Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

6volt naar 5volt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.527 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
sorry dat ik hier zomaar mijn vraag dump maar ik ga dalijk weg op vakantie en ben mijn oplader van me "namaak" ipod kwijt nu heb ik met een transformator en een usb kabel een nieuwe gemaakt, maar nu geeft hij 6 volt inplaats van 5 volt die hij noodig heeft. hou kan ik met een weerstand van 6v, 5v maken?

altjeblieft help mij.
P.S. de weerstand het liefst in kleurcode)

(adminst: het spijt me egt dat ik mij vraag zo dump en niet op mijn grammatica let maar ik heb egt haast)

[ Voor 4% gewijzigd door Borgoth op 20-10-2006 16:14 ]

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Verwijderd

haal ergens een schematje van een 7805 vandaan, daarmee heb je 5v zonder rimpel én maakt het niet uit hoeveel stroom je trekt, het blijft 5 volt. (schema zal wel te vinden zijn in de datasheets)

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:35

frapex

got r00t

Je kan ook een paar diodes pakken, die nemen ook een klein beetje spanning (0,2V - 0,6V).

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:04
Uit een transformator komt toch wisselspanning ipv gelijkspanning?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
Met een diode creeer je een spanningsval van ongeveer 0.3 - 0,6 V.
Dus een aantal diodes achter elkaar tot je op de juiste waarde uitkomt.
De 1N4148 (germanium diode) zit rond de 0,3 V en de 1N400x zit rond de 0,6V.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Serieus bedoeld, als je haast heb denk ik dat je je oplader vlugger hebt gevonden dan dat je "ff" iets in elkaar soldeerd. Iets met haastige spoed enzo...

Verder vind ik de tip van hierboven wel een goede :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2006 16:18 ]

• TD-er
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:14:
haal ergens een schematje van een 7805 vandaan, daarmee heb je 5v zonder rimpel én maakt het niet uit hoeveel stroom je trekt, het blijft 5 volt. (schema zal wel te vinden zijn in de datasheets)
Een 7805 heeft minimaal een spanningsval van 3 V nodig, dus minimale inputspanning moet dat 8V zijn.
Er zijn ook low-drop versies, maar die heb je meestal niet op voorraad (ik in elk geval niet)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nee, met een weerstand gaat dat niet. Met een diode verlies je meestal 0.7V; als je haast hebt kan je dus een diode in serie zetten met je 6V en ervanuitgaan dat je ipod-kloon die extra 0.3V niet zo'n probleem vind. Een 7805 gaat hier niet werken, die heeft minimaal 7 of 8V als ingangsspanning nodig; misschien dat een 78L05 het wel kan maar die kan weer niet al te veel spanning leveren.

Edit: Hmmm, in het vervolg sneller tikken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 20-10-2006 16:19 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:14:
ik heb dus geen tijd om dat allemaal uit te zoeken ik moet dalijk (18:30) weg en kan nog niet eens een 1uurtje internetten

@thijsje: ik heb zo'n multie functional ding met (nu zonder) een stuk of 8 ronde stekketjes die dc voert

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmmm, als je een niet-gereguleerde trafo hebt zou ik eerst eens kijken wat voor spanning er daadwerkelijk onbelast uitkomt... kans dat je op de 6V-stand ongeveer 9V meet. Dan kan je 'm beter op een hogere stand zetten (9V ofzo) en er een 7805 tussen epibreren.

[ Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 20-10-2006 16:21 ]

• TD-er
Sprite_tm schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:18:
[...]
misschien dat een 78L05 het wel kan maar die kan weer niet al te veel spanning leveren.
[..]
Van jou had ik toch wel wat zorgvuldigere bewoording verwacht met dit onderwerp :)

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
hmm ik heb hier (denk ik) een diode er staat IN4004 dc op is dat een goeie?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
diode is idd het beste, die 0,3V zou wel niet zo erg zijn. Soms kan je zelf makkelijk 6V zelf gebruiken (maargoed hoeft NIET altijd).

Als je een adpater hebt en de onderdelen kan je fftjes snel met een lm7805 iets in elkaar zetten (kost je 3 componentjes).
en heeeel soms wil 4,5V van je adapter et ook nog wel doen

spanning leveren is idd dubieus :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 20-10-2006 16:27 ]

One World Concepts

Verwijderd

het probleem is dat je spanning bij de meeste van die universele adapters nogal slecht geregeld is, dus veelal ga je onbelast 6a7v krijgen als je 5v vraagt, en belast je hem serieus, dan heb je direct maar 5 of minder voltjes over.

Zo werkt een 7805
Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/de-7805.gif

Sluit je 6v aan op de linker klem, middenste op de - aansluiten en op de rechtse heb je een perfecte 5volt, die niet afwijkt naargelang de getrokken stroom.

• TD-er
Borgoth schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:25:
hmm ik heb hier (denk ik) een diode er staat IN4004 dc op is dat een goeie?
Sluit 'm aan in serie met je adapter (het streepje op de diode richting de min-kant van de stekker) en meet met de multimeter wat de spanning is.

• TD-er
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:28:
het probleem is dat je spanning bij de meeste van die universele adapters nogal slecht geregeld is, dus veelal ga je onbelast 6a7v krijgen als je 5v vraagt, en belast je hem serieus, dan heb je direct maar 5 of minder voltjes over.

Zo werkt een 7805
[afbeelding]

Sluit je 6v aan op de linker klem, middenste op de - aansluiten en op de rechtse heb je een perfecte 5volt, die niet afwijkt naargelang de getrokken stroom.
Vergeet niet ook nog 2 condensatortjes te plaatsen tussen de beide buitenste pootjes en de middelste.

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:28:

Zo werkt een 7805
[afbeelding]

Als hij een multiadapter heeft, maakt et niet uit, geoon op 12V zetten ofzo, een lm7805 slikt tot 30V pardon 24V (laatste tijd een beetje veel met de lm7812 gewerkt :P )

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 20-10-2006 16:34 ]

One World Concepts

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
4.5 volt is dus niet genoeg dan valt hij uit. btw ik kan 3, 4.5, 6, 7.5, 9 en 12 volt trekken, maar ik weet beGoT niet wat lm7805 inhoud. en die IN4004 DC werkt niet jammer genoeg

• Elektronicanet
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Borgoth schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:31:
4.5 volt is dus niet genoeg dan valt hij uit. btw ik kan 3, 4.5, 6, 7.5, 9 en 12 volt trekken, maar ik weet beGoT niet wat lm7805 inhoud. en die IN4004 DC werkt niet jammer genoeg
LM7805 is een spanningsregelaar, die heb je dan dus niet liggen dus dat schiet niet op.
Die diode moet werken, heb je 'm niet verkeerd om? En meet eens of de diode nog goed is.

Heb je het trouwens geprobeerd op 4,5 volt? Valt hij echt uit, of denk je dat? Want meestal komt er meer uit die dingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Elektronicanet op 20-10-2006 16:35 ]

Nederlander in België

• B_FORCE
  • Niet online
spannings deler maybe nog ? (is redelijk lastig af te stemmen alleen)

One World Concepts

Verwijderd

Heb je anders een (liefst grote) variabele weerstand in huis? Zet hem ertussen, en draai hem op volle weerstand. Fiche insteken en spanning over je mp3speler meten terwijl hij aan het laden is. Dan die variabele weerstand gewoon verminderen tot je 5v op je speler hebt. Is ook nog een mogelijke manier als je binnen 1u30 klaar wil zijn :)

edit; bij nader inzien is groot zeker niet nodig, heb even op mijn gsm lader gekeken en dat ding trekt 0.4A. Zelfs met een variabele van 10ohm heb je meer dan genoeg om in het begin de spanning laag genoeg te krijgen. (v=u*i, dus 0.4*10=4v)
Beetje wazige berekening aangezien de stroom wel afhankelijk gaat zijn van de spanning, maar je stroom zal bij een spanning minder dan 5volt nooit meer zijn dan dat die normaal vraagt.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2006 16:40 ]

• TD-er
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 16:36:
Heb je anders een (liefst grote) variabele weerstand in huis? Zet hem ertussen, en draai hem op volle weerstand. Fiche insteken en spanning over je mp3speler meten terwijl hij aan het laden is. Dan die variabele weerstand gewoon verminderen tot je 5v op je speler hebt. Is ook nog een mogelijke manier als je binnen 1u30 klaar wil zijn :)
Dat gaat alleen maar werken als de speler een constante belasting heeft.
Helaas is dat niet zo, dus zal de spanning dan afhankelijk zijn van de belasting.
Daarnaast kunnen potmeters meestal niet zoveel hebben, dus zal die waarschijnlijk in rook op gaan.

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
heel mischien wel maar dan moet ik ook eten welke pootjes ik gebruiken :+
ik heb bij me ma (me ouders zijn geschijden) een hele plank met ladekistjes* waar weerstanden, diodes en andere troep inzit dus daar fiets ik zo wel even heen (is 3 min ofsow) dus...

alvast allemaal bedankt voor de hulp :D en ik post zo nog wel of ik zo'n LM7805 kan vinden

*ooit eens gevonden tussen het grofvuil :P en natuurlijk niet laten liggen, en het werkt allemaal perfect

• B_FORCE
  • Niet online
ik dnek zomaar dat hij 6V of 4,5V ook nog wel kan hebben. Hangt wel van het type batterij af (toch ? .
Maargoed een nette oplossing is vaak beter (iets met regen en drup :P )

One World Concepts

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
nee hij schijnt egt aleen 5 volt te pakken want ik heb bijde al geprobeert maar geen resultaat

*ik ga nu weg dus post pas binne 10 min

• B_FORCE
  • Niet online
ik kan me heel vaag herinneren dat ik een huisgneoot had met ongveer et zelfde probleem maar dan met ze telefoon. Zelf met een regelbare voeding konden we dat ding niet opladen. Blijkbaar zit er dus toch wat meer in de adapter die je er bij krijgt. Ik hoop overgiens niet dat het ook zo bij ipod's werkt :P

One World Concepts

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
ik heb een oude gameboy-auto lader gevonden die 5.2v geeft dus ik kan in ieder geval me ipod-cloon in de auto oplade :D maar nu nog een gewone lader als het kan.

edit: vergeet ik nog neer te zetten over die 78l05. het enige wat in de buurt komt is een 7805 of een 783l5, er staat ook nog cv voor heeft dat nog iets te betekenen?

[ Voor 34% gewijzigd door Borgoth op 20-10-2006 17:24 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
De interne laadelektronica in een iPod moet, naar ik hoor, aan erg strenge eisen voldoen, en kan zonder problemen een gelijkspanning tot een 8-tal volts aan op de USB connector, vette kans dat het gewoon werkt dus.
Die CV voor je 7805 chipje is een aanduiding van de fabrikant, niet op letten. Als er tussen de 78 en de 05 nog een letter staat (l of m) duid dat aan hoeveel stroom ie aankan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat mijn weledele rode collega beweert is natuurlijk waar, maar we hebben het hier over een ipod-kloon. Het feit dat ze zich niet aan copyright-wetgevingen lijken te houden (als het ding dus echt veel op een iPod lijkt) geeft waarschijnlijk ook een indicatie tov. hoe goed ze zich aan andere strenge eisen houden. Ik zou het zelf iig niet met 8V uitproberen...

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
ok, maar het is geen officieele ipod maar zo'n bart smit nammak dingetje van 1Gb

Edit: sp(r)uit elf :( er heeft al 9 volt opgestaan maar dat was 2 sec, weer eens niet opgelet toen ik de stekker er in stak maar dat vond hij denk ik niet zo leuk. backlight brande op volle toeren en leek geel.

wat betreft die copyright schijnen ze zich egt nergens aan te houden, er staat zelfs een apple logo op :/

plannen zijn veranderd we gaan morgen ogtend pas weg :D dus nog wat tijd om te klooten

[ Voor 72% gewijzigd door Borgoth op 20-10-2006 18:56 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 18:50
Borgoth schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 17:16:
ik heb een oude gameboy-auto lader gevonden die 5.2v geeft dus ik kan in ieder geval me ipod-cloon in de auto oplade :D maar nu nog een gewone lader als het kan.

edit: vergeet ik nog neer te zetten over die 78l05. het enige wat in de buurt komt is een 7805 of een 783l5, er staat ook nog cv voor heeft dat nog iets te betekenen?
De accu van een auto geeft toch 12 V, ik neem aan dat je niet in een vrachtwagen of grote bestelbus rijdt die volgens mij nog wel eens 24V accus hebben. Dan zou je op zich je transformator op 12 V kunnen zetten en die dan weer doorlussen naar je auto-oplader en dan je ipodkloontje.
Ik zou echter op zoek gaan naar je oplader. Dat is toch wel de veiligste en makkelijkste oplossing.

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
zoeken gaat niet. tijdens de terug rijs uit turkije ben ik me oplader vergeten (waar schijnlijk in het stopcontact laten zitten, dat doe ik dus ook nooit meer) maar nu ben ik hem dus kwijt :+

mischien is dat nog niet eens zo'n slecht idee dat door lussen. maar dan krijg je weer doe troep met losse draaden en dergelijke dus moet ik even kijken hoe ik dat dan weer oplos, we gaan gewoon met een personenwagen die 12 volt levert :) maar wat is + en wat is - bij die autolader (gedeelte wat je in de auto stopt)?

owja ik heb die draad van de autolader gestript maar nu zijn de draden blauw en bruin, is blauw + en bruin - of andersom?

EDIT: voor de nieuwschierigen onder ons, hoe ik me ipotkloon nu oplaad? gewoon via de comp, die blijft stroom voeren ook als hij uit staat :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door Borgoth op 20-10-2006 21:04 ]

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:35
Ehm ik weet niet of je ook nog langs de winkel kan, maar je hebt van die 'usb' adapters die alleen een een usb connector hebben met 5V. Die heb je voor auto en 230V. Ik kan het weten want ik heb ze alle twee. Nu moet ik alleen wel toegeven dat ik die bij mijn GPS mouse heb gekregen omdat die via USB op laadt, maar volgens mij kan je ze ook los kopen. (Probeer google ;) )

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Even een klein beetje offtopic: over die diodes, die geven altijd een spanningsval van x volt, ongeacht de stroom erdoorheen?

Verwijderd

ja
blijkbaar niet. Je leert hier elke dag bij :+

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 11:06 ]

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:40
...maar die is wel afhankelijk van de stroom! Kun je in de datasheet terugvinden, dat scheelt nogal per diode...

Flickr

• TD-er
Basje2001 schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 23:52:
...maar die is wel afhankelijk van de stroom! Kun je in de datasheet terugvinden, dat scheelt nogal per diode...
Veel minder afhankelijk dan een weerstand.
Tenzij je natuurlijk aardig dicht tegen het maximum zit van wat de diode aan kan en de diode dus warmer wordt.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

JER00N schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:55:
Even een klein beetje offtopic: over die diodes, die geven altijd een spanningsval van x volt, ongeacht de stroom erdoorheen?
Zeker niet, hoewel bij een redelijke stroom de spanningsval in een redelijk krap gebied zit is het zeker geen vast gedefinieerde waarde. Je kunt het exacte gedrag vinden als 'forward characteristics' in de datasheet van de diode.

Bijvoorbeeld een standaard 1N4001 (fairchild):
Afbeeldingslocatie: http://img250.imageshack.us/img250/1530/fwkd6.png
Verschil in spanningsval bij kleine stromen en maximum continu stroom (1A) is circa 0.33V zoals je ziet. Bij hoge pulsstromen is het zelfs ruim het dubbele.

www.madwizard.org

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
nouw, tis niet gelukt inplaats daarvan heb ik samen met een paar stoppen me ipoot gesloopt :(
maja eige domme schuld moet ik ook maar geen adapter proberen open te maken :X
ik weet dat jullie niet "aansprakelijk" zijn ervoor en was ook nie me bedoeling.\

tog allemaal bedankt, en je leest nog wel eens precies hoe ik hem desloopt heb in het mislukkingen toppic :Y)

laters

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39
In elk geval prettige vakantie, Borgoth!

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Pagina: 1