Toon posts:

Athlon XP gelocked met maximum?

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een ASROCK K7S8X mobo met een AMD Athlon XP 2000+ die nu overgeclockt loopt op 1.8 ghz. Maar telkens als ik hoger clock in de bios, start de pc niet meer op en ben ik genoodzaakt terug te vallen naar de stockwaarden. Kan ik nog boven de 1.85 ghz clocken met airkoeling? Welke dingen moet ik daarvoor nog aanpassen?

Alvast bedankt,

Verwijderd

Lol als er geen maximum aan zat zouden ze hem wel als sneller verkopen he :P

Misschien kun je eens beginnen met iets meer vCore te geven (een misschien de overclock FAQ door te lezen?)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:56:
Lol als er geen maximum aan zat zouden ze hem wel als sneller verkopen he :P

Misschien kun je eens beginnen met iets meer vCore te geven (een misschien de overclock FAQ door te lezen?)
Vcore kan ik niet echt aanpassen, echter is er wel een optie waarin ik kan kiezen of ik al dan niet toesta dat de vcore verhoogt vanzelf, maar ik kan geen precieze getallen invullen.

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-01 21:20
En kijk is naar de snelheid van je RAM, mischien kan die de snelheid niet aan

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

Verwijderd

Topicstarter
Cardo schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:59:
En kijk is naar de snelheid van je RAM, mischien kan die de snelheid niet aan
Die zijn PC2100 & PC2700 (512 mb total => 256mb elk)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 23:01:
[...]

Die zijn PC2100 & PC2700 (512 mb total => 256mb elk)
Da's lekker handig ! :'(

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je?

• Cardo
Nou je kan ze beter allebei dezelfde snelheid hebben, nu moet die van pc2700 zig terugclocken naar 2100, opzig is dat goed want dan heb je ruimte om te overclocken maar nu is die 2100 mss wel de bottleneck

• Snake
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Als je je FSB hoger zet, dan gaat ge RAM speed mee omhoog, op een bepaald moment kan je RAM niet meer mee, en boot ie niet meer

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Snakiej schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 23:06:
[...]

Als je je FSB hoger zet, dan gaat ge RAM speed mee omhoog, op een bepaald moment kan je RAM niet meer mee, en boot ie niet meer
FSB is op dit moment 144 mhz en een multiplier 12.5

Geheugenlatjes van
- PC2100: kan 133 mhz max bus speed
- PC2700: kan 166 mhz max bus speed

dus eigenlijk zit ik (bijna) aan het maximum qua overclocken?

• Cardo
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 23:07:
[...]

FSB is op dit moment 144 mhz en een multiplier 12.5

Geheugenlatjes van
- PC2100: kan 133 mhz max bus speed
- PC2700: kan 166 mhz max bus speed

dus eigenlijk zit ik (bijna) aan het maximum qua overclocken?
Zoals je ziet kan je nog verder clocken als je alleen die pc2700 erin hebt want die zit nog niet aan zijn snelheid, en je 2100 loopt sneller als normaal dus je hebt al mazzel dat hij IETS sneller loopt

Edit:

Om het te verduidelijken, je pc2100 kan 133 aan, hij loopt nu 144, en zal dus waarschijnlijk echt niet meer verder kunnen omdat hij uitvalt.

Je pc2700 zit nog niet eens aan zijn normale snelheid, daarmee heb je dus ruimte te overclocken.

En normaal zou je mischien wel de 2 ghz kunnen halen, standaard loopt hij op 1667 MHz dus dat moet te halen zijn.

Haal anders is om te proberen het reepje van die pc2100 eruit, en clock dan is verder, kijken of je verder komt en als dat zo is is het inderdaad je geheugen wat blokkeert

ook goed opletten op de temps

Veel plezier groetjes ricardo

[ Voor 37% gewijzigd door Cardo op 20-10-2006 23:14 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:35

Thandor

SilverStreak

Ga je eens verdiepen in de basics van het overclocken.

Wat zijn de originele waardes van die AMD Athlon XP 2000+ ? Dat apparaat heeft een multiplier van 12,5x en een FSB van 133MHz (DDR266). Zodra jij dat apparaat overclocked doormiddel van de FSB omhoog te schroeven zullen de PCI/AGP bussen alsmede het RAM geheugen ook omhoog gaan. Dit komt door een bepaalde divider.
Als ik 1800(MHz) deel door 12,5 dan is de uitkomt 144MHz. Ofwel, je hebt een FSB van 144MHz.

Om even met een simpele rekensom de PCI en de AGP bus uit te rekenen:
FSB van 133MHz / 33MHz (PCI bus) = 4.
144MHz / 4 = 36MHz. De AGP bus zal standaard op 66MHz lopen. Gemakshalve nemen we daar het dubbele van 36MHz = 72MHz.
Die waardes zijn naar mijn mening 99 van de 100x geen probleem.

Om toch de divider lager te krijgen zou je kunnen proberen om de FSB op 166MHz in te stellen (bij de ASRock K7S8XE Rev3 borden geschied dit d.m.v. een jumper) zodat de divider ook veranderd wordt. In geval van het voorgenoemde moederbord is het dan mogelijk om in het BIOS de FSB op 133MHz te zetten (handmatig instellen/forceren) en de FSB-jumper op 166MHz te zetten. Het systeem zal dan booten met een onderclockte FSB (immers is het een 166MHz FSB die op 133MHz loopt. Daarmee zullen de dividers - en dus de PCI/AGP bus - anders zijn :)

Om verder te kijken:
De vCore en schaalbaarheid van de processor. Betreft het hier een AMD Athlon XP 2000+ 'Palomino' of een AMD Athlon XP 2000+ 'Thoroughbred' ? Deze laatste is op 130nm gefabriceerd (i.i.t. de 'Palomino' die op 180nm gebakken is) en zal beter opschalen (zeker de 'Thoroughbred B' versies) dan de 'Palomino' processoren :)

De vCore zal ook een rol spelen bij de schaalbaarheid. Deze vCore kun je 99% zeker aanpassen. Indien het niet kan vanuit het BIOS of met jumpers dan is er bij AMD Athlon XP processoren vaak de mogelijkheid om de bruggen op de processor te verbinden of op te blazen om zo de default vCore aan te passen. Anderzijds is een pin-mod (wire-mod) ook mogelijk. Meer informatie over deze laatste kun je vinden op de site oc-inside.de :)

Het geheugen zal ook een rol spelen. Deze werkt in jouw geval ook met dividers. Probeer voor de zekerheid het geheugen simpelweg eens zo laag mogelijk te zetten. 100MHz (DDR200, PC1600) of op 133MHz (DDR266, PC2100).

Toevoeging: Uiteraard is het ook mogelijk om het voltage van het geheugen aan te passen. Als dit niet via het BIOS kan is er altijd nog een optie om te volt-modden. Hoger voltage is niet per definitie beter. In veel gevallen kan een erg hoog voltage alleen maar slechtere resultaten geven (geldt voor zowel het geheugen als jouw AMD Athlon XP processor).
Overigens wil het niet zeggen dat die 133MHz (DDR266, PC2100) DIMM niet goed opschalen kan. Wie weet clocked deze beter over dan de 166MHz (DDR333, PC2700) DIMM. Ik heb 166MHz (DDR333, PC2700) DDR-SDRAM modules gehad die bij 175MHz (met CAS3) al de max. bereikt hadden terwijl een andere 133MHz (DDR266, PC2100) DDR-SDRAM vrolijk boot op 219MHz :z

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 20-10-2006 23:20 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Dat is de meest behulpzame modpost van het jaar. Hulde.

Verwijderd

Topicstarter
Wow, erg behulpzame post, bedankt!

Hier kan ik wel even mee verder denk ik.

En als mijn pc niet meer wilt opstarten in het geheel, hoe kan ik de bios het beste resetten?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:35

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:50:
En als mijn pc niet meer wilt opstarten in het geheel, hoe kan ik de bios het beste resetten?
Door te zoeken ;)
GoT Search - 'bios reset'
Got Search - 'cmos clear'
Of je neemt een kijkje in de handleiding. Heb je die niet? ASRock - K7S8X.
In die handleiding staat het 100% zeker in. Zo moeilijk is zoeken niet :Y)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor for president!

Bedankt ;)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Aangezien Thandor al heel erg gemakkelijk met de search wat kan vinden, dan moet jij dat zeker zelf ook wel kunnen....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.