True
Kijk eens in je AWstats overzicht onder "Hosts (Top 10)" en "Hosts (full list)" . Elke bezoeker waar het aantal Pages gelijk is aan het aantal Hits, is een bot. Bij mij staan er ontelbare van dit soort bezoekers in de lijst en ik heb inmiddels de moed opgegeven om ze er tussenuit te filteren. Daarnaast heb ik enorm veel bezoekers waar het aantal hits nog niet eens het dubbele is van het aantal pageviews, iets waar ik ook zijn vraagtekens bij zet. Het gemiddeld aantal hits per pageview ligt bij mij op ca. 14. Dat aantal ligt uiteraard hoger voor first-time bezoekers en lager (ivm cache) voor returning visitors, maar een verhouding van minder dan 1 op 2 vind ik in alle gevallen fishy.
Valt bij mij wel mee, ik denk dat iets van 2-3% van de hosts (even snel doorheen gescrolled) een 1:1 (pages:hits) heeft. Maar indeed, er zijn dus nog veel meer bots dan alleen het lijstje van 25 ofzo die in AWStats default zitten.
Ik beschouw AWstats dan ook als een leuk hebbedingetje waarmee trends goed te volgen zijn, maar niet als betrouwbaar meetinstrument.
Natuurlijk, als je jezelf op de borst wil kloppen met een zo hoog mogelijk bezoekersaantal en het je niet uitmaakt of het "echte" bezoekers zijn of bots/spiders, dan moet je ze gewoon meetellen. Ben je geïnteresseerd naar je echte (menselijke) bezoekers, dan is een client-side teller (image-based of javcascript-based) een stuk betrouwbaarder.
Het gaat mij niet specifiek om hoeveelheden, maar ik wil uiteraard de meest accurate statistieken hebben voor mijn websites.
De stats van W3schools zeggen weinig. Je zegt het zelf al, het is een developersite. Tenzij je bezoekers developers zijn, zijn die cijfers niet representatief (vergelijk het aantal firefox gebruikers op W3schools bijvoorbeeld eens met de cijfers van startpagina.nl). Bovendien is het aannemelijk dat ook W3schools tegen wil en dank allerlei bots, scrapers, rss-readers etc meetelt, waardoor het gehalte aan "javascript disabled"-bezoekers buitenproportioneel wordt meegewogen.
Ik zou zeggen, wees reëel en kijk gewoon eens om je heen. Hoeveel mensen ken jij die zonder javascript surfen? Op een paar developers en de enkele paranoïde freak met achtervolgingswaanzin na heeft niemand javascript uitgeschakeld.
Mja, toch: dit zijn aannames. Net zoals ik me echt totaal niet kan voorstellen waarom 90% van de internetters nog steeds IE gebruikt, kan ik me ook niet voorstellen dat iemand javascript uitzet. Maar het eerste is waar, dus waarom het tweede niet? Een domme redenatie en vergelijking, absoluut, maar als W3Schools 10% zegt, wat zeggen andere statistieken van andere websites dan? 3%? 20%? 90%?
Ik weet het (nog) niet, maar ik ga niet aannemen dat iedereen het aan heeft staan en dat daardoor de verschillen worden gemaakt.
Het is niet dat ik je niet geloof, en ik denk zelf ook dat niemand het uit heeft staan, maar zonder meetresultaten hebben we er niets aan.