Vragen rond aansluiten HDMI

Pagina: 1
Acties:
  • 10.239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-11-2024
Hallo allemaal.
ik ben van plan om binnenkort een nieuwe plasma televisie en dvd-speler te kopen met
HDMI-aansluiting.
Het geluid wil ik zoals nu via mijn Yamaha receiver laten lopen zodat ik kan genieten
van DD 5.1 en DTS.
Nu heb ik gelezen oo het internet dat wanneer je HDMI gebruikt, je niet meer het geluid
via de coax- of optische uitgang kan laten lopen. Kortom je zou een receiver nodig moeten
hebben met een HDMI aansluiting.
Eerlijk gezegd kan ik mij dit niet voortstellen. Kan iemand mij uit de brand helpen?
Alvast mijn vriendelijke dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 09:23
Dat zal wel aan de dvd speler liggen. Ik vermoed dat een DVD speler met HDMI uitgang ook digitale audio uitgangen heeft (coaxiaal e/o optisch) en dat dit gewoon ook (blijven) werken. Ik zou niet inzien waarom niet. Maar het zou kunnen dat de speler, wanneer HDMI aangesloten is, de andere digitale uitgangen blokkeert (lijkt me sterk).

Speaking of HDMI; eigenlijk is dat weer een domme uitvinding. (Bijna) Iedere gebruiker zal de audio apart naar een surround versterker/receiver/boxenset willen laten gaan en het beeld naar z'n scherm. Waarom dan zo'n combi (digitaal beel & geluid) stekker/verbinding maken als iedereen het apart wil?
Een scherm dat digitaal geluid kan verwerken ken ik nog niet, en als het er al wel is of komt, zullen er nooit al te beste DAC's/boxen etc. inzitten. Een scherm/tv is ook niet gemaakt om goeie audio weer te geven, maar beeld. Audio wil men via een (goeie) aparte versterker/boxen laten lopen.

Enige toepaasing die ik ook zie idd. is een receiver met HDMI ingang, maar dan moet alsnog het digitale beeld via een HDMI uitgang naar het scherm geleid worden. En dat betekent dus ook weer een extra aftakking in de receiver enzo.........

We krijgen waarschijnlijk weer een soort splitskabel: HDMI aan de ene kant (computer/dvd speler/whatever) en HDMI met digitaal geluid (coaxiaal?) aan de andere kant. Waar de HDMI dan in het scherm gaat en de audio in de receiver. So much for the HDMI standaard.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58405

Heb ook een vraag mbt tot het aansluiten van een receiver en dvd speler via HDMI:

Heb nu een Panasonic plasma hangen, en ben van plan om de receiver SA-XR58 te kopen. Heb al een dvd speler met HDMI aansluiting. Nu wil ik straks dus beide via HDMI aansluiten, maar wat is de beste oplossing, aangezien de speler en receiver ook op elkaar aangesloten dienen te worden (toch?)?

Heb ik dan twee HDMI kabels nodig? 1 van de dvd-speler naar de tv, en 1 van de dvd-speler naar de receiver? Je wilt ze immers niet via scart verbinden, omdat dan de kwaliteit van je signaal afneemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 09:23
Anoniem: 58405 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 21:47:
Heb ook een vraag mbt tot het aansluiten van een receiver en dvd speler via HDMI:

Heb nu een Panasonic plasma hangen, en ben van plan om de receiver SA-XR58 te kopen. Heb al een dvd speler met HDMI aansluiting. Nu wil ik straks dus beide via HDMI aansluiten, maar wat is de beste oplossing, aangezien de speler en receiver ook op elkaar aangesloten dienen te worden (toch?)?

Heb ik dan twee HDMI kabels nodig? 1 van de dvd-speler naar de tv, en 1 van de dvd-speler naar de receiver? Je wilt ze immers niet via scart verbinden, omdat dan de kwaliteit van je signaal afneemt
Ja je hebt dan 2 HDMI kabels nodig. Maar waarom wil je je receiver via HDMI aansluiten? Wat gaat die receiver dan aan je scherm doorgeven ? Behalve als je je speler doorlust via de receiver, want als het je om je speler gaat kun je die net zo goed rechtstreeks met 1 HDMI kabel aan je scherm koppelen en dan de audio van je speler via de digitale uitgang naar een digitale ingang van je receiver koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:40

Jag

Receiver kopen die video bronnen kan converteren naar hdmi. Van de receiver naar de tv met HDMI, van de dvd speler naar receiver met HDMI en verder alle bronnen ook met video aansluiten op de receiver. Dan schakel je video en audio tegelijk met de receiver, erg handig. En je komt nooit in de problemen met video aansluitingen op je tv (te weinig hdmi aansluitingen bijv).