Geen idee wat het verschil precies is tussen RPM of apt-get
Heb al enkele keren geporbeerd over te stappen, maar deed dat nooit omdat ik dan uiteindelijk toch weer te snel Windows pakte. Maar, een aantal maanden geleden las ik dat SLED (suse linux enterprise desktop) gereleased werd en ach.. had al wel vaker suse pakketjes geprobeerd en op de server van kantoor draait opensuse 10, dus...
Toch wist ik te presteren de boel aardig vern**kt te hebben de afgelopen tijd door te veel te klooien op plaatsen waar ik dat niet moest doen geloof ik

en ook niet echt de tijd uit te zoeken wat dan het echte probleem is. Dus vanavond maar een reinstall gedaan.
Timing:
19:40 begin
19:50 pas echt installatie (10 minuten zitten pielen met partititionering en ik bedenk me nu ik dit type dat ik helemaal niet een backup van mijn /home dir had hoeven maken... die had ik kunnen laten staan en verdomme.. nutteloos tijdsverlies met het overpompen naar de andere bak toe, nou jaaaaaa)
20:20 install KLAAR
20:22 autoupdates runnen
20:30 fully up and running (een Asus A6V laptop, intel centrino, intel wifidinges, voor audio wel even een 'klein' instellinkje veranderen, anders krijg je geen geluid uit je headphoneplug (iets op 'Auto' zetten waar anders niets staat zodat je bios settings gebruikt worden, ok: sound card advanced options --> use the given board model --> value 'auto' --> set --> werken)
Nou ja, nog even wat dinkies extra installeren via Yast2 (oh rpm's zijn zooo onhandig

) vooral dus nog wat installation sources toevoegen en ook DVD's spelen vrolijk af (dat zijn dan van die dingen, maar dat doet windows ook niet bepaald out of the box --> ff die installen via Zen
http://download.videolan....bdvdcss2-1.2.9-1.i386.rpm , oh ja, neem de VLC player erbij.. of kijk hier:
http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/270/1/ waar komt mijn wijsheid vandaan

)
Nou ja, in alles een zeer volwaardig desktop systeem voor als je het als office apparaat gebruikt, echter als je het voor grafische toepassingen wilt gebruiken.. ik vind de standaard GUI van GIMP echt onmogelijk. Verre van intuitief (heb overigens nog nooit die gimpshop geprobeerd) maar zo'n pakket als CS is er gewoon niet. Maar ja, dat doe ik dan niet voor mijn werk en als ik het nodig heb, dan grijp ik wel een G5 bij z'n lurven met van die tekentablets er aan
Vooralsnog heb ik WoW aan de praat via Wine (neeee hier moest ik geen games op kunnen spelen ) en steam ook....
En vergeet niet hoe veel tijd je waarschijnlijk in je leven al gestoken hebt in het installeren/updaten/etc. van windows systemen... my god.. als ik dat allemaal in linux deriviaten had gestoken... (vorige week maandag toch 6 uur (!) bezig geweest met een bak van mijn werk opnieuw XP te geven.. manman.. na elke volledige install een foutmelding, toen maar ali illegali cd's gaan gebruiken, zelfde probleem.. en elke full install duurt dan min. 50 minuten).
Anyway: als office pc is het ideaal, eigenlijk zou je het elk hertje moeten geven die met een pruillipje naar je opkijkt als je zegt: jouw pc is zo ziek als een hond (ja maar... haal kaazaaa nou niet weg.. dan kan ik geen liedjes downloaden!) (oh ja, dan kunnen ze weer niet chatten, oh dan werken ze een keer !

haha., blaat)
Oh ja en ik wil mijn XGL desktop ook niet meer missen.. lekker veel ruimte en zo... (en onzinnige effecten die je na een tijdje uit zet wegens zeeziekte). Nou ja, zie maar wat je doet, ik ben wat mijn laptap betreft geheel om, mijn gamepc (uit 2003.. ) blijft vooralsnog XP maar ach...
edit: oh ja, vergeet niet dat je voor SLED eigenlijk moet betalen (anders kopen bedrijven het niet) het is dan wel weer makkelijk met installeren van ATI of Nvidia drivers (vooral ati is erg vervelend als je dat zelf moet doen.... je leert dan wel de console goed kennen

) Maar Ubuntu en opensuse en fedora en kubuntu en weet ik veel wat nog meer werkt ook allemaal prima eigenlijk..
[
Voor 5% gewijzigd door
letatcest op 30-10-2006 22:49
]