[debian] /boot overschakelen naar raid1 of herinstall

Pagina: 1
Acties:

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
Paar dagen geleden een install gedaan van Etch op 2 160gb sata disks.

beide disks zien er alsvolgt uit:
part1 : /boot (alleen gemount op sda)
part2 : raid mirror met daarop lvm voor overige partities
part3 : swap

samen met grub werkt dit perfect. Echter, ik had mss beter ook /boot op raid1 kunnen zetten....... Toch ? Om problemen in de toekomst bij een crash te voorkomen/beter op te vangen.

Lijkt me dat dit nog steeds wel kan toch, of moet ik de easy way out kiezen en gewoon ff opnieuw installeren (wat geen probleem is)... Grub kan als ik me niet vergis goed overweg met booten vanaf /dev/md0 dus lijkt me mogelijk...

| Hardcore - Terror |

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:12

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je zult de bootpartitie ook op je tweede disk moeten hebben. Vervolgens installeer je grub ook op het master boot record van de tweede disk.

Als nu de eerste disk faalt zal grub vrolijk van de tweede disc booten.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
heb ik, hij is alleen niet gemount. Neem aan dat ik die /dev/sdb1 even moet mounten onder /boot en dan grubinstall nog eens moet uitvoeren waardoor hij de mbr van sdb schrijft.

Wanneer sda nu uitvalt zal hij na een reboot starten met sdb (sda heb ik vervangen door een nieuwe disk) en uiteindelijk een shell geven. Partities aanmaken op de nieuwe /dev/sda en raid herbouwen. (sata device names zijn niet fixed toch ?)

| Hardcore - Terror |