Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Timers

Pagina: 1
Acties:

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:20
Hallo,

Voor een project wil ik een bal maken die elektronica bevat. Deze electronica moet 1 piepje geven eens in 10 seconden (ongeveer).
Na 10 minuten dit gedaan te hebben, moet hij continue gaan piepen. Hij is alleen aan en uit te schakelen door een schakelaar.

Ik heb weinig verstand van electronica, maar ik heb het internet doorgezocht en ik ben op het volgende verhaal uitgekomen:

Afbeeldingslocatie: http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555ex8.gif

In plaats van de weerstand van 330 ohm en de LED kunnen we een simpele speaker neer hangen.

Nu willen we het als volgt doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.driekes.nl/files/uploads/schakeling.jpg

R1 en R2 en C uitgerekend volgens de formule op die website:
t1 = .693(R1+R2)C (ongeveer 9 seconden hoog)
t2 = .693 x R2 x C (ongeveer 0,5 seconden laag)

Het probleem: Hoe werkt het met een aan/uit schakelaar? Wordt onderstaande schakeling wel gereset zodra de voeding eraf gaat? Blijft hij constant piepen bij het aanzetten?
Of moet ik een schakelaar hebben die in 2 posities kan staan, zodat je dus de uit-positie gebruikt als reset en de aan positie normaal. Op die manier zou het moeten kunnen toch?

Mocht iemand een handigere manier weten graag! We hebben in principe alleen beschiking over bovenstaande componenten (is het makkelijkste) maar er is altijd een manier iets anders te regelen.

De student assistent heeft ons geholpen, maar hij had niet veel tijd. Veel heb ik dus zelf uit moeten zoeken. Kunnen jullie nagaan of het in zoverre klopt?

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Ik weet niet zo of het gaat werken, maar je zult wel iig een transistor achter je AND poort nodig hebben, deze kan waarschijnlijk niet genoeg stroom leveren voor je speaker.

Let er ook op dat je DC en AC speakertjes hebt.

/edit
1 topic niet genoeg?

[ Voor 6% gewijzigd door JuuL20 op 19-10-2006 20:23 ]

• I-King
Het is maar een heel klein speakertje en het maakt niet uit wat voor een geluid het maakt. Het is trouwens een NAND poort.

Ik heb toch maar 1 topic geopend?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Je speakertje moet geschikt zijn om geluid te maken op DC, anders ga je er niet veel uit krijgen. Geluid is een trilling, de speaker moet dus heen en weer gaan, wisselspanning dus. DC speakers maken op een of andere wijze een trilling aan (van een oscillatortje, tot de motoren in zo'n brandsirene).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• I-King
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik had daar totaal niet aan gedacht. Ik zal dat morgen eens navragen.

Klopt de rest van de schakeling in theorie wel?

• JuuL20
I-King schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 21:15:
Ik heb toch maar 1 topic geopend?
op GOT wel jah

Ik zou een DC speakertje kopen dat scheelt een hoop.
Het is maar een heel klein speakertje en het maakt niet uit wat voor een geluid het maakt.
Het IC moet het ook maar net trekken, anders zegt ie *poef*.

Met een comparator, RC, die NAND, transistor en DC speaker (buzzer) zou je die 10 minuten beep wel kunnen realiseren.

[ Voor 12% gewijzigd door JuuL20 op 19-10-2006 22:21 . Reden: aanvulling ]

• I-King
Mmm, er zit dus toch veel meer werk in dan dat ik verwacht had :(

Ik begin vanaf volgende week met een cursus electronica dus dan hoop ik er zelf meer van te snappen. In ieder geval bedankt voor de hulp. Dan wie ik wel wat ik ervan maak, ondanks de tips hier begrijp ik er denk ik nog te weinig van om er iets werkends van te bakken.

• JuuL20
http://www.radio-electron...tor/op_amp_comparator.php
comparator.

En een R en C aan de inverterende of niet inverterende ingang (ligt eraan of hij positief of negatief moet schakelen bij volgelopen condensator).
Condensator loopt langzaam vol en de spanning is > dan de spanning op de andere ingang van de opamp dan schakelt hij naar zijn voedingsrail (+ of -).

Het schakel signaal (=output opamp) sluit je aan op de NAND poort en kan via een transistor een DC speaker schakelen.

De 10 sec timer kan je met zo'n 555 IC maken en ook aansluiten op de NAND poort, maar dit heb je al (ongeveer?) goed.

Dit is maar een snel bedacht ideetje, zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden.
Belangrijk is dat je de aparte delen test en maakt en later pas samenvoegt als ze allemaal werken.

Btw gelijkspanning over een AC speaker = een kapotte speaker.

[ Voor 21% gewijzigd door JuuL20 op 19-10-2006 22:35 ]

• I-King
Ok, dankjewel. Dan ga ik daar morgen eens mee aan de slag!
Pagina: 1