Ervaring(HD): XBOX 360 vs HDMI,

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-02 18:32
Beste tweakers,

Omdat ik erg veel met nieuwe ontwikkelingen bezig ben dacht ik het eens over HD Films te gaan hebben. Wat ik gedaan heb is via mediacenter HD-Beelden streamen naar de XBOX 360. En via een andere pc rechtstreeks via een DVI-HDMI kabel naar de tv de beelden overbrengen. Graag wil ik mijn ervaring hierbij delen. Wat hebben we gebruikt:

Hardware:

PC1:
Amd Athlon 3200+
Asus K8V motherboard.
Nvidia 5900XT 128mb Ram.
1 GB Ram
Windows XP

PC2(laptop):
P4 2,93Ghz
1 GB Ram
Ati X600 128 MB Ram.
Windows XP Mediacenter.

XBOX360:
Premium

TV:
LG 32LB1R

Software:
Windows XP Mediacenter SP2.(PC2)
Windows XP Professional SP2.(PC1)
Windows Media Player 9 met windows media encoder en NVIDIA hd encoder(PC1)
Transcode360(PC2)
Nvidia hd encoder(PC2)
WM Player classic(PC1)

Randapparatuur:
DVI-HDMI kabel(5 Meter)
XBOX 360 HD Component kabel.
100 MB Switch

Media:
The Island(1080I)

De test:

Nou op de laptop heb ik dus windows mediacenter SP2 geinstalleerd, Transcode 360 en Nvidia HD decoder. Deze laptop is met een 100mb switch verbonden met de XBOX 360. Op de andere pc heb ik Windows XP Professional draaien. Op deze draait tevens windows media encoder en Nvidia HD decoder. De xbox en pc heb ik beide op de resolutie 1080I draaien. Ik heb de volgende ervaringen gehad:

Windows mediaplayer9 icm met hd beelden schokt heel erg. om te voorkomen heb ik TS Pumper gebruikt, windows media encoder en de nvidia encoder. Zonder succes. Vervolgens heb ik powerdvd geprobeerd, zelfde resultaat. Nero showtime, zelfde resultaat. Nou dan maar naar alternatieven zoeken. Ik kwam uit bij de Wm player classic. Vervolgens geladen en geen enkel schokje of streepje te bekennen. Nou pc1 is in orde.

PC2:
Op de tweede laptop had ik eerst Windows Vista RC1 draaien werkt prachtig maar nog geen ondersteuning voor hd software. Dan maar weer terug naar windows media center die eigenlijk bij de laptop zat. Geinstalleerd en vervolgens Transcode 360 geinstalleerd voor de decodering van mpeg2 beelden. Nou ook deze laten streamen via de xbox(wel door transcode) en werkt perfect zonder schokken.

De Vergelijking:
Het beste om te vergelijken was dacht ik toch maar om beide naast elkaar te houden(PIP). De pc met hdmi kabel was hier zeker de echte winnaar. Kleuren haarscherp en geen blokjes te bekennen helemaal strak. Het beeld van de xbox was veel slechter. Huidskleur was spierwit en het water leek erg nep. Toen maar andere personen erbij gehaald want door 1 iemand laten vergelijken is geen echte test. Ik heb beide beelden laten zien en ook hierbij was de hdmi aansluiting de winnaar.

Conclusie:
Van dvi-hdmi is voor mij de dikke winnaar. Dit koste ook de minste moeite. Ik probeer de xbox360 nog te verbeteren maar ik denk dat dat niet gaat lukken. Ik hoop dat ik zo een leuke ervaring heb neergezet en misschien zijn er andere mensen die er toch anders over denken. Vragen zijn ook welkom. Tot morgen!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 12:01
Dat is een slechte test... Transcode360 zet een file om naar MPEG2 en behoudt niet eens de hoge HD-resolutie.

Als je echt wilt testen moet je op de Xbox360 MPEG2 HD-materiaal afspelen (afkomstig van Amerikaanse HDTV). Dit kan hij nl. zonder te hoeven transcoden o.i.d.

Helaas werkt dit (nog) niet met MPEG4 HD-materiaal.

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-02 20:42
Ja, probeer het nog eens met een goede Transport Stream (.ts) zonder Transcode360.

Is het niet zo dat Transcode alles omzet naar wmv?

[ Voor 24% gewijzigd door PeterPan op 20-10-2006 08:34 ]

• WidgetTWW
Mr Magic schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 00:06:
Dat is een slechte test... Transcode360 zet een file om naar MPEG2 en behoudt niet eens de hoge HD-resolutie.

Als je echt wilt testen moet je op de Xbox360 MPEG2 HD-materiaal afspelen (afkomstig van Amerikaanse HDTV). Dit kan hij nl. zonder te hoeven transcoden o.i.d.

Helaas werkt dit (nog) niet met MPEG4 HD-materiaal.
Degene die ik via hdmi afspeelde was ook mpg. Maar bedankt voor de reactie dan weet ik dat gelijk voor de volgende keer. Of toch maar die hd-drive kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door WidgetTWW op 20-10-2006 08:45 ]

• WidgetTWW
Benn0 schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 08:32:
Ja, probeer het nog eens met een goede Transport Stream (.ts) zonder Transcode360.

Is het niet zo dat Transcode alles omzet naar wmv?
.Ts word niet ondersteund. Die pakt de xbox360 niet in mediacenter.

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

TdV

De xbox360 met vga aansluiten kan ook nog een verbetering opleveren, zeker in scherpte.

• PeterPan
mrc16 schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 08:48:
[...]

.Ts word niet ondersteund. Die pakt de xbox360 niet in mediacenter.
Niet direct maar je kunt als het goed is de mpeg2 informatie uit het ts bestand halen en omzetten naar een mpg file zonder verlies van kwaliteit, die kun je dan zonder problemen of hacks afspelen op de 360.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Als je hdtvpump installeerd op je MCE, kan de 360 .ts files prima rechtstreeks afspelen. Het is nog wachten totdat er h264 content kan worden afgespeeld, dan wordt het pas echt interessant.

• WidgetTWW
kazuka schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 11:46:
Als je hdtvpump installeerd op je MCE, kan de 360 .ts files prima rechtstreeks afspelen. Het is nog wachten totdat er h264 content kan worden afgespeeld, dan wordt het pas echt interessant.
Dit ga ik zeker even proberen bedankt voor de tip.

• WidgetTWW
kazuka schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 11:46:
heel heel heel erg bedankt. Het werkt perfect en de kwaliteit is nu hetzelfde als de HDMI aansluiting. Wat een bestandje van 400kb allemaal wel niet kan doen :P.

• PeterPan
En wat is nu de conclusie van je Xbox 360 vs HDMI test ;)

• WidgetTWW
Beide zijn nu toch gelijkwaardig. Maar nu vind ik de xbox weer scherper. Maar ik dacht laat ik maar even testen. en ik ben blij dat andere tips voor mij hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door WidgetTWW op 21-10-2006 19:39 ]

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 10:55
Ik heb nog wel een leuke aanvulling op deze test!
Ik vroeg mij namelijk ook af wat voor resultaat de xbox360 op component geeft tegenover een pc met dvi>hdmi aansluiting.

Ik heb die hd-wmv filmpjes op de microsoft site gedownload en eerst op de pc met mediacenter via hdmi bekeken en daarna met de xbox360 vanaf mediacenter, maar ik zie totaal geen verschil dan.
Beiden haarscherp en dezelfde mooie kleuren.
Pagina: 1