Coax aansluiten op TV-Kaart, optaters!

Pagina: 1
Acties:
  • 3.503 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-02 08:40
Wanneer ik de coax probeer aan te sluiten op de tv-kaart krijg ik echt flinke schokken, niet zoveel dat mn haren recht overeind staan, maar toch genoeg om me te laten schrikken. 8)7

Dit gebeurd wanneer ik de coax vast heb en de kast van m'n pc aanraak.
Tot nu toe heb ik altijd pc's gehad die problemen hadden. Ik begin te vermoeden dat het hieraan ligt.

Opstelling:
- 20 meter coax
- beneden 1 antenneversterker
- boven 2 verdeeldoosjes

Waar komt die stroom vandaan en hoe kan ik het kwijt raken :? En hoe meet ik of er stroom op de kast, of de coax staat?

[ Voor 19% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-10-2006 22:15 ]

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-02 16:44

remy007

Broodje Bakpao Helmond

(jarig!)
Dit komt doordat je een stroomkring maakt, het tvsignaal (via coax, en andere kabels) bestaat uit alleen stroom. De pc is geaard... dan krijg je een opdonder!

Heb het zelfde met de tvkaart hier dus!

[ Voor 7% gewijzigd door remy007 op 19-10-2006 22:16 ]

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• fRiEtJeSaTe
remy007 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:15:
Dit komt doordat je een stroomkring maakt, het tvsignaal (via coax, en andere kabels) bestaat uit alleen stroom. De pc is geaard... dan krijg je een opdonder!

Heb het zelfde met de tvkaart hier dus!
Volg je niet helemaal. Op de coax hoort toch geen stroom te staan?

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-01 12:08
hier ook het zelfde probleem

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er kan wel stroom staan op coax. Als je satelliet hebt, krijgt de LNB (die het signaal dat de schotel terugkaatst opvangt) stroom van je receiver via de coax kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Ludewig op 19-10-2006 22:20 ]

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Verwijderd

fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:16:
[...]

Volg je niet helemaal. Op de coax hoort toch geen stroom te staan?
Op een coax staat wat spanning.
Het tv signaal moet toch op een manier doorgegeven worden?

• fRiEtJeSaTe
Ludewig schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:19:
Er kan wel stroom staan op coax. Als je satelliet hebt, krijgt de LNB (die het signaal dat de schotel terugkaatst opvangt) stroom van je receiver via de coax kabel.
Ok, stel dat er wel stroom op staat. Hoe krijg die dan eraf?
En heeft het zin om bijvoorbeeld de coax in te steken wanneer de computer volledig afgekoppeld is van het stopcontact?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Het is volledig normaal (ik heb het ook nog niet anders meegemaakt) dan dat daar spanning tussen staat. De oplossing is om bij een van de stekkers de mantel niet aan te sluiten op de stekker, hiermee voorkom je dat er constant stroom via de kast van je pc naar de randaarde gaat. :)

• fRiEtJeSaTe
stefan001 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:25:
Het is volledig normaal (ik heb het ook nog niet anders meegemaakt) dan dat daar spanning tussen staat. De oplossing is om bij een van de stekkers de mantel niet aan te sluiten op de stekker, hiermee voorkom je dat er constant stroom via de kast van je pc naar de randaarde gaat. :)
Even voor de goede orde: de mantel van de coax dus? :P

Verwijderd

Je kan beter wel eerst je computer uitzetten, en dan je coax erin pluggen. Dit voorkomt kortsluiting in je kaart wat je weer een restart kost >:)

uit ervaring dus

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Wat een verhalen weer...

Meestal heb je met een antenne-kabel te maken met een verbinding tussen apparaten die niet allen op dezelfde groep zitten, of in geval van Kabel-TV dat ze niet eens in hetzelfde huis zitten en soms zelfs op een verschillende postcode.

Bij kabel-TV heb je dat de coax-kabel wel in de centrale van de kabelaar geaard is, maar dat is vaak al wel 100-en meters verderop en dat hoeft dus niet dezelfde aarde te zijn als je zelf in huis hebt.

Maar goed, het meerdendeel van die spanning op de coax-kabel komt dus door niet of slecht geaarde apparatuur.

Wat je er binnenshuis aan kunt doen is op het punt waar de kabel binnen komt een galvanische scheiding aanbrengen. Dat is een kastje wat eruit ziet als een normale contact-doos voor TV en radio, maar dan zit er intern dus een soort 1:1 transformator.
Hierdoor heb je geen rechtstreekse verbinding met coax kabel die buitenshuis ligt, maar het signaal komt er wel doorheen.
Kost ongeveer 15 a 20 euro en is te koop bij de electroboer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• stefan001
Even voor de goede orde: de mantel van de coax dus? :P
Zeker, de randaarde is geen coax maar een groen-witte draad :).
TD-er schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:37:
Wat een verhalen weer...

Meestal heb je met een antenne-kabel te maken met een verbinding tussen apparaten die niet allen op dezelfde groep zitten, of in geval van Kabel-TV dat ze niet eens in hetzelfde huis zitten en soms zelfs op een verschillende postcode.

Bij kabel-TV heb je dat de coax-kabel wel in de centrale van de kabelaar geaard is, maar dat is vaak al wel 100-en meters verderop en dat hoeft dus niet dezelfde aarde te zijn als je zelf in huis hebt.

Maar goed, het meerdendeel van die spanning op de coax-kabel komt dus door niet of slecht geaarde apparatuur.

Wat je er binnenshuis aan kunt doen is op het punt waar de kabel binnen komt een galvanische scheiding aanbrengen. Dat is een kastje wat eruit ziet als een normale contact-doos voor TV en radio, maar dan zit er intern dus een soort 1:1 transformator.
Hierdoor heb je geen rechtstreekse verbinding met coax kabel die buitenshuis ligt, maar het signaal komt er wel doorheen.
Klopt helemaal. Jouw oplossing heeft dus hetzelfde effect als mijn oplossing, alleen is die van mij goedkoper ;).

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
stefan001, jouw oplossing zou zijn om de mantel niet aan te sluiten. Maar die mantel heeft toch wel een functie? Krijg je dan geen storing oid?

IK heb hier zelf ook vaak last van (laatst nog een plugje gemonteerd vlakbij de CV, en ik kwam even tegelijk tegen de CV en de kabel aan :X), dus als ik die mantel niet hoef aan te sluiten zou dat een goede oplossing zijn.

• TD-er
stefan001 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:46:
[...]

Klopt helemaal. Jouw oplossing heeft dus hetzelfde effect als mijn oplossing, alleen is die van mij goedkoper ;).
Niet helemaal, want de mantel niet aansluiten kan er ook voor zorgen dat je apparaten met een TV-tuner kunt slopen.
Door de mantel niet aan te sluiten krijg je namelijk dat het maximale signaal op de kern van de coax-kabel niet meer gedefinieerd is en makkelijk kan oplopen tot zo'n 115V~.
Zou best kunnen dat een hoop apparaten intern de signaalleiding galvanisch scheiden dmv een condensator, maar dat zal zeker niet in alle apparaten zo zijn en aangezien de coax kabel in huis een bus-structuur heeft, zal ook de spanning op de tuner in de andere apparaten (TV/TV-kaart/video/radio) toenemen

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• stefan001
TD-er schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:56:
[...]

Niet helemaal, want de mantel niet aansluiten kan er ook voor zorgen dat je apparaten met een TV-tuner kunt slopen.
Door de mantel niet aan te sluiten krijg je namelijk dat het maximale signaal op de kern van de coax-kabel niet meer gedefinieerd is en makkelijk kan oplopen tot zo'n 115V~.
Zou best kunnen dat een hoop apparaten intern de signaalleiding galvanisch scheiden dmv een condensator, maar dat zal zeker niet in alle apparaten zo zijn en aangezien de coax kabel in huis een bus-structuur heeft, zal ook de spanning op de tuner in de andere apparaten (TV/TV-kaart/video/radio) toenemen
Klinkt heel erg logisch wat je zegt. Echter, stel dat er een spanning van 100 V op staat, dan staat deze dus zowel op de mantel als de kern (aanname). De spanning van de mantel wordt dus afgevoerd via de aarding van je PC, maar wat gebeurt en dan volgens jou met de spanning op de kern? Hoe wordt deze met 100 V verminderd?
Ik moet echt nodig naar bed :O

• TD-er
stefan001 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:59:
[...]

Klinkt heel erg logisch wat je zegt. Echter, stel dat er een spanning van 100 V op staat, dan staat deze dus zowel op de mantel als de kern (aanname). De spanning van de mantel wordt dus afgevoerd via de aarding van je PC, maar wat gebeurt en dan volgens jou met de spanning op de kern? Hoe wordt deze met 100 V verminderd?
Het probleem is dat er kennelijk een potentiaalverschil is tussen de PC-kast en de mantel van de coax-kabel. Anders zou je geen optaters krijgen wanneer je de kabel tegen de kast aan drukt.
Normaal gesproken is het verschil in potentiaal tussen de signaalleiding en de mantel vrij klein (minder dan 1Vpp) en je drukt altijd de mantel als eerste tegen het apparaat aan. Zo verbind je dus de massa's van beide apparaten eerst en zorg je dus ervoor dat een eventueel potentiaal verschil tussen de apparaten niet via de signaalleiding gelijk getrokken gaat worden.

Doordat aan de andere kant van de coax-kabel ook een apparaat zit, kan die dus die klap van zo'n 115 V krijgen op de ingang (of uitgang van de versterker)

Een ander probleem is dat een hoop PC's en andere apparaten met een geschakelde voeding vaak erg slecht geaard zijn. Dat hoeven niet eens je eigen PC's te zijn, maar kan ook bij de buren zijn. Ze hoeven dan niet eens een TV-kaart te hebben, maar bijvoorbeeld de PC op de versterker en de video/DVD ook en die weer doorverbonden met de TV etc....

• fRiEtJeSaTe
TD-er schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:37:

Ik heb net even gezocht en vond deze:
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=9685

Dat zou dus ook de slecht geaarde apparatuur kunnen opheffen aangezien het een einddoos is. Die zou dan bij mij op de kamer kunnen want ik heb de laatste contactdoos op de kabel. Wat doet die galvanische scheiding nou eigenlijk? Vermindert die ook het signaal?

(ze spreken trouwens over 'ster' installaties, kan ik deze doos toch evengoed gebruiken?)

• TD-er
Het is wel zo'n soort doos, maar deze heeft niet die galvanische scheiding.
Een galvanische scheiding wil zeggen dat er geen electrische verbinding is tussen de ingang en de uitgang.
Net als een transformator. Dat zijn 2 spoelen die elkaar niet raken. Het signaal gaat er wel doorheen, omdat dat eerst in een magnetisch veld omgezet wordt en door de 2e spoel weer omgezet wordt naar een electrisch signaal.

Die doos met galvanische scheiding ziet er ook wat massiever uit, omdat er dus een 2tal spoelen in zitten en die worden door metaal afgeschermd.

Je krijgt wel een beetje signaal verlies, maar dat was bij mij juist geen probleem omdat het signaal hier te sterk binnen kwam, waardoor de antenne versterker voor de andere TV's overstuurd werd. (die zitten op enkele 10-tallen meters kabel-afstand van de aansluiting, dus daar moest wel een versterker tussen)
Na die nieuwe eind-doos was het signaal bij mij precies goed.

Edit:
Ik heb even gezocht naar dergelijke dozen en kennelijk is deze de enige die dit soort dozen nog mag maken ivm. patenten.
Ik heb ze ook al voorbij zien komen voor ongeveer 21 euro, maar die kon ik niet linken.
N.RH-TRAS1000B* Abonnee Overname Punt Hirschmann antenne aansluit doos voor Abonnee Overname Punt - TRAS 10(00) Eéngats wandcontactdoos galvanisch gescheiden voor AOP ( = Abonnee Overname Punt) De TRAS 10 is inmiddels vervangen door deze TRAS1000. Op deze AOP staat de merknaam Tratec, deze firma maakt deze AOP voor Hirschmann, maar omdat er patenten op deze doos rusten mag Hirschmann deze niet onder zijn eigen merknaam uitbrengen. Let op, niet alle kabelexploitanten staan het toe dat iemand aan het Abonnee Overname Punt werkt. Het AOP is de eerste doos die de kabelexploitant zelf gemonteerd heeft en die gevoed wordt door de meestal groene gronkabel.
Afbeeldingslocatie: http://www.goedkoop.com/contents/media/RH-TRAS1000B.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door TD-er op 20-10-2006 10:37 ]

Verwijderd

Is de beste oplossing niet :
  • Aarden van de buitenmantel van de coax op de plek waar hij de meterkast in komt
  • Aarden van je PC's
  • Controleren of in de voeding de aarde aansluiting ook echt aan de kast is doorverbonden
Op deze manier kun je nooit een spanningsverschil krijgen en weet je zeker dat aarde aarde is !

De oplossing met de scheidingstransformator : heeft dat geen invloed op je digitale tv decoder. De verbinding moet toch 2-weg zijn ?

• TD-er
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:36:
[...]
De oplossing met de scheidingstransformator : heeft dat geen invloed op je digitale tv decoder. De verbinding moet toch 2-weg zijn ?
Of het in de praktijk ook werkt met digitale TV weet ik niet, maar een dergelijke scheiding is in principe gewoon 2-weg. Het zijn alleen maar 2 spoeltjes.
Het zou eventueel niet werken wanneer het verlies door die 2 spoeltjes te hoog is. Ik zou me namelijk kunnen voorstellen dat ze een verlies een beetje proberen te compenseren door niet 2 gelijke spoeltjes te gebruiken, maar de 2e spoel (aan de abonnee-kant) een paar windingen meer te geven.

Verwijderd

alles weg , de galvanische scheider staat al in een eerdere post

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2006 10:59 ]

• TD-er
Deze kwam ik vandaag ook nog tegen.
Doet in feite hetzelfde, maar iets goedkoper

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/22343.jpg

Verwijderd

Heb het zelfde gehad. Stond zelf zoveel spanningsverschil op dat toen wanneer ik de coaxkabel aarde de aardlek schakelaar er uit klapte.

Daarna nooit probleemen meer mee gehad trouwens met spanning op mijn coax.

Een makkelijke manier om hem te aarden is via een splitter (zoals hieronder) die je toch vaak al nodig hebt als je meerdere tv's hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/2000_2999/2700/2780/2780/278084_BB_00_FB.EPS.jpg

• fRiEtJeSaTe
TD-er schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 00:21:

[afbeelding]
Deze kan ik dus gewoon aan de kabel van de tv-kaart hangen?

• TD-er
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 00:53:
[...]

Deze kan ik dus gewoon aan de kabel van de tv-kaart hangen?
Ja in principe wel, maar aangezien het een haakse stekker is, kan het voorkomen dat sommige zenders dan ineens niet lekker werken.
De positie in de kabel kan hier invloed op hebben, dus even experimenteren met zo'n ding plaatsen aan het begin of aan het eind van de kabel.

Een scherpe hoek is voor signalen van dergelijke hoge frequenties namelijk een heel scherp bandfilter en kan dus invloed hebben op zender op kanaal X terwijl X-1 en X+1 gewoon perfect zijn.

Dit heb je ook met haakse stekkers en een knik in de kabel.

• fRiEtJeSaTe
TD-er schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 00:21:

[afbeelding]
Ik heb de wanddoos met galvanische scheiden nou besteld en hij zal vandaag binnen komen. Hij wordt dus beneden (waar de cai de het huis binnenkomt) geinstalleerd en dan aangesloten op een 2-uitgangen versterker. Aan 1 kant gaat naar een wanddoos beneden, de ander naar 2 (rijg)wanddozen boven.
http://www.kabeleurope.nl/productinfo.php?id=656

Heeft het nou zin om alsnog zo'n mantelstroomfilter er tussen te doen?

• TD-er
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 10:04:
[...]

Ik heb de wanddoos met galvanische scheiden nou besteld en hij zal vandaag binnen komen. Hij wordt dus beneden (waar de cai de het huis binnenkomt) geinstalleerd en dan aangesloten op een 2-uitgangen versterker. Aan 1 kant gaat naar een wanddoos beneden, de ander naar 2 (rijg)wanddozen boven.
http://www.kabeleurope.nl/productinfo.php?id=656

Heeft het nou zin om alsnog zo'n mantelstroomfilter er tussen te doen?
Heel mischien heeft het nog zin om zo'n mantelfilter tussen de versterker en de dichtstbijzijnde TV te plaatsen.
Dit omdat het signaal na de versterking mogelijk iets te sterk is voor de TV en zo koppel je die TV en de rest los van elkaar. Dan heb je minder kans op een aardlus.
Maar in principe is het niet nodig.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het verbinden van je pc kast met je verwarming voor aarding niet voldoende ?

• TD-er
Viper® schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 17:54:
Is het verbinden van je pc kast met je verwarming voor aarding niet voldoende ?
Ja dat is niet voldoende en tevens levens gevaarlijk.
Ik zou zeggen gebruik de search eens hierover is al (veel) meer dan eens wat geschreven.
In het kort komt het er op neer dat je niet kunt vertrouwen dat je verwarming direct verbonden is met de aarde. O.a. omdat niet alle leidingen van metaal zijn.

• fRiEtJeSaTe
TD-er schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 21:36:
[...]

Ja dat is niet voldoende en tevens levens gevaarlijk.
Ik zou zeggen gebruik de search eens hierover is al (veel) meer dan eens wat geschreven.
In het kort komt het er op neer dat je niet kunt vertrouwen dat je verwarming direct verbonden is met de aarde. O.a. omdat niet alle leidingen van metaal zijn.
Ik wil nog even melden wat nu precies het probleem blijkt te zijn.

Na de doos vervangen te hebben kwam ik erachter dat het probleem bleef bestaan. Echter, alleen wanneer ik coax en pc vast pakte, niet wanneer ik bijv. coax en verwarming vast pakte.
Verlengsnoer vanuit de badkamer (geaard stopcontact), en daar de pc op aangesloten. Nog eens m'n vinger dr tegenaan in afwachting van een schok. Niks...
Het blijkt dus niet de coax te zijn die via de pc aard, maar de pc die via de coax aard.

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 22:07
Ik kon eens een keer gewoon geen coax kabel doen in mijn UPC mediabox, ik werd gewoon de hele tijd onder stroom gezet, en ook de box was raar aan het knetteren. Hierdoor heb ik 1 les geleerd: Eerst de coax kabel erin en DAN de Scart kabel. :+

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Pagina: 1