Toon posts:

Macbook wil nietmeer booten

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al 4maand een Macbook 13"
de zwarte editie met 2Ghz en 1GB ram :)
vanaf de eerste dag heb ik bootcamp eropgezet omdat ik nog vaak windows progs gebruik voor school.
heb nog nooit problemen gehad in bijde os versies. ik gebruik windows meestal op school en os x thuis.

Sinds vorige week wil os x nietmeer booten, telkens ik os x in het bootmenutje selecteer (doormiddel van alt in te houden) krijg ik een klein venstertje waarop staat dat ik de computer opnieuw moet starten. na dit te hebben gedaan krijg ik vervolgens opnieuw hetzelfde bericht. |:(
Windows xp werkt wel nog perfect, maar ook wanneer ik via windows Os x selecteer als opstartschijf krijg ik hetzelfde probleem.

Kan iemand me helpen? :?

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:22

reiker

dan jij!

Boot eens van je setup-dvd, dus schijf erin en tijdens het opstarten 'c' of 'd' ingedrukt houden (weet nooit welke, staat er ws wel op). En run dan eens Repair Disk in de Disk Utility?

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan maar die gaf steeds een fout en moest worden afgesloten, ook de bootsector opnieuw installeren wilde niet lukken.
ik denk ook niet dat er iets mis is aan de hd want in xp werkt alles nog perfect
het is eigenlijk wel ironish dat een microsoft os langer werkt dan een os x :/

Verwijderd

wat voor klein schermpje krijg je precies?
zoiets als dit?
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/04/MacOSX_kernel_panic.png/300px-MacOSX_kernel_panic.png

als het namelijk dat is, heb je namelijk een zogeheten kernel-panic. dit kan komen door een hardware mankement(zoals het logic, harddisk, airport, eigenlijk alle HW!)

Verwijderd

Topicstarter
ja dat is het.. wat kan ik nu doen? Terug naar de apple store ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:32:
ja dat is het.. wat kan ik nu doen? Terug naar de apple store ?
Misschien kun je OSX vanaf de CD booten en een hardware test draaien ofzo, en anders even naar de Apple Store ja . .

• MellyVille1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-02-2024

MellyVille1

MacBook

dat heb ik ook gehad, kernel panics zijn dat... van mijne moest het logicboard en heatsink vervangen worden (allebei, ipv alleen heatsink bij RSD problemen)

Verwijderd

Ik ben geen expert op apple gebied maar is je garantie nu niet verlopen? Want bootcamp gebruik je toch op eigen risico?

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:29

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:17:
Ik ben geen expert op apple gebied maar is je garantie nu niet verlopen? Want bootcamp gebruik je toch op eigen risico?
apple is de ontwikkelaar van bootcamp.. you do the math ;)

dus nee je garantie verloopt daar niet door.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Hubert schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:19:
[...]

apple is de ontwikkelaar van bootcamp.. you do the math ;)

dus nee je garantie verloopt daar niet door.
Bootcamp draai je -however- wel op eigen risico. Als je er dus een software probleem van krijgt, is het eigen risico. Maar dat is gebruikelijk met beta software.

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat het probleem door bootcamp is..
zoals hierboven al iemand zei is het waarschijnlijk een hardware failure.. alleen raar dat windows wel nog werkt..
ik zal dus morgen even terug naar de winkel gaan. Toen ik de macbook pas kocht vroeg ik de verkoper of het zou gaan om te dualbooten, en toen rade die me zelf bootcamp aan, dus zou me verwonderen als ze daardoor mn garantie wegnemen.

Verwijderd

Ik kreeg die melding ook wel eens maar dan ivm met Ext2fsx een driver voor Ext2/3 partities. Nadat ik deze verwijderd heb draaide osx normaal. Het hoeft dus niet per definitie een hardwareprobleem te zijn, kan ook een driverprobleem zijn.

Ik zou eens zoals anderen al zeiden booten van de installatieschijf (hardwaretest kiezen in bootmenu) en daarna de zelftest uitvoeren. Als deze niets vindt zou ik eens osx eroverheen installeren en kijken of het probleem zich blijft voordoen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik deed net nogeens de zelftest.. deze gaf nu een fout "Een zusterbestand is fout geplaatst.."
ik probeer deze te herstellen doormiddel van de "herstel volume" functie, maar deze loopt steeds vast ;(
vervolgens probeer ik os x opnieuw te installeren, maar by het voorbereiden van de installatie krijg ik weer het volgende bericht "Fout opgetreden, gelieve systeem te herstarten.."

Misschien toch wel een hardware probleem :/
ik ga strx even langs de shop.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Instal DVD in je machine, en OSX opnieuw erop kwakken (met behoud van je usermappen) en dan kijken wat ie doet.
Is gewoon software, Windows is namelijk gevoeliger als er iets met Hardware is dan OSX op de MacBook's.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mn macbook reeds teruggebracht naar de apple store,
die verkoper zei me direct dat het 'een kernel panic' was en moest hersteld worden.

het zit nu zo dat ik die laptop wel nodig heb voor school, weet soms iemand hoelang zo'n herstelling ongeveer kan duren?

• Uberprutser
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:49:
ik heb mn macbook reeds teruggebracht naar de apple store,
die verkoper zei me direct dat het 'een kernel panic' was en moest hersteld worden.

het zit nu zo dat ik die laptop wel nodig heb voor school, weet soms iemand hoelang zo'n herstelling ongeveer kan duren?
Een kernel panic is nog steeds een softwarefout?
Gaf ie niet aan wat er niet goed was?
Ik vond het namelijk nogal systeem gerelateerd wat je opschreef!
Heb je getekend dat softwarematige fouten niet onder garantie vallen?
Duur van reparatie is overal anders.

Om ff een voorbeeld te geven: had een printerdriver geïnstalleerd en na een reboot kreeg ik dus ook zoon mooi gordijntje.
Handmatig die troep eraf gehaald en daarna deed ie het weer gewoon.

[ Voor 13% gewijzigd door Uberprutser op 23-10-2006 12:25 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
toen ik de verkoper vertelde over dat berichtje, vroeg hij me of ik nieuw geheugen had bijgeplaatst
of oud had vervangen. dit was dus niet het geval, toen ik mn macbook dan opendeed en het probleem toonde, begon ie over die kernel panic en zei dat hij moest hersteld worden.. :|
hij sprak dus niet over nieuwe software dat ik zou geinstalld hebben, ik heb ook niets moeten ondertekenen, hij vroeg enkel mijn aankoopsbon en gaf me een bewijs dat ik hem teruggebracht had voor herstelling.

• Uberprutser
Mijn ervaring is namelijk blauwe schermen in Windows als je machine niet goed is.
Maar dan nog kan het zo zijn dat je machine wel hersteld moet worden omdat er iets anders niet goed is :) (of eigenlijk :()

Pagina: 1