overstappen naar een Linux distro

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DutchStoner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik wil al tijden af van het Windows OS om verschillende redenenen... Ik denk daarom een linux distro ook het beste alternatief is. Ik zit alleen met een paar vragen...

- Bestaat Wine nog (windows onder linux)? en is dat wat?
- is Adobe Creative Suite op een stabiele manier te 'draaien' is onder een linux distro?
- Ondersteund linux core2duo? (stomme vraag mischien, maar voor de zekerheid)
- Welke distro is het beste voor desktop gebruik en webdev omgeving?
- dual boot met 1 HDD?
- minder belangrijk, kan ik windows games spelen (bv met wine)?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DutchStoner schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 00:43:
Ik wil al tijden af van het Windows OS om verschillende redenenen... Ik denk daarom een linux distro ook het beste alternatief is. Ik zit alleen met een paar vragen...
Ok :)
- Bestaat Wine nog (windows onder linux)? en is dat wat?
WINE bestaat nogsteeds en wordt actief aan gewerkt :)
- is Adobe Creative Suite op een stabiele manier te 'draaien' is onder een linux distro?
Geen idee, maar kan je altijd zelf uitproberen, nietwaar?
- Ondersteund linux core2duo? (stomme vraag mischien, maar voor de zekerheid)
Ja hoor, zal prima gaan.
- Welke distro is het beste voor desktop gebruik en webdev omgeving?
Eh jah, kijk even in het topic 'Welke distro moet ik nemen'?
- dual boot met 1 HDD?
Grub/LILO kan dat prima.
- minder belangrijk, kan ik windows games spelen (bv met wine)?
Ligt eraan, op de WINE site kan je wel lezen welke spellen er mee behoren te werken.

Anders kan je ook nog Cedega proberen, maar daarover zijn de meningen verdeeld :)

C:\>_

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
- Ja
- Geen idee, waarschijnlijk wel met Wine of CrossOver Office
- Geen flauw idee, lijkt me wel (aangezien het een processor is zoals de Core Duo dat ook is, gewoon uit de Intel-stal)
- Ik raad je SUSE aan omdat ik daar zelf zeer goede ervaringen mee heb gehad, vooral de Enterprise-uitvoering (al heb ik het nooit 24/7 gebruikt, alleen om te testen)
- Tuurlijk, gewoon partities maken
- De meeste spellen wel, sommige spellen leveren zelfs een Linux-variant.

We are shaping the future

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:21
- Wine bestaat nog maar het blijft emuleren dus verwacht niet al te grote prestaties en verwacht ook niet dat het compatible met alles is.
- Deze vraag laat ik aan iemand anders over.
- Deze vraag laat ik aan iemand anders over.
- Ik zou zeggen dat je als beginnende linuxgebruiker het beste Ubuntu kan pakken, maar daarover zullen de meningen vast verdeeld zijn.
- Ja een dualboot met 1 HDD kan prima :)
- Er is wel Cedega, een commerciele versie van WineX.. Je kan overigens ook gewoon de gratis cvs versie ervan installeren. Lijstje van compatible games kan je vinden op; http://www.transgaming.com

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

@cls, wine is geen emulator...
Think of Wine as a compatibility layer for running Windows programs. Wine does not require Microsoft Windows, as it is a completely free alternative implementation of the Windows API consisting of 100% non-Microsoft code, however Wine can optionally use native Windows DLLs if they are available. Wine provides both a development toolkit for porting Windows source code to Unix as well as a program loader, allowing many unmodified Windows programs to run on x86-based Unixes, including Linux, FreeBSD, Mac OS X, and Solaris
http://www.winehq.com/

Je kan in de appdb kijken of <applicatie/game> onder wine draait.

Nu ook zonder stropdas

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:21
Mja nogal logisch als je naar de naam kijkt eigenlijk("Wine is no emulator"), maar je hebt nog prestatieverlies, dat is wat ik over wilde brengen.

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Zo zwart/wit is het dus niet http://wiki.winehq.org/BenchMark-0%2e9%2e5

En zoals het samba project ons al eens liet zien is het origineel lang niet altijd het beste.

Nu ook zonder stropdas

• DutchStoner
Hmmm.. zoals ik kan zien geen creative suite CS2 van adobe mogelijk :S

dit is toch echt wel essentieel voor een overstap... geen andere mogelijkheden?

• Vinnie
  • Niet online
VMware/Xen oid voor PhotoShop en voor de rest gewoon Linux blijven gebruiken? :)

C:\>_

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

DutchStoner schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 03:03:

Een mac kopen (als je persé van windows af wilt zijn).
Codeweavers Crossover Office kan je ook niet verder helpen namelijk.

Ik vraag me ook af waarom je in godsnaam wilt weten of er een dual-bootmogelijkheid is, als je aangeeft van windows af te willen zijn. Maar als je toch die dual-boot aanlegt, kun je net zo goed daarop Adobe CS blijven gebruiken (alhoewel dat waarschijnlijk 1 van de belangrijkste redenen is om je pc aan te zetten maar mijn glazen bol kan mij daar ook niets meer over vertellen).
Vinnie schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 03:17:
VMware/Xen oid voor PhotoShop en voor de rest gewoon Linux blijven gebruiken? :)
Photoshop is niet bruikbaar onder VMWare (geeft niet precies genoeg je muisbewegingen door).
Xen zou wel eens kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Jungian op 21-10-2006 03:24 ]

0.0

• DutchStoner
Ik heb een dual boot nodig omdat ik inschat dat deze conversie wel eens enkele dagen/weken testen en experimenteren in beslag kan nemen... Ik moet in deze periode m'n centjes kunnen blijven verdienen, en dat doe ik o.a. met creative suite...

Een mac zou idd een alternatief zijn... Hier werk ik ook regelmatig mee. Voor mij privé vind ik deze overstap iets te radicaal. Meestal heb ik periodes (vaak in de winter) dat ik wat games speel... Dit kan niet echt goed op 'n Mac... Met een pc heb ik altijd nog een 'fallback'.. Verder vind ik de Mac veel te duur (prijs/kwaliteit) en is ie wat mij betrefd niet modulair genoeg.

[ Voor 45% gewijzigd door DutchStoner op 21-10-2006 03:37 ]

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Meestal heb ik periodes (vaak in de winter) dat ik wat games speel... Dit kan niet echt goed op 'n Mac... Met een pc heb ik altijd nog een 'fallback'..
Jamaar, op de huidige Mac's kun je met Bootcamp Windows installeren. Werken spellen daar dan ook niet gewoon op?

Leave the gun, get the canoli

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Als je een linux distibutie installeert, zorg er dan ook voor dat je gelijk een smp-kernel er inbakt, dan wordt de tweede core van je cpu namelijk ook gebruikt. Wine en cedega zijn leuke projecten, maar ik vind het nooit echt lekker werken. Zoek naar echte linux-alternatieven voor je programma's en games, of houd Windows gewoon(dual boot is totaal geen probleem).

• DutchStoner
Het is dus niet zo gemakkelijk als ik had gehoop... :)

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
DutchStoner schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 14:23:
Het is dus niet zo gemakkelijk als ik had gehoopt... :)
Veranderen van OS is natuurlijk wat anders dan een ander merk melk, je zult er wat moeite in moeten steken. Zelf ben ik begonnen met SUSE 9.3 (gekocht met handleiding en instructieboek) en dat beviel me erg goed. 99% van alle apparaten werkte out-of-the-box, dus ook LAN, video, (on-board)geluid e.d. Ook de mogelijkheid voor dual-boot inclusief het herpartitioneren van de harde schijf, dat allemaal in een duidelijke grafische installer: lekker makkelijk dus.
Verder ben ik het wel met hierboven eens, dat als je dan toch dual-boot draait, je je niet in allerlei bochten hoeft te wringen om sommige dingen onder linux te krijgen. Wel heeft een (heel) korte zoektocht naar "adobee cs2 alternative linux" een tutorial opgeleverd, om photoshop op Ubuntu te krijgen. Alhoewel GIMP een goed alternatief voor photoshop is, volgens mij, is er ongetwijfled met wat meer zoeken wat leuks te vinden. Als je voor nog meer OS-alternatieven wil kijken, is deze site wel handig: http://www.osalt.com
Als DE gebruik ik altijd KDE, maar ook gnome zal ongetwijfeld voldoen. Met games en dev-en heb ik niet echt ervaring, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Verder moet je je niet laten afschrikken door een term als SMP-kernel, even zoeken in de wikipedia en iig bij SuSe wordt dit automatisch herkend dus daar hoef je je ook al geen zorgen over te maken.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• James71
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 12:49
DutchStoner schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 03:03:

Weet niet hoe je dat precies hebt opgezocht, maar volgens Wine DB kan CS2 wel perfect draaien onder Gentoo Linux

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

James71 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 14:09:
[...]

Weet niet hoe je dat precies hebt opgezocht, maar volgens Wine DB kan CS2 wel perfect draaien onder Gentoo Linux
Je weet natuurlijk dat Adobe Creative Suite CS2 uit meer onderdelen dan alleen Photoshop 2 bestaat ? Ook is Gentoo helemaal niet aan te raden voor een linux-newbie en is een bronze-rating helemaal niet om blij van te worden.

Als het alleen om Photoshop CS2 gaat is deze how-to misschien een aanrader (niet getest) :

http://blog.publicidadpix...p-cs2-on-ubuntu-10-steps/

0.0

Verwijderd

Ik heb 1,5 jaar geleden hetzelfde topic geopend, ik was n00b, ik wist nog bijna niks van linux af, wat deed ik? Debian installeren en hoppa. Geen windows meer, ook niet ernaast, anders leer je het nooit. Na een paar maanden ben ik overgegaan op Gentoo, als je dat doet leer je het pas echt goed. Maar die maanden Debian waren wel nuttig om geleidelijk over te gaan.

Mijn tip: Gewoon doen, niet onzeker zijn over hardware/software, was ik ook, je zal net als ik ontdekken dat er een paradijs bestaat dat opensource wereld heet, en dat het niet allemaal Microsoft, symantec, nero en adobe hoeft te zijn. Echt hoor, overal is wel een programmaatje voor, wil je iets (wat dan ook), gewoon zoeken, installeren en aan de slag. 100% gratis, legaal en gewoon goed.

Doen dus, en wel nu. >:)

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:31

killercow

eth0

Misschien kun je op linux en windows eerst met Pixel aan de gang?

Deze kan grotendeels photoshopv ervangen (iig beter dan the gimp)

Voor de rest, gooi die ubuntu live-cd erin, en kijk wat het doet :)

Pixel kun je hier bekijken en demo downloaden (de versie zonder watermarks kost je 30 euro voor alle platformen)

http://www.kanzelsberger.com/pixel/?page_id=12

Voor de rest werkt photoshop 7/8 iig prima onder corssover office (wat wine is), dus cs zal ook wel werken lijkt mij.

openkat.nl al gezien?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
QuaQu schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:24:
[...]

Veranderen van OS is natuurlijk wat anders dan een ander merk melk, je zult er wat moeite in moeten steken.
Sinds 3/4 jaar geleden ben ik Linux fulltime gaan gebruiken en sinds enkele maanden Mac OS X op mijn notebook. De overstap Windows -> Linux vond ik vrij groot. Het duurt wel even voordat dingen je lukken, veel dingen moet je zelf doen, tenzei je genoegen neemt met een default Ubuntu installatie. De overstap naar OS X is bijna net zo makkelijk als de overstap van een auto ofzo, in een week ben je daaraan gewend, maar in OS X heb je een stuk minder controle over je systeem. Ben je echt afhankelijk van Photoshop CS2? Laat Linux dan lekker zitten. Ik heb het geprobeerd met Wine en Crossover, maar werd er niet echt gelukkig van. Photoshop 7 schijnt wel goed aan de praat te krijgen zijn. Ikzelf ben Gimpshop gaan gebruiken. Gimpshop heeft dezelfde functies als de Gimp, maar met een menu indeling zoals bij Photoshop. Gimpshop is geen 100% volwaardig alternatief voor Photoshop, maar je kunt er een heel eind mee komen.

Ik zou zeggen: Installeer een leuke Linux distro en ga er mee spelen. Ga het niet vergelijken met Windows aangezien Linux geen Windows kloon is ("Zo van: Dit kan in Windows.. waar kan ik dat hier doen?"), maar kijk naar de mogelijkheden die het biedt. Na verloop van tijd merk je wel welk OS je het meeste gebruikt... :)

🌞🍃

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Nog een kleine tip wat bij mij erg hielp:
Als je dualboot neemt, stel dat Linux als default in, en neem een kleine timeout (3-5 sec). Als je nu je pc opstart zal hij vrij snel Linux gaan starten. Aangezien ik geen zin heb om weer opnieuw op te starten en Windows te kiezen leer je dus vrij snel om alles in Linux te doen (of iig te proberen).

Juist

Verwijderd

Het beste imo is een linux distro kopen, bijvoorbeeld de nieuwste versie van suse. Bij deze distro krijg je een berg aan boeken en handleidingen en daarmee kan je prima aan de slag, naderhand moet je je pas gaan verdiepen in andere distro's.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jeldert schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 12:42:
Nog een kleine tip wat bij mij erg hielp:
Als je dualboot neemt, stel dat Linux als default in, en neem een kleine timeout (3-5 sec). Als je nu je pc opstart zal hij vrij snel Linux gaan starten. Aangezien ik geen zin heb om weer opnieuw op te starten en Windows te kiezen leer je dus vrij snel om alles in Linux te doen (of iig te proberen).
Of juist niet :D. Windows moet zichzelf om de 10 minuten rebooten, en Linux praktisch nooit. Welk OS zou je dan het vaakst aan moeten klikken in je bootloader? 8)7

🌞🍃

• Cyphax
  • Laatst online: 19:45

Cyphax

Moderator LNX
Datafeest schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 13:57:
[...]

Of juist niet :D. Windows moet zichzelf om de 10 minuten rebooten, en Linux praktisch nooit. Welk OS zou je dan het vaakst aan moeten klikken in je bootloader? 8)7
Niet iedereen laat z'n PC 24/7 aan staan. Mijn PC gaat 's nachts gewoon uit en eigenlijk pas 's avonds weer aan als ik weer thuis kom. :)
Ik zou dus juist vooral Linux standaard laten booten. Ach ja, Windows, ik heb het zelf puur en alleen voor wat spelletjes op 1 PC draaien (en op een laptop, die moet ik nog van Slackware voorzien) en de rest heeft allemaal een of andere Linux distro draaien (en een stuk of 5 met Irix)

Saved by the buoyancy of citrus

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

Brupje

3D nerd

DutchStoner schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 14:23:
Het is dus niet zo gemakkelijk als ik had gehoop... :)
linux installeren is eenvoudig. pak ubuntu en binnen 45 minuten heb je een draaiend OS. Alleen dan ben je er nog niet :P Je moet ook jezelf migreren, het werkt allemaal net iets anders, vaak positief anders, maar je moet er toch aan wennen. Zet voor jezelf gewoon je belangrijke PC taken op een rij, en kijk hoe dat werkt onder (verschillende) Linuxdistributies op een testbak. Als dat naar wens is dan kun je over zonder al te vervelende verrassingen. En dan geen Windows erop laten staan, anders zit je in no-time weer terug, omdat het onders Windows makkelijk is omdat het bekend is. :P

Overigens met core2duo, de intel chipset wordt goed ondersteunt op zich, maar op mijn moederbord had ik veel problemen met de JMicron controller. Dit is met ubuntu 6.10 iig goed opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door Brupje op 30-10-2006 11:12 ]

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik zou idd ubuntu of debian of een ander apt-get gebaseerde distro kiezen. Die werken het snelste als het op installeren en configureren aankomt. RPM is grote schijt. Fedora Core 6 ziet er trouwens wel heel goed uit, maar ben er niet zo heel tevreden over, mede door RPM enzo.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:54

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Geen idee wat het verschil precies is tussen RPM of apt-get ;)
Heb al enkele keren geporbeerd over te stappen, maar deed dat nooit omdat ik dan uiteindelijk toch weer te snel Windows pakte. Maar, een aantal maanden geleden las ik dat SLED (suse linux enterprise desktop) gereleased werd en ach.. had al wel vaker suse pakketjes geprobeerd en op de server van kantoor draait opensuse 10, dus...
Toch wist ik te presteren de boel aardig vern**kt te hebben de afgelopen tijd door te veel te klooien op plaatsen waar ik dat niet moest doen geloof ik ;) en ook niet echt de tijd uit te zoeken wat dan het echte probleem is. Dus vanavond maar een reinstall gedaan.
Timing:
19:40 begin
19:50 pas echt installatie (10 minuten zitten pielen met partititionering en ik bedenk me nu ik dit type dat ik helemaal niet een backup van mijn /home dir had hoeven maken... die had ik kunnen laten staan en verdomme.. nutteloos tijdsverlies met het overpompen naar de andere bak toe, nou jaaaaaa)
20:20 install KLAAR
20:22 autoupdates runnen
20:30 fully up and running (een Asus A6V laptop, intel centrino, intel wifidinges, voor audio wel even een 'klein' instellinkje veranderen, anders krijg je geen geluid uit je headphoneplug (iets op 'Auto' zetten waar anders niets staat zodat je bios settings gebruikt worden, ok: sound card advanced options --> use the given board model --> value 'auto' --> set --> werken)

Nou ja, nog even wat dinkies extra installeren via Yast2 (oh rpm's zijn zooo onhandig ;) ) vooral dus nog wat installation sources toevoegen en ook DVD's spelen vrolijk af (dat zijn dan van die dingen, maar dat doet windows ook niet bepaald out of the box --> ff die installen via Zen http://download.videolan....bdvdcss2-1.2.9-1.i386.rpm , oh ja, neem de VLC player erbij.. of kijk hier: http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/270/1/ waar komt mijn wijsheid vandaan ;) )

Nou ja, in alles een zeer volwaardig desktop systeem voor als je het als office apparaat gebruikt, echter als je het voor grafische toepassingen wilt gebruiken.. ik vind de standaard GUI van GIMP echt onmogelijk. Verre van intuitief (heb overigens nog nooit die gimpshop geprobeerd) maar zo'n pakket als CS is er gewoon niet. Maar ja, dat doe ik dan niet voor mijn werk en als ik het nodig heb, dan grijp ik wel een G5 bij z'n lurven met van die tekentablets er aan :)

Vooralsnog heb ik WoW aan de praat via Wine (neeee hier moest ik geen games op kunnen spelen ) en steam ook....

En vergeet niet hoe veel tijd je waarschijnlijk in je leven al gestoken hebt in het installeren/updaten/etc. van windows systemen... my god.. als ik dat allemaal in linux deriviaten had gestoken... (vorige week maandag toch 6 uur (!) bezig geweest met een bak van mijn werk opnieuw XP te geven.. manman.. na elke volledige install een foutmelding, toen maar ali illegali cd's gaan gebruiken, zelfde probleem.. en elke full install duurt dan min. 50 minuten).

Anyway: als office pc is het ideaal, eigenlijk zou je het elk hertje moeten geven die met een pruillipje naar je opkijkt als je zegt: jouw pc is zo ziek als een hond (ja maar... haal kaazaaa nou niet weg.. dan kan ik geen liedjes downloaden!) (oh ja, dan kunnen ze weer niet chatten, oh dan werken ze een keer ! ;) haha., blaat)

Oh ja en ik wil mijn XGL desktop ook niet meer missen.. lekker veel ruimte en zo... (en onzinnige effecten die je na een tijdje uit zet wegens zeeziekte). Nou ja, zie maar wat je doet, ik ben wat mijn laptap betreft geheel om, mijn gamepc (uit 2003.. ) blijft vooralsnog XP maar ach...

edit: oh ja, vergeet niet dat je voor SLED eigenlijk moet betalen (anders kopen bedrijven het niet) het is dan wel weer makkelijk met installeren van ATI of Nvidia drivers (vooral ati is erg vervelend als je dat zelf moet doen.... je leert dan wel de console goed kennen ;) ) Maar Ubuntu en opensuse en fedora en kubuntu en weet ik veel wat nog meer werkt ook allemaal prima eigenlijk..

[ Voor 5% gewijzigd door letatcest op 30-10-2006 22:49 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Verwijderd

jealma schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 18:53:
Ik zou idd ubuntu of debian of een ander apt-get gebaseerde distro kiezen. Die werken het snelste als het op installeren en configureren aankomt. RPM is grote schijt. Fedora Core 6 ziet er trouwens wel heel goed uit, maar ben er niet zo heel tevreden over, mede door RPM enzo.
Waarom is RPM grote "schijt" dan? Als je yum of up2date gebruikt heb je eigenlijk bijna hetzelfde als het apt systeem.
Pagina: 1