Toon posts:

Traag met opstarten na nieuw moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo , ik heb net een nieuw moederbord gekocht en geinstalleerd :
ASUS P5N32-SLI SE De Luxe met een pentium d830 processor ,
XFX 7950 GT 550 met heatpipes.

Nu startte de pc hiervoor véél sneller op , zelfs na een verse install van windows duurt het echt lang voor windows opstart ...
waar zou dat aan kunnen liggen , het probleem ligt echt bij het logo van windows dat scherm blijft heel lang staan en dan start hij pas op ... :(
moet toch niet kunnen met zo´n systeempje ...

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

edit: beter lezen :X

[ Voor 120% gewijzigd door Gunner op 19-10-2006 08:31 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 14:00

nhanssen

QVL is non-tweakers

Je had vast al windows opnieuw geinstalleerd he? Het is namelijk zo dat de huidige drivers nog gebruikt worden op een nieuw moederbord.
Advies: Verwijder de drivers van je moederbord / geluidskaart, etc...
of
Herinstalleer Windows.

Vind het zelfs nog knap dat hij uberhaupt opstart.

Spec's PC

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je ?je moet toch altijd windows opnieuw installen bij een neiuw moederbord ?
ik heb toch de drivers gebruikt van de bijgeleverde cd ? windows is net fresh geinstalled ?
verklaar eens nader als je wilt ?
OJA hij liep vast bij het installeren van de geforce driver van nvidia , toen liep hij bij het hetzelfde scherm vast , ff gereset via de powerbutton en toen startte hij na dik een minuut pas op ...
misschien dat het daar ergens mee heeft te maken ?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 08:45 ]

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-05 22:06
Uit je TS is niet goed op te maken of je windows opnieuw hebt geinstalleerd na het inbouwen van je nieuwe mobo & proc.

Nieuw mobo = nieuwe windows, anders krijg je allerlei problemen. Dit heeft met de drivers te maken. Ieder mobo heeft een eigen unieke opbouw, windows legt dit vast tijdens de installatie.

Kijk ook even in systeeminfo of belangrijke kaarten wel ieder hun eigen IRQ hebben, bij gedeelde IRQ's kun je ook deze vertragingen bij het booten krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Richub op 19-10-2006 08:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry , windows is dus opneiuw geinstalleerd :
200 gyg harde schijf , opgedeeld met Pmagic in 25 voor C: en de rest voor D: .
C: opnieuw geformatteerd en verse windows erop ....
Nog meer nodig ? :)

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 21:49
ik denk dat je eens moet kijken naar je Bios instellingen.. misschien staan die niet goed ingesteld.

En hoe lang staat dat windows scherm er eigenlijk? voor dat deze doorstart naar windows.

Verwijderd

Topicstarter
Richub schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 08:48:
Uit je TS is niet goed op te maken of je windows opnieuw hebt geinstalleerd na het inbouwen van je nieuwe mobo & proc.

Nieuw mobo = nieuwe windows, anders krijg je allerlei problemen. Dit heeft met de drivers te maken. Ieder mobo heeft een eigen unieke opbouw, windows legt dit vast tijdens de installatie.

Kijk ook even in systeeminfo of belangrijke kaarten wel ieder hun eigen IRQ hebben, bij gedeelde IRQ's kun je ook deze vertragingen bij het booten krijgen.
Wat is irq ? ( ben nog een groentje) :)

Verwijderd

Topicstarter
adslfreak schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 08:50:
ik denk dat je eens moet kijken naar je Bios instellingen.. misschien staan die niet goed ingesteld.

En hoe lang staat dat windows scherm er eigenlijk? voor dat deze doorstart naar windows.
Dik een minuut , zeker iets meer ....
Zal het zo nog ff checken op seconden ....

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 08:43:
Hoe bedoel je ?je moet toch altijd windows opnieuw installen bij een neiuw moederbord ?
ik heb toch de drivers gebruikt van de bijgeleverde cd ? windows is net fresh geinstalled ?
verklaar eens nader als je wilt ?
OJA hij liep vast bij het installeren van de geforce driver van nvidia , toen liep hij bij het hetzelfde scherm vast , ff gereset via de powerbutton en toen startte hij na dik een minuut pas op ...
misschien dat het daar ergens mee heeft te maken ?
vraagtekens die jezelf zou kunnen verhelpen door je topic startpost wat uitgebreider te maken... }:O

en touwens www.google.nl is je grote vriend bij alle net-gestart-met-een-pc vragen...

[ Voor 6% gewijzigd door nhanssen op 19-10-2006 09:13 . Reden: Topic startpost info ]

Spec's PC

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ben net wakker , :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke even een update zelfde probleem :
Nadat ik windows heb geactiveerd via de telefoon , en daarna de neiuwe updates heb geinstalleerd ,
moet de pc rebooten.
dit heb ik gedaan en weer duurde het 2 Minuten totdat hij gewoon weer vastliep op het windows logo opstartscherm .
Druk op de resetknop , reboot weer, loopt vast op bios scherm.
Houd powerbutton ingedrukt en weer herstart . loopt weer n a 2 minuten vast.
dit heeft zich 3 x herhaald tot ik heb gekozen voor opstarten met de laatst recente instellingen die werkten .
Nu ben ik eindelijk weer online(na weer 2 minuten opstarten) en ik snap er niks meer van ... hellep !

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 09:49:
Oke even een update zelfde probleem :
Nadat ik windows heb geactiveerd via de telefoon , en daarna de neiuwe updates heb geinstalleerd ,
moet de pc rebooten.
dit heb ik gedaan en weer duurde het 2 Minuten totdat hij gewoon weer vastliep op het windows logo opstartscherm .
Druk op de resetknop , reboot weer, loopt vast op bios scherm.
Houd powerbutton ingedrukt en weer herstart . loopt weer n a 2 minuten vast.
dit heeft zich 3 x herhaald tot ik heb gekozen voor opstarten met de laatst recente instellingen die werkten .
Nu ben ik eindelijk weer online(na weer 2 minuten opstarten) en ik snap er niks meer van ... hellep !
Lijkt me meer dat er iets mis is met je processorconfiguratie, misschien dat hij te heet wordt of dat hij standard te hoog (of the laag) ge(c)locked is misschien kan je even kijken in je BIOS en daar de standard instellingen herstellen.

Download sowiezo dit ook even: ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/flash/AsusUpdt_V70701.zip

Is een updater voor de drivers, en anders ook nog deze: ftp://dlsvr02.asus.com/pu...%20Deluxe/P5N32SE0204.zip

Laatste BIOS voor je moederbord.

Wat ik namelijk zie is dat er wel problemen zijn met een 7950 GPU bij de eerste BIOS versie.
P5N32-SLI SE Deluxe BIOS version 0401
1- Patch it would take a lot memory resources when plugging two 7950 VGA cards.
2- Support EIST feature of Conroe.
3- Fix sometimes it will show "Overclocking failure".
4- Enhance compatibility with some CPU.
5- Update Silicon Image3132 Option ROM to version 7.3.13.

[ Voor 26% gewijzigd door nhanssen op 19-10-2006 10:02 . Reden: Toevoegingen ]

Spec's PC

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daar niks in gewijzigd , heb ook nog niks overgeclockt wou me daar daar in gaan verdiepen als alles werkt :S groet

Verwijderd

Topicstarter
nhanssen schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 09:57:
[...]

Lijkt me meer dat er iets mis is met je processorconfiguratie, misschien dat hij te heet wordt of dat hij standard te hoog (of the laag) ge(c)locked is misschien kan je even kijken in je BIOS en daar de standard instellingen herstellen.

Download sowiezo dit ook even: ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/flash/AsusUpdt_V70701.zip

Is een updater voor de drivers, en anders ook nog deze: ftp://dlsvr02.asus.com/pu...%20Deluxe/P5N32SE0204.zip

Laatste BIOS voor je moederbord.

Wat ik namelijk zie is dat er wel problemen zijn met een 7950 GPU bij de eerste BIOS versie.

[...]
Oke , ik heb de stappen gevolgd bios geflasht met dat programmaatje ,
reboot , CMOS checksum failed
F2 to load default values (ingedrukt)
binnen 4 seconden was hij voorbij het windows logo scherm !
Alleen nu zegt windows nieuwe hardware gevonden Multimedia Audio controller , en de wizard voor install begint maar heeft de software niet gevonden ?
Welke moet ik daarvoor hebben ?
Wat is er nu niet geinstalleerd ?
Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
nhanssen schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 09:09:
[...]

vraagtekens die jezelf zou kunnen verhelpen door je topic startpost wat uitgebreider te maken... }:O

en touwens www.google.nl is je grote vriend bij alle net-gestart-met-een-pc vragen...
Oke sorry , is dus de onboard audio , nu de bios is geflasht moet ik dan ook de instellingen weer wijzigen ?ik gebruik een soundblaster audigy se dus onboard uitzetten ? alvast bedankt ! ;)

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 10:15:
[...]

Oke , ik heb de stappen gevolgd bios geflasht met dat programmaatje ,
reboot , CMOS checksum failed
F2 to load default values (ingedrukt)
binnen 4 seconden was hij voorbij het windows logo scherm !
Alleen nu zegt windows nieuwe hardware gevonden Multimedia Audio controller , en de wizard voor install begint maar heeft de software niet gevonden ?
Welke moet ik daarvoor hebben ?
Wat is er nu niet geinstalleerd ?
Alvast bedankt!
Stop de moederbord driver cd erin en zorg ervoor dat hij de audio drivers installeert. Good luck young padawan :P
Oke sorry , is dus de onboard audio , nu de bios is geflasht moet ik dan ook de instellingen weer wijzigen ?ik gebruik een soundblaster audigy se dus onboard uitzetten ? alvast bedankt !
Onboard uitzetten inderdaad.

[ Voor 14% gewijzigd door nhanssen op 19-10-2006 11:26 ]

Spec's PC

Verwijderd

Topicstarter
Nu weer dit :
na het opnieuw installeren van de windows updates moest ik weer rebooten ,
weer het zelfde probleem !!
Alleen nu liep hij elke keer vast bij opstarten na 2 minuten !
Kwam met geen mogelijk meer in windows , dus weer op neiuw geinstalleerd ...
Vandaar dat ik nu weer hier kan komen ..
Nu ben ik op het punt om de videokaart driver te installeren maar daar ging het in het begin mee mis ...
Als ik nu eerst de bios flash . daarna herstart en dan gaat hij weer opneiuw vragen naar de ethernetcontrollers etc. moet ik die weer opneiuw installeren dan ?
of staan die oude er dan gewoon nog steeds op ?

en dan als laatst pas de videokaartdriver installeren ?
Dank alvast , wat een probleem ....

Verwijderd

Start eens zo kaal mogelijk op: dus geen enkele PCI kaart (geluidskaart eruit halen dus), ontkoppel de CD-ROMs en kijk of het probleem zich dan nog steeds voordoet.

en ik weet niet zeker of het ook voor Nvidia kaarten geldt, maar voor Ati kaarten moet je ook Framework 2.0 hebben geinstalleerd (kan je vinden bij Windows Update optionele updates)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 12:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem doet zich nu (nog) niet voor hij start normaal op op redelijke snelheid , ik heb windows nog niet geactiveerd nu en de grafische kaart driver ook nog niet geinstalleerd omdat in het begin na het instaleren van die driver het probleem zich voordeed ...
waar kan ik nu het beste mee beginnen ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alvast de windows updates gedaan en geactiveerd ,
na reboot weer vastloper in dat scherm , reset knop en hij startte weer normaal op ...
Moet ik nu de bios maar flashen en moet ik daarbij een backup maken , zoja hoe ?

Verwijderd

Wat heb je nog meer geinstalleerd behalve de windows update?
En ga eens kijken in Eventviewer/Logboeken. Wat staat er daar bij Syseem?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 13:45:
Wat heb je nog meer geinstalleerd behalve de windows update?
En ga eens kijken in Eventviewer/Logboeken. Wat staat er daar bij Syseem?
Ik weet niet hoe ik daar kan komen , voor de rest heb ik niks meer geinstalleerd behalve de moederbord drivers en de updates van microsoft (stuk of 65)
Hoe kom ik in die eventviewer dan post ik de log wel ..

Verwijderd

Start-->Instellingen-->Configuratiescherm-->Systeembeheer-->Logboeken
En dan bij systeem kijken, en dan kijken wat voor rode/gele meldingen je daar hebt staan.

Het is trouwens ook altijd aan te raden om de laatste moederbord drivers te gebruiken. Dat betekent dus niet die van de CD die je bij het moederbord kreeg.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 14:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er staat gelijk in het begin 18 waarschuwingen allemaal dezelfde :
er is een fout ontdekt op apparaat /Device/harddisk0/d tijdens een wisselbestandsbewerking .
voor de rest nog iets met tcp/ip maar dit heeft hier niks mee te maken denk ik ..

Verwijderd

welke fout ("gebeurtenis") staat er bij die fouten /Device/harddisk0/d ?
51?

En je hebt een nvidia moederbord chipset toch? En welk merk harde schijf heb?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 14:57 ]

Verwijderd

Ik denk trouwens dat je een SATA2 schijf hebt met NCQ. NCQ geeft problemen met sommige moederbord chipset wanneer je de videokaart drivers installeert (geen flauw idee waarom). In ieder geval, mijn oplossing was door NCQ uit te schakelen. NCQ geeft geen enkel prestatie winst, dus je merkt er niks van. Schakel NCQ uit op de volgende manier:
Dit doe je zo: Start-->Instellingen-->Configuratiescherm-->Systeem-->(Hardware)Apparaatbeheer
Kies dan IDE ATA/ATAPI controllers-->NVIDIA nforce4 ADMA controller (of equivalent)
Dan Properties en bij Primary Channel zie je staan: Enable Command Queing. Deze moet je uitvinken. Doe dit voor alle schijven (mits je dus meer dan 1 SATA2 schijf hebt).

Post maar even of dit gewerkt heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:49:
welke fout ("gebeurtenis") staat er bij die fouten /Device/harddisk0/d ?
51?

En je hebt een nvidia moederbord chipset toch? En welk merk harde schijf heb?
Fout 51 idd , ik ga je advies gelijk proberen ! laat het weten ....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:03:
Ik denk trouwens dat je een SATA2 schijf hebt met NCQ. NCQ geeft problemen met sommige moederbord chipset wanneer je de videokaart drivers installeert (geen flauw idee waarom). In ieder geval, mijn oplossing was door NCQ uit te schakelen. NCQ geeft geen enkel prestatie winst, dus je merkt er niks van. Schakel NCQ uit op de volgende manier:
Dit doe je zo: Start-->Instellingen-->Configuratiescherm-->Systeem-->(Hardware)Apparaatbeheer
Kies dan IDE ATA/ATAPI controllers-->NVIDIA nforce4 ADMA controller (of equivalent)
Dan Properties en bij Primary Channel zie je staan: Enable Command Queing. Deze moet je uitvinken. Doe dit voor alle schijven (mits je dus meer dan 1 SATA2 schijf hebt).

Post maar even of dit gewerkt heeft.
Joepie ! hij start weer gewoon netjes op nadat ik de xfx driver heb geinstalleerd !
pluim voor Asmodean !

Maar moet ik nu nog wel die update die nhanssen me gaf nog doen :
ftp://dlsvr02.asus.com/pu...%20Deluxe/P5N32SE0204.zip
ik had deze eerder geprobeerd te installeren via de asusupdater , maar na herstart gaf hij aan : nieuwe hardware gevonden ethernetcontroller enz enz allemaal weer opnieuw installeren ? terwijl ik heb die net geinstalled heb ?en moet dan dan vanaf de cd of de nieuwste van asus downloaden ?>
Hardstikke bedankt tot nu toe !

Verwijderd

mooi zo :)

Waarschijnlijk hoef je niet opnieuw drivers te installeren. Je kan dit controleren door naar Apparaatbeheer te gaan en te kijken of er dingen nog niet zijn geinstalleerd (dan zie je meestal een vraagtekentje erbij staat, of een uitroepteken als het niet goed werkt).
Pagina: 1