[vb.net] RSS-feed Beurscijfer combo .net

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:34
Beste,

Voor mijn GIP-opdracht 6de jaar informaticabeheer, moet ik een klein programmaatje schrijven in vb.net dat uit een xml bestand de beurscijfers van één specifiek bedrijf (in mijn geval KBC) extraheert en plaatst in een excelbestand met datum, en dit op weekbasis, iedere zelfde dag van de week.
Nu op zich zou dat programmeren wel moeten lukken, maar het probleem is vooral het feit dat ik geen xml/rss-feed vind op het i-net om dit te realiseren. Heeft er iemand enig idéé

a) HOE ik van bv een site zoals de tijd of de site van kbc zelf (daar staat het beurscijfer lekker groot) een zelfgemaakte feed kan maken zodat ik verder kan proggen ?
b) WAAR ik zo een feed zou kunnen vinden

Ik hoop dat dit niet wordt gezien als een zoekvraag :X , maar ik begin stilaan wel wanhopig te worden in mijn zoektocht naar een feed ;( , daarom de vraag hoe ik dat zelf kan maken zo een feed. Mijn opdracht is nu éénmaal gestart en kan niet meer veranderd worden.

[ Voor 2% gewijzigd door HyperBart op 19-10-2006 21:54 . Reden: verkeerde interpretatie mogelijk ;) ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je eerste vraag is vrij eenvoudig: je kan domweg een zoekalgoritme (m.b.v. regular expressions?) loslaten op de totale output van een site die beurscijfers weergeeft. Op die manier kun je alle data eruit halen die je nodig hebt, en weergeven in het formaat dat je hebben wil. Wat betreft je tweede vraag: dat lijkt me iets wat je vast wel bij de instantie in kwestie kunt vragen? :)

Overigens kun je ook maar beter navragen of je op geautomatiseerde wijze die data van een website mag halen. Veel sites verbieden dat namelijk, en bieden tegen een vergoeding die data aan. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• HyperBart
Oké, kheb een emailtje gestuurd. Maar dan toch ff voor de neiuwsgierigheid, kan je van een site een feed maken ?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Met regelmaat een stukje data van site opslaan. Deze data representeer je in een lijstje en voila een feed. Klinkt als iets wat een 6e jaars (en een 1e jaars ook) wel binnen 5 minuten zou mogen lukken. De stap mbt het toestemming vragen kost nog wel het meeste moeite.

{signature}

• HyperBart
1ste jaars secundair ?

wat bedoel je met "regelmatig een stukje opslaan en je hebt een feed"

een feed is toch iets wat van het internet wordt afgehaald, het wordt aangepast iedere dag, automatisch

offtopic:
Leuke foto van die zwerm

[ Voor 88% gewijzigd door HyperBart op 19-10-2006 22:47 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:37
Bepaalde sites (zoals Yahoo) hebben een service die je de beurscijfers kan geven van aandelen.
Echter, ik denk niet dat ze daar ook over koersen van belgische aandelen, zoals kbc beschikken.

https://fgheysels.github.io/

• HyperBart
Klopt, heb ik ook al gevonden, maar daar kan je ze idd niet op vinden en plus je kan er geen xml/rss van afhalen

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:37
Ik heb het ooit gedaan (een jaar of 4 geleden): toen had Yahoo een service waar je een xml feed kon krijgen die de quotes bevatte van de aandelen die je wou hebben. Ik weet niet of ze dat nu nog hebben.
Euronext heeft zo'n service iig, maar die is niet gratis (2000eur / jaar ofzo).

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1