Toon posts:

harddisk niet te benaderen onder XP

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 harddisks in mijn pc, 160 gb en 300 gb.
drive 1, 160 gb is verdeeld in drive C, D en E
drive 2, 300 gb is verdeeld in drive I, J en K
Sinds vandaag is drive J op de 300 gb-schijf onder XP niet meer te benaderen;
melding dat de schijf niet geformatteerd is, terwijl dat wel zo is.
Er staat ook heel veel data op, die altijd normaal te benaderen was.
Start ik de pc met een DOS-diskette op, is de drive wel te lezen;
lange bestandsnamen worden alleen niet ondersteund.
Ik heb drive 1 al vervangen door een andere hd met XP-opstart, maar ook
dan heb ik hetzelfde probleem.

Iemand een idee hoe dat kan?

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lijkt net of er een andere bestandsysteem gebruikt wordt. Ik neem aan dat je standaard NTFS gebruikt en geen FAT16 of FAT32.

In jouw geval lijkt je J schijf FAT16 te gebruiken, aangezien deze geen 255 tekens ondersteunt voor bestanden. Of je bestandsysteem is gewoon beschadigt, daar heb ik op dit moment geen oplossing voor. Ik ken het alleen van diskettes.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Verwijderd

Topicstarter
Drive I en J zijn FAT32-schijven en K is NTFS
drive I heeft als label VOL_1
drive J heeft als label VOL_2
drive K heeft geen naam

Partition Magic opgestart vanaf diskette vermeldt bij drive J als label VON_2 en geeft aan dat er
171 gb van de 171 gb in gebruik is. De schijf is echter nog maar half vol. Detail-informatie is niet
te krijgen; melding "Te weinig geheugen".

Inmiddels een oude harddisk aangekoppeld, WIN98 geïnstalleerd, en vervolgens waren de gegevens
wel te lezen. Na het installeren van de beeldschermadapter en vervolgens rebooten van de pc liep de zaak vast; na wat aanpassingen via de veilige mode en opnieuw opstarten begon Scandisk te draaien; toch maar afgebroken, maar het kwaad was al geschied : een groot aantal mappen zijn niet meer te lezen, allerlei onzin-tekens en mappen met enkele Tb's aan inhoud! Een aantal is dus nog wel te lezen en die ben ik nu aan het kopiëren naar een veilige plek.
Ik heb overigens m.b.v. een DOS-opstartdiskette wel alles kunnen benaderen en ook alles kunnen kopiëren naar een andere schijf. Alleen worden dan de lange bestandsnamen niet meegekopieerd
en dan is het een beetje lastig zoeken in een lijst met enkele duizenden bestanden.

Ik ben dus eigenlijk nog op zoek naar een manier om het bestandssysteem te herstellen of naar
een opstartdiskette, die lange bestandsnamen ondersteund. Of is een Linux-schijf nog een mogelijkheid?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 23:42:
Of is een Linux-schijf nog een mogelijkheid?
Ik zou inderdaad even een Ubuntu-schijfje branden, live opstarten, en kijken of je de schijf gemount krijgt. (Hiermee gaat dat heel eenvoudig).
Misschien heb je dan wel het geluk dat je 'm kunt lezen?

Verwijderd

toevallig een maxtor schijf die je als NTFS partitie geformateerd heb?

ik heb hetzelfde probleem gehad... ineens was tie niet leesbaar meer "Unallocated" en moest volgens dat eigenwijze windows opnieuw geformateerd worden (wat dus geen optie was gezien de data die er opstond)

met wat recoverysoftware heb ik het allemaal weer wel terug kunnen halen.

ik ben van plan die schijf niet meer te gebruiken, vertrouw deze schijf absoluut niet meer (250 gig)

• JoostMartijn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-04-2025
Waarschijnlijk heb je dit al lang gecontroleerd. Maar nog even voor de zekerheid. Zit er niet toevallig een USB apparaat aangesloten die de drive letter van de Harddisk in gebruik heeft?

Windsoft

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 23:48:
[...]

Ik zou inderdaad even een Ubuntu-schijfje branden, live opstarten, en kijken of je de schijf gemount krijgt. (Hiermee gaat dat heel eenvoudig).
Ik ben er nog niet zo mee op de hoogte, maar ik ga het uittesten

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 23:55:
toevallig een maxtor schijf die je als NTFS partitie geformateerd heb?

ik heb hetzelfde probleem gehad... ineens was tie niet leesbaar meer "Unallocated" en moest volgens dat eigenwijze windows opnieuw geformateerd worden (wat dus geen optie was gezien de data die er opstond)

met wat recoverysoftware heb ik het allemaal weer wel terug kunnen halen.

ik ben van plan die schijf niet meer te gebruiken, vertrouw deze schijf absoluut niet meer (250 gig)
Nee, geen Maxtor-schijf, maar eentje van Seagate.
Wat voor recovery-software heb je daarvoor gebruikt ?

Verwijderd

Topicstarter
JoostMartijn schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 23:57:
Waarschijnlijk heb je dit al lang gecontroleerd. Maar nog even voor de zekerheid. Zit er niet toevallig een USB apparaat aangesloten die de drive letter van de Harddisk in gebruik heeft?
Nee, alleen een usb-scanner en printer en af en toe een bluetooth-connector voor de mob. telefoon.
Oh ja, en een usb-stick.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 23:48:
[...]

Na wat experimenteren is het gelukt om een ubuntu-schijf te installeren en om de drives te mounten. De probleem-drive blijft ook hier echter moeilijk doen :
Added /dev/hdb7 as '/media/hdb7'
NTFS drives will be mounted read-only!
Ignoring /dev/hda1 - already in /etc/fstab
Added /dev/hdb5 as '/media/hdb5'
Added /dev/hdb6 as '/media/hdb6'
mount: slecht soort bestandssysteem, slechte optie, slecht superblok op /dev/hdb 6,
ontbrekende codepagina of andere fout
In sommige gevallen wordt er nuttige informatie gevonden in syslog
- probeer dmesg | tail ofzo

Als ik vervolgens de schijf probeer te benaderen krijg ik de melding dat de schijf leeg is.....

Overigens wel leuk om eens met wat anders dan XP te experimenteren.

Verwijderd

Topicstarter
toevoeging :
melding uit /var/log/syslog :
VFS: Can't find a valid FAT filesystem on dev hdb6.
Pagina: 1