Debian onder Vmware -> fysieke machine verplaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aragornwj
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-02 10:23
Ik ben aan het proberen geslagen maar ik krijg het niet voor elkaar:
Ik heb nu op mijn WinXP machine VMware workstation 5.5 draaien met daaronder 2 debian machines. Deze zijn hierin opgebouwd om mee te kunnen testen en verder te ontwikkelen. Nu komt het feit, ik moet 1 van deze machine gaan verplaatsen naar een echte fysieke machine omdat ik gewoon matige performance haal. Zeker als er dadelijk 200 clients via Squid(NT authenticatie, virusscanning, content filtering) op internet gaan.

Ik heb een poging gedaan om met een netwerkboot een ghost image te maken van deze machine. Dit gaat prima. Het probleem is meer het deploy-en van de cloon. Nadat de cloon op de uiteindelijke machine is gezet, wordt geboot, blijft hij in een loop hangen in GRUB.

Moet ik nog speciale acties uithalen om mijn virtual machine op een echte machine te plaatsen? Zoals sysprep onder windows oid? Heb via google wel allerhande tips en progs gevonden om van een fysieke machine een virtuele te kunnen maken, maar dat is precies de verkeerde kant op. Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen aandragen

MEEHH!!!!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

met debian is dat vrij simple. het enige wat je moet doen is de zelfde pakketen instaleren "dkpg -l" en dan de configuratie overzetten

>.< >.< >.< >.<

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Je kan ook al je filesystems van je VM dumpen naar je nieuwe omgeving..

iRacing Profiel

• Aragornwj
Ik zit met zoveel configfiles en dingen die ik aangepast heb, dat ik niet meer precies weet wat ik gedaan heb :), dus de eerste optie is eigenlijk geen oplossing voor mij. Het enige is wel dat alles nu stabiel en goed draait. dus moet het productie gaan draaien.

Ik wil dus gewoon 1op 1 een kopie plaatsen op een stukje hardware wat echt en alleen voor deze debian installatie gaat werken.

@MrBarBarian: Hoe bedoel je precies filesystem van VM naar nieuwe omgeving dumpen?

MEEHH!!!!

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:59

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Ik ken Vmware niet heel goed, maar volgens mij is een van de voordelen dat je systeem (configuraties) kan kopieren en/of verplaatsen naar (fysiek) andere machine's

Als je dus die andere doos eerst voorziet van VMware, kun je heel simpel die config kopieeren

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Aragornwj schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 19:02:
Ik zit met zoveel configfiles en dingen die ik aangepast heb, dat ik niet meer precies weet wat ik gedaan heb :), dus de eerste optie is eigenlijk geen oplossing voor mij. Het enige is wel dat alles nu stabiel en goed draait. dus moet het productie gaan draaien.
Dus je wilt iets in produktie nemen waarvan je eigelijk nu al niet meer weet hoe het in elkaar zit...lijkt me een bijzonder slecht startpunt.
Ik wil dus gewoon 1op 1 een kopie plaatsen op een stukje hardware wat echt en alleen voor deze debian installatie gaat werken.

@MrBarBarian: Hoe bedoel je precies filesystem van VM naar nieuwe omgeving dumpen?
Afhankelijk van je kernel kan je met dump/restore al je files naar een andere disk verplaatsen. Aangezien binnen unix/linux alles een file is, copieer je dus alles. Uiteraard moet je kernel wel de nieuw hardware ondersteunen..

Lees dit maar. Als je vervolgens /, /usr en /var dumpt ben je naar een andere omgeving.

iRacing Profiel

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 10:49
Wat ik nog wel eens doe in zo'n geval.. ( het verplaatsen van een debian server naar andere hardware)

backup je /etc /boot /var/lib /usr/local naar een ander machine. even tarren ofzo.

dpkg --get-selections > packagelist.txt

dan op de nieuwe machine,

zorg wel even dat je hostname alvast goedstaat op de nieuwe machine.
en dat de /etc/apt gelijk is.

apt-get update
dpkg --set-seleciont < packagelist.txt
apt-get upgrade
als alles erop staat,
stop alle services d.m.v.
/etc/init.d/servicename stop
en zet je backup terug.

reboot en kijk wat er gebeurd.

ehhh.. noppes

• Aragornwj
hrrm, bedankt voor de tips, ik ga hier maandag gelijk mee aan de slag!

MEEHH!!!!

Verwijderd

Aragornwj schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 18:55:
hrrm, bedankt voor de tips, ik ga hier maandag gelijk mee aan de slag!
Ik zou het zo doen:

Installeer nfsd op je virtuele machine, dat zal een kwestie van apt-get install nfs-kernel-server zijn.
Edit /etc/exports zo dat je alle filesystems shared (waarschijnlijk is / genoeg, maar misschien heb je een aparte /var /tmp /boot etc) en start de nfsd.

Een voorbeeld entry van /etc/exports zou deze zijn, dit zou je hele root fs openzetten voor alle IP's met read-write access:
"/ *(async,rw)"

Misschien moet je nog de nfs kernelmodule laden, "modprobe nfs"

Als je de virtuele machine al gebruikt, sluit die services af, je wil niet dat mensen mail missen omdat die nadat je de homedirs overgezet had pas aankwam.

Vervolgens stop je een Gentoo/Knoppix livecd in de nieuwe machine en start je daarvan op.
De Gentoo installcd van 69 MB is hier al voldoende voor:
http://ftp.snt.utwente.nl...ll-x86-minimal-2006.1.iso
Gentoo doet automatische DHCP config, mocht je een statisch netwerk hebben dan doe je:
"net-setup eth0"

Partitioneer de schijf ongeveer zoals in de virtuele machine met fdisk/cfdisk.
Vergeet niet om er ook filesystems op te maken, bijvoorbeeld:
"mkreiserfs /dev/sda3" om een reiserfs op partitie 3 van schijf sda te maken.

Mount de NFS shares. Ik doe dat zelf altijd als /mnt/oude-root, /mnt/oude-boot etc.
Dat gaat gewoon met "mount 1.2.3.4:/ /mnt/oude-root".

Mount de nieuwe partities op de schijf, voor het gemak doe ik dat altijd als /mnt/nieuwe-root, /mnt/nieuwe-boot etc.
Dus als /dev/sda3 je nieuwe root partitie is: "mount /dev/sda3 /mnt/nieuwe-root"

Dan komt het leuke gedeelte:
"cp -pRx /mnt/oude-root/* /mnt/nieuwe-root/*"
Herhaal voor andere partities.
Zodra alles gekopierd is doe je het volgende op de nieuwe machine:
"chroot /mnt/nieuwe-root/ /bin/bash"
Gevolgd door:
"grub"
Je komt dan in de grub console terecht, "root (hd0,0)" om grub te vertellen dat de bootfiles op partitie 1 van schijf 1 staan, en vervolgens "setup (hd0)" om grub in de MBR van schijf 1 te installeren.
"exit" om grub te verlaten.

Reboot en als je alles goed gedaan hebt kan je vrolijk verder. :)
Let op dingen als /etc/fstab indien je van filesystem bent gewisseld.
Verder zou alles hetzelfde moeten blijven.

Het voordeel van deze manier is dat je alle files inclusief permissies,owners etc behoudt.
Plus dat het volgens mij een stuk sneller is.
En als je nog geen ervaring met NFS had, heb je die hierna wel, altijd handig, mocht je een keer een kapotte schijf hebben en daar een image van terug willen zetten, etc. etc. etc.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 19:43 ]

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:53
Ik zou het zo doen:
Maak een grub opstartdiskette door bijv. deze netwerkimage te gebruiken http://i30www.ira.uka.de/~ud3/mkgrubdisk/ en te genereren met de regel (fd0)/menu.lst

Zet nu van je vmware machine het bestand /boot/grub/menu.lst over na de floppy disk.

Boot nu de echte machine met de floppy en sla eventuele netwerkacties over dmv. CTRL+C.

Als het goed is krijg je nu je oorspronkelijke debian menu, als je dit niet krijgt kun je nog configfile (fd0)/menu.lst intypen

eenmaal geboot kun je nog zoiets doen als grub-install /dev/hda

[ Voor 9% gewijzigd door PSU_freak op 21-10-2006 20:51 ]

• Aragornwj
kudo's voor fabio-c & PSU_Freak !

Bedankt voor de duidelijk uitleg, ik ga gelijk aan de gang. Vooral het verhaal van fabio-c klinkt erg uitgebreid en lijkt mij goed te doen. Dank allen!

MEEHH!!!!

Pagina: 1