Harde schijf verklooit?

Pagina: 1
Acties:

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-01 18:29
Een poosje geleden heb ik een 251 GB harde schijf gekocht Maxtor 10 (IDE). Ik had al een 80 GB schijf in mijn Win XP machine (A7n8x-x, 2500+). Partitioneren e.d. niet met FDISK maar van de handige Maxtor tooltjes gedaan en ging in principe goed. Oftewel: de schijf heeft een poos goed gefunctioneerd. Al heb ik af en toe wat gedoe met Actieve partities e.d. gehad, Partition Magic kon tot nu toe alles oplossen.

Nu liep mijn oude XP partitie vol en wilde ik een schone installatie op een grotere partitie op de nieuwe HD installeren. Ik heb mijn oude HD eruit gehaald en via Cable Select de nieuwe schijf master gemaakt (de oude niet gekoppeld), zonder de stroom erop natuurlijk. Bij het starten van de installatie merkte ik dat de partitie ruimte niet helemaal correct was (bij de vraag op welke schijf / partitie ik wilde installeren) dus heb ik de boel afgebroken.

Vanaf dat moment is mijn nieuwe HD helemaal corrupt. In Partition Magic geeft ie aan dat de schijf BAD is (code 108), ook windows benaderd hem niet goed meer, ik zie maar de helft staan 130 GB. Door middel van GetDataBack heb ik nog de bestanden van de schijf kunnen vissen (mijn MP3 verzameling), dus wat mij betreft mag de boel geformatteerd worden en opnieuw opgestart.

Als ik via een opstartdisk met FDISK de schijf probeer te partitioneren hangt ie bij het controleren bij het aanmaken van een primaire partitie. Ook andere tooltjes (maxtor, Partition Magic, etc.) krijgen de schijf niet goed benaderd (PM via opstart diskettes, doet niks, Maxtor komt niet door de boot heen).

Iemand ideeen wat de oorzaak is? En beter nog: hoe kan ik het stabiel oplossen? Ik heb geen zin in nieuwe problemen.

AdB

Verwijderd

Druk gewoon je windows cd er in, en gebruik de partitie manager die al bij de setup built-in is. Deze is over het algemeen bijzonder goed bij gewone schijven. Programma's zoals PM enz blijken over het algemeen niet altijd zo super te werken. Windows zn eigen tools werken over het algemeen het beste!!

(je kunt er alleen niet mee resizen nzo maar dat moet je gewoon van te voren maar bedenken!)

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-02 10:09
Low-level format misschien?? >:)

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 16:18

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Als de schijf niet benaderd kan worden door Powermax! dan kun je hem het beste opsturen voor RMA, of beter nog, je leverancier dat laten doen :)

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Jah als je de maxtor tool gebruikt is ut wel handig als je helemaal opnieuw wilt beginnen?? (dan issi weer zo goed als nieuw :+ ). Maar het zou geen kwaad kunnen.

Gebruik dan iig de windows format rommel en niet FDISK (dos->fat->antiek)

• AdB
Dank voor de reacties en ideeen.
Maxtor Powermax werkt niet, die blijft ergens hangen.
De tip uit het andere topic (fdisk /mbr) maakt ook geen verschil uit.
Ik ben nu de tip van Ericxpert aan het checken: dmv windows install alles laten indelen.
Tot nu toe komt ie maar 131 van de 251 GB tegen, ik ga nog even kijken in de FAQ (help mijn schijf wordt al veel kleiner herkend) of ik daar nog wat tegen kan doen, anders achteraf dmv PM.
Hopelijk werkt het

AdB

Verwijderd

When all else fails, misschien iets aan Spinrite?

Enkel geweldige ervaringen mee!

http://www.grc.com

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:00

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dat 'ie maar 130 van de 250 herkent heeft denk ik te maken met XP zelf. Waarschijnlijk installeer je een XP zonder SP1. Als je SP1 hebt geïnstalleerd dan zal je zien dat je een stuk ongepartitioneerde ruimte over hebt van ongeveer 100GB :)

[ Voor 0% gewijzigd door FooLsKi op 21-10-2006 15:21 . Reden: Oepsie, SP2 moest SP1 zijn. Weinig slaap etc... ;) Bedankt @ hieronder :) ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

FooLsKi schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:13:
Dat 'ie maar 130 van de 250 herkent heeft denk ik te maken met XP zelf. Waarschijnlijk installeer je een XP zonder SP2. Als je SP2 hebt geïnstalleerd dan zal je zien dat je een stuk ongepartitioneerde ruimte over hebt van ongeveer 100GB :)
Deels goed, vanaf Sp1 kun je schijven groter dan 127GB zien. (Dus niet vanaf Sp2 pas ;))

Goedkoop bellen via VoIP

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Ik heb Acronis PartitionExpert, in Windows zelf gebruik ik vaak liever PartitionMagic, maar met PartitionExpert kun je een bootable-cd-versie laten maken, die werkt érg goed op systemen die niet willen booten door problemen e.d.
Probeer het eens zou ik zeggen :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
AdB schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 10:50:
Dank voor de reacties en ideeen.
Maxtor Powermax werkt niet, die blijft ergens hangen.
De tip uit het andere topic (fdisk /mbr) maakt ook geen verschil uit.
Ik ben nu de tip van Ericxpert aan het checken: dmv windows install alles laten indelen.
Tot nu toe komt ie maar 131 van de 251 GB tegen, ik ga nog even kijken in de FAQ (help mijn schijf wordt al veel kleiner herkend) of ik daar nog wat tegen kan doen, anders achteraf dmv PM.
Hopelijk werkt het
Gdisk helpt ook niet?

• AdB
Uit frustratie de oude HD met Win XP er maar weer ingehangen. Ik kon zo snel mijn oude Win XP key niet terugvinden en die heb ik nu maar eventjes uitgelezen. Ik ga straks verder met install op de nieuwe schijf en hang pas na de install de oude schijf er definitief weer in.

Hij ziet de partities die ik op de 130 gb heb gemaakt prima. De unallocated space ben ik nu via configuratiescherm->compterbeheer->schijfbeheer aan het formatteren dus de 250 GB is ook weer terug.

Volgens mij gaat het wel goedkomen, maar ik vraag me toch af wat er verkeerd is gegaan.
Dank voor alle hulp. _/-\o_

Gdisk heb ik eventjes niet gebruikt. Ik heb het een beetje gehad met allerlei tooltjes die beloven het probleem op te lossen, maar eigenlijk niet verder komen. Volgens mij zijn daardoor (maxtor e.d.) en misschien mijn onhandigheid (installeer schijven niet dagelijks) de probs ook gekomen. :(

AdB

Pagina: 1