PC boot spontaan na shutdown gentoo

Pagina: 1
Acties:

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Topicstarter
Ik heb nu reeds een tijdje Gentoo en windows (vroeger XP, nu Vista) in dualboot draaien.

Wanneer ik nu
code:
1
2
3
shutdown -h now
#of
shutdown -P now

doe dan schakelt de PC zich normaal uit (al dan niet met hulp).

Het vage is echter dat de PC dan een tijd later zichzelf weer inschakelt. Ik kan maar op 3 dingen komen:
- Er wordt aan de BIOS een boot-tijd meegedeeld. Een oud mobo van me ondersteunde timed booten, maar ik vraag me af of dit bordje (nForce3) dit ook kan. Deze optie lijkt me dus minst waarschijnlijk.
- De PC gaat niet echt uit, maar eerder in slaapstand. Het ding boot echter opnieuw en het gedrag is telkens reproduceerbaar. Lijkt me dus ook niet echt een mogelijkheid.
- Er wordt om een onverklaarbare reden een magic-packet (Wake-On-LAN) op mijn netwerk-kaart gevonden zodat de PC boot. Anderzijds zou dit gedrag dan onder windows ook zo moeten zijn.

Ik zie niet echt extra mogelijkheden waarom mijn PC midden in de nacht boot nadat ik op M'n Gentoo install heb gewerkt. Ook google en GoT leverden geen antwoord.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je afsluit met XP heb je dit dus niet?

Heb je toevallig heel misschien in je BIOS "Wake up on USB-device" of "Wake up on USB-mouse" oid staan? Daardoor ging een PC bij mij es niet uit.

Verwijderd

Lijkt me sterk dat dit probleem iets met je os te maken heeft. Je kunt beter kijken of je niet stiekem toch je timed setting in de bios verkeerd hebt staan.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

reset je bios anders ff.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

H!GHGuY schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 22:02:
Het vage is echter dat de PC dan een tijd later zichzelf weer inschakelt. Ik kan maar op 3 dingen komen:
- Er wordt aan de BIOS een boot-tijd meegedeeld. Een oud mobo van me ondersteunde timed booten, maar ik vraag me af of dit bordje (nForce3) dit ook kan. Deze optie lijkt me dus minst waarschijnlijk.
Dit is nou zoiets dat je echt snel en makkelijk zelf uit had kunnen vinden.. Kijk het na, dan weet je het.
- De PC gaat niet echt uit, maar eerder in slaapstand. Het ding boot echter opnieuw en het gedrag is telkens reproduceerbaar. Lijkt me dus ook niet echt een mogelijkheid.
- Er wordt om een onverklaarbare reden een magic-packet (Wake-On-LAN) op mijn netwerk-kaart gevonden zodat de PC boot. Anderzijds zou dit gedrag dan onder windows ook zo moeten zijn.
Voor dit eigenlijk hetzelfde, bekijk je bios en je acpi settings. Als je daar dan niets terugvind, moet je je zorgen gaan maken over slaapcomputeren, of iets anders meer geloofwaardigs

[ Voor 9% gewijzigd door GX op 19-10-2006 12:48 ]

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Topicstarter
Osiris schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 22:03:
Als je afsluit met XP heb je dit dus niet?

Heb je toevallig heel misschien in je BIOS "Wake up on USB-device" of "Wake up on USB-mouse" oid staan? Daardoor ging een PC bij mij es niet uit.
Alle wake-up events staan uitgeschakeld, inclusief power-saving dingen.
GX schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 12:47:
Dit is nou zoiets dat je echt snel en makkelijk zelf uit had kunnen vinden.. Kijk het na, dan weet je het.
Het lijkt mij raar dat een OS dit zomaar zonder instellen doet. Bovendien wil dit zeggen dat al die features instelbaar zouden moeten zijn vanuit het OS wat mij gezien de leeftijd van BIOS en de mogelijkheden van de nForce3 drivers behoorlijk onwaarschijnlijk lijkt.
Voor dit eigenlijk hetzelfde, bekijk je bios en je acpi settings. Als je daar dan niets terugvind, moet je je zorgen gaan maken over slaapcomputeren, of iets anders meer geloofwaardigs
Ik heb ooit al die settings exact gezet hoe ik ze wou. Al die powersaving dingen gaan aan mij verloren, incl boot-events (een van mijn oude PC's was kapot wegens automatische power-up als de spanning terugkwam).

Het lijkt me weerom raar dat het standaard gedrag bij zo'n features zo verschillend zou zijn.
bovendien wil ik bij een shutdown ook effectief de PC uitschakelen, niet in slaapstand gaan.

Zie die 3 puntjes dus eerder als wat heb ik reeds aan gedacht.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Pagina: 1