Servertjuh

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

• DeKuiper
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-01 18:31
Goeduh dag

Nou ff kort en krachtig, een vriend mag thuis een server maken. Ze oudjes betalen ervoor. Ik denk dat ze bereid zijn ergens tot 500e te betalen eraan. Maar minder is beter. Doel van server is vooral om als een soort NAS te dienen voor hun netwerk. Er wonen 4 kinderen van 12, 14, 17, en 18 en die hebben allemaal een PC tot hun beschrikking, allemaal oudere systemen met een gelimiteerde hoeveelheid aan opslag. Ongeveer 40gb per pc. Nou is de bedoeling dat deze server dus alle liedjes muziek en game-iso host voor het netwerk. Het zou ook super zijn als de server een beetje stil zou zijn zodat die in de slaapkamer kan zonder gek te gaan.

Verder doet die vriend van me een ICT opleiding, eerste jaars. Het zou gruwelijk zijn als de specs 1 virtual pc aankan. Zodat hij bovenop linux ook nog een windows server kan draaie. Ook voor zijn opleiding gaan we apache erop doen met vhost. Groten deels voor zijn eigen site's en denk niet dat hij ongelofelijk veel hits zal incasseren. (<100hits per dag MAX) Ik geef graag nog meer informatie als het nodig is. Ik ben nooit echt een hardware fan geweest maar meer van software.

- Harm

ps. een counterstrike server eropdraaie zou ook super sweet zijn.

- The one and only

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 12:18
Euh... als 'ie een ICT opleiding doet, waarom laat hij dit jou dan vragen op een forum...?

Het lijkt mij een goeie case voor hem om zelf te beredeneren wat hij moet hebben, toch? :)

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

En wat had je zelf bedacht?

• DeKuiper
ok, hij is een van me beste vrienden. We doen veel dingen samen, hij kijkt ook naar tweakers maar vroeg of ik het voor hem wou doen. En we gaan toch alles samen doen van in elkaar zetten tot gebruiken.

Zoals ik al zei heb ik eigenlijk geen verstand van hardware. Ik weet wel wat je nodig hebt voor een bootable computer maar ik ben ver van een exper hierin en ik leen graag de kennis van iemand die weet waar die het over heeft.

- The one and only

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aller eerst zou ik eens beginnen een cursus Nerdelands te volgen, vervolgens een cursus Engels om de simpele reden dat computer gerelateerde boeken nu eenmaal vaak in het engels worden geschreven. Vervolgens zou ik mij eens gaan verdiepen in computers, helemaal als jij of die vriend van je een opleiding volgen in deze richting.

Even zonder gekheid, hier is echt genoeg over te vinden op GOT. Er zijn hier al zoveel thuis servertjes ontstaan. Van simpele systeempjes met 2x 200GB tot 8x 200GB RAID5, zoals ik thuis heb staan. Ik zou zeggen neem dit forum eens door. Zie mijn sig. voor wat ik heb staan. ;)

Om en begin te maken, ga eens na wat je denkt aan opslag te willen hebben. Daarnaast wat moet er op de server zelf komen te draaien en hoeveel data zal er tegelijk van en naar de server worden geschreven/ verplaatst.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 20-10-2006 20:51 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Budget: 500,-

Eisen:
- Stil genoeg voor in slaapkamer
- Opslag voor 4 kids

Nice to have:
- Virtual server
- Counterstrike server

Ik zou zeggen dat het om een onmogelijke combinatie gaat:
- Veel opslag betekend dat je ook rekening met backup moet gaan houden, of doe je dat bewust niet?
- Netwerk moet minimaal 100mbit zijn om een beetje doorvoersnelheid te houden als het druk wordt
- Stil betekend vaak prestaties inleveren en dan in combinatie met het budget
- De nice to have's vallen bijna automatisch al weg

[ Voor 5% gewijzigd door Motrax op 20-10-2006 20:49 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-02 18:47
nou ik zou iets doen als dit:

goedkopere cpu, Athlon 64 3500+ ofzo, heeft ook cool & quiet, wel de socket AM2 versie nemen.

mobo: a8n-e deluxe, lijkt me wel een goed mobo hiervoor, en is relatief goedkoop en beschikt over een nForce 4 chipset

HD's: 2x Seagate Barracude 7200.10 250gb in raid1 ofzo

videokaart: geforce 6600gt, lekker goedkoop, en het hoeft toch alleen maar te hosten.

Geheugen: gewoon 2x 512 mb pc3200 van een of ander merk.

voedig: iets van 420 watt ofzo lijkt me wel genoeg (dan wel een A-merk voeding).

oja; voor ik het vergeet: koop een bulk versie van je CPU en schaf een Arctic Alpine 64 aan, zeer stil en kost maar 12 euro... videokaart coolertje ff vervangen door een vf700 AlCu oid, en je hebt een aardig stil systeem (al zou ik ook een passief koelblokje kopen voor die chipset, die fan die draait ultra snel, en maakt ook best veel herrie volgens mij).

bij de weg: wat doet dit topic in OH?

[ Voor 23% gewijzigd door Avalaxy op 20-10-2006 20:54 ]

• DeKuiper
Yup, maar ik denk ik vraag het maar. Maar daar komt het opneer. en een cs1.6 is niet echt bepaald heavy in resources. Maar affijn er ligt al een 100mbit netwerk.

- The one and only

• DeKuiper
leonpwner1 schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 20:51:

goedkopere cpu, Athlon 64 3500+ ofzo, heeft ook cool & quiet, wel de socket AM2 versie nemen.

mobo: a8n-e deluxe, lijkt me wel een goed mobo hiervoor, en is relatief goedkoop en beschikt over een nForce 4 chipset

videokaart: geforce 6600gt, lekker goedkoop, en het hoeft toch alleen maar te hosten.

voedig: iets van 420 watt ofzo lijkt me wel genoeg (dan wel een A-merk voeding).

Een videokaart erin? alles gaat toch via SSH dus CLI?

- The one and only

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-02 18:47
Heroin schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 20:54:
[...]

Een videokaart erin? alles gaat toch via SSH dus CLI?
kan ook :) maakt niet uit, het was slechts een ruwe schets ;)

Verwijderd

ik zou zeggen ga 2dehands ergens een P4 van de eerste soort oppikken (die die nog niet zo gruwelijk veel verbruiken, 1.8 of 2.0 ofzo met 512ram erin). Steek daar een sweex sata kaartje in met 2*250 gig ofzo voor opslag, en een intel giglan netwerkkaart.

P4+mobo+ram: 200€ ofzo
sweex: 20€
2*250: 150€
giglan: 50€

dan heb je nog 80€ over voor een kastje met voeding (of voor voeding alleen en oude kast recupereren), voor een kleine harde schijf (zodat je niet van die sweexkaart moet booten) van een gig of 20a30, genoeg voor je windows en je CS server.

Stil genoeg voor de slaapkamer; moet haalbaar zijn, die eerste P4's kan je behoorlijk stil krijgen. Combineer dat met een Aopen kastje, en je zit redelijk goed.
Opslag voor 4 kids; je kan HD's hebben wat je wilt, je hebt altijd ruimte te kort. Ik heb nu 1.4 terra, en ben alweer aan het kijken voor er nog een terra bij te zetten. Je moet die kinderen gewoon ergens een grens zetten of je kan blijven hd's zetten.

Virtual server. Njah, gaat niet echt lukken, mss als je er 1 gig ram in kan steken ofzo, anders zal het maar traagjes zijn.

Counterstrike server zou moeten lukken.

Ik bedenk me trouwens net dat met die gigantische prijsdalingen van amd de laatste tijd, een athlon64+ 3200 ofzo met bijpassend mobo + 1 gig ram moet lukken voor 200€, dan kan die sweex controller al weg ook. Eventueel de v&a hier op tweakers afdwijlen, daar moeten zeker koopjes tussenzitten.

edit; commentaar op die config van hierboven;
Ik zou voor een s939 gaan. Ok, ze zijn wat ouder, maar wat is er belangrijk aan een server? Vet veel geheugen. Nu kost ddr2 bakken geld, en ddr1 kan je haast gratis in 2dehands krijgen al.
6600GT in een server is gewoon jammer, ik werk nu met een VantaLT die blauw beeld geeft (connector probleem ergens) in mijn server, maar dat boeit niet. Een server krijgt liefst een zo basic mogelijk grafische opbouw, daar moet je geen kracht aan verspillen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2006 20:59 ]

• DeKuiper
:) ok nou alles gaat toch via SSH dus dure videokaart hoeft er niet in. En nog tips over hoe ik me server dan stil hou of zal ik maar naar casemods gaan?

- The one and only

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Probeer jij maar eens een desktopbordje te starten zonder grafische kaart. Lukt je niet zomaar. :) Wat ik je aan zou raden is een goedkope CPU met EIST of C&Q, een moederbord met RAID en video onboard, 1GB geheugen en 2 flinke schijven (500GB?) in RAID1. Dan kan je voor 400 euro klaar zijn. De rest kan je besteden aan een goede kast met koeling, en een zeer goede voeding. Dan is je budget wel op, maar als je nog ergens ruimte kan vinden moet je de UPS niet vergeten.ß

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:57
leonpwner1 schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 20:51:

oja; voor ik het vergeet: koop een bulk versie van je CPU en schaf een Arctic Alpine 64 aan, zeer stil en kost maar 12 euro... videokaart coolertje ff vervangen door een vf700 AlCu oid, en je hebt een aardig stil systeem (al zou ik ook een passief koelblokje kopen voor die chipset, die fan die draait ultra snel, en maakt ook best veel herrie volgens mij).

Wat een enorme overkill die videokaart... als je nog een oud pci-kaartje heb liggen moet dat genoeg zijn om alles te installeren...

• DeKuiper
Ja maar de kids willen zowieso films kijken, en dan moet computer A aan zodat computer B ernaar kan kijken en dan heb je weer dat gezeur dat Kind1 van computer A slaapt.. je kent het vast wel. Een opslag servertje voor de filmpjes en muziekjes is goede oplossing. en als het vol is.. is het vol. Gaan ze maar DVDs vol branden

Athmozz bedankt voor handige post! alleen giglan hoeft niet want zitte allemaal 100mbit bottlenecks int netwerk

- The one and only

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Lijkt me vrij simpel, zoek voor ~100 euro een 2e hand p3 (in de 800-1000mhz), mik er meer geheugen in en een grote hdd.

Voor het stil zijn, kies een beetje stille hdd, mik er een hdd silencer omheen.
Verder alle fans op een fancontroller (eventeel de fans zelf vevangen door stillere versies).
Asl het dan nog niet stil zat is, de processorkoeler vervangen door een stillere (socket A koeler ofzo, maar dan flink sloom gezet)

Ben je voor ~300 klaar...

Waarom een P3? zijn zuiniger dan een P4 qua kracht.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg, dit is GoT - en hier verwachten we toch redelijke eigen inzet. Als die vriend van je daar niet toe in staat is prima, maar dat maakt jou niet minder verantwoordelijk voor een goede topicstart hier :o

Ik zou zeggen lees vooral de GoT Huisregels over zowel de inzet met betrekking tot het technische deel (weet je weinig van hardware? lees je in!), het forum specifieke (vragen over Complete Systemen dien je niet in Overige Hardware te dumpen, schoppen binnen 24u is niet de bedoeling) en ook de verzorging (topictitel en topicstart dienen in begrijpelijk Nederlands gesteld te zijn).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.