Toon posts:

Draadnetwerk plat als netwerkprinter aangaat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een draadloos netwerk ingesteld op WPA en draaid perfect. Sinds kort heb ik een draadloze printer ( Canon iP5200R ) gekocht en aangesloten. Al snel kreeg ik in de gaten dat, als ik de draadloze printer aanzet het hele draadloze netwerk plat ligt.

Ik heb zowel de draadloze printer en de rest ingesteld op 10.x.x.x reeks. En zowel handmatig als automatische ip toekenning geprobeerd.

Heeft iemand een id wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn?

Verwijderd

Ik denk dat de printer wat rotzooi over je draadloze netwerk gooit, dit kan komen door oude/brakke firmware in de printer/printerserver.

Kijk eens met NetStumbler naar welke netwerken aanwezig zijn en op welke channels deze zitten. Hangt jou AP toevallig op een channel wat al redelijk vol is, schakel dan over naar een ander kanaal. Kijk ook naar het verschil in signaalsterkte van je AP (vanaf een WiFi client dmv NetStumbler) als de printer uit/aan staat.

Te gebruiken kanalen zijn 1, 6 en 11. Zie ook:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bb84a5472c894f954563a502cbe642b9/thumb.png
(klik voor zoom)

Kijk anders eens vanaf een andere WiFi client welk verkeer er allemaal langs komt als de printer aanstaat. Dit kan misschien met Ethereal, maar ik weet niet hoever ze al zijn met de WiFi support.

Zet de encryptie van je WiFi anders eens op WEP ipv WPA, enkel om te testen of je printer dit wel goed doet, misschien is de WPA ondersteuning van de printer gewoon slecht. Hierna terugschakelen naar WPA en contact opnemen met leverancier en de bug aanmelden.

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-03 03:41
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 21:34:
Dit kan misschien met Ethereal, maar ik weet niet hoever ze al zijn met de WiFi support.
Ethereal is vervangen voor wireshark. deze heeft volledioge wlan compabiliteit

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.