trunking nic's

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 12:12

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Iemand ervaring hiermee ? Wat kan ik het beste doen ? meerdere 100mb nic's of een nic met meerdere aansluitingen ? En hebben die allemaal dan een eigen ip of dezelfde ? En heeft het zin want de switch waar de servers op komen is een cisco 2924b-tx ? Het zijn database servers dus ze hebben zeer veel verkeer.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

• palloquin
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01-2021
Gewoon geintresseerd....

wat is "trunking nic's"?

Grtz..

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Ik doe een poging om met meerdere ( of andere ) kaarten meer doorvoer over netwerk tussen de servers te krijgen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
Is een 1 Gbit kaart dan niets voor jou??
Anders misschien meerdere losse compu's nemen en laten samenwerken (clustering)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
clustering is mooi, maar in dit geval niet handig. Maar heeft die gigabit wel nut bij een 100mbit switch ?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Volgens mij heeft die 2900 een GBic aansluiting, dan kun je misschien best wel een GB nic pakken.

verders: Het is wel mogelijk met meerdere netwerkkaarten. je moet dan wel Windows 2000 Adanced server hebben. Die ondersteunt native load balancing. Anders moet je uitwijken naar een manufacturer die drivers heeft gemaakt om je nics te koppelen. Intel heeft ze, maar ik denk dat het makkelijker is om een multiport nic te nemen. (Let wel op, vaak is dit 64 bit PCI, zorg ervoor dat je mobo dit ondersteunt!)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-08 02:14

Quindor

Switching the universe....

Ik zelf ben ook bezig geweest om hier naar te kijken. Maar dan niet in professionele zin, maar meer met lanparties in gedachte!

Inplaats van 100Mbit FD dan gewoon 300Mbit FD te hebben! Zou een stuk harder op schieten met die films, etc.

Ik heb naar software oplossingen gekeken omdat hardware NOGAL duur is (van 3com b.v. die werken goed, maar zijn prijzig).

Zelf gebruik ik NIC Express in Windows 2000 Prof.

Helaas heb ik het nog niet echt kunnen testen aangezien de grote bagger switch :? van edimax die ik thuis heb waarschijnlijk geen link aggrigation of truncing..of wat dan ook ondersteunt ;(

Op lanparties hebben we mooie 3com's, maar dat duurt nog ff voor ik het kan testen!

Heeft iemand meer ervaring hiermee? Ik zou het heel graag willen horen! Ook of mischien iemand al windows 2000 advanced server met meerdere nic's heeft getest?

Het gaat mij vooral om een hogere doorvoer voor FTP, zowel naar binnen als naarbuiten!

The Quindor

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:44

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ik ben op Bizarre 2000 bezig geweest met trunking op HP SWITCHES , en voor zover mij bekend kun je alleen een trunk opbouwen tussen 2 swtiches, en niet m.b.v. van meerdere NIC's maar ik kan het mis hebben.

Wel is het zo dat je moet uitkijken dat je NIC's niet teveel recourses gaan trekken van je server, die kan deze beter voor de database gebruiken, dus mooie oplossing is :

Gigabit modeule in de Cisco 2924 , en een gigabit kaartje in je server.

Klaar

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Een C2924 heeft geen GBIC poort, slechts 24 10/100 poorten.
Wat je goed kunt doen is de zogenaamde Fast Ether Channel optie van Cisco gebruiken. Je kunt dan tot 4 poorten tot 1 logische bundel defineren. Mag zowel tussen switches als tussen een switch en een PC/server met meerdere NICs, maar de software van die NICs moet dan wel FastEtherChannel (FEC) ondersteunen.
Overigens is er voor het netwerk geen verschil tussen een NIC met meerdere uitgangen en meerdere losse NICs. Een NIC met meerdere uitgangen heeft gewoon twee of vier maal een volledige NIC aan boord. Scheelt je wellicht wel in interrupts en zo.

Verwijderd

Afgaande op alle verhalen, probeer je het volgende te bereiken ?

-meerdere netwerkkaarten in een systeem, deze naar buiten toe als een eenheid presenteren (=adapter teaming)
-hetzelfde als boven, maar dan met een multipoort netwerkkaart

Als je dit bedoelt met trunking NIC's, dan moet je in ieder geval een switch met "Link Aggregation" hebben en netwerkkaarten die "adapter teaming" aankunnen, de Intel netwerkkaarten kunnen dit bijvoorbeeld.

Alleen die switches zijn wel erg prijzig, ik kijk hier voor de lol in een Inmac (afzetters maar goed) folder en een Intel 510T switch met 24 10/100 poorten, VLAN, Link Aggregation en nog meer leuks kost maar f4679,-

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
het is ook niet voor thuis......

• Da_BoR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 15:56
Ik heb het werkend software matig (ook voor lanparties)

Ik draai op m`n lanparty dataserver Linux (kernel 2.4.0) die support nic bonding
als het goed is staat er in /usr/src/linux/Documentation/networking/bondingfaq ofzo wat info over

Dit werkt goed met een Cheapo switching hub (maar als het goed is ken het dus ook met een switch die het support)
met een niet supportende switch worden de uploads vanuit de server (dus alles wat clients downen) verdeelt over de 2,3 of 4 nics trafic naar de server gaat maar over 1 nic, ik geloof dt er in die faq staat als je swithc het support dat dat dus ook werkt!
voor Lans is het zeker een aanrader, dataserver had folop down en uppende mensen en iedereen kon heerlijk snel leechen >:)

Verwijderd

Intel "dual port" nics hebben ondersteuning voor fec (fast ether channel), je kunt een zelfs twee van die kaarten naast elkaar zetten en dan 4x100mbit gebruiken, werkt onder NT perfect. Al tijdje niet naar gekeken maar drivers voor win2k zal ook wel goed zitten ... Op die Catalyst is het dan puur ff zeggen welke poorten aan elkaar moeten hangen.

http://www.intel.com/network/products/pro100dport.htm

Je kunt ook de normale server nics van Intel gebruiken voor fec maar dat kost je meer slots dan nodig is
Pagina: 1