Toon posts:

[FireFox] Tabel lijnt niet goed uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

ik heb een probleem met het uitlijnen van een tabel op mijn website. Het uitlijnen werkt prima in Internet Explorer, maar in Firefox gaat het meestal mis; als de pagina inlaadt, dan springt het navigatiemenu naar beneden en ontstaat er een wit vlak boven en onder het navigatiemenu. Als je dan F5 drukt, dan wordt de pagina wel correct opgebouwd.

Het gaat om de volgende site;

http://coreradio.awardspace.com/

en dan om de pagina "tracklists". Ik heb me bij het bouwen van de pagina gehouden aan de HTML-standaarden, dus het zou in principe goed moeten werken. Een mogelijke oplossing is natuurlijk om het contentgedeelte van de pagina in een soort frame te plaatsen, zodat het menu altijd gewoon de hoogte van het scherm krijgt, maar dit zou gewoon moeten werken lijkt me? 8)7

Heeft iemand een idee waardoor dit komt? (Firefox bug?)

Verwijderd

Van dat menu kan ik zo snel niet zien. Maar ik vind dat je je site sowieso een beetje vreemd hebt opgebouwd.

Ik weet niet wat jij onder standaarden verstaat, maar standaard wil niet zeggen dat je de lay-out op moet bouwen in tabellen. Ook vind ik dat het menu niet aan de standaarden voldoet, omdat als je geen JavaScript ingeschakeld hebt staan in je browser, het menu helemaal niet werkt.

Wat ik ook vreemd vind is dat je op jouw site referrer logging ingeschakeld moet hebben staan om de afbeeldingen te mogen zien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel met HTML-standaard dat het voldoet aan de HTML-specificaties. Dat heeft er niets mee te maken of ik de pagina opdeel m.b.v. tabellen.

Wat het javascript betreft; ik kan niet met iedereen rekening gaan houden omdat sommige mensen javascript blokkeren, in een text-based browser , IE 1.0 of wat dan ook werken. Als ze daarvoor kiezen, dan is dat hun eigen keuze. Dat is bovendien ook niet de doelgroep van de site.

Als ik de pagina test met mijn HTML-validatie Firefox plugin , dan wordt er aangegeven dat er geen errors of waarschuwingen op de pagina zijn.

Edit: wat die refferers voor afbeeldingen betreft; dit was me nog niet opgevallen. Bonus van die gratis hosting :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2006 17:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 17:43:
Wat het javascript betreft; ik kan niet met iedereen rekening gaan houden omdat sommige mensen javascript blokkeren, in een text-based browser , IE 1.0 of wat dan ook werken. Als ze daarvoor kiezen, dan is dat hun eigen keuze. Dat is bovendien ook niet de doelgroep van de site.
Zoekmachinebots is dus ook niet de doelgroep van jouw site? Dat menu is juist zo simpel te maken in HTML/CSS, je hebt het juist voor jezelf omslachtig gemaakt door het in JavaScript te maken.

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 20:12
Ik bedoel met HTML-standaard dat het voldoet aan de HTML-specificaties. Dat heeft er niets mee te maken of ik de pagina opdeel m.b.v. tabellen.
Daarentegen verwacht je wel van ons dat wij die tabellenbrij gaan debuggen?

Verwijderd

Topicstarter
Dat punt kan inderdaad verbeterd worden, op deze manier kan ik in Firefox bijvoorbeeld ook niet de link in een nieuw tabblad openen met een klik op de scrollknop. Hier wil ik sowieso ook nog naar kijken. Maar mijn vraag voor dit topic is, hoe kan ik die rare uitlijning voorkomen voor het menu? Het stoort nogal als je op dat menu-item klikt, en er ineens zo'n wit vlak verschijnt :9

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 17:53:
Maar mijn vraag voor dit topic is, hoe kan ik die rare uitlijning voorkomen voor het menu? Het stoort nogal als je op dat menu-item klikt, en er ineens zo'n wit vlak verschijnt :9
Maar misschien ligt dat juist wel aan je tabellenbrij i.c.m. je JavaScript. Probeer die pagina eens te herschrijven door het wat minder omslachtig op te bouwen, de kans is erg groot dat je probleem daarmee opgelost is.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik vermoed dat het te maken heeft met de lengte van de content rechts. Het lijkt alsof de hoogte van het menu links berekend word, maar daarna word het menu toch opgerekt vanwege de hoogte rechts ofzo... Je ziet dat ook onderaan dan witruimte te zien is. Misschien vertical-align:top eens proberen? :?

Verder wel met de anderen eens. De validator checkt enkel op syntax, die kan okay zijn, maar semantiek (waar dient een element voor) is een tweede, dat is toch ook wel degelijk onderdeel is van de HTML spec :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik zal de pagina eens opnieuw opbouwen (versimpeld) om te kijken of het probleem daarmee ophoudt. Bedankt voor de hulp allemaal :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

[...]
Als ik de pagina test met mijn HTML-validatie Firefox plugin , dan wordt er aangegeven dat er geen errors of waarschuwingen op de pagina zijn.
Which is strange want je pagina valideerd toch echt niet conform de DTD; Je gebruikt XHTML-syntax terwijl het HTML is, je DTD is onvolledig (dus renderen browsers 'm in quirksmode), en nog wat dingetjes..
Naast het gebruik van tabellen voor layout zie ik ook veel inline styles, img-elementen voor afbeeldingen die puur voor styling bedoelt zijn en inline behavioral code

Maar terug naar je oorspronkelijke probleem: punt is dat een browser niet verplicht is je tabel pixelprecies te renderen (tenzij je table-layout: fixed opgeeft en er geen ambiguiteiten zijn) - het table-layout model zit zo in elkaar dat de dimensies die je opgeeft slechts richtlijnen zijn voor de renderengine. Dat maakt ook dat tabellen eigenlijk ook helemaal niet zo geschikt zijn voor layout-doeleinden.

Intentionally left blank

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Haal eens de laatste nieuwe af, die heeft ook dezeflde parser als die van w3 validator, dan zal je zien dat er wel errors zijn

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Pagina: 1