[Antec PSU] Piept als PC uit staat

Pagina: 1
Acties:

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 11:47
Op GoT heb ik al enkele andere topics hierover gevonden, maar geen met een duidelijk antwoord.

In mijn zes maanden oude PC'tje zit een Antec SmartPower 2.0 SP450 PSU.

Tot enkele weken geleden was er met het systeem niets aan de hand. Op een gegeven moment merkte ik echter dat er, als de PC uit stond, een hoog piepgeluid uit kwam. Het is een continue geluid, dus niet even een piepje en dan niets meer. Onderzoek toonde al snel aan dat het geluid uit de voeding kwam.

Een schoonmaakbeurt van de voeding haalde niets uit. De enige manier om het weg te krijgen is om de schakelaar achteraan op de voeding op 0 te zetten - dat doe ik nu veiligheidshalve altijd als ik de PC uit gezet heb. Als ik de PC weer aan zet is de piep ook meteen weg. De voeding lijkt verder ook stabiel te werken, dat blijkt ook uit enkele metingen.

Eigenlijk blijf ik nu toch met de vraag zitten wat die piep veroorzaakt en vooral of de voeding toch niet langzaam naar de haaien aan het gaan is? En bestaat er dan een risico voor de rest van het systeem? Of kan ik gewoon verder zolang ik maar de spanning van het systeem af haal?

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)