ik heb dus een adsl verbinding en een kabel verbinding (adsl is ongelimiteerd en kabel is supersnel met een belachelijke limiet --> België ee, genoeg gezegd denk ik) en ik zit dus met mijn eigen pc erbij met 4 clients. Er gaat een utp van mijn ADSL router naar een switch en een utp naar mijn pc. De resterende clients hangen aan de switch. Nu gaat er maandag een kabel aansluiting bijkomen omdat de bandbreedte van de adsl niet genoeg is voor 4 clients die tegelijk surfen. Ik zou graag alle 2 verbindingen kunnen gebruiken en tegelijk ook aan alle shares van alle clients kunnen maar bijvoorbeeld voor http, smtp en pop verbindingen de kabel gebruiken en alle andere de adsl lijn. Hoe moet ik hier te werk gaan?
als je je eigen vraag analyseert zal je merken dat wat je wil niet zo vanzelfsprekend is. je wilt op basis van de header van je tcp segment een routing beslissing gaan maken en da's niet echt voor de hand liggend. ik vermoe dat het in the end wel mogelijk is, maar ik kan me zo direct niet inbeelden hoe ik het zou moeten configureren in een gateway.
wat je altijd kan doen, om hier rond te werken, is een http proxy en een mailserver installeren die communiceren met je lan en opereren over je kabelverbinding (al zou smtp relaying wel een probleem kunnen geven via telenet, maar dat kan je oplossen door voor smtp via de adsl verbinding te passeren via routing regels op de server zelf) en de rest van je verbindingen loopt netjes via de default gateway naar de adsl-verbinding.
//edit: uiteraard in de veronderstelling dat ge het betaalbaar wilt houden hé, ge kunt ook een paar 100 eur in nen multi-wan load balancing router steken die dat voor u kan.
wat je altijd kan doen, om hier rond te werken, is een http proxy en een mailserver installeren die communiceren met je lan en opereren over je kabelverbinding (al zou smtp relaying wel een probleem kunnen geven via telenet, maar dat kan je oplossen door voor smtp via de adsl verbinding te passeren via routing regels op de server zelf) en de rest van je verbindingen loopt netjes via de default gateway naar de adsl-verbinding.
//edit: uiteraard in de veronderstelling dat ge het betaalbaar wilt houden hé, ge kunt ook een paar 100 eur in nen multi-wan load balancing router steken die dat voor u kan.
[ Voor 10% gewijzigd door PerfectPC op 19-10-2006 22:46 ]
Kan wel. Ervaring met *bsd's? pf lijkt me echt ideaal voor dit soort grappen. 4 netwerkkaarten in je oude rammelbak (2x adsl lijn 1x kabel en 1x lan) en gaan met die banaan. Ik ben zelf een tijdje terug voor mijn router achtige dingen overgestapt van debian op openbsd en dat bevalt echt prima. De overstap was niet enorm alleen het gemak van pf
Ik zou verder ook dingen als ssh, telnet en voip over je snelle lijn laten gaan.
Je moet wel een beetje van spelen houden, maar ja, je bent een tweakers, of je bent het niet hè.
Ik zou verder ook dingen als ssh, telnet en voip over je snelle lijn laten gaan.
Je moet wel een beetje van spelen houden, maar ja, je bent een tweakers, of je bent het niet hè.
Waarom 2x adsl lijn? en zou je willen meedelen hoe je dat hebt klaargekregen?jelvank schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:51:
4 netwerkkaarten in je oude rammelbak (2x adsl lijn 1x kabel en 1x lan)
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 23:45 ]
Ik begrijp uit je uitleg dat je nu een adsl lijn en een kabel hebt en dat daar nog een adsl bij komt. Het maakt niet uit wat voor verbindingen je hebt, of het nou 3 adsl lijnen, 2 kabel lijnen en 1 adsl lijn, of 2 adsllijnen en 1 kabel is. Het principe is gewoon dat je een aantal uplinks hebt en dat je router bepaalt welk verkeer over welke uplink gaat.
wat jelvank aangeeft, je pc als router gebruiken kan met iptables onder linux, heb er zelf geen ervaring mee maar daarmee kun je ook per poort instellen welke gateway te gebruiken
Verwijderd
mss heel simpel en het verbruik per pc bepalen en dan verdelen vb: pc 1en 3 op adsl en pc 2 en 4 op kabel
Idd software-matige firewall, of een oude cisco kopen.
Vervolgens routeer je alles richting kabel, en kun je met een access-list het verkeer richting poort 80, 25 en 110 dan een uitzondering meegeven, richting het adsl modem.
Vervolgens routeer je alles richting kabel, en kun je met een access-list het verkeer richting poort 80, 25 en 110 dan een uitzondering meegeven, richting het adsl modem.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Pagina: 1