Toon posts:

autoplay floppy

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hai,
ik heb het volgende probleem:
ik wil mijn computer (ouwe bak, win95) zo ver krijgen dat elke keer wanneer je er een 3,5 inch floppy induwt, hij via een viewer de foto op de floppy opent.
ik heb dit geprobeerd via een autorun.inf file met vooralsnog (wil andere viewer) de volgende tekst:

[autorun]
open=browsercall.exe netscape&CDREPLACEjap.jpg

dit werkt, maar het probleem is dat een floppydrive, zoals een cdromdrive, niet vanzelf registreerd wanneer er een floppy geladen wordt. ik moet dus via my computer dubbelklikken om het autorun.inf file te activeren.
om dit probleem te verhelpen heb ik geprobeerd een batchbestand te schrijven, die met intervallen de floppydrive probeert te lezen. hoe krijg ik het voor elkaar dat hij bij de foutmelding

Niet gereed lezen station A
Afbreken, Opnieuw proberen, Mislukt?_

steeds O kiest tot er wél een floppy aanwezig is, en dan pas de rest van de opdracht uitvoert?

De bedoeling is dus dat het een interface wordt, waar mensen uit een bak een floppy kunnen kiezen, die in de pc stoppen en dat er vervolgens de betreffende foto opstart, wellicht fullscreen, en dat deze zich eventueel ook weer afsluit als de floppy eruit gehaald wordt.

Graag hulp!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 10:06 . Reden: oh, er moet geloof ik [DOS] in de headline staan, pardon ]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39

TeeDee

CQB 241

Kan je de batch code eens posten?

Want wat jij eigenlijk wil is de DOS foutmelding onderdrukken?

Je zou evt. errormessages naar NUL kunnen redirecten.

[ Voor 23% gewijzigd door TeeDee op 19-10-2006 10:36 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien kun je hier iets mee?

How to Test Autorun.inf Files

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Verwijderd

als je om de zoveel tijd gaat controleren of er een floppy inzet wordt je helemaal gek van het geluid wat zo'n floppydrive maakt. Afhankelijk van het interval kan het dus ook nog tijden duren voordat de floppy gelezen wordt.

Nog een ander puntje is wat gebeurt er als er een floppy inzit? De batch zal blijven lopen en dus iedere keer een nieuwe viewer openen.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:52

SeatRider

Hips don't lie

Ik denk niet dat je dat wilt. Checken of er een floppy inzit bevriest je systeem heel even, zorgt ervoor dat je floppy geluid gaat maken en dat gaat heel snel heel erg irriteren denk ik.

Als het goed is stuurt je floppy wel degelijk een signaaltje als de disk is gewisseld overigens, dat gebruikt Explorer ook om te besluiten dat er een nieuwe inhoud moet worden opgevraagd.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SeatRider schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:48:
Als het goed is stuurt je floppy wel degelijk een signaaltje als de disk is gewisseld overigens, dat gebruikt Explorer ook om te besluiten dat er een nieuwe inhoud moet worden opgevraagd.
Dat weet ik zo net nog niet. Doet explorer dat wel dan? Volgens mij niet? (Maar ik heb hier geen systeem met floppydrive bij de hand). Volgens mij is dat hardwarematig niet eens mogelijk; bij mijn weten zit er geen "Notify" lijn in de kabel :Y)

Ik weet wel van vroegah dat (b.v.) Amiga's ook een soort "poll" op de floppy hadden, maar die hoorde je ook om de zoveel tijd tikken als er geen floppy in zat.

Overigens lijkt me zat op Google te vinden :?

edit:

Hmmm, er is/was blijkbaar wel/toch een DSKCHG signaal... maar dan klopt de direction niet :?
Anyway, dat zou dan "gevangen" moeten worden door het OS en bij mijn weten gebeurt/kan dat niet...

[ Voor 29% gewijzigd door RobIII op 19-10-2006 13:49 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
@TeeDee: de batchcode is nog dezelfde als die van de autorun.inf. Wat gebeurd er als ik de errormessages redirect en hoe doe ik dat?
@Icelus: al gedaan, dan kan hij idd de autorun.inf lezen maar herkent hij een floppy niet wanneer geload, zoals ik al zei.
@Roys en Seatrider: het geluid maakt me niet uit, de duur ook niet, als hij maar om de tien sec o.i.d. checkt

overigens checkt my computer/explorer pas of er een floppy geladen is als je refresht, naar mijn weten

@Roblll: ik ga daar kijken, dank!

overigens: als irritant geluid en duratie buitenwege gelaten mogen worden, hebben jullie dan een oplossing waarbij ik die foutmelding 'gebruik' (dus dat steeds opnieuw geprobeerd wordt) en die batchfile zich niet blijft herhalen als de foto geopend is?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik jou was zou ik eens kijken naar USB floppydrives. Die dingen kosten ook niet zoveel, en worden door XP gezien als een verwisselbare schijf - en daar werkt dat hele autorun verhaal volgens mij wel :)
Is dan alleen een kwestie van inbouwen :)

Maar waarom wil je dit eigenlijk :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:39:
Als ik jou was zou ik eens kijken naar USB floppydrives. Die dingen kosten ook niet zoveel, en worden door XP gezien als een verwisselbare schijf - en daar werkt dat hele autorun verhaal volgens mij wel :)
Is dan alleen een kwestie van inbouwen :)

Maar waarom wil je dit eigenlijk :?
werkt zo'n USB floppydrive dan als zodanig bij het wisselen van schijfje of alleen als je de usbkabel zelf uit en in plugt? en denk je dat die ook werkt op win95 met usb ondersteuning?

waarom ik het wil (ik snap de vraag heel goed) is als kunstdoeleinde. ik wil dit als installatie neerzetten tijdens een expositie. heb een bak met ruim 400 floppy's, waar ik van elk een foto maak, die je ziet op het moment dat je als toeschouwer de floppy in de drive duwt

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 07:48

pietje63

RTFM

offtopic:
Kun je het dan niet anders aanpakken dat mensen na het invoeren van de Floppy ook nog een geheime code in moeten voeren; na het invoeren van de code wordt meteen gecontroleerd of er een floppy in zit

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Verwijderd

Topicstarter
pietje63 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:59:
offtopic:
Kun je het dan niet anders aanpakken dat mensen na het invoeren van de Floppy ook nog een geheime code in moeten voeren; na het invoeren van de code wordt meteen gecontroleerd of er een floppy in zit
Vind ik jammer, dan is de barriere veel groter om het daadwerkelijk te doen..

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 16:02:
[...]

Vind ik jammer, dan is de barriere veel groter om het daadwerkelijk te doen..
En als je een grote noodstop-knop gebruikt, bordje erbij "diskette erin en op de knop duwen". Mensen rammen graag op zulke grote knoppen :+

Het is namelijk niet zo'n makkelijk probleem, óf je moet erg 'laag' gaan programmeren, óf je moet een sensortje in de floppydrive inbouwen + programmeren. Tis zeker te doen, maar zal ook wat moeite kosten.

[ Voor 23% gewijzigd door Eindewege op 19-10-2006 16:10 ]

Van Zeeland dan misschien ??

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
als het nog niet gelukt is wil ik wel even een appje voor je inelkaar vrotten die dit doet. Moet je even precies formuleren wat je wilt.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Eindewege schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 16:08:
[...]

En als je een grote noodstop-knop gebruikt, bordje erbij "diskette erin en op de knop duwen". Mensen rammen graag op zulke grote knoppen :+

Het is namelijk niet zo'n makkelijk probleem, óf je moet erg 'laag' gaan programmeren, óf je moet een sensortje in de floppydrive inbouwen + programmeren. Tis zeker te doen, maar zal ook wat moeite kosten.
Hmmmm, een drive modden met een "lipje" waar de floppy tegen aan duwt en dat aan een schakelaar gekoppeld op een toetsenbord-signaal ofzo zou te doen moeten zijn ...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• Eindewege

Eindewege

Inderdaad, floppydrives zijn best makkelijk open te maken, microswitchje erin, knopen aan een toets of aan de parallele poort en gaan.

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Of gebruik gewoon een (slot-in) CD drive? Zijn floppy's tegenwoordig niet duurder dan CD-r's?

In deeze zin staan drie fauten

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Vaudtje schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 16:21:
Of gebruik gewoon een (slot-in) CD drive? Zijn floppy's tegenwoordig niet duurder dan CD-r's?
Het gaat juist om de floppies voor de "kunst"... lees de draad even ;)
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:51:
waarom ik het wil (ik snap de vraag heel goed) is als kunstdoeleinde. ik wil dit als installatie neerzetten tijdens een expositie. heb een bak met ruim 400 floppy's, waar ik van elk een foto maak, die je ziet op het moment dat je als toeschouwer de floppy in de drive duwt

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 19-10-2006 16:25 ]

Over mij

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:34

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Eindewege schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 16:08:
En zo'n sensor valt dan niet onder 'laag' programmeren volgens jou? :)
Volgens mij zit er allang een dergelijk mechanisme in een floppydrive, kan ik mij herinneren van toen ik met m'n eigen OS bezig was.

Mooie passage uit de MSDN over autorun trouwens:
Note This feature should not be used to distribute applications on floppy disks. Because implementing AutoRun on a floppy disk provides an easy way to spread computer viruses, users should be suspicious of any publicly distributed floppy disk that contains an Autorun.inf file.
en
AutoRun-compatible drivers are provided with some floppy disk drives, as well as some other types of removable media such as CompactFlash cards

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 19-10-2006 16:37 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Eindewege

Eindewege

.oisyn schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 16:36:
[...]

En zo'n sensor valt dan niet onder 'laag' programmeren volgens jou? :)
Volgens mij zit er allang een dergelijk mechanisme in een floppydrive, kan ik mij herinneren van toen ik met m'n eigen OS bezig was.

Mooie passage uit de MSDN over autorun trouwens:

[...]

en

[...]
Met z'on sensor bedoel ik gewoon een microswitchje ofzo, zeker als je die op de parallele poort aansluit en uitleest met visual basic o.i.d. is dat niet zo 'laag' naar mijn mening :)

Dat er al een dergelijke sensor in de drive zit zou best kunnen, daar weet ik niet genoeg vanaf. Maar aangezien windows XP blijft mekkeren totdat je een floppy erin steekt (zonder geluid), zou het goed kunnen.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 19:20

EXX

EXtended eXchange

IIRC is er wel degelijk een hardware signaal, tenminste bij de 3.5" FDD:
Disk Change Sensor

Modern floppy drives incorporate a special sensor and a signal on the floppy cable that work in conjunction to tell the floppy controller when a disk is ejected and a new one inserted. This signal is used for performance reasons, as keeping track of when the disk is changed also means that the system knows when it hasn't changed. Knowing this saves the system from having to constantly re-examine the disk each time the floppy is accessed to see what's there. Otherwise each time you referenced the disk, the disk's structures would have to be re-examined, causing a great performance penalty.

Occasionally problems can cause the disk-change sensor or circuitry to malfunction, causing strange problems as a result. Typically what happens is that you change the disk but the system doesn't recognize it and thinks the old one is still in there. So when you try to access a file that is on the new disk, it will say the file wasn't found. In reality, it isn't even looking for the file, it is just checking the contents of the last disk that it still has in memory. Also, if you try to write to the new disk you will likely scramble its contents, because the controller will think it is writing the old disk.
Bron

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

offtopic:
[quote]en denk je dat die ook werkt op win95 met usb ondersteuning?[/quote]

Ja. Windows 95 OSR 2 toevallig :? iig iets met 2 ondersteund USB, dus je kan je lol op :)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 19:20

EXX

EXtended eXchange

Win95 heeft idd pas USB ondersteuning vanaf OSR 2 en die is nogal brak (understatement).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik ben voor Windows 95 weleens naar een driver voor een USB floppy drive op zoek geweest en die was eenvoudigweg niet te vinden. USB + Win95 OSR2 loopt vaak niet dood op de brakke USB-ondersteuning, maar op een gebrek aan drivers.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

Topicstarter
MerijnB schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 16:14:
als het nog niet gelukt is wil ik wel even een appje voor je inelkaar vrotten die dit doet. Moet je even precies formuleren wat je wilt.
Ik heb nu een applicatie geschreven met Processing die voortdurende de floppydrive uitleest en het veranderen van floppy ook goed opvangt. Deze werkt naar behoren op mijn pc met xp, maar nog niet op de ouwe bak met win95, tenzij ik hem programmeer alleen uit te lezen wanneer ik op de muis klik.
Ben er dus bijna, nu alleen dat nog oplossen :|

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Hoe gaat 't eigenlijk als 'ie nog het bestand aan 't lezen is en de floppy wordt er uit gewipt? Krijg je dan onder W95 geen BSOD?

Over mij

Pagina: 1