Gigabit netwerk is traag, cpu gebruik hoog

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Ik zit met een probleem. Ik weet niet of het hier thuishoort of bij de processoren. Ik heb een gigabit netwerk wat op iedere computer snelheden rond de 12 % geeft met een cpu gebruik tijdens het overzenden van ongeveer 10%.
Op een pc ligt de snelheid tussen de 0,2 en 7 % (een beetje een sinusgrafiek), en is het cpugebruik bijna constant 100 %. De computer reageert dan ook traag op andere dingen. De netwerkkaart is een linksys eg1032 v3.0
Verder is het een P4, 2,0GHz
Asrock p4vm800
256 mb geheugen
sata hd.
win xp prof sp2.
Pc net geformatteerd, maar het probleem blijft nog steeds. Bios is geupgrade naar de laatste versie.
Drivers netwerkkaart en chipset zijn geinstalleerd. Ook al geprobeerd in ander pci slot.

Tijdens het downloaden van een bestand of het gebruik van vnc ligt het cpu gebruik lager.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Voor de zekerheid al ff je harde schijf snelheden gecheckt (DMA enzo) ?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Het lijkt me dat je netwerkkaart op de een of andere manier niet zelf al z'n pakketjes kan verwerken en dus de CPU aanspreekt. Waarschijnlijk haal je met een gigabit kaartje van 3com/cisco betere prestaties, aangezien deze kaarten (hoewel wat duurder) beter presteren, omdat ze een eigen processor hebben (dacht ik)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Andere drivers proberen ? Wellicht dat deze meer afhandelen op de kaart zelf dan op je proc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Felixje
roelio schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 01:03:
Voor de zekerheid al ff je harde schijf snelheden gecheckt (DMA enzo) ?
DMA staat aan. Verder zijn er ook geen problemen met de hd.
MrNGm schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 01:04:
Het lijkt me dat je netwerkkaart op de een of andere manier niet zelf al z'n pakketjes kan verwerken en dus de CPU aanspreekt. Waarschijnlijk haal je met een gigabit kaartje van 3com/cisco betere prestaties, aangezien deze kaarten (hoewel wat duurder) beter presteren, omdat ze een eigen processor hebben (dacht ik)
Maar ik heb nog een pc met een amd athlon 1800 met deze netwerkkaart, en daar presteert hij wel goed.

[ Voor 52% gewijzigd door Felixje op 21-10-2006 01:08 ]

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

MrNGm schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 01:04:
Linksys, wat de TS gebruikt, is een divisie van Cisco, dus je mag er vanuit gaan dat dat toch wel goeie shit is ;) !

• Felixje
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 01:10:
[...]

Linksys, wat de TS gebruikt, is een divisie van Cisco, dus je mag er vanuit gaan dat dat toch wel goeie shit is ;) !
Dat lijkt mij ook, en in de andere pc loopt het dus ook goed.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 01:10:
[...]

Veel meer dan het Cisco merkje op Linksys apparatuur is het vooralsnog niet hoor.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Felixje
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:22:
[...]

Veel meer dan het Cisco merkje op Linksys apparatuur is het vooralsnog niet hoor.
Maar we dwalen af, hoe krijg ik het cpu gebruik omlaag?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:18
Probeer de netwerksnelheid eens vast te zetten op 100 Mbits full duplex

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

gasemans schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 22:46:
Probeer de netwerksnelheid eens vast te zetten op 100 Mbits full duplex
Koop je geen gigabit netwerkkaart voor he ;)

Maargoed, dit soort geintjes zijn dus DE reden waarom ik voor pc's die er toe doen alleen nog maar Intel of 3Com netwerkkaarten wil (Intel geniet persoonlijk bij mij de voorkeur), die hebben een eigen processor, en ze zijn dus zelfs onder windows nog aardig snel ;)

Ik weet niet wat voor chipset er op die Linksys kaart zit?
Kun je daar achter komen?

Voor hun wireless kaartjes gebruiken ze tegenwoordig de veelgebruikte RaLink chipset, dus waarom zouden ze voor hun wired kaartjes niet net zo goed de Realtek chipset gebruiken?
Laat dat nou onder windows net een kudtchip zijn omdat die alsnog alles door de cpu laat doen, en laat gigabit dan toevallig nogal zwaar zijn qua dataverkeer.

Maargoed, zo heb ik eens met een ouwe (400 Mhz) Celeron hetzelfde gehad.
Zette ik er een compaq 10/100 Serverkaartje in dan ging het perfect, zette ik er een goedkoop Qtec ding met VIA Rhine III Chipset in, dan ging het mis en zo traag als de tyfus.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Felixje
Kickje

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ehm ik heb niet alles gelezen, maar mijn tip:
Zet QOS packetservice oid uit. Helpt mij vaak bij goedkope netwerk-kaartjes.
Sowieso zou ik eens proberen zoveel mogelijk netwerkservices uit te schakelen op je kaartje.
Succes

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-03 19:36
De Linksys NIC van TS heeft een Realtek chip. Echt snel zijn die niet, maar toch haal ik in mijn laptop (Pentium-M 2GHz) daarmee zo'n 40-70 MByte/s.
Ik zou zowieso even de laatste driver van realtek installeren.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:22:
[...]
offtopic:
Ach, het is iig geen Sweex of US Robotics ;)

• Felixje
Het is eindelijk klaar. Het was een sata driver die niet geinstalleerd was.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Pagina: 1