Processor kapot, voeding de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• Shadow-Link
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-04 16:34
hallo

zoals in de titel dus al te lezen is, is mijn processor een beetje stuk. Dit gebeurde gisteravond terwijl ik een spelletje aan het spelen was. Er was nog niks aan de hand, totdat opeens het beeld bevroor en het geluid stopte. Maar dit gebeurde wel vaker bij dat spelletje dus ik dacht, ik reboot hem wel ff.
En toen werd het vervelend. Er verscheen niks op de monitor en over de speakers hoorde ik "system failere CPU test"

Ik ben vandaag ook al naar de winkel geweest en daar zijden ze ook dat de processer dood was.
Nu vraag ik me af hoe dat zo opeens kan? Enige wat ik kon bedenken was dat het misschien aan mijn voeding lag, want daar had ik vorige week wel een klein probleempje mee. De fan van de voedig was er namelijk ff mee uitgescheden toen de pc een beetje idle stond te zijn. Na een beetje kloten met de fan heeft deze gewoon weer de hele week goed gewerkt.

Dus nu vraag ik me dus af of de voeding de oorzaak van het overlijden van me processor kan zijn?
Want ik zou anders echt niet weten waarom die ineens stuk kan gaan.

Mijn volgende probleem is nu het vinden van een nieuwe processor, en dat wordt waarschijnlijk knap lastig want hij is al weer een beetje verouderd. Maar ik heb geen zin om alles weer nieuw te kopen (mobo, geheugen en videokaart).

Mijn systeempje:
Intel Pentium 4 2.8GHz (S478, 2.8GHz, 512KB, 800Mhz)
P4P800 Deluxe als mobo
Voeding van AOpen 350W
Asus 9800XT
en 4x 256Mb Corsair DDR 400Mhz.

Maarja, ik zal dit lange verhaal ff afronden.
Zou het de voeding geweest kunnen zijn??

Alvast bedankt.

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

Kán, maar lijkt me niet waarschijnlijk.. Zowiezo staat m.i. het stoppen van een fan los van rare gedragingen van je voeding, tenzij er iets half doorgefikt is...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Voedingen vallen onder OH, overige hardware. :)

Alles kan, melkkan, theekan, koffiekan, enz. dus ook een kapotte voeding kan. Je zult de voeding moeten testen om hierover uitsluitsel te krijgen.

ARME AOW’er

• Shadow-Link
Voor zover ik heb kunnen vinden is er niks verbrand, de voeding was alleen een stuk heter dan normaal. Maar na dat ik de fan weer gefixed had, heeft ie de rest van de week gewoon goed gewerkt.

Maar zou ik eventueel nog garantie kunnen verhalen bij Intel?
Ik heb de pc bij MyCom gehaald en die geven maar voor één jaar garantie.

De processor is trouwens net iets meer dan 2,5 jaar.
Ik heb hem gekocht in februari 2004.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De fabrikant zal dan moeten aantonen dat de oorzaak niet te wijten is aan de CPU maar een andere oorzaak heeft.

De kans dat de CPU spontaan uit zichzelf stuk gaat is echter zeer klein zodat het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het gevolg is van iets dat zich buiten de CPU heeft afgespeeld. Dat valt onder de categorie User Abuse hetgeen vertaalt kan worden als "eigen schuld, dikke bult".

ARME AOW’er

• Shadow-Link
En wat is dan volgens jou Uber Abuse?

Want af en toe een spelltje spelen dat zelfs nog draait op een P3 noem ik niet echt Abuse.
En battlefield 2 en half life 2 zullen echt niet veel anders zijn.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Als die cpu inderdaad door de psu defect is geraakt valt dat natuurlijk niet onder de garantie, aangezien dit geen productiefout is. Zonder aankoopbewijs van een retail cpu zal dat sowieso al lastig worden denk ik. Maar heb je al onderdelen uitgewisseld zodat je zeker weet dat 't de cpu is ? Zo'n onboard diagnostic ding is maar een indicatie, zekerheid heb je pas als je deze cpu op een goed bordje drukt, en een goede cpu op je oude bordje. En natuurlijk ook een andere voeding gebruiken als je deze niet helemaal kunt vertrouwen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Shadow-Link schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:19:
En wat is dan volgens jou Uber Abuse?
Uber Abuse is iets dat afkomstig is uit het Duits én het Engels. Bij elkaar is hier, door mij i.i.g., geen goede vertaling voor te geven. :)

User abuse:

Elk defect dat niet ontstaan is door een fabricagefout maar het gevolg is van iets dat van buitenaf komt óf wordt veroorzaakt valt onder de categorie user abuse.

ARME AOW’er

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-05 23:05
Het zou best wel kunnen dat je CPU 'gewoon' kapot is gegaan :) Alleen dan wel een van de weinige.
In princiepe heb je gewoon 3 jaar garnatie op een Boxed CPU (das met orginele Intel koeler) dus die zou MyCom je dan ook moeten geven ;)

Misschien kan je het test rapport opvragen van MyCom ;) zo kunnen wij ook zien hoe hun aan de conclusie zijn gekomen dat de CPU defect is :)
Pagina: 1