Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Atmega128, programma uploaden met RS232

Pagina: 1
Acties:

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Beste EL-ers.

atm heb ik hier een crumb128 module liggen, in principe is dat een atmega128 TQFP op een bordje met makkelijk bereikbare I/O, een ISP header, en 2 communicatie chips: Een USB verbinding en een RS232 verbinding.

De aansluitingen stellen de chip in staat om geprogrameerd te worden zonder ISP-programmer, erg handig, omdat je inprincipe gewoon kan 'inbellen' via je COM1 poort op je uc met hyperterminal oid.

However, als ik een progsel upload, krijg ik geen ontvangst bevestiging van de bootloader(voor elke regel geeft ie feedback dat een regel is aangekomen) , noch een OK melding wanneer deze gereed is met uploaden.

Heeft iemand ENIG idee waar dit aan kan liggen? (er is wel een bidirectionele verbinding tot stand gekomen, de chip geeft wel een bootloader prompt als ik bootmudus toets ingedrukt houd bij het opstarten)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Kom op, 't is de HK niet hier!

[ Voor 55% gewijzigd door Sprite_tm op 19-10-2006 15:36 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sja, dit is een beetje glazen-bol-werk. Welke bootloader zit erin, wat voor uploadtool gebruik je, ...? Al eens geprobeerd om een uploadsessie met bijvoorbeeld Hyperterminal (ik neem aan dat het bootloader-protocol redelijk plain text is) na te doen?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Rey Nemaattori
Mja, ik was ook een tikkeltje vaag ^_^

We gebruiken de chip45boot, deze bootloader is geschreven door de leverancier van de module en emuleert een simpele seirele verbinding over RS232.

Als upload tool gebruiken we atm TeraTerm Pro, maar we hebben ook MTTTY(Multithreaded TTY) en Windows Hyperterminal gebruikt. We versturen de data met een snelheid van 115200 8bits, Geen Pariteit, 1 stopbits, geen transportonodersteunig, met een 250msec/regel delay, (omdat het anders te snel gaat voor de chip).

Voor de verzending van de srec gebruiken we 'send file' achtige taferelen, we weten alleen niet of de verzendmethode nog van belang is? Aangezien we gedurende de verzending ook geen feedback krijgen oid. (normaal antwoord de bootloader met een . per ontvangen regel)

In geen van de gevallen wil de bootloader resetten of een applicatie starten.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

En wat nou als je de srec-file nou gewoon regel-voor-regel handmatig in het terminal-venster copypeest? Wat voor feedback krijg je dan?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Het lijkt me dat gewoon via send file doorzenden de µC voet vastlopen in de data (ondanks je delay elke regel). Imho heb je een progje nodig (hoort bij je bootloader, of kan je zelf schrijven in VB ofzo), dat een regel verzend, en dan wacht tot er een . komt (die aangeeft dat ie klaar is voor de volgende regel), en dan pas de volgende regel doorzend.
Hoe het protocol exact in elkaar zit, moet je zelf uitvogelen, op de site van de fabrikant moet je normaal alle info vinden.

"In case you want to automatize your download process, a simple command line tool "chip45prog" is available, which can be called from a Makefile or another application.", wat doet ie als je de µC met dat progje probeert te programmeren?

[ Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 19-10-2006 16:31 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rey Nemaattori
Je moet je uC resetten, en de 'i' in terminal ingedrukt houden. Op dat moment krijg je een prompt
'>' En dan kun je verschillende dingen opgeven, oa. 'f' voor het verzenden van een srec file. Nu heb ik uitgevogelt hoe je die srec maakt, maar verzenden door um de terminal in te slepen oid, helpen voor geen meter, ondanks dat de latency op 500 msec per regel staat. De file heeft like 10 regels, maar het transferwindow verdwijnt gelijk 8)7 (met 500msec doe je daar minstens 5 seconden over....)

Regels pasten nadat je op f hebt gedrukt geeft evenmin resultaat. Zelfs een srec van 1 regel, zodat je de uC iig niet overflowed, komt gewoon niet aan.

kga nu die chip45prog ûitproberen, schien datdat wél helpt

• Rey Nemaattori
Bof, die chip45prog, schijnt iets te uploaden, maar het netto effect is dus nihil. Hij doet er tenminste een realisischere tijd erover, maar uiteindelijk gaat er niets knipperen.

De code werkt correct, wel hebben dezelfde code geüpload met een ISP programmer, en hij werkt gewoon(ledje gaat braaf knipperen :) ). Maar we willen juist van dat ISP ding af, zodat er gewoon met een terminal emulator kunne 'inloggen'.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

What about gewoon dmv de ISP-programmer een nieuwe bootloader uploaden? Er zijn vast wel legio andere bootloaders die het wel goed doen. Worst-case scenario is dat je je eigen moet schrijven, daar hoeft in principe ook geen kunst aan te zijn (ik heb d'r al 2 achter de kiezen)

[ Voor 35% gewijzigd door Sprite_tm op 23-10-2006 14:19 ]

• Rey Nemaattori
Wel we hebben zelf al een beetje in de source zitten rommelen van deze bootloader, het schijnt dat een bepaalde ISR niet aangeroepen wordt.

We hebben deze info subiet aan onze contactpersoon van de leverancier gemeld. Dus even kijken wat daar uit komt.

Pagina: 1