Toon posts:

Wat te doen met kapotte laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

helaas heeft de onboard video van mijn Aopen barebook 1557-GLS vorig weekend de geest gegeven. Het scherm toont nog steeds wat het moet tonen maar daarop 'gesuperponeerd' een hoop rommel-tekens zodat het boeltje toch wel behoorlijk onleesbaar wordt. Ik ben zeker dat het dit component is dat niet meer naar behoren werkt, de rest (processor, scherm, geheugen, etc) doet het nog uitstekend.

Nu is mijn vraag wat ik nog met deze laptop kan doen? (Het is een 1.6 Ghz centrino met 1 Gb ram en een Radeon 9700 graka, het scherm is 1400x1050 als ik het goed heb). Zijn er soms mensen geïnteresseerd zoiets nog over te kopen voor het scherm (evt externe tft monitor van maken?) of kan ik het laptopje nog extern aansturen via een netwerk (niet als dataserver natuurlijk maar evt iets anders?)

Tips more than welcome!!!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

probeer eerst eens een externe monitor aan te sluiten. Als dat prima werkt heb je mooie kleine stille desktop!

Verwijderd

Laten repareren?

Verwijderd

aan mij geven? :P

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 17:07
Idd, proberen te repareren. Probeer het eens met ander geheugen ofzo.
Defect geheugen kan een hoop gekke kuren teweeg brengen.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Verwijderd

Topicstarter
Hey, bedankt voor de snelle antwoorden!
Externe monitor heb ik natuurlijk al geprobeerd -> geen oplossing, zelfde probleem (vandaar zeker dat het de graka is)
Geheugen -> al geprobeerd voor systeemgeheugen, valt dit ook te doen voor het graka geheugen? Dit is toch vastgesoldeerd dacht ik? (onboard radeon 9700 mobility)

PS: reparen zou vervangen van het moederbord betekenen en dat is dan zeker een 400 a 500 euro

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 11:11 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
Je kan er met remote desktop toch nog wel? Download servertje van maken of misschien iets voor je in je auto prutsen

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Proberen te benaderen via een andere PC, over netwerk ofzo.

Of extern bureablad, je kan er ook zo een sweex USB -> VGA aanhangen.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 22:42
Zou je niet de drivers van de videokaart kunnen deinstalleren? Hij wordt dan gezien als een standaard videokaart met een maximale resolutie van 640 * 480. Vaak werkt deze modus wel bij een defecte videokaart.

Een andere mogelijkheid is de laptop te verkopen in onderdelen: de behuizing, accu, hdd, scherm, proc, ram, adapter en optische drive zijn nog goed.

• j-w
  • Niet online

j-w

je zou er misschien een PCMCIA videokaart in kunnen zetten die zijn echter wel vrij prijzig.

Anders is het een leuke web/download server.

Speelt het probleem ook als je bv knoppix gebruikt?

[ Voor 36% gewijzigd door j-w op 21-10-2006 12:06 ]

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Misschien zit er nog wel garantie op, dan kan je hem laten repareren. Maar dat zal wel niet. Het is een behoorlijk oud beestje. Het is imo dan ook zonde, om daar nog veel geld aan uit te geven. Ik zou er inderdaad gewoon ook een leuk thuis servertje van maken. Ik zou er zelf graag ook een willen hebben. Ze zijn klein, stil en verbruik erg weinig. Stukken beter om 24/7 te laten draaien (downloaden :P), dan mijn gamebak.

Verwijderd

Topicstarter
Wow...Weer een hoop nuttige reacties.
Garantie zit er niet meer op, dan was het ook geen probleem.
Knoppix of native video mode is geen oplossing want zelfs in het biosscherm doet het probleem zich voor.
Dat van die remote desktop lijkt zeer nuttig. Is dat de applicatie die standaard bij windows zit die jullie bedoelen?
Dat van die pcmcia vga kaart is ook erg interessant. Een link waar ik zoiets kan kopen? (en vooral wat het kost...)

Thank!!!

• j-w
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:54:

Dat van die pcmcia vga kaart is ook erg interessant. Een link waar ik zoiets kan kopen? (en vooral wat het kost...)

Thank!!!
Google en Ebay zijn je vrienden :)

http://search.ebay.com/pcmcia-dvi_W0QQfkrZ1QQfromZR8

[ Voor 8% gewijzigd door j-w op 21-10-2006 14:25 ]

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 17:07
Je kan inderdaad voor remote desktop van XP gebruiken. Maar probeer anders dameware remote control, of nog eenvoudiger VNC viewer.

Vooral die laatste draaid overal op. Dan kan je de pc prima gebruiken idd als opslag pc ofzo in je netwerk. Gewoon remote overnemen voor eventueel beheer.

Een pcmcia graka lijkt me niet werken op je interne scherm, dus of je daar wat aan hebt lijkt me sterk. Ja op een extern scherm wel natuurlijk, maar of dat is wat je wilt....
Is zou er persoonlijk een stabiel OS opzetten en dan remote erop werken. Gewoon als opslag of download pc laten dienen.

Zelf heb ik eens een website gehost op een laptop. Dat ging prima. Zelfs bij stroomuitval ging het ding gewoon door op de batterij. Ideaal! Ook dit was gewoon dichtgeklapt met scherm uit dus.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
Zoals gezegd op lagere res al geprobeerd? Had net iemand in het A6 topic die vervormd beeld had met netspanning in 3d spellen etc en op accu geen prob (bij terugklok waarschijnlijk). Mischien kun je met ATI Tool proberen de core en mem omlaag klokken (behoorlijk ver) zodat gamen niks meer wordt maar Windows er nog goed op draait zonder gekke dingen.

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Zou is even gaan informeren over de garantie, want van zo'n laptop mag je toch wel verwachten dat hij 3 á 5 jaar meegaat!.

Wellicht kan je de reparatie kosten voor een deel bij de leverancier neerleggen.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

avon schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:26:
Zou is even gaan informeren over de garantie, want van zo'n laptop mag je toch wel verwachten dat hij 3 á 5 jaar meegaat!.

Wellicht kan je de reparatie kosten voor een deel bij de leverancier neerleggen.
ik moet gelijk denken aan de radioreclames van http://www.consuwijzer.nl/

van de site:
Als de verkoper of fabrikant garantie geeft op een product, dan wil dat zeggen dat hij instaat voor de kwaliteit van dat product gedurende een aangegeven periode.

Wettelijk gezien heeft u altijd recht op een deugdelijk product, ook na afloop van de garantieperiode....

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Veel mensen laten zich ook te gemakkelijk afschepen met "tja mevrouwtje de garantie is maar 1 jaar". De garantie kan dan wel 1 jaar zijn, maar dat betekent niet dat hiermee alle rechten van de consument vervallen. Kortom, stap altijd naar de leverancier. Print even wat pagina's uit van de consuwijzer en je komt een heel eind!

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

wist niet dat die dingen bestaan.. maar goed - http://www.villagetronic.com/vtbook/index.html
ziet er zeer zeker erg interesant uit

nu nog je laptop zien te modden om het LCD via deze kaart te gebruiken :9

Verwijderd

Waarvoor werd de laptop eigenlijk gebruikt en wat zou je er nig mee willen doen ? Staat namelijk niet in de TS. Verder kun jer nog veel mee, als de rest nog goed functioneert. Je kan hem ook even open maken je laptop en eens kijken of je wat ziet aan de GPU, mogelijk kan stof ook een boosdoener zijn en kun je misschien met wat compressie lucht het een en ander schoonblazen. Als je mazzel heb dan functioneert hij weer :) Ook kunnen de lucht inlaten flink verstopt zitten waardoor de GPU niet voldoende koeling krijgt waardoor deze niet goed werkt. Als laatste kun je proberen hem wat under the clocken, zodat de GPU niet te heet word, waardoor hij mogelijk ook weer goed funtioneert. In ieder geval genoeg te proberen om hem te reviven ;) Stuk is het pas echt als je alles geprobeerd hebt en niets meer helpt, my 2 penny's.

Verwijderd

zit wat in, mijn pc wou vandaag geen fatsonelijk beeld meer geven in windows..

gigantisch vage patronen.. net alsof ik te maken had met een kapotte graka
even m'n asus nvidia 6800 eruit getrokken, en toen zag ik dat er een heel dun laagje
stof over de contacten lag, dus ik heb even de kaart schoon gemaakt

en het liep allemaal weer als een zonnetje

Verwijderd

Nou kom ik dankzij google hier terecht en het klinkt precies als het probleem dat ik zelf heb mijn laptop. (ook een 1557, SXGA+, 1.6 centrino, 1GB en 9700)

Sterker nog ik zit met 2 van die apparaten met precies hetzelfe probleem. Er zat ongeveer 1 week tussen het ontstaan bij de een en de ander.
Een derde heeft het nog niet. En ik denk dat ik ook wel weet waarom want op die worden eigenlijk nooit 3D applicaties gedaan.

Heb uiteindelijk bij ict-fix een prijsopgaaf gekregen voor een reparatie. Dat zou ongeveer 600 euro worden. :( (370 voor mobo en 90 arbeid en dan nog de verzendkosten en btw)

Is blijkbaar niet zo incidenteel. :'(
Pagina: 1