[XP] Nieuw mobo en xp activeren: iemand ervaring?*

Pagina: 1
Acties:
  • 467 views sinds 30-01-2008

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-02 17:55
Ik ben van plan een nieuw mobo in mijn pc te zetten. Ik heb een OEM-versie van XP Home (cd, boekje en sticker) en weet dat MS vindt dat je een nieuwe Windows moet kopen als je je mobo vervangt.
Maar is dat ook echt zo? Is MS onverbiddelijk of is er enige coulance? Of is er een 'goed verhaal' waarmee je de activatie voor elkaar krijgt?
Wie heeft deze situatie al eens ervaren?

• Pompiedom
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-12-2025

Pompiedom

Don't panic

Doen ze niet moeilijk over ik ben inmiddels al 3 keer overgestapt met mijn OEM versie van mobo. Volgens mij kijken ze er helemaal niet naar of een versie OEM of retail is.

[ Voor 28% gewijzigd door Pompiedom op 21-10-2006 01:18 ]

We create our own reality

• The 7th Guest
Echt niemand? Ik las op div (Engelstalige) sites dat het probleemloos ging, soms zelfs via Internet. Geldt de beperking alleen zo strikt voor een pre-installed OEM :'( , waarbij vaak zo'n kreupele recovery-cd wordt geleverd - of helemaal geen cd. :? :? :?

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 12:38

BertV

Handgemaakt

De regel is dat de OEM software aan je moederbord hangt.
Dat je net een "juiste" medewerker treft of een vlotte babbel hebt kan dit wellicht veranderen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

De activatie is afhankelijk van een aantal onderdelen. Niet specifiek het Mobo.
Ik heb bij de pc van m'n ouders al alles vervangen behalve het moederbord.

Om de zoveel veranderingen begint het ding weer te zeiken als ik windows opnieuw installeer. (Ja, dit betreft een OEM)
Nieuwe vidkaart, nieuwe HD.. en na een install begint dat ding te mekkeren en moet ik Microsoft weer bellen.
Gewoon bellen, zeggen dat je een aantal dingen hebt vernieuwd (geheugen, videokaart, HD) en dat je na een nieuwe install nu opnieuw moet activeren.. Dan wordt je gewoon doorgeschakeld naar een computer die je een activatiecode voorleest.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 24-10-2006 20:34 ]

• BertV
  • Laatst online: 21-02 12:38

BertV

Handgemaakt

job schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:33:
De activatie is afhankelijk van een aantal onderdelen. Niet specifiek het Mobo.
Ik heb bij de pc van m'n ouders al alles vervangen behalve het moederbord.

Om de zoveel veranderingen begint het ding weer te zeiken als ik windows opnieuw installeer. (Ja, dit betreft een OEM)
Nieuwe vidkaart, nieuwe HD.. en na een install begint dat ding te mekkeren en moet ik Microsoft weer bellen.
Gewoon bellen, zeggen dat je een aantal dingen hebt vernieuwd (geheugen, videokaart, HD) en dat je na een nieuwe install nu opnieuw moet activeren.. Dan wordt je gewoon doorgeschakeld naar een computer die je een activatiecode voorleest.
Je mag alles vervangen BEHALVE het moederbord... opzich ook wel weer redelijk, maar een beetje jammer voor die hardware-rommelende-tweakers.

Om die reden draai ik nu Vista RC2.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

BertV schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:39:
Je mag alles vervangen BEHALVE het moederbord... opzich ook wel weer redelijk, maar een beetje jammer voor die hardware-rommelende-tweakers.

Ik meld alleen dat xp ook begint te miepen als je andere onderdelen vervangt. Gewoon MS bellen, zeggen dat je een nieuwe vidkaart en HD hebt gekocht is ook een geldig argument om een nieuwe activatie code te krijgen (alle vier de keren gewoon een nieuwe code ontvangen).

Dat je alles mag vervangen behalve je moederbord is natuurlijk ook apart.
Dus je hebt een pc, met windows. Je mobo overlijdt.. en dat type is niet meer te krijgen.
Je koopt een ander.. en hoppa je zou gelijk een nieuwe windows versie moeten kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 25-10-2006 00:00 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

job schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 23:59:
[...]
Ik meld alleen dat xp ook begint te miepen als je andere onderdelen vervangt. Gewoon MS bellen, zeggen dat je een nieuwe vidkaart en HD hebt gekocht is ook een geldig argument om een nieuwe activatie code te krijgen (alle vier de keren gewoon een nieuwe code ontvangen).

Dat je alles mag vervangen behalve je moederbord is natuurlijk ook apart.
Dus je hebt een pc, met windows. Je mobo overlijdt.. en dat type is niet meer te krijgen.
Je koopt een ander.. en hoppa je zou gelijk een nieuwe windows versie moeten kopen.
Het was zo dat na drie stuks hardware vervangen te hebben je Windows XP opnieuw moest activeren of eigenlijk een nieuwe licentie moest kopen, omdat na drie stuks hardware vervangen te hebben Windows XP het als een andere Pc beschouwd. Een aantal maanden geleden is dit veranderd, nu ziet Windows XP het moederbord als PC wanneer je het moederbord vervangt dien je een nieuwe licentie aan te schaffen. In de regel is vaak een telefoontje naar Microsoft voldoende om gewoon je Windows XP installatie weer te activeren. (tenminste zover ik gelezen heb)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

BertV schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:39:
[...]

Die je binnen enkele dagen moet activeren als het tenminste een legaal verkregen versie is. Doe je dat niet dan heb je een probleem. Daarnaast zal het vervangen van een compleet MB geen probleem zijn juist omdat het een bèta-versie is.

De uiteindelijke versie van Vista zal wat de voorwaarden van het licentiegebruik niet of nauwelijks gaan afwijken van XP .

Zie ook nieuws: 'Vista-licentie verschilt minder van XP dan aangenomen'

ARME AOW’er

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 19:14
Volgens mij zijn beide hier genoemde invalshoeken correct t.a.v. de policy van microsoft.
In de OEM voorwaarden die golden tot ongeveer een jaar geleden werd het moederboard niet expliciet gennoemd als aan de licentie verbonden onderdeel.
Bij de vorige aanscherping van de OEM voorwaarden is ingevoerd dat dat de licentie gekoppeld zou zijn aan het MB.
Heb je een oude OEM dan zou het vervangen van een board geen probleem moeten zijn volgens die oude voorwaarden.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op de Frontpage meer over Vista en het activeren nieuws: Microsoft: 'Vista kan tot tien keer worden geactiveerd'

ARME AOW’er

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je licentie laat het niet toe, of vervolgens technisch het wel kan lijkt me toch niet zo relevant voor de goudeerlijke tweaker? :)

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-02 12:13

Redwood

The Truth Is In Here

ik heb hier een oem van een 2 jaar oude xp... die staat maar geinstalleerd op 1 pc, maar nu is wel die pc al tig x verandert.
TIjdelijk zelfs nog op een htpc gebruikt.

Ze vragen bij MS waarvoor je hem opnieuw installeert, antw: Vervanging defecte hardware.
Prima meneer, kijk es, uw code!

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• stevenh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:49
Ik heb ook een nieuwe moederbord gekocht en toen kon ik mijn Windows ook niet meer activeren omdat de OEM licentie is gekoppeld aan de pc en zodra je een nieuw moederbord hebt ziet microsoft het als een nieuwe pc en is de OEM licentie dus niet meer geldig. Dat us tenminste wat dat vervelene call-center figuur tegen mij zei!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:23
stevenh schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 02:18:. Dat us tenminste wat dat vervelene call-center figuur tegen mij zei!
dat is ook maar iemand die de regeltjes moet volgen...

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Big Daddy schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 02:28:
[...]

dat is ook maar iemand die de regeltjes moet volgen...
Zo iemand is wel het enige aanspreekpunt wat je hebt. Als je zo redeneert kun je nooit ergens je ergernis spuwen, nou ze kunnen van mij de boom in.

Bij mij hebben ze nog nooit moeilijk gedaan en ik installeer toch bijna wekelijks een legale Windows. Voor OEM PC's (dus niet OEM Windowsen maar specifiek OEM PC's) moet je tegenwoordig altijd telefonisch activeren omdat er volgens MS teveel gekloot is met de licenties daarvan. Hoewel het dus altijd lukt vind ik het een tijdrovend en omslachtig gebeuren en ook een beetje eng. Ze vragen bijvoorbeeld wat de reden is dat je je mobo vervangen hebt. Nou de laatste die ik vervangen had was een gevalletje bliksemschade dus dit vonden ze wel een goede reden, maar ik vind eigenlijk dat het ze geen flikker aan gaat. Als licenties werkelijk restricties kunnen gaan leggen op dat soort dingen gaan we met zijn allen de verkeerde kant op. Laat de Europese Commissie daar eens aandacht aan besteden i.p.v. aan Media Player loze Windowsen die toch aan niemand verkocht worden.

• The 7th Guest
Het nieuwe mobo zit in mijn pc. Ik blij, maar Windows niet. Ik probeer hem via internet te activeren en dat zegt hij dat ik mijn Windows te vaak heb geactiveerd en MS moet bellen. Ik heb mijn Windows pas 1 x eerder geactiveerd.
Wat kan ik nu het beste doen? Bellen natuurlijk, en gewoon enkel zeggen dat ik mijn hd heb geformatteerd en windows opnieuw geïnstalleerd (wat ook zo is, dus ik zeg niks wat niet waar is) en ik XP nu niet kan activeren?
Of kunnen ze 'zien' dat mijn pc significant is gewijzigd - en wat er is veranderd?
Antwoorden zijn welkom en natuurlijk zal ik t.z.t. posten wat de uitkomsten zijn van mijn belletje met MS.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
daar prikken ze waarschijnlijk direct doorheen, want als je de HDD hebt vervangen gaat windows activatie niet rinkelen, dat gebeurt zover ik weet alleen bij "core" onderdelen (proc, moederbord, geheugen ?)
Je kan misschien nog wel met de shop waar je je moederbord hebt gekocht regelen dat je er achteraf nog een oem windows bij koopt ?

• The 7th Guest
Hmm, ik las gister nog dat iemand opnieuw moest activeren (via de telefoon) na het installeren van de nieuwe ForceWare (93,71) driver :? :( , dus zo goed en betrouwbaar is die check nou ook weer niet... >:)
En nee, ik ga geen nieuwe OEM kopen, dan wacht ik wel op Vista. De essentiële updates krijg ik vanzelf binnen en de andere zaken heb ik niet echt nodig, dus..

[ Voor 27% gewijzigd door The 7th Guest op 04-11-2006 13:49 ]

• DMDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-02 09:14

DMDude

Enjoy the silence....

Ik heb mijn pc net ge-upgrade met een nieuw mobo, proc, geheugen, videokaart en HDD.
Ik moest dus MS bellen en die service-desk jongen bijna achter het behang plakken om een activering van mijn OEM versie voor elkaar te krijgen ;-)
Nu zit ik alleen nog met een probleem voor een andere pc die ik wil upgraden en van dezelfde versie wil voorzien...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DMDude schreef op zondag 09 december 2007 @ 20:45:
Nu zit ik alleen nog met een probleem voor een andere pc die ik wil upgraden en van dezelfde versie wil voorzien...
En dat (dezelfde OEM licentie ook op een andere PC gebruiken) is volgens de licentievoorwaarden niet toegestaan.

Verder is dit uitentreuren behandeld en lijkt het me dat je inmiddels genoeg hierover kan vinden op het forum.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.