Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!
Verwijderd
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Dus een aantal diodes achter elkaar tot je op de juiste waarde uitkomt.
De 1N4148 (germanium diode) zit rond de 0,3 V en de 1N400x zit rond de 0,6V.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Verder vind ik de tip van hierboven wel een goede
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2006 16:18 ]
Een 7805 heeft minimaal een spanningsval van 3 V nodig, dus minimale inputspanning moet dat 8V zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:14:
haal ergens een schematje van een 7805 vandaan, daarmee heb je 5v zonder rimpel én maakt het niet uit hoeveel stroom je trekt, het blijft 5 volt. (schema zal wel te vinden zijn in de datasheets)
Er zijn ook low-drop versies, maar die heb je meestal niet op voorraad (ik in elk geval niet)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Edit: Hmmm, in het vervolg sneller tikken
[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 20-10-2006 16:19 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
ik heb dus geen tijd om dat allemaal uit te zoeken ik moet dalijk (18:30) weg en kan nog niet eens een 1uurtje internettenVerwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:14:
haal ergens een schematje van een 7805 vandaan, daarmee heb je 5v zonder rimpel én maakt het niet uit hoeveel stroom je trekt, het blijft 5 volt. (schema zal wel te vinden zijn in de datasheets)
@thijsje: ik heb zo'n multie functional ding met (nu zonder) een stuk of 8 ronde stekketjes die dc voert
[ Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 20-10-2006 16:21 ]
Van jou had ik toch wel wat zorgvuldigere bewoording verwacht met dit onderwerpSprite_tm schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:18:
[...]
misschien dat een 78L05 het wel kan maar die kan weer niet al te veel spanning leveren.
[..]
Als je een adpater hebt en de onderdelen kan je fftjes snel met een lm7805 iets in elkaar zetten (kost je 3 componentjes).
en heeeel soms wil 4,5V van je adapter et ook nog wel doen
spanning leveren is idd dubieus
[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 20-10-2006 16:27 ]
Verwijderd
Zo werkt een 7805

Sluit je 6v aan op de linker klem, middenste op de - aansluiten en op de rechtse heb je een perfecte 5volt, die niet afwijkt naargelang de getrokken stroom.
Sluit 'm aan in serie met je adapter (het streepje op de diode richting de min-kant van de stekker) en meet met de multimeter wat de spanning is.Borgoth schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:25:
hmm ik heb hier (denk ik) een diode er staat IN4004 dc op is dat een goeie?
Vergeet niet ook nog 2 condensatortjes te plaatsen tussen de beide buitenste pootjes en de middelste.Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:28:
het probleem is dat je spanning bij de meeste van die universele adapters nogal slecht geregeld is, dus veelal ga je onbelast 6a7v krijgen als je 5v vraagt, en belast je hem serieus, dan heb je direct maar 5 of minder voltjes over.
Zo werkt een 7805
[afbeelding]
Sluit je 6v aan op de linker klem, middenste op de - aansluiten en op de rechtse heb je een perfecte 5volt, die niet afwijkt naargelang de getrokken stroom.
Als hij een multiadapter heeft, maakt et niet uit, geoon op 12V zetten ofzo, een lm7805 slikt tot 30V pardon 24V (laatste tijd een beetje veel met de lm7812 gewerktVerwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:28:
het probleem is dat je spanning bij de meeste van die universele adapters nogal slecht geregeld is, dus veelal ga je onbelast 6a7v krijgen als je 5v vraagt, en belast je hem serieus, dan heb je direct maar 5 of minder voltjes over.
Zo werkt een 7805
[afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 20-10-2006 16:34 ]
LM7805 is een spanningsregelaar, die heb je dan dus niet liggen dus dat schiet niet op.Borgoth schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:31:
4.5 volt is dus niet genoeg dan valt hij uit. btw ik kan 3, 4.5, 6, 7.5, 9 en 12 volt trekken, maar ik weet beGoT niet wat lm7805 inhoud. en die IN4004 DC werkt niet jammer genoeg
Die diode moet werken, heb je 'm niet verkeerd om? En meet eens of de diode nog goed is.
Heb je het trouwens geprobeerd op 4,5 volt? Valt hij echt uit, of denk je dat? Want meestal komt er meer uit die dingen.
[ Voor 11% gewijzigd door Elektronicanet op 20-10-2006 16:35 ]
Nederlander in België
Verwijderd
edit; bij nader inzien is groot zeker niet nodig, heb even op mijn gsm lader gekeken en dat ding trekt 0.4A. Zelfs met een variabele van 10ohm heb je meer dan genoeg om in het begin de spanning laag genoeg te krijgen. (v=u*i, dus 0.4*10=4v)
Beetje wazige berekening aangezien de stroom wel afhankelijk gaat zijn van de spanning, maar je stroom zal bij een spanning minder dan 5volt nooit meer zijn dan dat die normaal vraagt.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2006 16:40 ]
Dat gaat alleen maar werken als de speler een constante belasting heeft.Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:36:
Heb je anders een (liefst grote) variabele weerstand in huis? Zet hem ertussen, en draai hem op volle weerstand. Fiche insteken en spanning over je mp3speler meten terwijl hij aan het laden is. Dan die variabele weerstand gewoon verminderen tot je 5v op je speler hebt. Is ook nog een mogelijke manier als je binnen 1u30 klaar wil zijn
Helaas is dat niet zo, dus zal de spanning dan afhankelijk zijn van de belasting.
Daarnaast kunnen potmeters meestal niet zoveel hebben, dus zal die waarschijnlijk in rook op gaan.
ik heb bij me ma (me ouders zijn geschijden) een hele plank met ladekistjes* waar weerstanden, diodes en andere troep inzit dus daar fiets ik zo wel even heen (is 3 min ofsow) dus...
alvast allemaal bedankt voor de hulp
*ooit eens gevonden tussen het grofvuil
Maargoed een nette oplossing is vaak beter (iets met regen en drup
*ik ga nu weg dus post pas binne 10 min
edit: vergeet ik nog neer te zetten over die 78l05. het enige wat in de buurt komt is een 7805 of een 783l5, er staat ook nog cv voor heeft dat nog iets te betekenen?
[ Voor 34% gewijzigd door Borgoth op 20-10-2006 17:24 ]
Die CV voor je 7805 chipje is een aanduiding van de fabrikant, niet op letten. Als er tussen de 78 en de 05 nog een letter staat (l of m) duid dat aan hoeveel stroom ie aankan.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Edit: sp(r)uit elf
wat betreft die copyright schijnen ze zich egt nergens aan te houden, er staat zelfs een apple logo op
plannen zijn veranderd we gaan morgen ogtend pas weg
[ Voor 72% gewijzigd door Borgoth op 20-10-2006 18:56 ]
De accu van een auto geeft toch 12 V, ik neem aan dat je niet in een vrachtwagen of grote bestelbus rijdt die volgens mij nog wel eens 24V accus hebben. Dan zou je op zich je transformator op 12 V kunnen zetten en die dan weer doorlussen naar je auto-oplader en dan je ipodkloontje.Borgoth schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 17:16:
ik heb een oude gameboy-auto lader gevonden die 5.2v geeft dus ik kan in ieder geval me ipod-cloon in de auto oplademaar nu nog een gewone lader als het kan.
edit: vergeet ik nog neer te zetten over die 78l05. het enige wat in de buurt komt is een 7805 of een 783l5, er staat ook nog cv voor heeft dat nog iets te betekenen?
Ik zou echter op zoek gaan naar je oplader. Dat is toch wel de veiligste en makkelijkste oplossing.
mischien is dat nog niet eens zo'n slecht idee dat door lussen. maar dan krijg je weer doe troep met losse draaden en dergelijke dus moet ik even kijken hoe ik dat dan weer oplos, we gaan gewoon met een personenwagen die 12 volt levert
owja ik heb die draad van de autolader gestript maar nu zijn de draden blauw en bruin, is blauw + en bruin - of andersom?
EDIT: voor de nieuwschierigen onder ons, hoe ik me ipotkloon nu oplaad? gewoon via de comp, die blijft stroom voeren ook als hij uit staat
[ Voor 10% gewijzigd door Borgoth op 20-10-2006 21:04 ]
Verwijderd
blijkbaar niet. Je leert hier elke dag bij
[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 11:06 ]
Veel minder afhankelijk dan een weerstand.Basje2001 schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 23:52:
...maar die is wel afhankelijk van de stroom! Kun je in de datasheet terugvinden, dat scheelt nogal per diode...
Tenzij je natuurlijk aardig dicht tegen het maximum zit van wat de diode aan kan en de diode dus warmer wordt.
Zeker niet, hoewel bij een redelijke stroom de spanningsval in een redelijk krap gebied zit is het zeker geen vast gedefinieerde waarde. Je kunt het exacte gedrag vinden als 'forward characteristics' in de datasheet van de diode.JER00N schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:55:
Even een klein beetje offtopic: over die diodes, die geven altijd een spanningsval van x volt, ongeacht de stroom erdoorheen?
Bijvoorbeeld een standaard 1N4001 (fairchild):

Verschil in spanningsval bij kleine stromen en maximum continu stroom (1A) is circa 0.33V zoals je ziet. Bij hoge pulsstromen is het zelfs ruim het dubbele.
maja eige domme schuld moet ik ook maar geen adapter proberen open te maken
ik weet dat jullie niet "aansprakelijk" zijn ervoor en was ook nie me bedoeling.\
tog allemaal bedankt, en je leest nog wel eens precies hoe ik hem desloopt heb in het mislukkingen toppic
laters
Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323