[DB] hulp met structuur

Pagina: 1
Acties:

• bastv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-02 20:09
Ik draai zelf helemaal door :/ Hoe ik dit het beste op kan zetten?

Wat ik wil is
Categorie -> Sub categorie -> Producten
Dat kan dus worden:
TV's -> LCD tv's -> Samsung le32
Maar ook:
Telefonica -> Mobiele telefoons -> Samsung mobile

Per product wil ik ook parameters hangen zoals:
Aantal HMDI,Aantal Scart (voor de lcd tv's)
Standby tijd,Kleur (voor de mobiel)

Nu loop ik te hersenkraken over de parameters:
Ik wil de parameters ook aan kunnen passen en later kunnen gebruiken voor een zoekfunctie

Nu wil ik dus niet de parameter standbytijd bij de categorie LCD Tv's maar wel bij de categorie Mobiele telefoons.

Er kunnen wel 20 parameters aan een product hangen (Kleur,Groote,Hoogte,Diepte,contrast,HDMI,Scart etc.)
.
Wat ik nu (simpel als basis heb)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
categorieen
-id
-naam
-sub_categorie

merken
-id
-naam
-website

producten
-id
-merk_id
-categorie_id
-omschrijving
-jaar

Hoe los ik dus het parameter probleem op zonder te veel tussen tabelletjes?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

Waarom bang zijn voor tabellen? Als je veel tabellen nodig hebt, gebruik je veel tabellen, anders niet.

Ik zou het onderscheid tussen een categorie en een subcategorie schrappen (dus een echte boom maken) en dan aan elke categorie parameters laten hangen. Op die manier kun je dingen die voor TVs allemaal belangrijk zijn (zoals schermgrootte) definieren op categorienivo en dingen die alleen voor een subnivo belangrijk zijn (zoals resolutie voor LCD TVs) op het bijhorende nivo definieren.

Dan krijg je zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
categorie
- id
- naam
- parent

parameter
- id
- categorie_id
- naam

parameter_waarde
- parameter_id
- product_id
- waarde

Je kunt je categorie ook gewoon houden zoals hij is, dat maakt voor de parameters niet uit, maar dan kun je dus maar 2 nivos categorieën aan ipv oneindig veel. Je queries worden er wel een stuk eenvoudiger van.

[ Voor 14% gewijzigd door Gerco op 19-10-2006 16:04 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• bastv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-02 20:09
bedankt ;) ik zal kijken als het me zo wat beter lukt maar meer tips zijn nog altijd welkom!
(sub_categorie was bij mij een ander woord voor parent maar bedankt voor de tip)