Toon posts:

Database input / output op een website

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij bouwt een database en heeft mij gevraagt de interface te bouwen.

Wat de bedoeling is dat mensen zowel gegevens kunnen invoeren als gegevens kunnen opvragen uit de database.

Nu weet ik niet precies hoe ik dit kan doen. (Forms?)

Maar naast de functionaliteit wil ik ook dat het er een beetje leuk uitziet. Nu kan ik wel website maken met dreamweaver. Maar ik heb nog nooit gewerkt met interactie van een database.

Nu vraag ik mij bv af kan ik een invoer veld over een image heen leggen. Hoe reserveer ik ruimte voor de output. Dit soort dingen.

Iemand suggesties of een linkje?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je zal toch denk ik zelf echt even op zoek moeten gaan. Ligt er een beetje aan watvoor database je gebruikt, en welke programmeertaal.... maar most of all zal je zelf ook wat moeite moeten doen.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit soort dingen kun je prima via MYSQL en PHP doen. Dmv een form kun je prima data invoeren :)

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je hebt idd forms nodig om input naar de webserver te sturen, waar je dan vervolgens PHP/ASP.NET/whatever gebruikt om die data in de database te stoppen. :)

Data opvragen kan dmv GET-parameters gewoon, dan laat je op de webserver door de serverside taal die info opvragen uit de database en HTML aanmaken en die uitspugen naar de client :)

Invoerveld over een image lijkt mij gewoon met CSS een background-image instellen van een div/form... Als de 'hoeveelheid output' kan verschillen moet je zorgen dat de layout zich daaraan aanpast of je kunt met scrollbalken gaan werken. Kijk bijv. hier naar GoT: hoe meer posts of hoelanger de posts zijn, hoemeer ruimte het topic inneemt :)

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de snelle reacties.

teruglezend ben ik niet echt duidelijk geweest.

Waar het op neer komt is wanneer ik naar form ga kijken ziet het er allemaal zo standaard uit. Wat ik graag zou willen weten is of het mogelijk is of het bv mogelijk is om een image te maken waar ik al ruimte laat voor een input of output veld. En of ik daarover heen een form kan leggen. (Of iig iets wat vanuit de database gehaald kan worden of ingevoerd kan worden).

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-01 11:22

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Zie in Dreamweaver 8 onder Help->Preparing to Build Dynamic Sites en Making Pages Dynamic.

Daar staat het stap voor stap uitgelegd :) Er zijn ook genoeg tutorials online te vinden over hoe je een pagina met database moet maken :)

Kortweg komt het op het volgende neer:
Je hebt een servertechnologie (ASP, ASP.NET, PHP, CGI). Je maakt een verbinding met de database. Vervolgens kan je in Dreamweaver sites maken om de database te vullen en op de vragen :)

webOS all the way!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 17:00:
Alvast bedankt voor de snelle reacties.

teruglezend ben ik niet echt duidelijk geweest.

Waar het op neer komt is wanneer ik naar form ga kijken ziet het er allemaal zo standaard uit. Wat ik graag zou willen weten is of het mogelijk is of het bv mogelijk is om een image te maken waar ik al ruimte laat voor een input of output veld. En of ik daarover heen een form kan leggen. (Of iig iets wat vanuit de database gehaald kan worden of ingevoerd kan worden).
Volgens mij kan je gewoon je <form></form> binnn een <div></div> zetten. Van deze DIV kan je vervolgens alle uiterlijke kenmerken aanpassen (waarschijnlijk van FORM direct ook wel, maar DIV lijkt me gevoelsmatig beter)... Bijvoorbeeld background-image:('plaatje.jpg') zou een achtergrondafbeelding moeten weergeven!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen. Ga het een en ander uit proberen.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Wat jij wil kan allemaal wel, alleen zul je je nog hard moeten verdiepen in de diverse materie aangezien je dat niet zomaar kunt. Verder zie ik hier niet echt een discussie uitkomen maar alleen een eenzijdig "hoe kan ik" topic, dus daarom gaat hij dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.