Gamesysteem samenstellen t.w.v 1200

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 20:53
Wat ik met de PC voornamelijk wil doen is:

- Gamen

- Huiswerk maken

- Videobewerking (CS:S video's maken en met Photoshop werken)

Ik had dit systeem in gedachten

Behuizing:

Antec SLK3000B Zwart € 42,99

Vind het een mooie en goeie behuizing met een redelijke prijs zonder voeding.

Voeding:

Antec Neo HE 500 Watt € 94,00

Lijkt me wel genoeg, en qua prijs / kwaliteit zit het ook wel goed

Processor:

Intel Core 2 Duo E6400 2mb Cache € 221,99

Een snelle processor natuurlijk nodig bij het spelen van games of videobewerking, wil hem ook nog gaan overklokken tot +- 3.2 Ghz. Daarom lijkt me het overbodig om voor een meerprijs van 90 tot 100 euro een E6600 te nemen met 4mb Cache

Geheugen:

2 x 1 Gb Corsair PC6400 TwinX CL 5.0 € 282,43

Met dit geheugen zou ik het FSB 1:1 kunnen laten lopen als ik de processor zou overklokken. Corsair is een goed merk vind ik, en het was een van de goedkopere modules. OCZ zou ook een keuze wezen maar ivm het compatibaliteitsprobleem met Asus Moederborden heb ik daar toch vanaf gezien

Videokaart:

MSI Geforce 7900GTO 512Mb € 233,45

Loopt ongeveer synchroon met de GTX, behalve de snelheid valt ook wel te overklokken met de standaard koeler die erop zit, en de prijs is rond de 230 nu tegenover de 400 wat ongeveer een GTX kost. Dus dit lijkt me een goeie keus.

Moederbord:

Asus P5B of de P5B Deluxe € 126,50 / € 179,00

Ik weet niet welke van de twee ik zou moeten kiezen, ten eerste heb geen Crossfire nodig omdat ik toch er een Nvidia kaart inprop, en ik ga niet op RAID draaien en Firewire is voor mij ook overbodig. Maar het zit mij in de overclockbaarheid van deze twee. Ik ben niet van plan om een voltmod of what so ever te doen. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij een goed advies geven.

Harde schijf:

WD Caviar SE 250 GB SATA II 16 Mb Cache € 76,01

Ik heb voor deze gekozen, omdat ik goeie ervaringen heb met zowel Maxtor als WD, en Seagate voor mij net weer even te duur kost.

DVD-brander:

NEC AD-7173 Zwart, Labelflash € 35,00

Goeie ervaring met NEC branders, en tegewoordig met BenQ denk ik 1 van de beste merken op dit gebied.

Diskettestation

NEC 3,5 inch Zwart € 11,00

Voor Biosflashes of what so ever een must have in elk systeem denk ik zo O+

Processorkoeler

Artic Freezer 7 Pro € 20,19

Een van de betere koelers, en natuurlijk goedkoop.

Heb dit systeem trouwens bij Sallandautomatisering samengesteld.

Totale kosten (incl. verzendkosten) € 1206,02 (i.c.m P5B Deluxe)

Totale kosten (incl. verzendkosten) € 1153,52 (i.c.m P5B)

Hebben jullie nog op of aanmerkingen of een goed advies dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:01
Ziet er goed uit. Maar volgens mij staat er een foutje in je totaalprijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joh... Rob, advies heb jij toch helemaal niet nodig, je hebt je er zo veel (en goed) in verdiept de laatste tijd :*) !!??

Op het draadje Nieuwe Game pc kopen (onderaaan en p 3) brengt rapture het een en ander naar voren over LAN's op deze mainboards. Misschien interessant?

Ik zag dat ze bij 4Launch deze WD 160GB, 16MB hebben (helaas niet bij Salland), zie: http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=250. Je zou bijna aan RAID gaan denken!

Wow: € 282,43 voor die Corsair P6400 geheugen... netjes!

Mooie kast, die Solution!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ja dat klopt wel dat ik de laatste tijd me er meer in verdiept heb, maar soms loop je tegen bepaalde dingen aan, en dan denk je ja is dit wel verstanding 50 euro meer en wat heb ik dan. Dan zit je heel veel met dingen te overwegen, zoals met het moederbord omdat je van 2 kanten dingen hoort, P5b is *** en een ander zegt weer dat het een goed ding is en overklokt, hetzelfde geld hier voor een Deluxe. Ik heb momenteel een Realtek onboard, maar heb nooit last van die hoge cpu belasting als ik iets over het netwerk van bijv. me broertjes PC kopieer. Dus dat is niet echt op mij van toepassing :) Ik ben een beetje aan het afwegen van de P5b tegen de Deluxe, vind eigenlijk dat ze een SE ertussen moeten maken :P Want sommige specs op de Deluxe heb ik dan totaal niet nodig, terwijl de 8-phased power toch wel weer voor stabiliteit zorgt, en waar je bijv. weer aan een Firewire niks heb en dat Deluxe wel al Quad Core ondersteunt etc. etc.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robvanderaart schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:37:
Ik ben een beetje aan het afwegen van de P5b tegen de Deluxe, vind eigenlijk dat ze een SE ertussen moeten maken :P .
Moet eigenlijk nog uitzoeken hoe 't zit met ' 8-phased power', maar is dat niet de P5B-E?

http://www.sallandautomat...productinfo.php?pid=28187

[Edit: Nou ik heb inm. wat rondgesnuffeld ...Nope! de P5B-E heeft ook geen "8 Phase Power Design", wel een betere southbridge, Attansic® L1 PCI-E Gigabit LAN controller en iets meer 'knopjes'. Dat 8 Phase Power Design klinkt idd. wel spannend: "With 8-Phase Power Design, power modules operate at 15C lower than conventional power solutions to provide a cool computing environment. Lower temperature also results in lower fan speed for peace and quiet and better stability for overclocking. 8-Phase Power Design reduces input ripple current and output ripple voltage, keeping the CPU and power modules from high power stress to increase component lifespan. Furthermore, it has the advantage of quick transient response. It acts faster than 4-phase power designs to stabilize output current and voltage. This is especially critical when the CPU requires immediate current support when under heavy workload." . Kan nu je dilemma beter begrijpen!]

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ik zie de specs nu op de Asus site en dit bordje heeft tevens de ICH8R chipset, firewire en nog die 8-phased power *edit* toch niet na even beter gekeken te hebben *edit* en zonder die extra PCI-e. En ik zie bij de QVL Download dat die ook nog eens me geheugen ondersteund dat is mooi :) Ik had er niet bij stil gestaan dat je de P5B-E nog had :P Dank je wel Alunno dat je me er nog even vriendelijk op wijst dat je dit moederbord ook heb :) Hij is ongeveer hetzelfde als een Deluxe behalve de extra PCI-e en de Dual Lan, vind het tevens jammer dat hier niet die 8-phased power op zit :( Dan neig ik denk toch meer naar de Deluxe.

[ Voor 22% gewijzigd door robvanderaart op 19-10-2006 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:32
Ziet er prima uit, mooie config :) alleen zou ik als videokaart voor de X1900 XT gaan, deze is wat sneller, en nog goedkoper ook.. is hier te vinden pricewatch: Sapphire Radeon X1900 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, VIVO)
, voor de rest lijkt het me een hele leuke computer :)

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Tbh de 1900XT is niet sneller dan een overgeklokte 7900GTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
robvanderaart schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 19:00:
Tbh de 1900XT is niet sneller dan een overgeklokte 7900GTO.
Ja.. zo lust ik er ook nog wel 1 :) dan overklok je die X1900XT toch ook? :P lekker zinloos.
als je ze allebei op stock vergelijkt is de X1900XT bij het meerendeel van de benchies wat sneller. niet veel, maar wel wat. als je kijkt naar games zoals oblivion, fear en CoD2 dan wordt het verschil wat groter (in voordeel van de X1900).

[ Voor 12% gewijzigd door Visgek82 op 19-10-2006 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Lees dit dan maar eens door

[ Voor 60% gewijzigd door robvanderaart op 19-10-2006 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
Daar heb ik mijn bron vandaan, heb je ook de volgende pagina's gelezen? je kijkt hier alleen maar naar een sintetische benchmark wat eigenlijk niet zo gek veel zegt over hoe de kaart het doet in het echte spel.

Maar ik heb gezegd tegen de topicstarter wat ik wou zeggen, en wat ik m.i zou veranderen. de TS moet toch zelf die keuze gaan maken :) (jij dus, 8))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ho ho, niet te vroeg juichen Rob ;) ! Jij gaat toch OCen (tenminste die veronderstelling heb ik)? Nou, daar heb ik dus absoluut geen sjoege van. Mocht het relevant zijn, heb wat reviews gevonden van de P5B-E en iets over stepping C1 en C2. Gaat wel boven m'n pet, maar wellicht heb je er wat aan:

anandtech.com (4/10/2006)

xtreview.com.(15/9/2006).

Daarin komt het volgende stukje tekst voor: "The author of experiment reports that the revision 1.01G of the motherboard Asus P5b- e does not allow to raise the memory voltage more than 2.1 V. rev 1.02G of this board can raised the memory voltage up to 2.4 V. these limitations were caused by some apparatus differences between the revisions of the boards. It remains hope that into sale will entered only board Asus P5b- e of the revision of 1.02G and newer."

Hmm.. daar zou Salland dan maar duidelijkheid over moeten geven.

Oh ja, dus toch "8 Phase Power Design" op de P5B-E? [Wel lezen Alunno!]. Kon er zelf ook niets over vinden op de Asus(Global)site. Daar stond trouwens ook een P5B-E Plus op, maar die kun je hier nergens krijgen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Het is ook nog eens gebenched met een totaal ander merk.

En als je naar de GTX kijkt bij die benches tegen over de X1900XT 256 MB doet de 1900XT wel onder hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
robvanderaart schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 19:13:
Het is ook nog eens gebenched met een totaal ander merk.

En als je naar de GTX kijkt bij die benches tegen over de X1900XT 256 MB doet de 1900XT wel onder hoor.
Yup. maar de GTX is een topmodel. de XT niet. en jij bent toch van plan een GTO te kopen? die moet je met elkaar vergelijken.. niet een x1900xt met een 7900GTX.

Er zijn nog andere dingen die meespelen in mijn keuze trouwens. het is algemeen bekend dat ATi betere beeldkwaliteit heeft. ik weet niet in hoeverre jij daarom geeft, maar ik heb liever dat het er strak uitziet dan dat ik een hoge fps haal (wat hier dus niet extreem veel uitmaakt, op een paar games na).

Maar ik heb ook al gezegd dat het mijn persoonlijke keuze zou zijn. het wordt jouw PC, dus jij moet gewoon de kaart nemen die jou het meeste aanspreekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Maar kijk een GTO kan je als GTX laten draaien en een 1900XT niet als een 1900XT 512 MB of een 1900XTX. En 512 MB heb je wel wat meer performancewinst dan 256. Je heb wel gelijk dat het mijn keuze is, ben geen ATI of een Nvidia fan heb van beide fabrikanten kaarten gehad. De GTX is te vergelijken met een 1900XT 512 MB. De 7950X2 is weer beter dan de X1900XT.

[ Voor 39% gewijzigd door robvanderaart op 19-10-2006 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:*) ...dus dat stepping C1 en C2 verhaal is bij nader inzien dus toch niet relevant en wordt het dus toch de P5B Deluxe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
robvanderaart schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 19:24:
Maar kijk een GTO kan je als GTX laten draaien....
Hmm, 100% garantie dat die GTO op GTX snelheid draait heb je anders niet.

Overclocken is en blijft geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 19:30:
:*) ...dus dat stepping C1 en C2 verhaal is bij nader inzien dus toch niet relevant en wordt het dus toch de P5B Deluxe?
Nee heb beide artikels doorgelezen en ze konden niet echt een verschil vinden tussen die 2.
Achja betaal er een paar centen meer voor maar dan heb je ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay! Nou, dan ben je toch een heel eind op weg. Mischien heb je wat aan mijn (relatief beperkte) kijk op je lijst.

Antec SLK3000B Zwart

Behalve de usersurvey hier, rept deze link van silentpcreview.com (heb je vast al doorgenomen) ook over de uitstekende koeling (lijkt me vooral wichtig bij het OCen). Ze vinden dat de fan aan de achterzijde (120mm) wat stiller kan bij volle belasting. Misschien een betere fan daar? Lijkt me een beetje kniesoren in de praktijk, maar ze heten niet voor niets silentpcreview. Mooi ding Rob!

Antec Neo HE 500 Watt

Tja, de gasten van PC Active noemen in het novembernummer de 550W versie de beste 'all-round' voeding van dit moment. Die is bij Salland € 15,- duurder. Misschien kun je i.v.m. dat OC verhaal die extra juice gebruiken? Deze link ken je ook al, weet ik. Weet alleen niet wat je er allemaal nog in wil gaan hangen.

Intel Core 2 Duo E6400 2mb Cache

Tja, die kun je volgens de gasten van anandtec ook vet overclocken. Ze lopen wel een beetje tegen het 2mb Cache aan. Lijkt me relatief ook kniesoren voor jouw gebruik. Mocht je dat art. niet meegekregen hebben, kijk dan FF hier.

2 x 1 Gb Corsair PC6400 TwinX CL 5.0

Ja, ik snap ook wel dat je liever CL4 hebt, maar 't moet wel betaalbaar blijven ey!

MSI Geforce 7900GTO 512Mb

Vecht die discussie maar met Visgek24 uit :*) ! Nee hoor, mooi ding toch?

Asus P5B Deluxe

Niets aan toe te voegen!

WD Caviar SE 250 GB SATA II 16 Mb Cache

Goeie prijs/kwaliteit en lekker stil. Je kunt met dat mobo altijd nog een tweede nemen en deze in RAID 0 zetten. [Deze schijf heeft alleen geen NCQ en is niet de snelste, wellicht dat deze Maxline III een goed alternatief voor € 80,-? Ook stil en wel sneller, begrijp ik]

NEC AD-7173 Zwart, Labelflash

Je zou de 4571 met RAM mogelijkheid nog kunnen overwegen.

Artic Freezer 7 Pro

Tja, het kan nog stiller, maar niet voor die prijs!

Sorry Rob, maar behalve een casefannetje en + 50W aan voeding (evt. toch de E6600) [en die Maxline III] als je budget het toelaat, kan ik er niet meer van maken.

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Bedankt voor je hulp Alunno :)

Zal wel mailen als ik me PC binnen heb en inelkaar heb gezet als je dat wilt weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Tussen de X1900XT en de 7900GTO is het vaak om en om in games. In de ene presteert de X1900XT beter, in de andere de 7900GTO weer beter. De X1900XT wint echter het vaakst. Maar, de 7900GTO is gewoon erg makkelijk over te klokken, en daar zul je ook zeker winst behalen. De X1900XT kun je natuurlijk ook overklokken, maar deze heeft lang niet zoveel overklokpotentieel als de 7900GTO. Verder is de 7900GTO zuiniger, stiller, en wordt minder heet.

Ik vind je samengestelde systeem perfect, als ik het geld had, had ik dit waarschijnlijk ook besteld :P Ik was trouwens voor de P5B gegaan. Als je die extra features niet nodig hebt voldoet de P5B ook wel.

[ Voor 19% gewijzigd door RoD op 19-10-2006 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik check FF (goeie timing!) en hop, postje van robvanderaart (neejj, die spellingsfout maak ik niet, wel een aantrekkelijke vrouw heeft ie :*) ). Laat je nog wel even weten wat het uiteindelijk is geworden?

Nogmaals succes, enneh... je kunt me gewoon een DM sturen, ben benieuwd naar de ontwikkelingen!

Oh ja, 'k dacht dat je 'em door Salland in elkaar liet zetten, maar je doet het gewoon lekker zelluf! Nu wordt het helemaal interesting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ja, ik doe toch een MBO ICT opleiding dus dan is het wel verantwoord :P Scheelt ook nogal wat centjes en soms hoor je dat het niet zo goed is gegaan met een assemblage dat dan 35 euro kost. Heb een half jaar geleden voor me broertje ook een systeem inelkaar gezet :) En op school genoeg uit elkaar en inelkaar gezet dus dat moet wel lukken :P Ik zal zeker een DM naar je sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er weinig meer aan toe te voegen.

Enige wat ik kan adviseren is om eens naar G.Skill te kijken als je CL4 wilt voor een schappelijke prijs.

G.Skill komt namelijk heel sterk uit de reviews en heeft het record overclocken op z'n naam staan (zie G.Skill site voor artikel/review) En levenslange garantie ook.
G.Skill F2-6400PHU2-2GBHZ is Honored with The UK DriveHeaven.net Editor Choice Award - To stand out through the tough test with total 7 companys
Ik heb hem voor +- 280 euro incl verzendkosten bij Azery besteld. Er zijn misschien goedkopere shops.
http://www.azerty.nl/prod...2-pc6400-800-mhz-2-x.html

Verder een mooi systeem. E6600 is een keuze, dus kun je niet adviseren. Je weet goed genoeg de voors en tegens :) Kwestie van afwegen.

Suc6 ermee, en hou me op de hoogte ey ... DM me maar 's :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2006 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ja is goed hoor :) De G.Skill is wel goed geheugen ja, maar wil toch bij Salland alles halen, en de Corsair kan goed op CL4 draaien. Bedankt nog voor je advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet je niet Windows XP? Of wil je Linux draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Heb nog 2 officiele licenties thuis :)

Pagina: 1