[Outlook] Kalender's openbaar met rechtensets?

Pagina: 1
Acties:

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:53
Hallo medetweakers,

ik heb google afgestruint en ben op oldfolders.de gekomen. Daar staat alleen niet helemaal de mogelijkheden. Ik sta dus voor een probleem.

Er zijn een 8-tal pc's met Outlook Express. Allen hebben een agenda. Nu wil ik die agenda's openbaar maken voor iedereen (iedereen kan in iedereen z'n agenda kijken) en de supervisor (ik dus) moet afspraken in iemand anders z'n agenda kunnen zetten.

Nu kwam ik zelf op het volgende idee.

Een server waarop alle outlook express settings bewaard worden. Deze uitlezen met Outlook Express op de workstations, zodat iedereen in elkaar's agenda kan kijken. Zo weet iedereen van elkaar dat M. vandaag tussen 9 en 13 weg is en na 14én aanwezig is.

Nu het moeilijke, dat ga je nooit "simpel" oplossen. Ik heb gezocht naar software die dit mogelijk moet maken maar heb alleen non-Outlook gevonden. Er is een redelijk ruim budget voor over (praten we niet over tientjes).

Nu de vraag is, kan ik het beste gaan voor een bestaand software pakket die als "outlook server" fungeert? Die dit mogelijk maakt? En is die er überhaubt wel? Of moet ik voor een doe-het-zelf oplossing gaan.

Heb enkele hits gevonden met google op Outlook + Server maar geen hits die precies aan de eisen voldoen.

Nu hoopte ik dat er andere tweakers met dit probleem kampte en een oplossing gevonden heeft.

(als dit topic naar clients moet dan mag het, maar omdat de db waarscheinlijk op een centrale server opgeslagen moet worden heb ik het in servers & software gedaan.)

PS: Alle workstations zijn vrij recente PC's met Windows XP. De server mag naar eigen hartelust ingericht worden mocht dit een vereiste zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door RedHat op 20-10-2006 12:14 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Exchange.

• RedHat
Dit heb ik ook al gevonden:

[Exchange 2003] Howto: on- en offline adresboek

Dat is met Exchange.

Is er ergens een site met Nederlands beknopt info over Exchange. Ik weet nu wel een beetje wat het is, maar heb nog geen beknopte opsomming en wat simpele FAQ's en HOWTO's. Zo snap ik ook niet dat er genoemd word na een exchange server als in een "speciale server". Kan toch gewoon een WINXP server of 2003server ? Met daarop software.

Microsoft bied Exchange ook niet meer aan op hun website als software licentie. Waarom is dat zo? Ik vind het erg vaag een hele Microsoft center over Exchange maar als je wilt kopen zegt de site "Helaas u kunt dit product niet meer kopen" (zowel bij de 2003 versie als de nieuwere versies).

Iemand tips,tricks?

• djluc
Wat wil je concreet weten? Exchange is een soort van netwerkmap waar al je contacts/agendas/email in geplaatst kunnen worden. Die kan je dan van elke pc uitlezen. Tevens kan je er wat meer geavanceerde dingen mee doen zoals bepalen wie wat mag zien, lijsten met mensen beheren enzovoorts.

Je koopt exchange bij een leverancier, niet bij MS zelf, denk aan Dell of wat dan ook.

• thund3rball
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07-2025
Het lijkt erop dat "Windows 2003 Small bussiness server" kortweg SBS, wat voor jou is.

installeer dit op een server(tje) en je hebt;
- server OS
- 5 client licenses standaard (evt. met 5 uit te breiden)
- fileserver met beveiliging
- Exchange 2003 (mailserver)
- centrale mailopslag (centraal bewaren/ophalen/backuppen/enz)
- delen van mailboxen
- delen van agenda's (zelf rechten bepalen)
- OWA (webmail functionaliteit)
- gratis OUTLOOK ipv express (incl. redelijk goed spamfilter)
- DNS, DHCP, WINS, enz.
- Centrale printserver
- pptp VPN toegang vanuit bijv. thuis
- centraal beheer van o.a. toegang (useraccounts) e.d.
- enz. enz. enz.

indien gewenst (premium edition) met MS-SQL en MS-ISA firewall (software)

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/default.mspx

Elk (zichzelf respecterend) IT bedrijf in jouw regio kan het offreren/aanleggen/beheren, wordt gebruikt door miljoenen (?!) kleine bedrijven zoals dat van jou.

indien je wilt, kan ik je verder helpen qua informatie en opzet, is mijn werk/hobby.

Mvg, Ferdinand

• RedHat
Hallo Ferdinand, bedankt voor je tips. Dit is nou precies wat ik bedoelde.

Ik ga eest n's even een testomgeving opstellen bji mij thuis voordat ik het product (win2k3 sbs) ga bestellen. Ik houd jullie op de hoogte.

Nog een paar vraagjes waar ik nog niet helemaal zeker van ben.

Alle werkstations hebben een WinXP Licentie samen met een Outlook (dus geen Express) licentie.
Als ik één server bestel, met win2k3 SBS, die in het netwerk gooi, kun je alle werkstations mbv Outlook zo instellen dat alle agenda's opgeslagen moeten worden op de server.

En op die manier kan persoon 1 in outlook klikken/typen (whatever) dat hij agenda van persoon 2 wilt inzien.

[ Voor 50% gewijzigd door RedHat op 21-10-2006 09:59 ]

• djluc
Ja dat kan, agenda's gaan wel goed, al moet je ze handmatig instellen. Email boxen delen werkt niet echt prettig in outlook.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
djluc schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:25:
Ja dat kan, agenda's gaan wel goed, al moet je ze handmatig instellen. Email boxen delen werkt niet echt prettig in outlook.
Nee maar dat doe je weer in je Active directory, waar dat perfect gaat :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

RedHat schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 09:55:
Nog een paar vraagjes waar ik nog niet helemaal zeker van ben.

Alle werkstations hebben een WinXP Licentie samen met een Outlook (dus geen Express) licentie.
Je bent je er ook van bewust dat Exchange 2003 een Active Directory nodig heeft?
Zijn je werkstations in een NT/Samba domain, een AD of in een werkgroep geconfigureerd?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RedHat
Hmm niet dat ik weet.
Maar als je alle PC's dezelfde werkgroep meegeeft dan moet dat toch goed zijn?
Vooral dit soort dingen kan ik nergens iets over vinden dus als mensen nog informatie-site's hebben over exchange dan zou dat zeker van pas komen, of andere ideën voor het hele agenda-idee.

Mijn dank grenst iig aan hondsdolheid voor jullie inzet @ hierboven :)

• djluc
sanfranjake schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 15:29:
[...]
Nee maar dat doe je weer in je Active directory, waar dat perfect gaat :)
offtopic:
Please give a hint...

• thund3rball
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07-2025
Was in mijn lijstje met kenmerken van windows 2003 SBS nog vergeten te melden dat het een windows 2003 server is, die natuurlijk is uitgerust met active directory (AD) en dus domein authenticatie heeft. Je meldt de pc's dus aan als onderdeel van het 2003 domein en aanloggen/accounts/ww etc. worden centraal door de server geregeld...

totaaloplossinkie voor het mKb.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

RedHat schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 03:55:
Hmm niet dat ik weet.
Maar als je alle PC's dezelfde werkgroep meegeeft dan moet dat toch goed zijn?
Je hebt echt geen enkel idee he?
:')

anyway:
Kijk dan eens naar MDaemon + OutlookConnector.

Dat is een combinatie die ook werkt als je PCs niet in een Windows Active Directory zitten maar in een werkgroep, Samba domain of weetikveelwat.

Denk dat Exchange en AD nu nog iets te hoog gegrepen is namelijk ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Of kijk naar www.zafara.nl ... :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

BackSlash32 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 23:09:
Denk dat Exchange en AD nu nog iets te hoog gegrepen is namelijk ;)
Dit wil ik even onderstrepen, niet om je belachelijk te maken maar om aan te geven waar je jezelf aan het instorten bent.

Een Exchange server kopen betekent automatisch dat je een active directory (en dus een domain) nodig hebt, dat betekent weer dat er een heleboel verandert in je netwerk, niet ten slechte, maar wel zo ontzettend veel dat je je moet afvragen of jij het zelf nog wel kan en wil.

Persoonlijk zou ik in ieder geval er voor zorgen dat je jezelf eerst wat in leest over een domain en over Exchange, je kan dan een plan van aanpak opstellen en je zou dat in een topic kunnen posten zodat je er nog wat commentaar op kan krijgen ook. Overweeg in ieder geval om die Exchange (en dus AD implementatie) te laten doen door een externe firma :)

• RedHat
Nog even een topicbump.

Deze week ga ik dus een testopstelling "configureren". 1x w2k3 sbs server, 3xxp workstations.

Zoals het op de zaak is geregeld: iedereen krijgt automatisch ip toegewezen en de router verzorgt het internet. Meer is het niet, ook niet minder. Dus er zal "netwerktechnisch" niet zo heel veel veranderen als we met AD gaan werken.

Nouja, deze week dus testen met SBS + Exchange. En dan als dat afgerond is een PVA. (plan van aanpak).

Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Nog even een toelichting: Ik heb niet héél veel verstand van netwerken e.d. omdat m'n interesse's daar ook niet echt liggen maar dit is een perfect project om m'n kennis uit te breiden natuurlijk. Ik heb op zich best wel een brede PC kennis waarbij simpele netwerkjes natuurlijk ook horen. Exchange met win2k3 SBS is natuurlijk weer heel wat anders maar des te leuker om kennis op te doen en de kennis te verzamelen natuurlijk.

Ik houd jullie op de hoogte wat de testopstelling gaat doen :)

Misschien heeft iemand een goede link die echt diep ingaat over het AD princiepe. Natuurlijk al heel wat gevonden en een stuk wijzer geworden maar ik hoop dat jullie nog wat site's hebben met aanvullende informatie :)

[ Voor 9% gewijzigd door RedHat op 06-12-2006 09:55 ]

• RutgerDB
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-03-2021
RedHat schreef op woensdag 06 december 2006 @ 09:52:
workstations.

Zoals het op de zaak is geregeld: iedereen krijgt automatisch ip toegewezen en de router verzorgt het internet. Meer is het niet, ook niet minder. Dus er zal "netwerktechnisch" niet zo heel veel veranderen als we met AD gaan werken.
Een Active Directory heeft een werkende DNS infra nodig. Of dit nu voor één gebruiker is of voor een forest met meerdere domains. Er verandert dus van alles op netwerkgebied.

Als je DHCP wilt gebruiken moet je deze server autohorizen binnen je AD ... Enz enz. We zijn inmiddels een aardig stukje afgedwaald van de originele vraagstelling.

Er bestaat geen 'how-to-implement-an-active-directory-with-exchange-2003-for-dummies'.

Niet om je af te zeiken maar om je te waarschuwen in wat voor diep zwart gat je springt als ik hierboven hoor wat je ervaringen zijn.
Pagina: 1