Toon posts:

Buffer underrun Plextor 8/4/32 en Pioneer DVD103S

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Plextor 8/4/32 CD-rewriter en al langer een Pioneer DVD103S DVD speler. Deze schijnt CD's op 32-voudige snelheid af te kunnen spelen. Bij het maken van een CD-kopie met de originele software mislukt de opname steeds vanwege een buffer underrun. Op de buffer'balk' lijkt het steeds dat de Pioneer-speler niet snel genoeg informatie aanvoert (gemiddeld (6*) en de Plextor te snel (8*) informatie afvoert. Moet ik een snellere CD-speler kopen ? Als ik het via de HDD oplos, gaat e.e.a. dan niet trager doordat er een extra schakel bijkomt ?

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, de configuratie van mijn systeem:
AMD Thunderbird 1GHZ, Asus A7V moederbord, 256 MB SDRAM geheugen, IBM DTLA 30GB Harde schijf, Asus V7100 Videokaart, SB-Live! geluidskaart, Pioneer DVD 103S speler, Plextor 8/4/32 CD-rewriter.

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-05 00:01

Metzie

Nyaano !

Als je pioneer geen goede doorvoersnelheid heb moet je op lagere speeds burnen, of via de harddisk. Via de harddisk duurt ongeveer 5 minuten langer, maar dan heb je wel en gegarandeerde kopie waarbij je geen bufferunderrun krijgt. Als je per-se on-the-fly wil kopieren moet je een andere cd-rom kopen, een 52x is meestal niet sneller als een 32x, dus koop gewoon een goed merk (Plextor SCSI, of een kenwood TrueX)

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp iets niet: Die DVD speler schijnt 32* te zijn, ook van de CD-rewriter. Met de test-utility van CE-Quadrat (die bij de Plextor zit) is de doorvoersnelheid gemiddeld maar 6* tot 7*. Waardoor is dit zoveel lager ? Als ik nu een 52* speler koop, is het dan niet precies hetzelfde doordat de beperking ergens anders zit ?

• whizzkey
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11-2022

whizzkey

Yep

Heb je het over audio-cd's of over data-cd's? Audio-cd's gaan meestal een stuk langzamer dan data-cd's, behalve bij plextor dan >:)

Jep

Verwijderd

Topicstarter
Een simpel audio CD'tje. Overigens met software van CE-Quadrat onder Windows Me.

• whizzkey
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11-2022

whizzkey

Yep

ja, daar he3b je het al, audio-cd's kunnen volgens mij hoogstens op 6X worden ingelezen. Dus als ik jou was, zou ik de on-the-fly optie uitzetten, dan zal het wel lukken. Of een plextor 40X kopen.......

Jep

Verwijderd

Topicstarter
Wacht even. Nu snap ik dat audio CD's maximaal op 6-speed kunnen worden gelezen. Maar wat helpt dat dan als ik een 40 speed CD-player koop ? Dan blijft de maximale leessnelheid van die audio CD toch 6*? Dat is dus een Ferrari kopen en over de A2 rijden. Ben je even snel in Den Bosch als een met kevertje.... Of begrijp ik het toch niet helemaal ?

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-05 00:01

Metzie

Nyaano !

Komt door de rip capaciteit van een cd-romspeler. Die is bij audio erg laag. Een cd-romspeler is gemaakt om data te lezen, en in mindere mate audio (dat officieel maar met 1x afgespeeld wordt)
32x, 48x, 52x, etc heeft vooral te maken met hoeveel toeren een cd wordt rondgedraaid, en wil niet zeggen dat ze laser dat altijd goed aankan en dan ook zo'n daadwerkelijke speed gehaald wordt.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 13:26

brid

Onze excuses voor het ongemak

Het heeft in dit wel nut om een gewone cd-rom drive te kopen/gebruiken, want een dvd-speler is bij het rippen/kopieren van audio-cd een stuk langzamer dan een gewone cd speler

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Tarwetijger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08-2024
Dan zet je je brander toch gewoon een keertje op 4* branden?
Dat is toch niet zo erg..?? :?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dus je denkt dat een gewone CD-speler (50 speed) een audio CD met minstens 8-speed moet kunnen rippen ?

Verwijderd

Hangt helemaal af van de CD speler.
Zoals al eerder opgemerkt werd: de Plextor is erg snel met DAE (Digital Audio Extraction). Wat jij nodig hebt is een CD speler die goed is in DAE.
Dus bv. een Plextor ..

Overigens zijn er op het web ook wel testen te vinden van spelers met een goede DAE.

Verwijderd

Op woensdag 31 januari 2001 09:27 schreef hanneman het volgende:
Hmm, dus je denkt dat een gewone CD-speler (50 speed) een audio CD met minstens 8-speed moet kunnen rippen ?
Nee, ik denk dat je gewoon een goede cd-romspeler moet zoeken. Een maat van me heeft een Teac 40-speed en die heeft een DAE (audio-rip) van 18. Die kan dus nog met 2 vingers in z'n neus op 16-speed branden.
Zelf heb ik een Plextor 40-speed SCSI en die is ongeveer net zo snel als die Teac (maar wel zo'n 80 piek duurder).

Er zijn inderdaad massa's cd-romspelers die zeggen dat ze 52-speed zijn, maar dat bij lange na niet halen als het audio cd's betreft.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik rip audio met een Pioneer 10/40 (DVD/CD) op 12 a 13 speed, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Zitten ze niet op hetzelfde IDE kanaal?

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij zitten ze op verschillende IDE-kanalen (je bedoelt toch op het moederbord op twee verschillende sockets ?). Heb jij dan ook precies dezelfde Pioneer DVD 103S, of toevallig net iets nieuwer dat die toch net iets sneller is zodat deze net over die 8* heen gaat, dat lijkt me net genoeg.

Verwijderd

Ik heb laatst een Pentium 166 uitgerust met een brander. Die draaide het beste op deze manier:
primary master - harde schijf (IBM 20 GB @ 5400 rpm)
primary slave - cd-romspeler (Teac 540e)
secundairy master - cd-brander (Lite-on 12/10/32)
secundairy slave - geen

Verwijderd

Hanneman - WouterTinus,

Hebben jullie dezelfde firmware / drivers?

Verwijderd

Test gewoon eens uit wat de DAE speed is van je speler met het volgende programmaatje:
http://www.cdspeed2000.com

Dan weet je gelijk of je CD speler nou welof niet op 8 speed kan rippen.

Verwijderd

gewoon ff kijken op http://209.15.164.79/go.php3?link=top10.php3 en zoek daar een CD-reader uit. Teac heb ik ook en heeft DAE van 16x-24x

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik mij niet vergis moet ik indien die DAE kleiner is dan 8* een andere CD-speler aanschaffen die dat wel haalt ? In de tabel staat dat bijna alle CD-Rom spelers dat tegenwoordig kunnen halen.

Verwijderd

Topicstarter
Heee, volgens die site http://www.cdspeed2000.com/go.php3?link=details.php3&Type=DAE&Brand=Pioneer&Model=DVD-103S is mijn DVD-drive wel degelijk geschikt om 8* op te nemen. De DAE is 10* en dat is meer dan 8*, een buffer underrun kan dus eigenlijk niet aan de DVD-speler liggen. Hoe kan dat nou weer allemaal ?

Verwijderd

Heb je CDspeed al op je eigen drive uitgeprobeerd ?

En nee: er staat niet dat de DAE speed 10 is, maar dat de kwaliteit 10 is..

"DAE Quality 10"

Verwijderd

Hanneman,

Toevallig heb ik ook dezelfde problemen gehad met exact dezelfde cdrom/cdrw. Op 4 speed geen bufferrun, maar wel bij 8x. Ik heb uiteindelijk twee oplossingen gevonden:
1. Doe de HDD en de Plextor op primaire IDE-poort (resp. master en slave). En doe de Pioneer op de secundaire IDE-poort (master).
Door deze configuratie lukte het meestal wel goed, doch niet altijd.
2. Deze oplossing werkt feilloos, maar is wel duur. Heb een RAID-controller gekocht (om mijn harddisk te mirroren), daar mijn HDDs opgehangen, de plextor op de primaire IDE-poort (master) en de Pioneer op de secundaire IDE-poort (slave). Nooit meer bufferunderrun gehad op 8X audiocopying!
--> het ligt dus niet aan de DAE-extractie van de Pioneer, maar de data kan gewoon niet snel genoeg worden doorgevoerd als beide apparaten op dezelfde IDE-poort aangesloten zitten.
Groet, M.

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt heel plausibel. Echter: mijn UDMA100-harddisk zit op een aparte Promise ATA-100 controller, dus niet op een IDE-kanaal. Voor de CD-Player heb ik een apart IDE-kanaal en voor de CD-rewriter ook, ze zijn allebij als master ingesteld. Ik heb niet de writer en player op een IDE kabel aangesloten en dan de een als master en de ander als slave. Is het misschien zo dat de transfersnelheid van die kanalen niet goed is ingesteld ?

Verwijderd

Lastig situatie. De enige mogelijke oplossing, die ik heb, zal je zelf vast ook al zijn nagegaan: zijn de cdrom en cdrw 'DNA enabled' (Mijn computer->properties->apparaatbeheer->properties cd en cd rw->instellingen->aanvinken DMA). Dat kan nog wel eens helpen. Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, in het configuratiescherm staat aangegeven dat DMA uitgeschakeld is. Als ik deze echter inschakel (zowel player als recorder), dan zegt het systeem dat de apparatuur dat niet ondersteunt. Als ik dan toch doorga (wat kan), en de zaak opnieuw opstart, dan wordt de player in Windows verkenner niet herkend. De CD-recorder overigens wel. Wat moet ik doen ? Heeft het uberhaupt zin om dit spoor verder te vervolgen op weg naar de oplossing van het underrun-probleem ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de snelheid van de DVD-speler nu getest met het testprogramma. Deze is gemiddeld rond de 10*, komt nooit ondr de 9.5. Hier kan het volgens mij dus niet aan liggen. Is immers groter dan 8* en dus groot genoeg om de buffer afdoende te vullen. Dit sluit ook de DMA-verondrstelling uit. Er komt immers voldoende informatie binnen.
Pagina: 1