heb de koeler handmatig betast maar die was naar mijn idee misschien 32 / 34 graden, maar zeker niet hoger.
Voor de rest ben ik echt zeer tevreden met dit moederbord hij is stabiel, snel, en zit niet te mekkeren over alles en nog wat ;-)
Veel succes en ik hoop dat dit een heldere toevoeging kan geven aan ieder die dit leest!