[html] bestand downloaden ipv openen.

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12 14:26
OM gek van te worden.

Ben bezig om een bestand op internet te zetten. Nu is de code:

[<a name="**" href="/intrenet/test.doc" title="Test">Test</a>]

Het resultaat is dan dat het document geopend word binnen internet explorer. Nu wil de de A atrribuut gebruiken om het bestand te laten downloaden, dus niet openen in browser maar echt een pop-up laten verschijnen om het bestand op te slaan.

Nu heb ik deze site(http://www.handleidinghtml.nl/html/elementen/a.html) al doorgespit maar ik kom er niet uit. het lijkt me erg makkelijk maar ik kom er niet uit.

Verwijderd

Je kan door een aanpassing aan de webserver ervoor zorgen dat dit gebeurt.
Het is wel een "trucje" ;)

In IIS bijvoorbeeld: website properties > http headers > mime maps, file types.
Hier kan je de extensie .doc opgeven en een andere mimetype (dus niet die voor een Word doc, maar bijvoorbeeld een zip).

Tenminste, ik herinner mij dat het zo kan werken ... het is jaren geleden dat ik deze truc heb toegepast :) Er zullen vast wel nettere oplossingen zijn ...

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
om het even universeel te doen, IIS menutjes zijn natuurlijk geen opties.
zoek eens naar de gewone headers ervoor.
deze zijn gewoon http, en zouden dus door alles en iedereen ondersteund moeten worden. Je zou deze kunnen verzenden dmv bijv. php of asp of elke willekeurige andere serverside taal.

edit:
google is your friend

[ Voor 21% gewijzigd door BasieP op 19-10-2006 09:32 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• andreict
  • Laatst online: 12-12 14:26
even voor de duidelijkheid, het is geen iis of iets anders het is op een domino platform, waarin ik een cms heb waarin ik html codes kwijt kan, ofterwijl ik wil een html code hebben voor het downloaden ervan.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

andreict schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 10:03:
even voor de duidelijkheid, het is geen iis of iets anders het is op een domino platform, waarin ik een cms heb waarin ik html codes kwijt kan, ofterwijl ik wil een html code hebben voor het downloaden ervan.
Kijk eens naar de post van BasieP :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

andreict schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 10:03:
Met alleen html red je 't niet: het wel of niet openen van een bestand is afhankelijk van je browser. Als je geen Word geinstalleerd hebt krijg je de 'pop-up' wel. Je kan met een stukje php je bestand serveren:
PHP:
1
2
3
4
5
6
header('Content-type: application/octet-stream');
header('content-length: '.$lenght.'');
header('content-disposition: attachment; filename='.$filename.'');

$fp=fopen($file, 'r');
fpassthru($fp)