Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik zit eigenlijk met een "Probleem"

Ik ben een jaar geleden in dienst gekomen bij mijn huidige werkgever. Wegens contractuele redenen (lees verdiensten) ben ik vanplan te gaan werken bij een soort gelijk bedrijf. Bij dit bedrijf gaat mijn salaris/functie dusdanig omhoog dat dit interessant voor me is:)

Toen ik dit vertelde tegen mijn huidige werkgever kwamen ze met het woord "concurentiebeding"
Na veel zoekwerk in mijn contract kwam ik geen zaken tegen die dit woord gebruiken. Het enige wat ik tegen kwam is hetvolgende:

[/quote]
Gedurende 12 maanden na het einde van de arbiedsovereenkomst zal de werknemer geen werkzaamheden verrichten, direct of indirect, tehzij tegen betaling, hetzij om niet, voor of bij relaties van werkgever. Indien werknemer twijfelt over de vraag of een persoon of instelling voor wie hij/zij overweegt werkzaamheden te verrichten een relatie is, zal werkgever op eerste verzoek werknemer mededelen of de persoon of instelling een relatie is van werkgever. Bij overtreding zal de werkgever al de door haar gelede schade van de werknemer vorderen en zonodig op straffe van een dwangsom verbod van indiensttreding vorderen.
[quote]

Dit lijkt mij ook niet echt van toepassing.

Kan het misschien zijn dat concurentiegeding ergens anders vermeld staat dan in mijn contract?
Is dit een "algemene" regel? Of moet dit samen met de werknemer in overeenstemming komen?

Al vast bedankt!

Groetjes

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dat is inderdaad concurrentiebeding dat je aanhaalt. Maar als het niet gaat om een relatie van je oude werkgever, dan is het geen probleem. Als het wel zo is, dan zal je meer moeten verdiepen of het geldig is of niet.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Zolang je geen klanten "mee neemt" is er volgens mij nooit een probleem. Daarnaast houden concurrentiebedingen volgens vele geen houvast meer als ze worden aangevochten door de vorige werkgever.

Ik zou me er niks van aantrekken. Als je werkgever zich als een eikel opstelt dan vertel je niet waar je naar toe gaat en kunnen ze zo dus niks achterhalen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik kan dat ook alleen maar interpreteren als vanaf het moment dat je uit dienst treedt en dan nog 12 maanden... Dat is idd niet het geval, aangezien je nog in dienst bent. Volgens mij is hier ook geen algemene wetgeving voor. Het moet echt expliciet in het contract staan. Wel vreemd dat ze dan in het contract niks hebben gezet over nevenwerkzaamheden. Misschien gewoon niet aan gedacht.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:04

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Is dat concurrentiebeding of relatiebeding? Als je nieuwe toko een kiet is waar je huidige werkgever geen relatie mee heeft, dan zie ik geen enkel probleem in die sectie.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:48:
Dit lijkt mij ook niet echt van toepassing.
Dat is geen concurrentiebeding, maar een relatiebeding en daar zal je dus geen last van hebben als je naar de concurrent gaat. Als je huidige werkgever nu nog begint over een concurrentiebeding, zijn ze veel te laat. Dat ding hadden ze je moeten laten ondertekenen op het moment dat je je arbeidsovereenkomst tekende én vervolgens opnieuw bij iedere wijziging.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:48:
Kan het misschien zijn dat concurentiegeding ergens anders vermeld staat dan in mijn contract?
Is dit een "algemene" regel? Of moet dit samen met de werknemer in overeenstemming komen?
Neej, een concurrentiebeding is een specifieke afspraak voor jou en niet iets wat een werkgever via een collectieve arbeidsovereenkomst of een opname in een personeelshandboek of iets dergelijks kan afdwingen. Als dat wel is gebeurd, dan zijn die zogenaamde concurrentiebedingen nietig en - mocht het tot een rechtszaak komen - zal een rechter dat ook zeggen. Ergo: staat het ding in je individuele arbeidsovereenkomst, dan ben je de sjaaq, en als dat niet het geval is kun je feest gaan vieren :) .

• Niox
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Niox

I'm sorry, who?

Harm schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 23:43:
[...]

Dat is geen concurrentiebeding, maar een relatiebeding en daar zal je dus geen last van hebben als je naar de concurrent gaat. Als je huidige werkgever nu nog begint over een concurrentiebeding, zijn ze veel te laat. Dat ding hadden ze je moeten laten ondertekenen op het moment dat je je arbeidsovereenkomst tekende én vervolgens opnieuw bij iedere wijziging.
Met Harm. Dit is geen concurrentiebeding. Het zou alleen van toepassing kunnen zijn als je klanten van je huidige werknemer meeneemt naar je nieuwe werkgever.
Een concurrentiebeding moet schriftelijk overeengekomen zijn, dus als het niet in je arbeidsovereenkomst (of een andere overeenkomst die je getekend hebt) staat dan kan inderdaad de champagne open.

Mocht er toch een beding bestaan, dan zou je dat misschien - via de rechter - in tijd kunnen beperken op grond van onbilijkheid. In dit geval kan je aanvoeren dat het je in je carrièremogelijkheden wordt beperkt.

Als je alles onder controle hebt, ga je gewoon niet snel genoeg.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

Verwijderd

wat ik lees staat dit er 9 van de 10 keer in.

puur om de rede dat een klant van jouw baas jouw niet in kan pikken. of jij niet stiekem afsrpaken kan maken met klanten om voor normaal uurtarief een groot project te doen ipv 60 euro per uur wat een bedrijf vraagt voor diensten die jij uiteindelijk uit zou voeren.

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Hoi TS

Eerder is hierover al een soortgelijk topic gestart door Nextw@re, de precieze titel ben ik even kwijt. Hij had te maken met een relatiebeding (iets wat in jouw geval minder van toepassing is gezien de relatie tussen je huidige en toekomstige werkgever), maar misschien wel interessant om dat topic eens te lezen.

Overigens een update over Nextw@re's relatiebeding:
Zijn huidige werkgever is bereid de kosten op zich te nemen en is zelfs van plan naar de rechter te stappen als zijn voormalige werkgever niet een vrijstelling stuurt van dat relatiebeding aan zowel Nextw@re als zijn nieuwe werkgever.

Zal nog wel verder geupdate worden mocht inderdaad de gang naar de rechtbank worden gemaakt want zulke uitspraken zijn dan altijd wel interessant :)

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:28
Wat jij beschrijft is een relatie beding en dus geen concurrentiebeding.
Gedurende 12 maanden na het einde van de arbiedsovereenkomst zal de werknemer geen werkzaamheden verrichten, direct of indirect, tehzij tegen betaling, hetzij om niet, voor of bij relaties van werkgever. Indien werknemer twijfelt over de vraag of een persoon of instelling voor wie hij/zij overweegt werkzaamheden te verrichten een relatie is, zal werkgever op eerste verzoek werknemer mededelen of de persoon of instelling een relatie is van werkgever. Bij overtreding zal de werkgever al de door haar gelede schade van de werknemer vorderen en zonodig op straffe van een dwangsom verbod van indiensttreding vorderen.
Een concurrentiebeding dient ook woordelijk vermeldt te worden in een arbeidscontract. Het mag ook niet met vage verwoording in je contract staan.

Vaak wordt een concurrentiebeding ook (deels) nietig verklaard, als je er persoonlijk een stuk op vooruit gaat ( met name salaris ).

Als er dus geen specifiek kopje concurrentiebeding in je contract staat, heb je dus niks te vrezen. Je huidige werkgever kan dan wel dreigen, maar in feite heeft hij helemaal niks om op te staan..

En, zoals in mijn geval, wil een nieuwe werkgever nog wel eens een concurrentiebeding afkopen.

[ Voor 32% gewijzigd door nextware op 23-10-2006 13:43 ]

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

In de rechtzaal blijft trouwens zelden iets heel van dergelijke bepalingen in je contract. In bijna alle gevallen wordt de werknemer in het gelijk gesteld. Afkopen is dus een beetje ouderwets.

Veel plezier met je nieuwe baan!

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb voor mezelf de regel dat ik in principe niet vertel waar ik heen ga. Dan heb je al dit soort problemen ook niet of in ieder geval minder.

• Light
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Pietert schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:44:
In de rechtzaal blijft trouwens zelden iets heel van dergelijke bepalingen in je contract. In bijna alle gevallen wordt de werknemer in het gelijk gesteld. Afkopen is dus een beetje ouderwets.
Dat ligt eraan of het over een concurrentiebeding of een relatiebeding gaat, en hoe het is opgesteld. Een relatiebeding kan makkelijker stand houden dan een concurrentiebeding.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik zelf ook al had vernomen was er idd geen sprake van een relatiebeding.

Mijn huidige werkgever zit toch te dreigen met juridische stappen als ik toch besluit in dienst te treden bij een concurrent. Hij blijft verwijsen naar Artikel 17. Maar voor zover ik (en jullie) kunnnen zien is er hier geen sprake van een "concurrentiebeding"

wie heeft er wel eens in een soorftgelijke situatie gezeten! En hoe is het afgelopen!

Hoelang duurt zo'n rechtzaak traject?

• tiz0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-07-2022
dit is eigenlijk alleen van toepassing als je klanten van je huidige werkgever "meeneemt" naar je nieuwe werkgever.

Zelf heb ik, wanneer ik wegging, aangegeven dat iknog niet wist wat ik ging doen. Wel dat ik aanbieding had...Huidige werkgever hoeft niet te weten waar/wat je gaat doen...en kunnen dus ook niet zeiken over een of andere beding...beetje slim spelen!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:07

paQ

welk rechtzaak traject?

er is helemaal niets om een zaak over te beginnen.
dus veel succes bij je nieuwe baan :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Niox
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Niox

I'm sorry, who?

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:10:
Zoals ik zelf ook al had vernomen was er idd geen sprake van een relatiebeding.

Mijn huidige werkgever zit toch te dreigen met juridische stappen als ik toch besluit in dienst te treden bij een concurrent. Hij blijft verwijsen naar Artikel 17. Maar voor zover ik (en jullie) kunnnen zien is er hier geen sprake van een "concurrentiebeding"

wie heeft er wel eens in een soorftgelijke situatie gezeten! En hoe is het afgelopen!

Hoelang duurt zo'n rechtzaak traject?
Zolang je geen relaties van je huidige werkgever meeneemt naar je nieuwe heeft hij geen poot om op te staan. Van de juridische stappen zal hij wel afzien als hij overlegd heeft met zijn advocaat.

Gewoon die nieuwe baan nemen!

Als je alles onder controle hebt, ga je gewoon niet snel genoeg.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

Verwijderd

Topicstarter
En stel nu dat ik een project aangeboden krijg via mijn nieuwe wergever, die die klant waar dat project uitgevoerd moet worden is het het verleden ook een relatie geweest van mijn oude werkgever. Kunnen ze daar moeilijk om gaan doen? Hiermee bedoel ik in juridische zin!

Of is dit artikel tot leven geroepen om te voorkomen dat ik oude relaties meeneem naar mijn nieuwe werkgever.

Want als mijn nieuwe werkgever een project reeds binnen heeft gehaald, maakt het voor mijn oude bedrijf niet uit of ik daar nu heen ga. of een andere college van mijn nieuwe bedrijf.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Precies wat jij zegt. Je werkt voor die nieuwe werkgever, niet voor die klant. Je nieuwe werkgever is geen relatie van de huidige én je neemt tevens geen klanten mee. Geen probleem dus imho.

[ Voor 41% gewijzigd door .oisyn op 25-10-2006 10:41 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1