Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

12v schakelbaar naar 7,5v, 10v of 12v

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje onduidelijke titel, maar ik zit met het volgende:

Ik heb een tijdje terug een nieuwe pomp moeten kopen. De eisen: compact, en SNEL leverbaar. Keuze is gevallen op een Laing DDC-1Plus. Prima pomp, alleen is hij niet bepaald stil. Gelukkig is de pomp tevreden met alles tussen de 6 en 13,2 volt, dus het voltage verlagen zou voldoende moeten zijn om de pomp stiller te maken. En daar zit nu het probleem.

De pomp zit rechtsreeks op een molex op de PSU. De pomp trekt net iets meer als 2A dus een LM317 schakeling valt af. Nu kwam ik dit schema tegen, een voeding voor max. 5A. Deze heb ik een 'beetje' aangepast (o.a. starthulp van DaBit, een extra 78xx en een 12v lijn toegevoegd).

Afbeeldingslocatie: http://www.zer0x.nl/GoT/pompvoeding_2_kl.GIF
(Groter)

De bedoeling van dit schema: Met een jumper kan ik kiezen tussen 7,5, 10 of 12 volt. De starthulp moet er voor zorgen dat de pomp ook werkelijk start (duh ;))

Ik heb alleen geen flauw idee welke waarden ik moet nemen voor diode 1 en 2, en wat voor capacitator (3)

Nu de vraag: Gaat dit werken of kan ik beter een andere oplossing zoeken? Tips zijn meer dan welkom! :) Ik ben geen topper met electronica, dus hou het een beetje beschaafd met moeilijke termen ;) Bovendien wil ik de kosten zo rond de 15E max houden.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:22

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 14:53:

De pomp zit rechtsreeks op een molex op de PSU. De pomp trekt net iets meer als 2A dus een LM317 schakeling valt af.
Dan pak je ipv een LM317 een LM350? Die kan 3 ampère verwerken :) Verder dezelfde schakeling.

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 14:59:
[...]

Dan pak je ipv een LM317 een LM350? Die kan 3 ampère verwerken :) Verder dezelfde schakeling.
THX! Dat maakt alles al weer een heel stuk simpeler :) Dan ga ik even uitzoeken hoe ik het minimale voltage op 6 kan krijgen.

Jammer dat die man van Okaphone hier niet mee kwam ipv mij aan te raden om eens te kijken naar de 78xx serie, had me een boel werk gescheeld :P

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Voor de dioden minimaal 1N5403 of groter. (3A of meer)

De condensator zou ik zo niet weten. Zorg wel dat die 25V minimaal is. (35V of 50V is beter)
Hier kunnen spanningspieken op komen te staan van meer dan 2 keer de voeding.
Nadat ik het ventilator schema heb bekeken, zou ik zeggen dat je een heel grote waarde nodig hebt.
Zo 10.000 uF of nog meer. De gewenste stroom is immers vrij hoog. (in vergelijking met de ventilator)

Een LM317K kan ook een grotere stroom. Maar die is wel vaak duur.
Je kunt de LM317 ook een uitgangstransistor geven, zoals in je voorbeeldschakeling.
Voor de spanningskeuze werk je dan met een potmeter of met vast ingestelde weerstanden.
Via een timer kun je zorgen dat de regeling eerst 12V geeft om op te starten en pas na enige tijd een lagere spanning zal geven.

Guus Assmann

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Niet echt relevant meer, maar misschien voor de search handig: Guus.assmann: je denkt met je condensatorverhaal denk ik aan een condo die na het gelijkrichten van wisselspanning gebruikt word. Die moet je bij die stromen idd groot nemen om een nette gelijkspanning te krijgen. Hier is dat echter niet nodig: ten eerste heeft zo'n pomp niet zo'n strakke gelijkspanning nodig, en ten tweede is de schakeling hier compleet anders: de condo word gebruikt om te zorgen dat de 78xxen niet gaan oscilleren. 10 a 100uF zou hier zat moeten wezen imo.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer even bezig geweest.

Afbeeldingslocatie: http://www.zer0x.nl/GoT/pompvoeding_3_kl.GIF
(Groter)

((R2+P1)/R1)+1)*1.25=Vo om de uitgangsspanning te bepalen. Dit moet >6V zijn, dus voor R1 neem ik 4k7, daar heb ik nog een aantal van. Dat maakt de minimale uitgangsspanning 7.125V.

JP = Jumper om evt. de pomp nog op 12v te kunnen zetten.
R1 = 4k7
R2 = 1k
P1 = Potmeter 5k
C1 = 0,1 uf
C2 = 1 uF
C3 = 10 tot 100uF
D1 = 1N5403 of groter. (3A of meer)
D2 = 1N5403 of groter. (3A of meer)

Als ik het goed begrijp kun je met de capaciteit van C3 de snelheid instellen waarna de spanning voor de pomp terug gaat naar wat is ingesteld met de LM350? Hoe hoger de waarde, des te langer het duurd? Of juist andersom?

Klopt het ook dat C2 en C3 die hier met verschillende tekens zijn aangeduid in feite beide hetzelfde zijn (Polarized capacitors)?

Anyway, ik denk dat het zo wel klopt. Of zie ik nog iets over het hoofd?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
C1 is een 100nF onstoringscondensator, deze is gemaakt om stoorsignalen, die hoog in frequentie en klein in vermogen zijn, kort te sluiten naar de massa.
C2 is een elco, deze zijn gemaakt om goedkoop een grote capaciteit te leveren, en zijn dus vooral geschikt om spanning af te vlakken, dus rimpel op lage frequentie's (50 of 100 Hz) weg te werken. Op hogere frequentie's is het gedrag van een elco een ramp, bij stijgende frequentie's wisselt ie wat af tussen spoel- en condensatorgedrag, dus qua onstoring weet je absoluut niet wat een elco gaat doen.
Vandaar dat je dikwijls parallel met een vette elco nog zo'n 100nF ontstoringsC'tje vind, dan heb je het beste van beide werelden.

C3 zal bij het opstarten (als de 12V voedingsspaning opkomt) een extra stroompiek leveren naar de verbruiker (pomp) toe (zodat die goed gestart geraakt, ook bij lager ingestelde spanning). Bij het opstarten gaat de voedingsspanning van 0V naar 12V, dat is een stuk wisselspanning, een condensator laat wisselspanning door, hoe groter de capaciteit hoe meer stroom hij bij het opstarten door zal laten. Eenmaal alles enkele seconden werkt, zal C3 geen enkele invloed meer hebben, hij maakt niets meer uit.
Ik denk wel dat de pomp bij het opstarten een te grote stroompiek zal opnemen (al dat water in beweging brengen kost heel veel energie, veel meer dan wat lucht bij een fan), dus C3 eigenlijk niet veel invloed zal hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Imho kun je beter C3 parallel aan R2 zetten (met de + aan de uitgang LM350).
Daarmee wordt de tegenkoppeling bij het opstarten kortgesloten zodat de uitsuring maximaal wordt.
Exacte waarde is een beetje experimenteren (maar dat is nu ook al zo).

D1 en D2 kun je dan weglaten.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Pagina: 1