Monitor en geluid gaan uit maar systeemkast blijft draaien:?

Pagina: 1
Acties:

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een heel wazig probleem.
En het komt soms al tijdens het opstarten soms na 30 min soms na 5 soms na paar uur dus heel verschillend. Maar dat start ik hem weer opnieuw op soms slaat die dan weer af en na paar x doet die het weer, blijft dan weer soms paar uur aan of soms ook na paar min weer zelfde probleem.

Monitor en geluid gaan uit, monitor blijft in standby mode ( oranje lampje gaat aan ) maar de systeemkast blijft draaien. Als ik de monitor loskoppel brand het lampje weer groen maar zie natuurlijk geen beeld, steek ik hem in het onboard of in mijn videkaart brandt het lampje weer oranje.

Ik heb het systeem al opnieuw geinstalleerd maar daar lag het niet. Ik zou egt niet weten wat defect zou kunnen zijn. Het kan volgens mij niet de monitor zijn of de geluidskaart want geluid gaat ook uit.
Ik heb een dell gx270.

Weet iemand wat defect zou kunnen zijn want dit is echt irritant tijdens het werken.

Alvast bedankt.

Signature

Verwijderd

Er bestaat een kansje dat je videokaart defect is.
Al geprobeerd een andere ( oude) videokaart er in te stoppen?
Kijken of het probleem dan blijft.

Anderzijds, al geprobeerd een andere monitor er op aan te sluiten?
Blijft het probleem zich dan ook voordoen?

Omdat het gaat om een Intel Extreme graphics on-board videokaart lijkt het handig deze te updaten met de nieuwste drivers.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 09:59 ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Grote gok, want je omschrijving is alles behalve duidelijk. Maar voor zover ik het kan lezen vallen je videokaartchip en je geluidchip uit. Eigenlijk misschien nog wel meer. Als ik bij je systeem specs kijk op de Dell site is de video on board, ik neem aan het geluid ook. Ik vrees dat er ergens een los contact is op je moederbord of iets dat de stroom naar een deel van de componenten eraf gooit. Kan ook zijn dat er een insteekkaart op je moederbord een beetje los of is of een verbinding tussen de delen. Ik ken de anatomie van het systeem niet.

"That was left handed..." - JJH

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Jouke74 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 09:48:
Grote gok, want je omschrijving is alles behalve duidelijk. Maar voor zover ik het kan lezen vallen je videokaartchip en je geluidchip uit. Eigenlijk misschien nog wel meer. Als ik bij je systeem specs kijk op de Dell site is de video on board, ik neem aan het geluid ook. Ik vrees dat er ergens een los contact is op je moederbord of iets dat de stroom naar een deel van de componenten eraf gooit. Kan ook zijn dat er een insteekkaart op je moederbord een beetje los of is of een verbinding tussen de delen. Ik ken de anatomie van het systeem niet.
Ik gebruik een oude geforce 2 mx 400 haha, en gebruik ook geen onboard geluidskaart ik gebruik de soundblaster Hercules Gamesurround Fortissimo 3. Maar dan nog kan het niet de videokaart zijn want als ik hem op de onboard videokaart zet gebeurt er precies zelfde :?

Signature

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

Je videochip en geluidschip zijn hoogst waarschijnlijk gewoon in orde, wat je beschrijft lijkt heel erg veel op een temperatuursprobleem of een instabiel systeem.
Wat er dan gebeurt is dat het hele systeem stopt met werken, en je krijgt dus zwart beeld en geen geluid. Dat het lijkt dat het systeem doorloopt komt omdat in zo'n geval de ventilatoren en harde schijf gewoon blijven draaien (zitten direct op de voeding).

Temperatuur is redelijk makkelijk te onderzoeken, op welke momenten valt de computer uit? Gewoon op een willekeurig moment, of vaker als je bijvoorbeeld spelletjes aan het spelen ben? Eigenlijk zou je de temperatuur moeten controleren (door te voelen of op de ingebouwde temperatuursensor te kijken).

Een instabiel systeem kan verder nog door aardig wat dingen veroorzaakt worden, van een losse insteekkaart tot gaar geheugen. Ik zou in elk geval controleren of alle insteekkaarten goed vast zitten, en in de BIOS kijken of de temperatuur redelijk is; CPU < 50~60, kast < 30~35. Ook verstandig om te controleren of de spanningen uit de voeding een beetje binnen de grenzen zijn (ook in de BIOS).

Dit zijn meestal wel vervelende problemen omdat je lastig kan controleren of het echt verholpen is, zoals je zegt, soms gebeurt er niets en een paar uur later is het ineens weer raak.

[ Voor 21% gewijzigd door Eindewege op 19-10-2006 10:06 ]

Van Zeeland dan misschien ??

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Eindewege schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 10:01:
Je videochip en geluidschip zijn hoogst waarschijnlijk gewoon in orde, wat je beschrijft lijkt heel erg veel op een temperatuursprobleem of een instabiel systeem.
Wat er dan gebeurt is dat het hele systeem stopt met werken, en je krijgt dus zwart beeld en geen geluid. Dat het lijkt dat het systeem doorloopt komt omdat in zo'n geval de ventilatoren en harde schijf gewoon blijven draaien (zitten direct op de voeding).

Temperatuur is redelijk makkelijk te onderzoeken, op welke momenten valt de computer uit? Gewoon op een willekeurig moment, of vaker als je bijvoorbeeld spelletjes aan het spelen ben? Eigenlijk zou je de temperatuur moeten controleren (door te voelen of op de ingebouwde temperatuursensor te kijken).

Een instabiel systeem kan verder nog door aardig wat dingen veroorzaakt worden, van een losse insteekkaart tot gaar geheugen. Ik zou in elk geval controleren of alle insteekkaarten goed vast zitten, en in de BIOS kijken of de temperatuur redelijk is; CPU < 50~60, kast < 30~35. Ook verstandig om te controleren of de spanningen uit de voeding een beetje binnen de grenzen zijn (ook in de BIOS).

Dit zijn meestal wel vervelende problemen omdat je lastig kan controleren of het echt verholpen is, zoals je zegt, soms gebeurt er niets en een paar uur later is het ineens weer raak.
Ik zal naar kijken of alle insteekkaarten wel goed vastzitten.
Maar het vage is dat het ook gebeurt na een frisse opstart dus het systeem heeft paar uur uitgezeten en dan tijdens het opstarten al slaat die af.. En dan na een paar x opnieuw gestart te hebben doet die weer en dan slaat die af als ik alleen op inet ben of in words bezig ben dus tijdens hele kleine dingen.

Signature

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Alles zat er goed in heb het nogmaals alle kaarten eruit gehaald en opnieuw erin geplats. Cpu temperatuur was ook goed, kast ook. Maar het gebeurde zojuist weer..;? Kan het dan toch geheugen zijn? Want het gehele geugen wordt wel helemaal gelezen?

Signature

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 17:18
Temps zullen het wel niet zijn als hij af en toe wel uren draait en dan weer niet. ik begin toch te vermoeden dat bijvoorbeeld je moederbord verrot is. en dat is wat moeilijker te testen ;)

of mischien iets in het stroomnet instabiel. je voeding mischien beetje brak.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

TgR_KILLER schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:06:
Temps zullen het wel niet zijn als hij af en toe wel uren draait en dan weer niet. ik begin toch te vermoeden dat bijvoorbeeld je moederbord verrot is. en dat is wat moeilijker te testen ;)

of mischien iets in het stroomnet instabiel. je voeding mischien beetje brak.
In die richtingen zit ik ook te denken, heb hier trouwens een pc staan met hetzelfde probleem, alleen nog geen tijd (vrijgemaakt) om er naar te kijken.
Ook wel handig om te weten: wat voor monitor heb je er aa hangen :? Is dat een CRT? Kijk dan eens naar je scanfrequenties waarop dat ding aangestuurd wordt. En heb je de drivers voor videokaart en monitor beide geinstalleerd :?
Ik denk niet dat scanfrequenties zo snel veranderen ;).... Ook klinkt dit nou niet echt als een driver probleem, de drivers worden pas geladen als windows start, terwijl de problemen hier wel eens eender optreden (als ik het zo lees).

[ Voor 41% gewijzigd door Eindewege op 19-10-2006 16:36 ]

Van Zeeland dan misschien ??

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ook wel handig om te weten: wat voor monitor heb je er aa hangen :? Is dat een CRT? Kijk dan eens naar je scanfrequenties waarop dat ding aangestuurd wordt. En heb je de drivers voor videokaart en monitor beide geinstalleerd :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1