Ik heb inmiddels ook dezelfde wens. Al die PCMCIA kaartjes die uitsteken zijn me te kwetsbaar. Ook die USB meuk is allemaal vervelend om mee te sjouwen. De volgende heb ik gevonden.
Fujitsu Siemens:
Ze hebben al
verschillende modellen maar in Nederland is momenteel alleen de
LIFEBOOK E8210 beschikbaar. Er is ook een aanbieding met KPN (geldig tot 31/12/2006):
Link naar E8210 UMTS op Fujitsu Siemens site
Link naar KPN site (pakket SIMPEL Mobiel Zakendoen)
Volgens zowel Fujitsu Siemens als KPN zijn ze gesimlocked.

In Duitsland heeft Fujitsu Siemens een dergelijke deal met
T-Mobile. Ik vermoed dat je je Nederlandse T-Mobile SIM kaart hier niet in kunt gebruiken (andere netwerk code).
Dell:

Dell heeft nu vier modellen die zijn voorbereid voor HSDPA.
Latitude D420
Latitude D620
Latitude D820
Precision M65
De voorbereiding houdt in dat er in de behuizing een SIM kaartlezer is ingebouwd, een 2100 MHz antenne achter het TFT scherm en er een uitbreidingsslot beschikbaar is voor het HSDPA kaartje. Het uitbreidingskaartje heet de
Dell Wireless 5505 PCI Express Mini Card (3G/UMTS). In Nederland is deze momenteel nog niet te krijgen, hij wordt in het eerste kwartaal 2007 verwacht. Vermoedelijk zal Dell een deal maken met Vodafone, net zoals in Duitsland en Engeland. Op een Duits forum las ik dat de 5505 niet gesimlocked was en dat het slechts een kwestie was van de APN (=toegangspunt) wijzigen.
AUS:
V2
Helaas is die nog niet beschikbaar en het vermoeden is eerste kwartaal 2007.
De Fitjitsu Siemens en Dell kaartjes ondersteunen HSDPA slechts tot 1.8 Mbps en lijken niet upgradable. De ASUS is direct al geschikt voor 3.6 Mbps. Zover ik weet zal T-Mobile in Nederland eind eerste kwartaal hun HSDPA upgrade naar 3.6 Mbps en dan zou ik het toch erg jammer vinden als ik daar niet kan profiteren. Het lijkt me ook niet iets voor ASUS om een deal te maken met een Nederlands netwerk dus zal die denk ik simlock vrij zijn.
Ook heeft de ASUS als enige bluetooth 2.0+EDR (=enhanced data rate), dat vind ik wel fijn omdat ik graag mij draadloze stereo headset via bluetooth verbind. EDR gebruikt over het algemeen maar een derde van de energie dan zonder EDR en dat komt de accuduur ten goede.
En tenslotte een ingebouwde webcam. Webcammen en beeldbellen doe ik ook graag dus de ASUS is voor mij de meest logische keus.