PDF A3 naar A0 ( pdfjam? )

Pagina: 1
Acties:

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:21
Hebbende een draaiend Gentoo system heb ik pdfjam geinstalleerd voor de wat merkwaardigere zaken met pdf:

[ebuild R ] app-text/pdfjam-1.20 51 kB

nou heb ik in LaTeX een A3 poster gemaakt en deze wil ik "oprekken" naar A0 formaat. Het enige dat ik wil doen is het paper formaat veranderen...
Nou was ik zo naief om te denken dat dit heel makkelijk zou gaan:

pdfjoin poster.pdf --paper a0paper --outfile posterA0.pdf

of iets in die geest.. Helaas: pdfinfo staat erop dat het nog A3 is... en eigenlijk na wat testen mag ik alles neer zetten ipv a0paper. Als ik pdfjoin draai met --paper SemyonPaper gaat pdfjoin ook heel vrolijk aan de slag.

Kan ik het met pdfjam regelen?
Zijn er misschien andere handige packages om dit te doen onder linux? Bijvoorkeur command prompt zodat ik het kan scripten...

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
psresize zou je kunnen proberen, zeker als je toch met LaTeX werkt. Maar waarom maak je niet meteen een A0poster in latex. Daar zijn diverse packages voor.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:21
Package die ik heb en doet wat ik graag wil kan niet zo heel goed omgaan met rare formaten.
Omdat PDF toch TTF is kan resizen geen kwaad en eigenlijk dacht ik dat A0 maken het makelijkste was van het hele verhaal.

Ik ken psresize niet, maar zal het eens bekijken. Ik neem aan dat dat op de PS werkt en niet op de PDF? Komt het misschien nog uit een suite?

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
psresize werkt idd alleen met ps en zit op fedora (en volgens mij op debian based systemen) in het pakket psutils.

• lckarssen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-06-2023
Misschien dom, maar een PDF is toch onafhankelijk van het formaat waarop je 'm afdrukt? 't Is een afgeleide van PostScript en dat is vector-gebaseerd, dus oprekken moet geen probleem zijn, lijkt me.

Verwijderd

lckarssen schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 19:41:
Misschien dom, maar een PDF is toch onafhankelijk van het formaat waarop je 'm afdrukt? 't Is een afgeleide van PostScript en dat is vector-gebaseerd, dus oprekken moet geen probleem zijn, lijkt me.
Niet bepaald. Een PDF bestand is gewoon een compound binary/tekstbestand met een bepaalde structuur. De structuur wordt vastgelegd in "leesbare tekst", maar er zijn ook structuren van het type stream, en die kunnen bestanden bevatten, zoals een bitmap bestand als een jpeg, gif, tiff, etc. Deze kunnen eventueel ook weer gezipt zijn. Er zijn ook instructies voor het tekenen van lijnen en het renderen van tekst, dat is wel allemaal gebaseerd op vectoren. Maar een PDF is niet per definitie schaalbaar zonder kwaliteitsverlies, dat is alleen zo als ze geen bitmap afbeeldingen bevatten.
Pagina: 1