Toon posts:

Probleem met Sapphire X1600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Omdat mijn cooler van mijn ATI RADEON 9600PRO 128mb het voor de zoveelste keer begaf en mijn vaste computershop geen nieuwe coolers had voor deze kaart, heb ik maar besloten een nieuwe video kaart aan te schaffen. Ik dacht het wel zelf te kunnen installeren en heb een Sapphire ATI X1600Pro 512mb gekocht. AGP trouwens. Voordat ik de nieuwe video kaart in het AGP slot heb gedaan, heb ik eerst de RADEON verwijderd via apparaatbeheer en de stuurprogramma's met 'software verwijderen" weggehaald. Vervolgens de computer afgesloten en de Sapphire erin gedaan. Bij het opstarten gaat het echter gelijk mis, ik krijg allemaal geel/oranje gekleurde strepen op mijn beeldscherm en zie dus helemaal niks (behalve die strepen dan :D ). Krijg dus ook niet de kans om stuurprogramma's in Windows te installeren. Wat is er mis? Moet ik iets in bios instellen? Niet genoeg vermogen? Kaart niet compatible?

Ter info: Intel 2,8Ghz
Moederbord: MS-6728 ATX (MSI)
300Watt

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, bij voorbaat dank.

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Er zijn meerdere mogelijkheden hier. Ten eerste zou je nieuwe kaartje kapot kunnen zijn, kan voorkomen natuurlijk. Wat het ook zou kunnen zijn is dat de contactpunten vies zijn. Je kunt even proberen om met een potloodgum de agp connector schoon te gummen, en dan kijken of hij het nog doet.
Als je helemaal zekerheid wil, kun je het beste even je oude kaart terug doen, om te kijken of die het wel nog normaal doet.

Verwijderd

Topicstarter
Die oude kaart doet het dus nog wel, als ik die erin doe start ie wel normaal op. Heb ik hem misschien niet goed verwijderd uit apparaatbeheer? Bij de videokaart zaten ook nog allemaal kabels, maar daar heb ik niks meegedaan.

Verwijderd

klinkt verdacht veel als het gedrag dat zo'n radeon vertoont wanneer je de extra voedingsconnector niet aangesloten hebt :)

Verwijderd

Beetje offtopic misschien, maar mijn ervaringen met deze AGP kaart zijn ook niet geweldig:

Bij mij start ie op zich wel op, maar heb regelmatig last van artefacts, crashes (van de kaart) en warmteproblemen. Lijkt wel of deze kaart een slecht ontwerp heeft oid. Andere koeler, een Zallman CPS700 heeft de problemen wel wat verminderd. En ja, ik heb wel de extra connector aangesloten.

Mijn voeding is een 350W van AOPEN. Jouw voeding levert wat minder power, welk merk heb je?

Verwijderd

Ik heb een 250W voeding (shuttle) en bij mij draait die kaart vlot, geen problemen mee. Veel zal ook afhangen van de airflow van je pc, maar mij lijkt het al zeer sterk dat dit een temperatuurprobleem zou zijn. Het probleem doet zich bij hem voor zodra de pc opstart en de kaart dus nog koud staat.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe sluit ik die extra voedings connector aan? Heb ik idd niet gedaan.

Verwijderd

zie handleiding. Had je trouwens eerst moeten doen vooraleer hier een topic te starten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je gelijk hebt, ben nog eens door de doos gegaan en er zat een klein blaadje bij waarop stond dat je de kaart moet connecten op power. Staat overigens niet in de handleiding, raar dat ze dit niet wat duidelijker neerzetten, maar misschien een beetje onzorgvuldig van mij. Wist het niet omdat het bij mijn vorige kaart niet nodig was. In ieder geval bedankt, ik hoop dat ik um nu aan de praat ga krijgen.

bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 11:39 ]

Pagina: 1