Toon posts:

EAC Geïnstallerd, het werkt, maar....

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu eindelijk voor elkaar gekregen om EAC te installeren. Misschien trap ik een open deur in omdat jullie de site al kennen, maar ik heb het voor elkaar gekregen via deze site: http://users.pandora.be/satcp/eac-qs-nl.htm#profielen

Toch is er iets vreemds:
Ik heb bij de comprimeerinstellingen opgegeven als bijkomende commandolijn: VBR (zeer goede kwaliteit): -V 2 --vbr-new --add-id3v2 --pad-id3v2 --ta "%a" --tt "%t" --tl "%g" --ty "%y" --tn "%n" %s %d (Internetdistributie - aangeraden).

Dit blijkt achteraf een bitsnelheid op te leveren van 320. Het gekke is, dat als ik via de Windows media player een geript nummer afspeel, ik in het info venster via de gele infovenstertjes een bitsnelheid van ongeveer 200 zie. Ieder nummer heeft weer een andere snelheid. Kijk ik echter in de eigenschappen van de betreffende nummers, dan zie ik wel die 320 staan. |:( 8)7
Die term VBR zal wel voor variabele bitrate staan, en dan is het logisch dat ieder nummer een andere snelheid krijgt. Maar waarom staat dan in de eigenschappen van het nummer heel trouw die 320??

En een andere korte vraag: Tijdens het rippen komt een DOS-achtig scherm omhoog, wat eigenlijk de Lame-encoder is. Kan ik dat venster wegklikken, of gaat het dan mis? En ik neem aan dat ik moet wachten tot die encoder helemaal klaar is aan het eind? (want EAC zelf is veel eerder klaar dan die encoder).

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 12:31

hellbringer

Weeeeeeee!

Tijdens het rippen komt een DOS-achtig scherm omhoog, wat eigenlijk de Lame-encoder is. Kan ik dat venster wegklikken, of gaat het dan mis?
Dan gaat het mis, zoals je zelf inderdaad als zegt, LAME draait vanaf de command line en is daar dus bezig om de MP3 om te zetten, gewoon ff open laten staan dus.
Kijk ik echter in de eigenschappen van de betreffende nummers, dan zie ik wel die 320 staan.
Die term VBR zal wel voor variabele bitrate staan, en dan is het logisch dat ieder nummer een andere snelheid krijgt.
Bijna, VBR staat inderdaad voor variabele bitrate maar het is niet variabel per nummer/MP3, maar per gedeelte muziek, dus de kwaliteit van de MP3 varieert de hele tijd tussen de 0 en 320. (of de waarde die je zelf aan geeft)
Hij geeft bij info dus ook de maximale kwaliteit (bitrate) aan van de MP3.

Ohja, wat WMP aangeeft is waarschijnlijk de gemiddelde bitrate van het nummer (als je b.v. Winamp gebruikt dan zie je bij een VBR MP3 de bitrate constant veranderen.)

Meer info over MP3 e.d.:
http://www.computerfeeling.nl/pages/Cursusmp3.asp
"VBR" staat voor Variable BitRate.
Als je een wav-file encodeert met een variabele bitrate bepaalt de encoder met welke bitrate gewerkt wordt en past de bitrate automatisch aan aan de eisen van het te coderen fragment. Je kan kiezen tussen VBR 0 tot en met VBR 9 waarbij VBR 0 de beste kwaliteit geeft. Ik werk meestal met VBR 1.
Om met VBR te werken, gebruik je best wel een krachtige pc. Het voordeel van VBR tegenover CBR is dat de resulterende mp3-bestanden gemiddeld kleiner zijn en toch eenzelfde of zelfs betere kwaliteit hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door hellbringer op 08-11-2006 14:35 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37

Harrie

NederVlaming

hier stond [onzin]

edit: oei, ik had niet goed gelezen. Je file is inderdaad wel gewoon VBR zoals wmplayer aangeeft. Die file info zal waarschijnlijk gewoon de maximale waarde uit de header lezen ofzo? Of misschien een moment opname pakken. Misschien eens winamp proberen, die laat gedurende het hele nummer de bitrate zien, en die zie je dan als het goed is ook varieren.

[ Voor 100% gewijzigd door Harrie op 08-11-2006 14:33 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 15:49:
En een andere korte vraag: Tijdens het rippen komt een DOS-achtig scherm omhoog, wat eigenlijk de Lame-encoder is. Kan ik dat venster wegklikken, of gaat het dan mis? En ik neem aan dat ik moet wachten tot die encoder helemaal klaar is aan het eind? (want EAC zelf is veel eerder klaar dan die encoder).
"hellbringer" heeft je vragen al grotendeels beantwoord, maar hier wil ik nog wat aan toevoegen. Het consolevenster dat je ziet is inderdaad de LAME-encoder. Wegklikken stopt natuurlijk het omzettingsproces en dat wil je niet. Desalniettemin zijn er veel mensen die zich ergeren aan de consolevenstertjes die voorbij flitsen wanneer je EAC met een commandline encoder gebruikt. Gelukkig is er een oplossing hiervoor in EAC: EAC kan het venster verbergen. Van het "EAC" menu kies je "EAC Options" en daarna selecteer je het tabblad "Tools". Vink hier de optie "Do not open external compressor window" aan.

EAC zal nu het consolevenster verbergen. Je kan onderaan in de statusbalk volgen hoeveel compressietaken EAC nog moet doen. Een gedetailleerder overzicht vind je in het menu bij "Tools" -> "Compression Queue Control Center". Wanneer alle compressietaken klaar zijn kun je EAC afsluiten. Om een volgende cd te rippen hoef je niet te wachten tot alle taken klaar zijn. Je kan gerust de volgende cd beginnen in te lezen terwijl EAC & LAME nog bezig zijn met het comprimeren van tracks van de voorgaande cd's.