Toon posts:

Mail afleveren op 2 servers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bij een klant heb ik een 2003 oplossing neergezet met Exchange.
Nu heeft de klant een pop3 email ingebruik.

Nu hebben we in de DNS 2 MX`s records staan met dezelfde prioriteit.
nu had ik gehoopt dat alle email op beide server zou worden afgeleverd.
zodat we goed en veilig kunnen migreren.

Maar sinds dit operationeel is, mist de klant email via pop3. log ik
in op de 2003, dan komt daar de email op binnen.

Iemand enig idee of mijn oplossing van dns/mx mogelijk is?
of enig idee waarom niet alle mail binnen komt. De MX is overigens
al een week geleverd ingevoerd, dus met replication zou het niks te maken
hebben.

Cheer,

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Mail gaat maar naar één mailserver... en de prio's horen niet gelijk te zijn. Een mailserver die dan naar het domein mail verstuurd zal dan een wisselende keuze maken (gok ik).

Je zult op de huidige mailserver moeten regelen dat deze als fallback gaat fungeren, en de email doorstuurt naar de nieuwe met exchange indien er mail op wordt afgeleverd. Zodra je dat hebt geregeld laat je de mail met pop3 door de client van de exchangeserver afhalen ipv de oude.

Je prio's van de MX records is dan dus het laagst voor de exchangeserver, en hoger voor de huidige.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat is duidelijk.

Maar zover ik nu heb kunnen zien. werkt de exchange configuratie gewoon prima.
want er komen hier en daar wel wat mails binnen. Voor zover heb ik de exchange
server nu een shutdown gegeven en zou als het goed is alles nog op de oude pop
omgeving moeten binnen komen.

Dan kan ik bijv. als we vrijdag migreren, vrijdagavond bij de hoster, de eerste
pop3 email uit de dns laten halen. dan zou als het goed is, gewoon alles geregeld
moeten zijn. aangezien het wel lijkt te werken.

bedankt.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Als je twee MX records met dezelfde prio maakt, dan laat je het aan de mailservers van anderen over om te kiezen welke ze gebruiken. (dat mag)

In de praktijk zal dat meestal de eerste zijn. Maar sommige servers zullen het ook verdelen, of zullen naar de tweede gaan als de eerste druk is. (hangt van de configuratie van die servers af)

als je nu de exchange server uit zet, dan zullen servers die dat MX record kozen er achter komen dat die server niet reageert, en het vervolgens opnieuw proberen bij het andere MX record. (hoewel dat wel even kan duren)

Maar eh..., is het wel verstandig om bij een klant een exchange server te installeren, wanneer je eigenlijk niet echt weet waar je mee bezig bent?
Exchange is een prachtig product (het beste van alle Microsoft producten imho) maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, want anders kan je gigantisch in de problemen komen.