Toon posts:

Hoe drivers te zoeken

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag,

Vandaag heb ik mijn computer geformatteerd, alleen ben ik de cd van mijn geluidskaart: Creative SB Live! player 5.1 kwijt.
Op de SoundBlaster site kan ik alleen updates vinden, wanneer ik deze probeer te installeren wordt er aangegeven dat ik eerst de SoundBlaster Series CD moet installeren, die ik dus niet meer heb...

Iemand enig idee waar ik deze kan vinden?

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens op www.driverguide.com. Daar moet het ding gewoon opstaan :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:06

Cyphax

Moderator LNX
Hij staat ook gewoon op de site van Creative. Ik heb ze daar nog geen week terug vanaf gehaald.

http://us.creative.com/su...10&drivertype=1&x=29&y=15
De 2e link is de complete driver, die eerste is de update waar je had al over had. Eerst de driver installeren dus en dan de update.

Dit is dus wel de Engelse versie..

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 20-10-2006 10:05 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:16

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Wij zijn niet je moeder die je kamer voor je opruimt.
Een klein beetje eigen inzet (search!) wordt wel van je verwacht!

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Oscar the Grouch schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 09:58:
Wij zijn niet je moeder die je kamer voor je opruimt.
Een klein beetje eigen inzet (search!) wordt wel van je verwacht!
Nou is het ook weer zo dat het op de Nederlandse sectie van die site een ander verhaal is... de driver zelf staat daar namelijk ook niet zo bij:
http://nl.europe.creative...=9&drivertype=1&x=21&y=16

Ik heb daar ook weleens moeten zoeken en de beste oplossing is dan de Engelse versie van het ding te zoeken op de Amerikaanse sectie van de site. :)
Als je de Nederlandse versie zoekt weet ik eerlijk gezegd niet goed waar je die het beste vandaan kan halen (ik heb de CD overigens nog wel dus daar zou ik ze vandaan halen dan)

't Is misschien iets te snel geconcludeerd dat ie zelf niets gedaan heeft. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, het is een vrij algemeen gegeven dat het internet Engelstalig is en dat support voor kleine taalgebiedjes soms wat tegenvalt. Gewoon in het Engels gedeelte kijken valt redelijk onder zelfwerkzaamheid (ik bedoel, jij hebt dat gelijk zelf gedaan - zo vreemd is het niet)

Oslik blyat! Oslik!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
dion_b schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:25:
Mwoeah, het is een vrij algemeen gegeven dat het internet Engelstalig is en dat support voor kleine taalgebiedjes soms wat tegenvalt. Gewoon in het Engels gedeelte kijken valt redelijk onder zelfwerkzaamheid (ik bedoel, jij hebt dat gelijk zelf gedaan - zo vreemd is het niet)
Nou ik zoek die dingen al best wel lang. En het is mij nog nooit gelukt om ze te vinden, tot nu dus :)

Zo makkelijk is dat niet, vandaar dat ik al een tijdje KX drivers heb :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, Cyphax vond ze gelijk, ik heb ze zelf ook vaak zat binnengehaald.

Hoe heb je dan gezocht en waar heb je dat gedaan? Ik ben eigenlijk erg benieuwd *wat* je exact fout doet - misschien dat we deze topic om kunnen vormen naar een topic over zoeken naar drivers, waar dan weer iets voor de FAQ uit kan rollen :)

Oslik blyat! Oslik!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
dion_b schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:32:

Hoe heb je dan gezocht en waar heb je dat gedaan? Ik ben eigenlijk erg benieuwd *wat* je exact fout doet - misschien dat we deze topic om kunnen vormen naar een topic over zoeken naar drivers, waar dan weer iets voor de FAQ uit kan rollen :)
Als eerste start je natuurlijk in de tweakers meuktrakker. Weinig geluk, dit omdat er alleen updates zijn en daar voor heb je de orginee install nodig. Dan ga je op got zoeken, daar vind je wel een paar topics over, maar alle links zijn dood. Dan lees je opeens dat iemand KX gebruik en dat het ook werkt. Dan download je voor de zekerheid dat maar en je gaat nog wel even verder zoeken.

De Nederlandse creative site staat hij dus niet op. Toen google, die gaf ook weinig uitkomst behalve KX drivers.

Ik moet er wel een kanttekening bij plaatsen: nooit bij me opgekomen om op de engelse site te kijken :)

offtopic:
overgins herkent die driver mn kaart opeens niet. Eerst maar eens een restart doen :)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dion_b schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:32:
De eerste keer niet, toen zat ik met precies hetzelfde probleem als Arie Bombarie, en toen heb ik, misschien heel gek, bij mezelf gedacht "tja misschien hebben ze op de Amerikaanse site wel drivers, die markt is groter, is misschien meer aandacht voor" en dat bleek wel te werken. Inderdaad hetzelfde als wat je eerder ook schreef.
Ik heb dat ook weleens met andere drivers, dan zoek je ze op, driverguide kom ik nooit uit (wat een kutsite is dat, pardon my French, 'k heb er geen andere woorden voor), en de fabrikant heeft nieteens een echte website of het is een relabeled product van een andere fabrikant maar dat kun je er dan niet uit afleiden.
Wat algemene tips zouden wel handig zijn, het is soms een heuse queeste... ;)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:14
Ik heb zelf ook regelmatig de site van Creative afgestruind omdat ik ze nodig had en geen zin had om de driver CD op te zoeken. Zo stom vind ik de vraag om hulp dan eigenlijk ook niet.
Ikzelf heb eigenlijk ook nooit op de Engelstalige site gekeken. In iedergeval wel gezocht onder drivers onder de Engelse taal, maar daar stonden ze niet bij (ja, ik had ze gedownload en geprobeert, maar dat haalde niets uit omdat ze niet wilden installeren).
Daarnaast werken de standaard drivers van Windows ook niet lekker omdat hij niet alles installeert.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Cyphax schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:39:

Ik heb dat ook weleens met andere drivers, dan zoek je ze op, driverguide kom ik nooit uit (wat een kutsite is dat, pardon my French, 'k heb er geen andere woorden voor), en de fabrikant heeft nieteens een echte website of het is een relabeled product van een andere fabrikant maar dat kun je er dan niet uit afleiden.
Wat algemene tips zouden wel handig zijn, het is soms een heuse queeste... ;)
Wat is er mis met driverguide?
Als je de advanced search pakt en daar gewoon op FCCID of fabrikant + model zoekt dan vind ik vrijwel altijd de driver die ik nodig heb (tenzij er gewoon geen driver is, zoals een Fury Max2 onder Win2k/XP)..

Ik ben het wel met je eens dat het neit echt een geweldige site is als we kijken naar hde hoeveelheid ads en knoei erop staat, maar goed, voor een gratis driversite vind ik dat best acceptabel :)

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

De support van creative wat betreft drivers is inderdaad nogal kut, het is al heel wat dat ze sinds een tijdje weer drivers aanbieden, vroeger kon je alleen updates krijgen of cd's kopen. En zelfs nu moet je nog goed zoeken. Ook zijn er nogal wat problemen met drivers die niet willen installeren vanwege "device not found" fouten. Ik vind dit topic dan ook helemaal niet vreemd of overdreven.

Voor een Soundblaster Live kaart zou ik de KX drivers ook erg aan willen raden, ze werken goed en je hebt veel meer mogelijkheden. Wat er wel een nadeel aan is, is dat er geen ondersteuning voor EAX bijzit. www.kxproject.com

Dat je nooit een soundblaster live bulk (zonder cd) moet kopen ben ik ondertussen achter gekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Eindewege op 20-10-2006 11:05 ]

Van Zeeland dan misschien ??

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Terw_Dan schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:49:
[...]

Wat is er mis met driverguide?
Dit:
Ik ben het wel met je eens dat het neit echt een geweldige site is als we kijken naar hde hoeveelheid ads en knoei erop staat, maar goed, voor een gratis driversite vind ik dat best acceptabel :)
:P
Ik kan daar niet mee overweg. Als je snel een driver wil hebben moet je ook nog eerst een account maken en dat zijn 12389123 stappen en vinkjes die je moet zetten... bleh.
Ik moet altijd zoeken naar de downloadlinkjes op dit soort sites... dat is toch niet handig. Mijn voorkeur gaat op zich uit naar drivers van sites van de fabrikanten.
Hij is ook achterlijk traag. Althans, ik probeer voor de vorm eens die SB Live! drivers te zoeken maar het schiet niet echt op.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 20-10-2006 11:05 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Cyphax schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 11:04:
[...]

Dit:

[...]

:P
Ik kan daar niet mee overweg. Als je snel een driver wil hebben moet je ook nog eerst een account maken en dat zijn 12389123 stappen en vinkjes die je moet zetten... bleh.
Ik moet altijd zoeken naar de downloadlinkjes op dit soort sites... dat is toch niet handig. Mijn voorkeur gaat op zich uit naar drivers van sites van de fabrikanten.
Hij is ook achterlijk traag. Althans, ik probeer voor de vorm eens die SB Live! drivers te zoeken maar het schiet niet echt op.
Ach, zo heel veel stappen zijn het ook weer niet vind ik en als je per se een driver nodig hebt heb je hem vaak sneller via driverguide dan op een andere manier.
En zoeken op SBlive is ook iets wat ik niet snel zal doen. zoek liever op CT4810 (oid, weet zo niet welk nr de SBlives hebben). Zoeken op modelnr/typenr is altijd makkelijker dan op een marketingnaam.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien een algemene tip die al de destilleren valt:

1) eerste eis: zoek exact op wat voor vlees je in de kuip hebt. Zoek op wat voor kaart je hebt en wat voor controller chip erop zit. Hoe nauwkeuriger je dit doet, des te makkelijker je drivers kunt vinden. Wat betreft de kaarten is (muv overduidelijke stickers of opschriften met merk en/of productnamen) een FCC-ID vaak de beste plek om te beginnen, voer die in in de Equipment Authorisation search die je op www.fcc.gov onder 'search' kunt vinden. Voor de chips moet je logos of oude namen proberen te interpreteren. www.idhw.com is daar een goede plek voor.

2) ga naar de hoofdsite van een fabrikant voor drivers. Dat is meestal de .com site, maar soms ook .com.tw (veel mobobakkers en sommige chipsets) of bijvoorbeeld .de (denk aan Hauppauge of Miro). Soms moet je even voorwerk verrichten, met name om dus uit te zoeken waar een bedrijf vandaan komt.

3) niet schrikken van vreemde talen. Als je naar een .com.tw of .jp site gaat is er grote kans dat je een Aziatische taal voorgeschoteld krijgt. Meestal zul je toch een Engels vlagje vinden en zelfs al lukt dat niet, met een beetje trial & error vind je snel zat support (meestal tweede of derde optie in menu). Is Engels ook al te moeilijk? Dan is het antwoord kort en bot: als je online met technische dingen (bijvoorbeeld computers) bezig wilt zijn, leer Engels :o Zonder die vaardigheid heb je simpelweg geen toegang tot 95% van relevante bronnen.

4) vind je je product echt niet? Als het oud is, kan het zijn dat de fabrikant niet meer aan support doet van het product. Vaak staat er op de ftp site (meestal ftp://ftp.fabrikant.com) wel meer. Soms zijn er specifieke localised versies of andere marketingnamen. Dan zul je wel op je locale site moeten.

5) Onthou dat je drivers niet nodig hebt voor apparaten/kaarten, maar voor de chips die erin zitten. Zoek de controller chips en ga drivers daarvoor zoeken. Een videokaart van MSI kan een chipset van nVidia hebben. Vaak zullen er nieuwere drivers op de site van de chipfabrikant staan. Let wel op dat chipfabrikanten doorgaans niet allerlei 'extra' functionaliteit zullen ondersteunen. Vind je je toeters en bellen belangrijk, blijf bij de drivers van de kaart/apparaatfabrikant- als die te vinden zijn.

6) als er gewoon geen drivers te vinden lijken zijn (bijvoorbeeld doordat zowel kaart- als chipfabrikant niet meer bestaan of in het geheel geen support leveren) ben je overgeleverd aan 3rd party oplossingen. Voor sommige chipsets zijn er uitgebreide communitysites (3dfx bijvoorbeeld) waar meerdere driverversies zijn, inclusief soms na de ondergang doorontwikkelde drivers. Maar zoiets is een uitzondering. www.driverguide.com is dan een goede optie. Let op dat het een ranzige site is en dat je geen garanties hebt dat de bestanden doen wat je wilt - scan alles wat je daarvandaan haalt voor virussen - maar ondanks die nadelen is het nog steeds een erg waardevolle bron voor oude/obscure zut.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1