[pdf] facing pages zonder enkele pagina in het begin

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik zou graag een pdf maken met facing pages, maar dan zonder dat er aan het begin van de pdf eerst een enkele pagina zit. Als ik die enkele pagina gewoon verwijder (dmv Acrobat Pro bijvoorbeeld), dan maakt hij van de tweede pagina een enkele pagina, en dat is niet de bedoeling.
M.a.w., de eerste pagina moet een linkse pagina zijn.

Kan dit?

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11-2025

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Nee, dat kan niet.

Eerste pagina's beginnen altijd rechts en laatste pagina's eindigen links.
Enige optie is om de laatste pagina voor de eerste pagina te plaatsen.

Dan krijg je dus met 8 pagina's:

8-1
2-3
4-5
6-7

(ik neem voor het gemak maar even aan dat je geen inslagschema wil)

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
OK, dat is jammer.
Jouw oplossing is ook niet bruikbaar voor mij, want het moet echt zo zijn:
1-2
3-4
5-6
enz.
De enige optie lijkt mij dan nog om een blanco pagina toe te voegen in het begin, of om de twee staande A5 pagina's telkens op één liggende A4 te zetten. De bedoeling is om een artikel dat ik gemaakt heb op mijn website te publiceren. Het is dus niet bedoeld om te printen, maar om te bekijken via Acrobat Reader.

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

NijntjeRocks schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 20:11:
Nee, dat kan niet.

Eerste pagina's beginnen altijd rechts en laatste pagina's eindigen links.
Enige optie is om de laatste pagina voor de eerste pagina te plaatsen.

Dan krijg je dus met 8 pagina's:

8-1
2-3
4-5
6-7

(ik neem voor het gemak maar even aan dat je geen inslagschema wil)
Dit zou een prima oplossing zijn voor mijn 'probleem' - doorlopende objecten over pagina 8 en 1, alleen hoe zit het met opslaan en printen? In principe werk je in Indesign met A4'tjes maar print je op dubbelzijdig A3 wat vervolgens gevouwen en geniet wordt. In mijn geval althans. Komen bij het opslaan en printen wel de juiste voor- en achterkanten van een A3 vel bij elkaar als je 8 voor 1 zet?
wvbesien schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 01:13:
De enige optie lijkt mij dan nog om een blanco pagina toe te voegen in het begin, of om de twee staande A5 pagina's telkens op één liggende A4 te zetten. De bedoeling is om een artikel dat ik gemaakt heb op mijn website te publiceren. Het is dus niet bedoeld om te printen, maar om te bekijken via Acrobat Reader.
Waarom moelijk doen met facing pages als het toch niet geprint hoeft te worden? Die oplossing die je zelf noemt (2 keer A5 op 1 A4) volstaat dan toch prima :)?

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11-2025

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

handige_harrie schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 02:02:
Dit zou een prima oplossing zijn voor mijn 'probleem' - doorlopende objecten over pagina 8 en 1, alleen hoe zit het met opslaan en printen? In principe werk je in Indesign met A4'tjes maar print je op dubbelzijdig A3 wat vervolgens gevouwen en geniet wordt. In mijn geval althans. Komen bij het opslaan en printen wel de juiste voor- en achterkanten van een A3 vel bij elkaar als je 8 voor 1 zet?
jij hebt een inslagschema nodig, dwz:

8-1
2-7
6-3
4-5

Dat kun je handmatig doen, of met een plugin voor Acrobat (Quit Imposition) of met inslagsoftware, en als je het laat drukken bij een drukker/repro, zou ik het de drukker laten doen, die kan dat sneller en beter dan jij dat kan ;) nofi ofcourse

@wvbesien: wat handige_harry zegt ;)

als het online komt voor opzicht is afzonderlijke pagina's toch makkelijker en mooier?
An als je er objecten bij hebt die groter dan A4 zijn kun je gewoon aan A3 tussen de A4-en stoppen in de PDF: hij hoeft nl toch niet egprint/gedrukt te worden ;)

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!