Toon posts:

RAID instelling HD's problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 520 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit nu al een tijdje te tobben met om m'n HD's op RAID te krijgen maar het wil maar niet lukken.

Ik ga naar m'n BIOS en stel RAID in en BOOTROM aan. CTRL+I - kom ik in het instellingen menu.

Ik heb 2 HD's van Seagate 320 GB en die zet ik naar RAID0. Lukt, geen probleem.

Ik heb nog een WD Raptor als systeem schijf en deze laat ik zoals die is omdat RAID niet zoveel nut heeft toch? Ik exit het menu, zet BOOTROM uit in de BIOS, reboot, en bij het starten van windows: Crash!

Ik heb geprobeerd de Raptor ook op RAID te zetten, maar dat kan niet, krijg ik een melding dat ik te weinig ruimte heb om een RAID Volume aan te maken.

Met windows booten moet ik een floppy gebruiken om controllers te installen. Floppy kan ik maken met de bijgeleverde software van ASUS (P5B Deluxe), maar ik heb geen Floppy Drive, ik dacht echt dat dit wel een beetje voorbij was. Heb ik echt een floppydrive nodig om dit voor elkaar te krijgen?

En heeft het nog zin om partities aan te maken met RAID0? Kan dat eigenlijk wel?

Alvast bedankt!

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2006 21:32 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Bij een aantal moederborden is het verplicht een RAID0 aan te maken zelfs als je maar 1 HD in die array hebt zitten.

Voor de goede orde:
Geef in het vervolg je specificaties zodat lezers kunnen zien of dit ook voor jouw MB geldt.

Na het posten zie ik ineens een edit van de startpost. Het antwoord op de vragen zijn echt op dit forum te vinden. Ze zijn vaker gesteld.

Partities aanmaken kan altijd natuurlijk en waarom zou dat geen zin hebben?

Waarom wil je een RAID0 gaan draaien? Wat komt er voor data op die array? Heb je de RAID-FAQ en de S-ATA FAQ gelezen?

[ Voor 43% gewijzigd door Guardian Angel op 20-10-2006 21:37 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 21:33:
Bij een aantal moederborden is het verplicht een RAID0 aan te maken zelfs als je maar 1 HD in die array hebt zitten.
Ok, maar dit lukt dus niet... insufficient space melding zoals hier boven beschreven.
Na het posten zie ik ineens een edit van de startpost. Het antwoord op de vragen zijn echt op dit forum te vinden. Ze zijn vaker gesteld.
Ik heb al gezocht en de enige concrete met hetzelfde probleem dat ik kon vinden had het opgelost zonder dat hij wist hoe.
Partities aanmaken kan altijd natuurlijk en waarom zou dat geen zin hebben?
Die maak je dan eerst, dan naar RAID zetten?
Waarom wil je een RAID0 gaan draaien? Wat komt er voor data op die array? Heb je de RAID-FAQ en de S-ATA FAQ gelezen?
S-ATA FAQ gelezen, zie nog weinig oplossing voor mijn probleem... die RAID-FAQ heb ik nog niet gevonden, search op los gelaten, maar geen treffend resultaat.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Heb je in het normale BIOS aangezet dat je RAID gaat gebruiken? Heb je daarna een scherm gezien waarin je in het RAID-BIOS kunt komen. Insufficient space heeft niets met RAID te maken volgens mij.

De RAID-FAQ staat bij OM = Opslagmedia en controllers RAID FAQ

Installatie zonder FD? http://gathering.tweakers...een+floppy+sata&where=GoT daar staat wel wat tussen ook al vindt je daar verwijzingen naar de FAQ waarin het ook te lezen valt.

Iets op een HD in een RAID-ARRAY zetten is hetzelfde als op een single HD. Het is onmogelijk partities aan te maken in RAID0 zonder eerst de array te configureren.

En, not but not least.... je hebt een installatieprobleem met je HD..... en dat hoort in principe onder Opslagmedia & I/O Controllers

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 20-10-2006 22:43 ]

ARME AOW’er

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-02 13:51
Move PMG -> OM :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik begin echt een beetje gek te worden nu. Lees van alles, probeer al die dingen, maar krijg het maar niet voor elkaar.

Ik heb vanmorgen maar een Floppy drive gehaald en een set Floppys, want blijkbaar heb ik die toch echt nodig.

Affijn, drivers op de floppy gezet, naar Windows setup gegaan, op F6 gedrukt, drivers geinstalleerd, allemaal prima.

Restarted, naar RAID management gegaan, de huidige RAID0 maar even verwijdert en vanaf scratch alles weer opgezet.

Dit is wat ik heb:
P5B Deluxe Mobo
WD Raptor 74GB SATA
2x Seagate 320GB SATA II

Eerst geprobeerd m'n WD Raptor 74GB op RAID0, 1, 5 of 10 te krijgen, geen van alles lukt omdat ik meerdere drives moet selecteren.
Geen oplossing voor kunnen vinden nog. Zal wel zo horen neem ik dan maar aan.
In de RAID FAQ staat "Western Digital SATA schijven moet je op Single jumperen ipv Master".
Dus ik zoek het op, op de WD site, staat er het volgende:
"8-pin (no Master/Slave settings)"

Vervolgens de 2 Seagates op RAID0 gezet...

Reboot, windows opstart en meteen BSOD (heel kort) en auto reboot. Terug naar de BIOS, AHCI maar geprobeerd, zelfde verhaal, reboot. Alles weer op IDE gezet, windows start op. Maarja, nog geen RAID, dus reboot.

Weer naar RAID management, verwijder de RAIDS en probeer maar de 600GB die nog over is op te splitsen in 2x RAID0, omdat meer opties niet mogelijk zijn.

Reboot, krijg ik een melding dat windows de schijven niet kan lezen ivm type formatting.

Weer naar IDE, windows opgestart, Tweakers.net weer afgestuind, maar kan niet vinden wat ik nog kan doen. NLite zag ik voorbij komen, maar ik heb geen idee wat dat nu precies is, en wat ik uit de verhalen begrijp is dat NLite er alleen maar voor zorgt dat je drivers goed geinstalleerd worden aangezien velen veel probs hebben me de floppy drive. De drivers heb ik al geinstalleerd, dus wat kan ik nu nog meer doen?

De schijven met windows setup opnieuw formateren/partitioneren en nog een keer proberen?

Ook staat er in de RAID FAQ dat ik mogelijk een RAID controller moet activeren door te jumperen, maar enige wat ik in het boekje kan vinden over jumperen is "CLEAR RTC RAM", maar dat heeft niks met SATA of RAID te maken...

Ik weet op het moment echt even niet meer wat ik nog kan proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 15:30 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je moet ALTIJD eerst je RAID-array aanmaken voor je ergens mee verder gaat anders werkt er simpelweg helemaal niets. Je kiest hiervoor 2 identieke schijven van dezelfde grootte die je uiteraard op dezelfde controller zet.

Zoals ik zal zei, daarna zet je in het normale BIOS de RAID-functie voor de betreffende controller aan en moet je deze BIOS-instellingen saven.

Lees even in het manual hoe je je WD moet instellen. Op een later moment zal ik het manual wel downloaden voor het geval dat.....

Kom je er wel uit dan zet je in het normale BIOS de betreffende controller op als bootable en save je de boel weer.

Uiteraard kun je de voorgaande stappen in een keer doorlopen.

Dan wordt het tijd om de RAID-array's aan te maken. In de handleiding staat normaliter hoe dit te doen. Meestal is het dat na het booten een scherm voorbij komt met de kreet druk tab F of druk F6 om een RAID-configuratie te maken.

Ik denk dat wat er dan komt geen probleem meer mag zijn met een beetje nadenken.

Succes. En als het niet werkt rot je je PC het raam uit maar pas NADAT je mij je adres hebt gegeven. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 17:20:
Lees even in het manual hoe je je WD moet instellen. Op een later moment zal ik het manual wel downloaden voor het geval dat.....
Die zat er niet bij. Heb op de WD site gekeken, maar daar staat hetzelfde als op de HD zelf:
"- Jumpered pins 1 and 2 enables SSC (Spread Spectrum Clocking)
- Jumpered pins 3 and 4 enables PUIS (Power Up In standby)"

Ik heb de boel weer allemaal geformateerd en ben opnieuw begonnen. Wat jij zegt is psies wat ik nu gedaan heb. Alleen het enige puntje wat je niet verteld en wat bij mij wel gebeurt is na het instellen van de arrays en vervolgens RAID instellen in de BIOS is dat vervolgens ik de melding in windows krijgt dat hij de schijven niet kan lezen.

Dus ik kan alleen windows installeren als ik in de BIOS IDE weer aan zet.

Maargoed, ik heb nu wel de stappen strikter genomen.

BIOS in, RAID aangezet en RAID management aangezet (Intel Matric jadieja). RAID0 Array van m'n 2 seagate schijven gemaakt. Vervolgsn windows opstarten, drivers geinstalleerd vervolgens de bovenstaande error melding dus. Op IDE gezet om windows uberhaupt te kunnen installen.

EDIT: Nog steeds hetzelfde probleem. Zodra ik hem op RAID zet geeft ie aan dat hij heen HD's kan vinden/lezen.

Schiet mij maar lek, die RAID utopie lijkt niet te gaan lukken ... ik doe ook precies wat in het boekje staat. Ik vind het leuk om te rommelen enzo... maar 2 dagen kloten met RAID begint nu wel een beetje te irriteren.
Misschien dat ik je zo maar m'n adres ga geven ... ksta wel op het punt iig!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 17:53 ]

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-02 19:39
Hij kan de schijven waarschijnlijk niet lezen omdat je het programma van de RAID controller van je ASUS CD nog moet installeren. Als het goed is moet hij ze dan wel zien :)

In de handleiding van het moederbord staat trouwens vanaf pagina 5 - 30 beschreven hoe je een RAID aanmaakt. En vanaf 5 - 46 hoe je een RAID Driver disk installeert. Kijk ook eens naar Hoofdstuk 4 van je BIOS of daar alles wel goed ingesteld staat voor RAID. Heb je trouwens al SP2 geinstalleerd ?

[ Voor 48% gewijzigd door robvanderaart op 21-10-2006 18:15 ]

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Verwijderd

Topicstarter
@ Rob: Ik heb die handleiding nu 3x gevolgd zoals het staat. Drivers geinstalleerd en wel ... Ik snap dat het er zo staat en zou moeten werken, maar het werkt gewoon niet. Zodra ik RAID aanzet dan start windows niet meer op en als ik windows boot dan start ie de setup ook niet op. Dus dan kom je ook niet veel verder.

SP2 staat erop ja ... zou dat het miss kunnen zijn?

Wat volgens mij de issue is, is dat de Raptro als Non-Raid staat. Ik kan deze niet op RAID zetten omdat ongeacht welke RAID vorm ik kies ik 2 of meer Hd's moet selecteren.

IS dit niet de reden dat m'n windows crasht als ik hem op RAID zet?

Of zijn er ook nog CPU / RAM settings waar ik op moet letten als ik em op RAID zet?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 17:22 ]

• robvanderaart
Ook al een BIOS Flash geprobeert ?

Zit je Raptor in SATA poort 1 en je andere 2 harde schijven op 3 en 4 ?

En staat je IDE configuration op RAID.

[ Voor 63% gewijzigd door robvanderaart op 22-10-2006 17:30 ]

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Hoeveel en welk merk/type controllers zitten er eigenlijk op je MB?

ARME AOW’er

• robvanderaart
*offtopic*

Guardian Angel,

Dat is te vinden op de Asus site.

Google helpt je wel daarmee.

Maar je helpt Xs4u hier niet echt mee.

*offtopic*

[ Voor 42% gewijzigd door robvanderaart op 22-10-2006 17:32 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wel verdorrie. HIJ heeft een probleem en dan moet ik gaan zitten zoeken? Kom op zeg, denk eens eventjes na. Wie ben jij om mij te vertellen waar en hoe ik moet zoeken terwijl dat de taak van de TS is?

Hij mag überhaupt nog blij zijn dat iemand helpt want dit is 100% zeker zelf wel uit te vinden.

Maar genoeg voor mij hier. Zoeken jullie het lekker samen maar uit. :w

[ Voor 59% gewijzigd door Guardian Angel op 22-10-2006 17:38 ]

ARME AOW’er

• robvanderaart
Gozer, ten eerste ga niet een tijdje bijdehand lopen te doen. Het is zaak dat we Xs4u helpen, en jij stelt een domme vraag die je zelf allang al zelf opgezocht zou kunnen hebben, ik ga niet alles voor jouw uitzoeken en op een presenteerblaadje leggen. Toon eens wat zelf initiatief. Je moet eens goed de topic start doorlezen. Hij heeft EEN probleem, hij verhelpt geen problemen. En ja hij is blij dat ik hem help. En we zullen het zeker samen uitzoeken want aan jouw heb je niks. Kijk eens verder dan je neus lang is voordat je nutteloze opmerkingen maakt. Dank je wel :)

Verwijderd

Topicstarter
JA, gedaan, laatste BIOS versie staat erop. EZ Flash in BIOS toegepast.
Ik had eerst m'n Raptor in 1 (rode poort - master) en de seagates in 3 en 4 (zwarte poorten - data). Maar aangezien ze niet werkte heb ik ze allemaal maar op master gezet (rode poort). Niet in 1, 2, 3 trouwens, maar in 1,2,5 - beetje rare volgorde poorten, kzal dit eens aanpassen, kijken wat ie dan doet.
Yup, tenminste, ik zet hem regelmatig op RAID, maar dan crasht m'n windows bij opstarten. (BSOD)
Hoeveel en welk merk/type controllers zitten er eigenlijk op je MB?
2 controllers: ICH8R en de JMICRON, al heb ik die laatste bewust niet geinstalleerd de 2e keer voor mogelijke conflicten aangezien ik die toch niet gebruik (moet ik met externe sata poorten gaan werken enzo, schiet nietop).

En ik waardeer je hulp. Je hoeft niet te zoeken voor me, maar je hoeft ook niet zo "elitair" te doen dat het antwoord wel ergens te vinden is, want mijn symptomen zijn wel degeleijk anders dan in de huidige RAID topics. Ook vollop gegoogeld, maar geen succes nog. Als je beweert dat het wel zo is, dan vind ik dat je dat wel 's op mag zoeken aangezien het zo voor de hand ligt volgens jouw opmerkingen. Als jij het in 1 minuut gevonden hebt dan bespaar je mij zo ... uhm, nu al 3 dagen, snap je. Maargoed, helpen hoeft niet, mag wel... en ik waardeer het wel degelijk.

Ik ben nu ook vista aan het downloaden, bij de meeste werkt het dan wel, eens kijken, dan ligt het mogelijk aan m'n windows ...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 18:00 ]

• robvanderaart
SATA Configuration staat die op Enhanced
Configure SATA as: RAID

Je kan beter weer de Raptor op rood doen en de Seagates op zwart.

Kijk trouwens of de JMicron Configuration op IDE staat, misschien staat die op RAID en dan zou het een conflict oorzaken.

Ik ga even eten, en anders weet ik het ook niet :(

Hopelijk werkt het dan bij Vista wel :9

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

robvanderaart schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 17:50:
Gozer, ten eerste ga niet een tijdje bijdehand lopen te doen. Het is zaak dat we Xs4u helpen, en jij stelt een domme vraag die je zelf allang al zelf opgezocht zou kunnen hebben, ik ga niet alles voor jouw uitzoeken en op een presenteerblaadje leggen. Toon eens wat zelf initiatief. Je moet eens goed de topic start doorlezen. Hij heeft EEN probleem, hij verhelpt geen problemen. En ja hij is blij dat ik hem help. En we zullen het zeker samen uitzoeken want aan jouw heb je niks. Kijk eens verder dan je neus lang is voordat je nutteloze opmerkingen maakt. Dank je wel :)
Zeg, zou je me aub niet als Gozer willen bestempelen? Dat doe je maar bij je vrienden.

Ik stel geen domme vragen dat doet de TS in dit geval. Dat is dezelfde persoon die volledige specificaties moet verstrekken en vragen moet beantwoorden die gesteld worden om hem verder te kunnen helpen.

Ik vraag JOU niet om iets uit te zoeken voor mij, ik kan heel simpel het topic laten rusten, no problem. Wil je het samen uitzoeken? Prima gebruik dan MSN want een slowchat tussen twee personen is absoluut niet gewenst op GoT.

Ik heb bijna 15.000 postings op mijn naam staan, ben 2 maal genomineerd als behulpzaamste gebruiker op dit forum en jij gaat MIJ de les lezen? Ga je eens normaal gedragen zeg.

Als ik zeg
denk ik dat dit behulpzaam genoeg is. Dit forum is géén helpdesk dus de TS zal in dit geval toch echt op mij moeten wachten totdat ik de download binnen heb óf een eenvoudige vraag moeten beantwoorden.

ARME AOW’er

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:15
robvanderaart schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 17:50:
Gozer, ten eerste ga niet een tijdje bijdehand lopen te doen. Het is zaak dat we Xs4u helpen, en jij stelt een domme vraag die je zelf allang al zelf opgezocht zou kunnen hebben, ik ga niet alles voor jouw uitzoeken en op een presenteerblaadje leggen.
Uhm, 'gozer', is het al in je opgekomen dat Guardian Angel deze vraag misschien niet stelde omdat hij zelf zo nodig moest weten welke controllers op het board zitten, maar dat hij hem stelde omdat het van belang kan zijn voor het oplossen van het probleem van de topicstarter?
Toon eens wat zelf initiatief. Je moet eens goed de topic start doorlezen. Hij heeft EEN probleem, hij verhelpt geen problemen.
Een bijdrage leveren aan het oplossen van zijn eigen probleem is ook al teveel gevraagd?
En we zullen het zeker samen uitzoeken want aan jouw heb je niks. Kijk eens verder dan je neus lang is voordat je nutteloze opmerkingen maakt. Dank je wel :)
Misschien een idee om zelf even wat beter na te denken voordat jij nutteloze opmerkingen begint te maken?

@TopicStarter: Ik begrijp dat je 1 controller hebt waarop al je schijven (dus inclusief je bootschijf) op dit moment zitten? En BOOTROM hierop schakel je enkel even in om de instellingen voor je RAID0 array te kunnen maken?

Ik denk dat je BOOTROM aan moet laten staan, aangezien je wilt booten van een hardeschijf die aan deze controller hangt. Ofhankelijk van of je bootschijf wel of niet in RAID staat, zodra je je SATA mode op RAID zet moet deze gewoon aan blijven staan lijkt me?

Je bestaande windows installatie hiervan proberen te booten zal ook nog wel eens tegen kunnen vallen, maar ik gok dat je met de windows XP installatie (inclusief een driverdiskette) wel een heel eind komt als je BOOTROM nog aan hebt staan? Dat al eens geprobeerd? :)

Waarop crashte windows in je eerste poging trouwens? Kreeg je nog een mooie foutcode?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
M'n Raptor staat weer op master (rood) en de 2 seagates op data (zwart).

RAID BOOTROM aan idd ... wel de RAIDS weer even weggehaald en opnieuw ingesteld, mocht dat nog invloed hebben ivm wisselen poorten.

BOOTROM staat gewoon aan idd. Met de nieuwe BIOS update staat dit sowieso aan als je hem op RAID zet, geen mogelijkheid meer om uit te zetten.

En welke fout melding ik krijg? Geen idee, het gaat te snel om te kunnen zien wat er staat, een auto reboot volgt meteen. Ik krijg hem op het moment dat windows opstart. Logo komt half ingefade in beeld, hangt, BSOD en reboot volgt in een flits.

Op IDE instelling geen probleem. Alleen als ik em op RAID zet. Als ik windows setup run, dan installeer ik de drivers, allemaal prima, begint te laden met inlezen hardware. Krijg setup menu. Kies install windows en dan krijg ik de melding dat hij de schijven niet kan lezen/vinden en de enige optie die ik krijg is F3 (quit).

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-02 15:33

Xer0X

Gotha know??

Dat klinkt verdacht veel alsof je de verkeerde drivers laadt bij F6 in de windows setup.
Zou als ik jou was nog even goed kijken of je wel de goede drivers laadt.

En als ik het goed begrijp heb je geprobeerd een oude windows installatie te booten.
Nadat je raid hebt ingeschakeld? Dat lukt idd niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Xer0X op 22-10-2006 18:47 ]

• robvanderaart
Xander,

Ten eerste hij kon het simpel op Google zoeken. Ten tweede dat heb ik al gevraagd wat jij net stelde. Beetje vriendjespolitiek met Guardian Angel als je het mij vraagt. Hij kan gewoon op Windows met zijn Raptor schijf, maar als hij probeert de 2 andere schijven in RAID 0 te zetten krijgt hij bij het booten een BSOD en kapt het er gewoon mee.

Guardian Angel,

Het boeit mij niet al zou je 10 miljoen posts hebben gedaan en 50 keer genomineerd voor behulpzaamste gebruiker.

En je zit weer alles heel netjes te verdraaien :)
Je vraagt welke controllers erop de P5B deluxe zitten. Een simpele Google search met de 1ste hit lijkt me.

En je zegt dat je dan het probleem kan oplossen, als je ten eerste al niet een makkelijke google search kan doen lijkt me sterk dat je het probleem kan oplossen.

Dit forum is geen helpdesk nee, maar je kunt natuurlijk wel je uiterste best doen.

Einde discussie.

Laten we Xs4u helpen i.p.v. zinloze discussies te voeren.

Verwijderd

Topicstarter
Einde discussie inderdaad. Ik vind niet dat gebruikers hoeven te zoeken om mij te helpen. Vragen om input mag ook. Ik zorg wel dat ik zoek en m'n bevindingen deel. Enige wat ik irri vind is als mensen al meteen suggereren dat ik niks gelezen heb en meteen verwijten maken dat ik een beetje nutteloos loop te spammen, terwijl na 2 dagen nog niemand een oplossing heeft. Dus zo makkelijk is het blijkbaar niet. Of je noemt me een n00b, dan ben je er ook snel vanaf, maar feit blijft dat ik gewoon doe wat er in de manual en topics staat, ik geen leek ben op dit gebied, misschien ook geen tweaker, maar hey, soms heb je wat hulp nodig om nieuwe dingen te leren.

Anyway, ik heb Vista geinstalleerd, allemaal prima ... zet em op RAID ... windows start op, crash, precies hetzelfde verhaal. Dus denk dat m'n mobo naar de klote is ofzo ... ?

Ik heb nog gekeken of ik JMircron settings kon komen, maar ctrl+j zoals in het boekje staat werkt niet. Zal uit staan aangezien ik de drivers nog niet geinstalleerd heb.

Ik ga nog wel ff pielen, maar ik heb weinig opties meer geloof ik ..

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:15
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 19:32:
Anyway, ik heb Vista geinstalleerd, allemaal prima ... zet em op RAID ... windows start op, crash, precies hetzelfde verhaal. Dus denk dat m'n mobo naar de klote is ofzo ... ?
Zoals zowel ik als Xer0X al aangeven: Dat gaat niet. Echt niet. :P
Je zult met sata mode op RAID je installatie moeten draaien, later de sata mode aanpassen gaat niet. Als de installatie niet wil draaien met sata mode op raid zul je daarvoor een oplossing moeten vinden, en die oplossing is niet je sata mode tijdelijk anders zetten... ;)
Ik heb nog gekeken of ik JMircron settings kon komen, maar ctrl+j zoals in het boekje staat werkt niet. Zal uit staan aangezien ik de drivers nog niet geinstalleerd heb.
Je hebt je JMicron controller weer wel geënabled voordat je dit ging proberen? En op RAID modus staan? (BIOS: Advanced » Onboard Devices; daar kun je je JMicron controller enablen en gelijk de mode op RAID zetten). Zou eventueel nog kunnen dat zo'n controller zichzelf disabled als je er geen disks aan hebt hangen, zou ik niet weten.
Ik ga nog wel ff pielen, maar ik heb weinig opties meer geloof ik ..
Je weet zeker dat je je driverdiskette goed gemaakt hebt volgens de stappen die in je boekje op pagina 5-46 staan? En dat dat ook de Intel drivers zijn en niet de JMicron drivers?
Het klinkt alsof die drivers gewoon niet goed zijn geladen tijdens je windowssetup (na het F6 drukken dus). Anders kun je ook proberen hiermee even een diskette proberen te maken? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit topic is jammerlijk verpest. robvanderaart: ik vind het niet netjes van jou dat jij hier de wijsneus begint uit te hangen met
*offtopic*

Guardian Angel,

Dat is te vinden op de Asus site.

Google helpt je wel daarmee.

Maar je helpt Xs4u hier niet echt mee.

*offtopic*
Dat maakt de topicstarter, Xs4u, zelf heus wel uit :)

Xs4u: dit topic gaat maar dicht, een opruimactie heeft hier weinig zin. Start maar een nieuw topic wanneer je alsnog vast blijft te zitten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.